• Kerhon vuosikokous pidetään 25.7. Scandic Siuntiossa kesätapahtuman yhteydessä.

Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Petsku76

Jäsen
Viestejä
333
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

hhelminen sanoi:
Captur oli Tampereen Käyttöautossa 40tkm/3v niin sanotusti isommassa huollossa ja samalla koirankuut vaihdettiin takuuseen.
Aika saman ne koiranluut sitten sinullakin kesti, kuin silloin aikanaan meidän Capturissa. Meillähän toisen puolen tanko alkoi lotisemaan 35 thkm:n tienoilla. Itse ratkaisin asian vaihtamalla omaan piikkiin selvästi alkuperäisiä tukevamman oloiset Meylen tarviketangot, vaikka autossa oli tuolloin vielä takuutakin jäljellä. Meylen tankojen kesto jäi arvoitukseksi, kun auto vaihtui pian remontin jälkeen.

Saapa nähdä mitä nuo alkuperäistangot tulevat Cliossa kestämään, nimittäin samat koiranluut kuin Capturissa siinäkin ovat.
Kadjarissa nuo alkuperäiset koiranluut näyttävät lähtökohtaisesti hieman jämymmiltä kuin pikkusisarissaan. Eli jonkinlaista auton kokoluokan mukaista säätöä näyttäisi olevan alustan osien mitoituksissa. Aikahan tuon sitten näyttää ovatko pykälää isomman pohjalevyn tangot kestävämmät. Toki alustan nivelien soisi kestävän kauemmin kuin pari huoltoväliä. Etenkin kun meidän autot eivät paljon hiekkateillä kuljeksi.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 878
Tänään kävin vaihdattamassa talvipyörät alle, samalla alle tuli Opelin fixatut (keskireikä sorvattu 57.1mm - 60.1mm) vanteet.
Nämä on myös hivenen leveämmät (6.5" - 7") mutta ET on 42 eli kaksi milliä vähemmän, hyvin istuvat ja näyttävät hivenen ulospäin levittäviltä orkkiksiin verrattuna.captur ja opelin vanteet.jpg
 
Viimeksi muokattu:

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 878
Perjantaina tuli leima mutta pikku ongelmien kanssa, vaikka päästöjä ei oteta näin uudesta autosta niin OBD kautta ei saatu luettua lambdojen vaihteluväliä (eli voltteja).
Vaikka OBD diagnostiikkalaite näytti päästöjen olevan kunnossa niin katsuri mittasi kuitenkin myös putken päästä päästöt.
Kun päästöt olivat myös putken päästä kunnossa ja vikavaloa ei kojelaudassa palanut niin leima heltisi.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 878
Piipahdin tuossa Käyttöautossa kun alapallossa oli väljää 46tkm kohdalla ja se vaihdettiin tietenkin takuuseen.
Muutoin ei mitään huolia ole ollutkaan..
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 878
Tuli käytettyä Captur sitten viimeisessä takuun alaisessa huollossa ja tuli otettua myös ilmastoinnin huolto samalla, mitään mainittavaa takalokasuojassa olevaa tyyppitarraa lukuunottamatta ei löytynyt.
Tarra tulee siis vielä takuuseen, oli alkujaan huonosti liimattu (olisiko rasvaa tms ollut pinnassa) ja vesi pääsi ovenvälejä pestessä tarran alle (kuvassa tarrassa oleva vaalea läikkä).
Pesusieni myös rispasi pestessä tarran reunoja ja tarran alle päässyt vesi irroitti jo tekstejä (viittaisi toisaalta siihen että tarrassa ei ole ollut liimaakaan koko alalta), alla kuva.

tarra.jpeg

Ilmastoinnin huollosta että oli 200g hävinnyt kylmäainetta, eli siis lähes puolet 450g kylmäainemäärästä.
Tätä menoa ensi kesänä ei varmaankaan kylmää olisi enään tullut.
Yksi syy on varmaan ilmastoinnin täyttäventtiileissä, ne kun vuotavat hieman (suojakorkin aukaisee niin kuuluu sihahdus).
Pyysinkin täyttöventtiilien sieluja takuuseen vaihdettavaksi, vastaus oli että venttiilien sieluja ei saa erikseen vaan on vaihdettava kokoputkistot.
En tietenkään suostunut että euron ventiilien takia puretaan puoli auton nokkaa..

Tuosta edellä mainitsemastani OBD ongelmasta lukea lambdojen vaihteluväliä tuli huollolta vahvistus että näitä uusia laajakaistalambdoja ei voikkaan lukea, edes merkkihuollossa.
Eli autossa tuo OBD vika ei olekaan vika vaan ominaisuus..

Oli motonetissä RVS sopivasti tarjouksessa, palkitisin auton samalla RVS käsittelyllä.
Olihan tuo aikakin, suositus on RVS käsittelylle 40tkm välein, nyt tuli jo 45tkm käsittelyväli (mittarissa kohta 49tkm).
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 878
Nyt on uudet softat sisällä ecussa, pitäisi olla laskennallisesti 115HP ja 180Nm, eikä edes viimeisiä "mehuja" puristeltu.
Valmistaja ottaa Twingo GT mallissa samasta 0.9 Tce moottorista 110Hp ja 170Nm joten ylitys on todella maltillinen tehtaan arvoihin verrattuna.
Testilenkillä varmistettiin mittaamalla lambda arvot kaikissa tilanteissa ja bensapumpun riittävyys, sytytys ym muut häiriömahdollisuudet.
Eniten huomiota kiinnitti että huipputeho on nyt noin 3000 rpm kohdalla entisen 5000 rpm sijaan!
Tuon alemmalla olevan tehohuipun huomaa kullä selvästi kiihdytyksessä, 3000 rpm jälkeen kiihtyvyys taantuu selvästikin.
Normaaliajoon tämä sopii todella mainiosti, ei ole syytä enään vedätellä korkeille kierroksille missään tapauksessa vaan ajosta tuli paljon vaivattomampaa.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 878
Tänään sain vahdettua alkuperäiset yli neljä vuotta kestäneet pyyhkijän sulat, olin jo aiemmin tilannut alkuperäiset rellun osanumerolla 28 89 038 79R ja huomasin että koska kiinnike oli erilainen niin ilmeisesti valmistaja on sittenkin eri kuin auton mukana tehtaalta tulleissa pyyhkijänsulissa.
Auton mukana tulleissa pyyhkijän sulista ei valmistaja ilmenen mistään muutoin kuin on todennäköisesti valmistettu Turkissa, on vain koodit j87 surucu s01811 (kuljettajan puolen sulka) ja j87 yolcu s01812 (matkustajan puolen sulka).
Saas nähdä kestävätkö näma uudet sulat tuon neljä vuotta..

28 89 038 79R.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom