Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#1
Tänään tuli lyötyä kaupat lukkoon uudesta Captur TCe 90 S&S (Pacifique sininen) Authentique mallista.
Autoa ei tosin eli viellä tehtaalla tehtykään, oma yksilöni valmistuu linjalta 16.10.2015 ja 27.11.2015 pitäisi capturini olla Suomessa.
Tänään ei enään Pacifique sinisenä ole saatavana tämän vuoden puolella tuota 90 heppaista mallia, joten tiukille meni aikataulu niin renaultin syysalennuksen kuin tilauksenkin kanssa.
Huvittavaa on että oman autoni valmistenumero on jo tiedossa vaikka auto on vielä teoriassa teräsrullan muodossa. :eek:
Syy miksi vain 90HP malli on että tuo 2015 mallinen on saanut ajossa todella huomattavan päivityksen moottoriin ja sen ohjelmistoon (verrattuna 2013 ja 2014 malliin).
Myöskään paremmista NAVI STYLE varustetasoista en oikeen löytänyt sellaista kohtaa mikä olisi ollut tuon 1590€ arvoinen.
Saas nähdä malttaako sitä tulevaisuudessa ajella koko takuuajan (neljä vuotta) lastuttamatta, varsinkin kun 0.9 TCe koneesta saa 120HP ja 190Nm tehot tarvittaessa.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#2
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

No niin, tänään Captur noudettu ja huomenna vien ruostesuojaukseen.
230km vasta (kaikenkaikkiaan) matkamittarissa ja keskikulutus 5.9L/100Km (ajotietokoneen mukaan).
Toivottavasti viikonloppuna pääsisi ajelemaan tuon totutusajon, eli 1000km täyteen. Captur 02.12.2015.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 825
Tykkäyksiä
2
#3
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

Oletko tutustunut suojaamon toimintaan? Otitko mitään lisäsuojauksia,kuten äänieristys" vahaa? Onko muuten Capturissa alusta " levytetty"? By the way.Nätin värinen tuo autosi:)
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#4
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

Fuego Turbo sanoi:
Oletko tutustunut suojaamon toimintaan? Otitko mitään lisäsuojauksia,kuten äänieristys" vahaa? Onko muuten Capturissa alusta " levytetty"? By the way.Nätin värinen tuo autosi:)
Olen, on vanha tuttuni joka tekee työkseen (28 vuotta toiminut FI sertifioitu ruostesuojaamo, suojaus Tectyl/Valvoline).
En ottanut mitään extraa koska autoon ei yllättäin kuulu maantienopeuksilla paljon mitään muuta kuin rengasäänet (misukan kitkat alla).
Oletin että tollainen basic varusteltu olisi edes jonkin verran äänekäs mutta kun ei (hyvä niin)... ;)
Huomenna pääsen itsekin tarkistamaan alustan rakenteita, täytynee napata muutama kuva ennen suojausta (Capturista kun ei pohjakuvia netistä löydy).
Tuo sininen väri oli oikeastaan omasta mielestä ainoa vaihtoehto (ja ihan nättikin) kun perusmallissa istuimet on siniset/mustat ja kojelaudan "yksityiskohdat" turkoosit.
On muuten tuossa perus soittimessakin nopeuden mukaan (neljä asetusta) säätyvä äänenvoimakkuus, tuotahan Kadjariin ei saa edes rahalla...
Navimalli ei iskenyt koska tuossa perussoittimessakin on bluetooth ja hands free, navina käytän kuitenkin aina kännykkää.
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#5
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

Onnittelut uuden auton hankinnasta, sopivan pirteä väri. Meinasitko maalipinnalle mitä laittaa suojaksi talvea varten vai otitko myyjäliikkeeltä autoon jonkun käsittelyn.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#6
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

Onnittelut, siinä on teräsrulla muotoutunut oikein sopivaan muotoon :)
En olekaan nähnyt tämän värisenä Capturia, on edukseen erinäköinen tässä värissä.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#7
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

Kiitokset onnitteluista..
En tee/teetä maalipinnalle mitään vielä (ettei naarmuta heti uutena), autohan valmistui tehtaalta alle 2kk sitten ja maalipinta ei todennäköisesti ole vielä saavuttanut lopullista kovuutta.
Mutta keväällä teetän ns kovavahauksen.
RVS:ät (http://www.rvs.fi/) tilattu niin vaihteistoon kuin koneeseenkin, eipä kait nekään pahaksi ole. ;)
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#8
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

No niin, nyt on tutkittu tehtaan suojausta.
Positiivista on että kaikki kotelot tuntui olevan suojattu tehtaalta, myös pohjassa on kohtuu kattava suojaus (varapyörän kotelon pohjan massa oli vielä niin pehmeää että sotkin itseni).
Etuakselin palkki on jopa paksulti kuumasinkitty!
Mutta taka-akselia ja pyöränkoteloita ei ole massattu lainkaan, lokasuojissa edessä ja takana on tosin kattavat sisälokarit sekä taka-akselissa alla muovisuoja.
Loppujen lopuksi parempi näin että kotelot on suojattu (niihin kun ei kotikonstein kattavasti pääse käsiksi) koska nuo näkyvät alustan osat on helppo suojata itse jälkikäteen noin kympin massaruiskulla.
Tänään oli alustan pesu ja yön saa kuivua, huomenna sitten suojaus...
Kävin myös napsimassa muutamat kuvat kun suojamuovit oli poistettu.
 

Liitteet

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 783
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S persoonallinen pörisijä.

Onnea uudelle autolle!
Hieno peli näyttää olevan. Itsekin metsäalan miehenä olen tuommoista harkinnut kun siinä on hyvä maavara. Harmi vaan ettei saa dieselinä. Kerropa sitten kokemuksia käytöstä ja tilojen riittävyydestä. Sehän tietenkin riippuu kuskattavien ja tavaroitten määrästä. Itselle työautona tuommoinen olisi kyllä aika ihanteellinen.
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#10
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Kun katson tuota pohjakuvaa missä näkyy jarruputket ja pakoputkisto, se on ihan 100% samanlainen tuo suojaus kun cliossani. Luulin ensin että se on jotain jälkeenpäin huiskittua massaa pohjassa.. vaan se taitaakin olla ihan tehtaalla suoritettu suojaus. Vai onko maahantuojan tekemä?
Seon juurikin samanlailla ajettu etuapurunkoa myöten tollanen suihkutettava paksu musta massa sinne pohjaan.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#11
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

rellunpippana sanoi:
Onnea uudelle autolle!
Hieno peli näyttää olevan. Itsekin metsäalan miehenä olen tuommoista harkinnut kun siinä on hyvä maavara. Harmi vaan ettei saa dieselinä. Kerropa sitten kokemuksia käytöstä ja tilojen riittävyydestä. Sehän tietenkin riippuu kuskattavien ja tavaroitten määrästä. Itselle työautona tuommoinen olisi kyllä aika ihanteellinen.
Joo kyllä tulee varmaan kerrottua matkakertomusta, vaikka kilometrejä ei paljon minulle vuodessa tulekkaan.
Tilat on kohtuu hyvät ja takana paljon paremmat kuin uudessa cliossa (johtuu pidemmästä akselivälistä, suuremmasta raideleveydestä ja korkeudesta), mutta näin 190cm pitkälle kuskille ei paljon silti jää takamatkustajalle jalkatilaa jos kuljettajan penkki on taka-asennossa.
Tähän autttaa kyllä se jos kuljettajan istuinta nostaa ja tinkii vain hivenen omasta mukavuudestaan, jää taakse toisellekin 190cm pitkälle kohtuullinen jalkatila myös kuljettajan puolelle.
Mutta kannattaa kuitenkin itse käydä koeistumassa ja varmistamassa tuo tilojen riittävyys.
Tavaratila on kokoisekseen tylppäperäiseksi kohtuu kokoinen 377 litraa minimissään (takapenkki myös liukuu kiskoilla eteenpäin tilan lisäämiseksi tarvittaessa).
Capturista on bongattu "Grand Captur" farkkumalli koeajossa, tulee huhujen mukaan 2016 markkinoille. http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=14259.30

Antti O sanoi:
Kun katson tuota pohjakuvaa missä näkyy jarruputket ja pakoputkisto, se on ihan 100% samanlainen tuo suojaus kun cliossani. Luulin ensin että se on jotain jälkeenpäin huiskittua massaa pohjassa.. vaan se taitaakin olla ihan tehtaalla suoritettu suojaus. Vai onko maahantuojan tekemä?
Seon juurikin samanlailla ajettu etuapurunkoa myöten tollanen suihkutettava paksu musta massa sinne pohjaan.
Tehtaalla tuo "lisämassaus" on ilmeisesti suoritettu, jälki on niin koneellista suorine linjauksineen.
Tuli siinä sivussa ruuvailtua vetokoukkukin kiinni, takalokarit joutuu raottamaan jotta 4 pulttia saa kiinni palkkeihin (tulpatut koukun kiinnityspisteet on tehty koriin jo tehtaalla valmiiksi).
Itse koukun asennus on noin 10-15min homma aloittelijaltakin, sähkösarja on eri juttu (se jäi vielä asentamatta).
eBaysta tilaamani Capturin roiskeläpät tuli laitettua myös, istuivat kuin nenä päähän ja ovat paljon tyylikkäämmät mitä rellun omassa lisävarustelistassa on tarjolla.
No aamulla saan auton suojaamosta ja jos asentelisi keskikyynärnojan ja led rekkarivalot (e hyväksytys led valaisimet siis, ei pelkät polttimot).
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#12
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Eilen tuli asennettua originelli keskikyynärnoja (mustan osanumero 82 01 367 097) paikoilleen, helppo 10min homma.
Hommaan tarvitaan vain puukko (vuollaan pala pois sen mukaan onko käsijarrukahva oikealla vai vasemmalla), porakone 9.5mm terällä (kiinnikepropulle reikä) ja 20 torks avain ruuveja (3kpl) varten).

Ajossa huomioitua, moottori ihmetyttää sitkeydellään kahden hengen kuormalla (jopa eco moodi päällä), vetää mukisematta heti "tonnista" eikä vakkari päällä keskisuomen ylämäet teetä lainkaan tuskaa.
Tiistaina pääsen sitten testaamaan 4 hengen kuormalla ja takapaksi puolillaan näitä mäkiä..
Tänään ajeltu ajotietokoneen mukaan liian pienillä vaihteilla, eli kierrokset on yritetty pitää tuolla 2 ja 3 tonnin välillä jotta moottori saisi vähän "vaihtelua".
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan nousi huimaan 6.2L/100Km lukemaan.. :D
Matkanopeudella 80-100Km/h ei oikeastan kuulu lainkaan moottorin ääniä eikä tuulen suhinoita, ehkäpä siksi häiritsee nuo pienet rengasäänet.
Vaihteistosta alkoi kuulumaan pientä "ulinaa" (varsinkin 4 ja 5 vaihteilla) mutta sekin näköjään katoaa kilometrien myötä (johtunee hammasrattaiden koneistuksien kulumisesta ja hioutumisesta muotoonsa).

Alla olevasta kuvassa näkee kuinka hyvin nuo eBaysta hankitut roiskeläpät sopivat, varsinkin kun vertaa niihin mitä rellu itse tarjoaa varustepaketissa. captur 06.12.2015.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#13
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Jaa-a, ei uskois ettei ole alkuperäinen kuraläppäsarja. Istuu sen verran nätisti paikalleen
Mukava kuulla näinkin arkisista asioista Capturin tiimoilta ☺
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#14
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Eilen sain juuri totutusajon (1000km) suoritettua (ECO moodi päällä koko matkan).
Keskikulutus sekalaisessa ajossa on ollut ECO moodilla 5.9L/100Km, joten aika pienellä kulutuksella mielestäni matka taittunut.
Nyt onkin otettu tuo ECO moodi pois ja 0.9 Tce tuntuu jopa sporttiselta taajamanopeuksilta kiihdyttelyissä. :D
Soitin oli yllätys, minulla ei ole koskaan ollut yhtä herkkää radiota kuuluvuudeltaan mikä tässä mallissa on (on ollut kyllä kalleimman päänkin OEM soittimia useita).
Myös tämän perusmallin soittimen bluetooth hands free yllätti, on myös yhteystietojen muisti, viimeksi soitetut ja vastatut puhelut, puhelimen akun varaustilan näyttö, GSM kenttävoimakkuuden näyttö, musiikin suoratoisto, jne (Puhelimena Sony Z5 Compact).
Ohjaus on todella mukava ja tuntuma tiehen ihan riittävä kun sen keveyteen on nyt tottunut, vaimon Megane II ohjaus tuntuu jopa raskaalta Capturin jälkeen.
Kuraantumattomia helmoja (ovimuovit taittuu hivenen helman alle ja on tiivistetty) osaa todella arvostaa näillä keleillä, eipä sotke housun lahkeita autoon noustessa.
Ensihuolto on 30tkm kohdalla, taidan kyllä öljyt ja suodatimen käydä vaihdattamassa tuossa 2-3 tuhannen kohdilla, saapahan sisäänajon möhjät pois kuleksimasta.
Calix letkulämmitinkin toimii hyvin, näillä keleillä puoli tuntia tolpan päässä ja 200m ajoa niin moottori on jo niin lämmin että start & stop toiminto aktivoituu.
Vielä pähkäilen että milloin ja miten tuo sähköinen sisätilojen lämmittimen vastus oikein toimii, yleensä tulee heti käynnistyksen jälkeen hailakan lämmintä ilmaa lämppäristä mutta kuinka tuon sähkövastuksen saisi pysymään tarvittaessa pakotettuna päällä?
Myös vaimo pitää paljon tästä meren sinisestä väristä vaikka ei yleensä sinisetä tykkääkkään. ;)
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#15
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

No niin, maahantuojalta tuli yksinkertainen vastaus tuohon lämmittimen sähkövastuksen toimintaa, siihen ei voi itse vaikuttaa.
Sumaritkin saapui postista, tuli tilattua xenonkaupasta Osram LEDriving F1 Sumuvalot http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/lamput/ajoneuvon-ja-polkupyoeraen-valaistus/autolamput/led-valot-auton-ulkopuolelle/ledriving-f1/index.jsp
Näiden pitäisi käydä ns heittämällä kiinnikeiden osalta paikalleen, eivät olleet edes kalliit (133€ posteineen) ja ovatpahan ainakin hyväksytyt.



Vielä pitäisi metsästää valokatkaisija (viiksi) jossa on myös etusumareille kytkentä mutta ei ajovaloille auto asentoa..

Vaihteistoöljyt pitäisi vaihtaa myös kun saan vähän kilometrejä lisää, tranself TFJ 75W80 öljyt on jo odottamassa.
Kyselin maahantuojalta nesteistä ja sieltä vastattiin seuraavaa..
Autonne moottori öljyn laatuluokitus on RN0710 ja viskositeettina voidaan käyttää 5W-40.
Vaihteistossa voidaan käyttää tranself TRJ 75W80 tai NFJ 75W80, täyttäen luokitukset APIGL4, MIL-L-2105 C tai D.
Jarruneste luokitus on Dot4+, Iso class6 tai Norme Renault 03-50-006.
Jäähdytysnesteenä käytetään tyyppiä Renaultilta saatavaa RX tyyppi D:tä.( ja on vihreän sävyistä).

Eli huomioitavaa on tuo jarruneste joka on siis Dot4+ (Ettei lisäile tavallista Dot4 nestettä) ja jäähdytysnesteen väri on siis vihreää "entisen" rellun käyttämän punaisen sijaan.

Peruutustutkakin on etsinnässä, originelliä saa noin 150€ hintaan eikä asennuskaan ole kovin vaativa operaatio (rellulta löytyi nettipalvelusta jopa asennusohjeet).

Supertehokkaat neodyymimagneetit (vanhoista kovalevyistä napatut) pitäisi käydä viikonoppuna napsauttamassa öljyproppuihin (ulkopuolelle), jotta irtometallit jäisivät proppuihin kiinni ennen öljyjen vaihtoa.
Näin ei tarvitse ostella kaupallisia magnettiroppuja ja itse "tehtynä" ovat monta kertaa tehokkaammatkin kuin kaupalliset vastikkeensa.

Keskikulutus on noussut nyt pätkäajossa 6.4L/100Km lukemaan.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
743
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Tuo jarruneste suositus kiinnostaa. Dot.4+ onko 5.1 sopiva ? tätä 5.1 on tullut jarunesteen vaihtohommassa kyllä jo käytettyä. Olen kyllä kuullut sanotavan että 5.1 oikeasti olisi 4.1,markinamies keksinyt nimetä 5.1.Harmilisinta tuossa vain se, jotkut erehtyneet luulemaan Dot 5 ja 5.1 liki samaksi. Tot 5 kun ei pitä sekoittaa muihin nesteisiin, on silkooni pohjainen.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#17
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

2528ej sanoi:
Dot 5 kun ei pitä sekoittaa muihin nesteisiin, on silkooni pohjainen.
Jaa, a täytynee itsekin tutkailla valmistajilta tuota Dot5.1 nestettä (että voiko sekoitella ja minkä kanssa).
Tiedän itsekin että tuota Dot5 nestettä ei missään nimessä saa sotkea muiden jarrunesteiden kanssa, se ei kait edes sekaannu..
Tänään tuli vähän leikittyä tuolla sutimisen estolla ja ajon vakautuksella, toimii todella huomaamattomasti kun vertaa millaisia nuo järjestelmät olivat 10 vuotta sitten.
Niin ja ajovalopolttimot kannattaa ehdottomasti vaihtaa parempiin (jossain autotestissä Capturin kohdalla tuosta myös mainittiin, että orkkikset polttimot on surkeat), valotehoa tuli älyttömästi lisää kun heitin nokille Philips XTremeVision +130%, H1 polttimot.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#18
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Tutkittu valmistajien sivuilta noita jarrunesteitä, tuo Dot 4+ on periaatteessa aivan sama sama neste kuin Dot 5.1 (kiehumispisteet kummallakin 270°C).
Tavallisten Dot4 nesteiden kiehumispiste on 230°C ja tosiaan tuo Dot 5 jarruneste on silikonipohjaisena yhteensopimaton (kaikki muut jarrunesteet on glykolipohjaisia). brake-fluid-compatibility-chart.png
 
Viimeksi muokattu:

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#19
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

Eilen talvipäivän auringossa juuri kovavahan yllensä saaneena.
Täytyy sanoa että hyvin lähtee käyntiin tuo, asiaa varmaan auttaa tämän S&S mallin isohko 70Ah vakioakkukin.
Kohta 3 tuhatta mittarissa ja täytynee öljyjen vaihtoon aikaa tilailla. Captur 9.1.2016.JPG Captur 09.01.2016.jpg
 
Viimeksi muokattu:

makis

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Renault Captur TCe 90 S&S Authentique.

hhelminen sanoi:
No niin, maahantuojalta tuli yksinkertainen vastaus tuohon lämmittimen sähkövastuksen toimintaa, siihen ei voi itse vaikuttaa.
Olen ollut huomaavinani, että ECO-moodi vaikuttaa vastusten toimintaan ja auton lämpenemiseen. Eco pois päältä vastukset toimivat pidempään ja pienemmillä pakkasilla. Muistaakseni ohjekirjassakin oli tästä jotain mainintaa.
 
Ylös Bottom