RE85-polttoainetta Relluun?

Igor

Etanoliaddikti
Tykkäyksiä
5
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Jaaha, tämän ketjun ja ruotsalaisten kokeilujen perusteella toi meikäläisen -92 Clio S (1.4 8V yksipisteruisku) pitäisi toimia viinalla ilman mitään modauksia... eli seuraavassa katsastuksessa sit muutoskatsastus, ja etanolimuunnostuki hakuun. :) Talvistartteja varten ilmeisesti kannattaa laittaa vastus lämpöanturiin (oletettavasti vedenlämpö..?), ja varata purkki starttipilottia takaluukkuun. No joo, voi olla että aloitan kokeilun vasta keväällä, saattaa tuon ikäisessä olla polttoaineletkut jo valmiiksi kohtuullisen haperot.

Tuossa yllä oli havaittu eroja St1:n ja ABC:n viinaksissa... mä olen elänyt siinä uskossa, että St1 toimittaa ABC:lle kaikki polttoaineet. No, ei olisi eka kerta kun olen käsittänyt jotain väärin. Mä olen ajellut -06 Minillä pelkällä E85:llä kohta kuusi vuotta. Kilometrejä viinalla on kertynyt lähes 120.000, ja olen tankannut melko monta tankillista sekä St1:llä että ABC:llä, enkä ole havainnut eroja kulussa tai käynnissä.

Tykkäyksiä
0

Igor sanoi:
Jaaha, tämän ketjun ja ruotsalaisten kokeilujen perusteella toi meikäläisen -92 Clio S (1.4 8V yksipisteruisku) pitäisi toimia viinalla ilman mitään modauksia...
eli seuraavassa katsastuksessa sit muutoskatsastus, ja etanolimuunnostuki hakuun. :) Talvistartteja varten ilmeisesti kannattaa laittaa vastus lämpöanturiin
(oletettavasti vedenlämpö..?), ja varata purkki starttipilottia takaluukkuun. No joo, voi olla että aloitan kokeilun vasta keväällä, saattaa tuon ikäisessä olla
polttoaineletkut jo valmiiksi kohtuullisen haperot.
Mitenkä tuo muutoskatsastus ja etanolimuutostuen haku jos autoa ei mitenkään modaa RE85 käyttöön?
Kun jos se ei valmiiksi ole flexifuel, niin voidaan edellyttää jotain muutoksia?
Toki, voihan sitä jotain satuja siinä vaiheessa kertoa. ;D

Talvisin voi laittaa vähän bensaa joukkoon, jos startit ovat muutoin pitkiä.
Jos laittaa jonkun vastuksen, pitää sinne laittaa jonnekin kytkinkin.
Polttoaineletkuille en tekisi mitään, lähes poikkeuksetta alkuperäiset toimivat siinä kuin bensallakin.

Igor

Etanoliaddikti
Tykkäyksiä
5

Tuota Miniä muutoskatsastaessa kerroin muutoksen olevan tehty muuttamalla ecun softaa (kuten se onkin), eikä katsuri kysellyt siitä sen enempää. Samaa kai voisi väittää Clion kohdalla. Tavallaanhan siellä ecussa on E85-softa, jos se kerran osaa lisätä syöttöä sen ~30% sytyttämättä vikavaloa. :)

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Itse tuossa testasin vähään e85 Clioon (ABC) ja ainakin huomasin moottorin käyvän tasaisemmin/paremmin ilman mitään muita muutoksia moottoriin. Eli mistähän tää muutos johtuu? Ainakin reilu sekoitus 95e10 ja e85 polttoainetta.

stpelton

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0

Minä tankkasin kokeeksi myös 2003 mallin Clioon E85 n. 30% ja 70% E95:ta. Jotenkin tasaisemmin kone käy. Pitää kokeillen suurentaa 85 määrää vaikka puolet ja puolet. Alkuvaiheessa tuntuu ihan hyvältä joten testiajo jatkukoon.

Tykkäyksiä
0

Kyllähän 50/50 toimii käytännössä kaikissa ruisku autoissa. Nostakaa testaajat pitoisuutta, niin saa muutkin tietoa toimivuudesta.
Varmaan ensimmäisenä tulee kylmillä ilmoilla tarve startata useampi kerta, ennen kuin jää käyntiin.
Tähänkin auttaa moottorin esilämmitys. :)

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Rellupappa sanoi:
Kyllähän 50/50 toimii käytännössä kaikissa ruisku autoissa. Nostakaa testaajat pitoisuutta, niin saa muutkin tietoa toimivuudesta.
Varmaan ensimmäisenä tulee kylmillä ilmoilla tarve startata useampi kerta, ennen kuin jää käyntiin.
Tähänkin auttaa moottorin esilämmitys. :)
Sitähän on sanottu, että muissa kuin oikeissa E85 autoissa ei kestäisi bensaletkut/kumilaadut välttämättä etanolia ja ainakin saabeissa on tuntunut menevän öljysihti tukkoon tuon e85 jälkeen.

Tykkäyksiä
0

kurkimies sanoi:
Sitähän on sanottu, että muissa kuin oikeissa E85 autoissa ei kestäisi bensaletkut/kumilaadut välttämättä etanolia
Se on täyttä höpö höpöä, kyllä ainakin kaikki tällä vuosituhannella valmistettujen autojen polttoainejärjestelmät kestävät vaikka sitten RE85:sta.

kurkimies sanoi:
ja ainakin saabeissa on tuntunut menevän öljysihti tukkoon tuon e85 jälkeen.
Joissakin Saabeissa on ollut jo uutena väärin toteutettu moottorin huohotus, jonka seurauksena moottori karstottuu voimakkaasti bensaa käytettäessä.
Muissakin moottoreissa voi karstottumista ilmetä jos öljyä ei ajallaan vaihdeta.
Näissä moottoreissa etanoli saattaa irrottaa karstaa, joka sitten tarttuu esim. imusihtiin.
Ongelmia ei tule etanoliin vaihdettaessa, jos moottori ei ole jo valmiiksi hyvin karstainen.

Tykkäyksiä
0
Vaihdoin BSM:n katalysaattorin, kun alkuperäinen katkesi haitariputken kohdalta. Tämän jälkeen ajattelin testata E85:a, kun takimmainen lambda saa tujummat arvot tarvikekatin vuoksi. Hyvin toimii, mutta kylmäkäynnistys hieman takkuaa. Etanolia menee noin pari litraa enemmän sadalla kilometrillä. Täytynee hommata adapteri jossain vaiheessa.

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1
Itse olen jättänyt viinat bensa-aseman pumppuun juurikin poltoainejärjestelmän kestävyyden takia. Ykköskoppasessa on kuitenkin muovia koko tankki ja kaikki siitä eteenpäin yli 20-vuotiasta. Muuten olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, mutta ei kiinnosta potentiaalinen sotku autotallin lattialla tai hyvällä tuurilla tulipalo työmatkalla.

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0
Itse olen jättänyt viinat bensa-aseman pumppuun juurikin poltoainejärjestelmän kestävyyden takia. Ykköskoppasessa on kuitenkin muovia koko tankki ja kaikki siitä eteenpäin yli 20-vuotiasta. Muuten olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla, mutta ei kiinnosta potentiaalinen sotku autotallin lattialla tai hyvällä tuurilla tulipalo työmatkalla.
Itse koitin taannoin E85 aika tyhjään tankkiin ja pohjalla oli 95e10 bensiiniä. Huomasin ainakin sellaisen eron ton E85 kanssa, että moottori kävi paljon tasaisemmin eli 95e10 ei koskaan niin tasaisesti ole käynyt. En tiedä, johtuiko se isommasta etanolimäärästä ja saman huomasin, kun kaadoin 1l jäänestoa eli käytännössä "samaa" tavaraa kuin E85-polttoaineessa.

Ei tulpanvaihtoja, ei sitä ennen öljynvaihtoja. Kone ihan vakiona.

Autohan on Renault Clio 2 phase 1, 1.4l 8v koneella ja nyt ajettu 358tkm.

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1
Olen tankannut 98e5:ta koska soveltuvuustaulukot niin suosittelivat kaikille ennen 1997 valmistuneille relluille. Tästä vedin myös johtopäätöksen että E85 voisi olla turhan ohutta polttoainejärjestelmäälle. Juurikin puhtaamaan palamisen takia olisi mielestäni kiva jaa vaikka yksi tankki sitä ennen venttiilien säätöä.

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0
Olen tankannut 98e5:ta koska soveltuvuustaulukot niin suosittelivat kaikille ennen 1997 valmistuneille relluille. Tästä vedin myös johtopäätöksen että E85 voisi olla turhan ohutta polttoainejärjestelmäälle. Juurikin puhtaamaan palamisen takia olisi mielestäni kiva jaa vaikka yksi tankki sitä ennen venttiilien säätöä.
eFlexFuel

Tuolla on yhteensopivuuslistoja ja esim. -95 vuoden Lagunaan 1.8l koneeseen voisi asentaa tehdä muutoksen. Mutta taas -98 alkaen monipisteruiskulla olevat cliot kelpaisi, muttei yksipisteruiskulla olevat cliot. Kuulemma relluissa olisi juuri -97 muuttuneet polttoaineletkut, mutta herättää kuinka hyvin tuolla tiedetään vanhojen polttoaineletkujen etanolikestävyys.

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1
eFlexFuel

Tuolla on yhteensopivuuslistoja ja esim. -95 vuoden Lagunaan 1.8l koneeseen voisi asentaa tehdä muutoksen. Mutta taas -98 alkaen monipisteruiskulla olevat cliot kelpaisi, muttei yksipisteruiskulla olevat cliot. Kuulemma relluissa olisi juuri -97 muuttuneet polttoaineletkut, mutta herättää kuinka hyvin tuolla tiedetään vanhojen polttoaineletkujen etanolikestävyys.
Kuvittelisi että ne on maahantuojilta kyselleet noita listauksia tehdessä. Itse asettaisin näin monta vuotta suolakylvyssä uineiden letkujen kaiken kestävyyden (tärinä, taivuttelu yms.) kyseenalaiseksi. Ainoa miltä ne on sijaintinsa vuoksi säästyneet on UV-säteily. Kysymys ei ylipäätään ole kohdallani erityisen relevantti, sillä käyttäisin etanolia tosiaan vaan karstojen polttoon. Enemmän kiinnostaisi kaasukonversio, sillä se voisi olla 1-piste ruiskuun aika halpa ja käsittääkseni vararenkaan muotoisia tankkeja on olemassa.

Ylös Bottom