RE85-polttoainetta Relluun?

Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#1
Uutena Renaultin (Megane 1,6 -05) omistajana alkoi kiinnostamaan mahdollisuus tankata myös ST1:n 85 prosenttista etanolia autooni. Muutamat seikat antavat olettaa, että Megane saattaisi omata flexfuel -ominaisuuksia, vaikka se ei virallisesti sellainen toki olekaan. Eli tälläkin foorumilla esitetyt huomiot siitä, että Ruotsissa myytävät Meganet ovat etanolikelpoisia, Dacioiden etanolikelpoisuus ja esim. tämä etanolilla toimivia automalleja listaava sivusto, jonka käyttäjäkokemusten mukaan Renaultit näyttävät toimivan varsin hyvin myös etanolilla. http://www.etanolbil.eu/bilar1.htm
Onko kukaan kokeillut? :)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 500
Tykkäyksiä
2
#2
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

alpo sanoi:
esim. tämä etanolilla toimivia automalleja listaava sivusto, jonka käyttäjäkokemusten mukaan Renaultit näyttävät toimivan varsin hyvin myös etanolilla. http://www.etanolbil.eu/bilar1.htm
Ja varmaan huomasit kovin ruåtsalais-sävyisen sivuston. No ruåtsissahan ei Megane II 1.6:sta ole (kait) myytykään kuin E85-yhteensopivana 8)
 
Viestejä
330
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

alpo sanoi:
Uutena Renaultin (Megane 1,6 -05) omistajana alkoi kiinnostamaan mahdollisuus tankata myös ST1:n 85 prosenttista etanolia autooni.
Tämä kannattaisi lueskella noin alkupalana http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=4139.0
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Joo, olen kyllä tutustunut tuohon aiempaan keskusteluun. Hyviä ajatuksia sinänsä, mutta mielestäni siinä ei kuitenkaan varsinaisista kokeiluista ym. kerrottu.

Vähän epäilen tuota, ettei Ruotsissa olis myyty kuin etanolikelpoisia Megane II :sia. Ainakin myynti-ilmoituksissa siellä kerrotaan erikseen, mikäli auto on "virallisesti" myös etanolilla käyvä. Ja ei kai ruotsalaisetkaan listaa erikseen etanoliautoina ostettuja autoja tuollaiselle listalle (ei voi kyllä tietää ;D). Sen verran olen ymmärtänyt, että peruuttamatonta haittaa RE85 kokeilulla on vaikea saada aikaan, tosin heikko kylmäkäynnistyvyys taitaa kokeilusta kuitenkin seurata, eli ei kai auta muuta kuin kokeilla kelien vähän lämmettyä. ;)
 
Viestejä
330
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

alpo sanoi:
eli ei kai auta muuta kuin kokeilla kelien vähän lämmettyä. ;)
Nyt, kun noihin +10 asteen keleihin on vielä sopivasti aikaa, niin kannattaa RE85 sopivaisuus varmistaa ja selvittää vaikkapa maahantuojalta tai Station Onelta. Meinaan, ettei sitä vahinkoa tulisi - peruuttamatontakaan.
Kertoilehan palstalla lopputulema.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 500
Tykkäyksiä
2
#6
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

alpo sanoi:
Vähän epäilen tuota, ettei Ruotsissa olis myyty kuin etanolikelpoisia Megane II :sia.
No varmasti on myyty muitakin, mm. dieselillä toimivia ;) Mutta siis tuo E85-versio on vain se 1.6, sama pata joka on nyt Daciassa 8)
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Ajattelin kertoilla kuulumisia tähän muinoin talvella aloittamaani hämmästelyyn siltä varalta, että jotakuta sattuisi aihepiiri kiinnostamaan. Tein hieman tutkailua ulkomaisille rellufoorumeille aiheesta ja saksalaiselta megane-boardilta löytyi postaus, jossa kerrottiin Megane II 1,6:n toimivan mukisematta noin E50 seokselle asti. Tämän jälkeen kiihdytyksissä oli havaittavissa selvää tehon puutetta, eli polttoainejärjestelmästä loppui säädöt kesken. Tähän ongelmaan ratkaisuna kyseinen heppu oli kytkenyt autoonsa piggybox tyyppisen adapterin, joka muuttaa ECUn ja suuttimien välistä signaalia, niin että syötettävän polttoaineen määrä on myös E85lle sopiva. Tämän asennuksen jälkeen autolla oli kuulemma ajettu E85llä tuhansia huolettomia kilometrejä.

Tämän luettuani ajattelin minäkin jättää kokeilut stanu-autolle tekemättä ja asentaa suoraan adapterin. Pienen vertailun jälkeen päädyin aika ennakkoluulottomasti tilaamaan ukrainalaisen bioadapterin (http://bioadapter.com/index.php?cPath=28). Suurena plussana oli että tähän sai valmiiksi liiitettynä autoon suoraan sopivat suuttimen liittimet (bosch ev-1) jolloin kyseessä piti olla todellinen plug´n´pl(r)ay -tuote. Sain tilauksen tehtyä joskus alkukesästä, mutta asennukselle aikaa löysin vasta kesäloman lopulla. Rellussa asennus ei ole ihan yhtä yksinkertainen kuin monissa muissa autoissa siitä syystä, että suuttimet sijaitsevat varsin ahtaassa kolossa imusarjan alla, jolloin imusarjan yläosa pitää irroittaa ennenkuin pääsee käsiksi liittimiin. Tämä taas aiheuttaa sen, että imusarjan ylä-ja alaosan väliset tiivisteet pitää vaihtaa tässä yhteydessä (maksoi me-autossa puolet adapterin hinnasta...) Melko helposti asennus kuitenkin onnistui ja nyt olen ajanut n. E70 seoksella reilun 100km. Auto toimii vähintään yhtä hyvin kuin E10llä ennen konversiota. Todellinen testi konversiolle tulee luonnollisesti kelien kylmenemisen myötä, mutta toistaiseksi vaikuttaa kuitenkin lupaavalta.
 
Viestejä
435
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Omassa Rellussa scenic -97 2.0 lit 8 venttiilinen versio on menossa testi, kuinka paljon Re85 voi laittaa tankkiin ennenkuin apostolin kyyti kutsuu. Tällä hetkellä seos on noin 60% normibensa (E5) ja 40% RE 85. Kulku ollut edelleenkin moitteetonta, vain käyntiinlähtö vaatii vähän enemmän startilla pyöritystä. Normiajo on ollut n 9 lit kulutuksella (lyhyet matkat) ja pitkillä pääsee n 7,5lit/100 km.
Näyttäisi siltä että noin litralla kulutus kasvaa - mutta testit on vielä kesken ja oletan että ensimmäiset ongelmat syntyvät kun lämpömittari tipahtaa tuohon nollan alapuolelle. Mitään boksia en ole hommannut koneeseen ja koneen käytös on pysynyt samantyyppisenä. Voimaa riittää - alakierrosvääntö on edelleen erinomainen. Testi jatkuu - katsotaan mihin päädytään.
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

hienoa että muitakin etanolin suurkuluttajia löytyy! :) Eikös tuo polttoaineen lisääntynyt kulutus kerro ainakin osaltaan siitä, että moottorin ohjaus osaa käsitellä ainetta ihan oikein, eli syöttää sitä hieman rikkaammalla seoksella. Mulla pienellä kokemuksella näyttäisi siltä, että seka-ajon kulutus nousee noin litralla 7-7,5 :sta 8-8,5:n. Ei minusta mitenkään kohtuuton kulutuksen kasvu. Jos boksin laitto alkaa kiinnostamaan, niin ainakin tuo mun laittama bioadapter on helpoo laittaa (etenkin jos suutinten liittimet ovat suoraan näkyvillä) sekä halpa (80e). Ja on jo useita päiviä toiminutkin :)
 
Viestejä
435
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Tuon bioboksin tilaus tuntuisi järkevältä, mutta onkohan tietoa mikä tuo suuttimen valmistaja mahtaisi olla? Auto on siis rellun megane scenic, valmistusvuosi kesä 1997 ja moottorina 2,0 lit 8 venttiilinen kone. Varmaankin nuo suuttimen sähköjohdot saisi irtikin, mutta mikäli rellu on käyttänyt vain yhtä ruiskun toimittajaa - niin varmaankin tieto löytyy täältä???? Hauskinta tässä autossa on ollut tuo ajotuntuma (huoleton ja helppo ajaa - ainakin kesällä) ja ikävintä on tuo rengastus, tai tarkemmin sanottuna vanteet... näyttää että niitä on ainakin kolmea eri vanneleveyttä, eri ET ja tuumakokojakin useampia....
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Ei ole ainakaan mulla tietoa tuollaisen koneen suutinmallista. Tämähän selviää helposti jos töpselit ovat nähtävissä ilman suurempia purkuoperaatioita. Useilla boksien valmistajilla on kuvia eri malleista sivuillaan juuri siksi, että osattaisiin tilata adapterit oikeilla töpseleillä: http://bioadapter.com/information.php?info_id=11&osCsid=8433d6a0775a80020fc029471629bebd Megane II:ssa (2005 - 1,6) näyttää olevan nuo EV-1 -malliset.
 
Viestejä
435
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Elikkäs, näyttäisi siltä että tuo EV-1 on myöskin vanhemman Scenicin suutinmalli. Ja nyt on jo polttoainesuhteet 50/50, ja edelleen auto toimii lähes normaalisti. Voimanpuutetta ei ole tullut, kone vääntää vieläkin kuten 2.0 pitääkin (siis yllättävän hyvä alavääntö verrattuna nykyisiin kahden litran myllyihin). Tulevalla viikolla tehdään sitten harakirit ja tankataan vain ja ainoastaan "kirkasta" tankkiin, joten viimeistään keskiviikkona ollaan totuuden edessä - laitanko boksin autoon vai menenkö auton omilla ominaisuuksilla. Yksi jännittävä piirre on tullut auton moottorin ääneen, aivan kuin moottorin käyntiääni olisi pehmentynyt? Ymmärrän kyllä että oktaaniluku on korkeampi, mutta voisiko se vaikuttaa myös käyntiääneen? Moottori on kyllä "kokenut" koska mittarissa on jo 340 tkm, joten ihan uudesta koneesta ei voi puhua. Kulutus on mielestäni normitasolla, viime viikon kylmät kelit nostivat kulutusta niinkuin normaalisti tapahtuukin. Testi jatkuu.....
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Minulla on saman suuntaisia kokemuksia tuosta käyntiäänestä, saattaa olla kyllä psykologinenkin ilmiö ;D Tehoakin tuntuisi olevan jokseenkin saman verran kuin E10:llä.

Pientä ihmettelyä on aiheuttanut meganen nappikäynnistys. Adapterin kylmäkäynnistysautomatiikan kytkemiseksi pitäisi autoa pitää min. 5 sek. virrat päällä -asenossa ennen starttia. Tätä mahdollisuutta ei juuri ole nappikäynnistyksellisessä autossa tai ainakaan en heti keksinyt miten se toimii. Ratkaisuna vedin suoraan akulta herätejohdon adapterin virtajohdolle (tätä ei tarvitse käyttää kuin ainoastaan tämän tyyppisissä erikoistapauksissa) ja laitoin siihen toisen starttinappulan. Nyt kylmäkäynnistys vaatii siis viiden sekunnin "ryypyn" ennen varsinaisen starttinappulan painamista :D En vielä tiedä miten tämä systeemi käytännössä toimii, mutta kaipa sekin tässä kelien viilentymisen myötä selviää.

Kertoile hejuni miten testi sujuu, kylmäkäynnistyksen voisi ainakin kuvitella olevan heikohkoa.
 

JPE

Megane II 1,6 2004
Viestejä
577
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Eikös megane II:ssa mee virrat päälle kun ei paina polkimia, mutta painaa nappia pohjassa joitaki sekunteja.
 
Viestejä
435
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Eipäs mulla mitään nappia ole, mutta nyt on tankissa seoksella 80% alkoholia ja 20 % E10 bensaa ja auto toimii edelleen hyvin, tosin pakoputken loppuosa päätti tehdä autoon ihan uudet sävelet.... Sanomattakin selvää että teho nousi äänen myötä ainakin 10 hevosta... :) No, jos ihan totta puhutaan niin käynnistyvyys on tullut selvästi rankemmaksi. Edelleen auton tekniikkaan puuttumatta mitenkään ja mitään bokseja lisäämättä ollaan tilanteessa että alkoholi palaa bensiinin kanssa rinnan aiheuttamatta mitään puutteita auton tehoissa. Olisiko niin, että ECU antaa enemmän käskyjä suuttimille ja lambda pitää seoksesta huolta??? Ja testi jatkuu....
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Luukkonen sanoi:
JPE sanoi:
Eikös megane II:ssa mee virrat päälle kun ei paina polkimia, mutta painaa nappia pohjassa joitaki sekunteja.
Painaa vain kerran ilman polkimia niin menee virrat päälle...
Ahaa, aina sitä oppii uutta. Onneksi en ole vielä ehtinyt rei´ittää tätä toista nappia mihinkään... ::)
 

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

alpo sanoi:
Luukkonen sanoi:
JPE sanoi:
Eikös megane II:ssa mee virrat päälle kun ei paina polkimia, mutta painaa nappia pohjassa joitaki sekunteja.
Painaa vain kerran ilman polkimia niin menee virrat päälle...
Ahaa, aina sitä oppii uutta. Onneksi en ole vielä ehtinyt rei´ittää tätä toista nappia mihinkään... ::)
Niin... Oisko käyttöohjekirja mitään? ::)
 
Viestejä
435
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: RE85-polttoainetta Relluun?

Nyt ollaan täysin RE85 voimalla liikkeellä. Kone toimii kuten näillä nyky bensoillakin, käynnistys ihan samanlainen kuin bensiinilläkin. Vetoja löytyy ja uutena ominaisuutena tullut pakoputken viimeisen osan rikkoutumisen myötä selkeä Renault formula ääni (viittaus vuosien 1995-1999 rellujen formula-autoihin). Kulutus, näyttäisi pysyvän lämpimien ilmojen vuoksi normaalissa määrässä, eli noin 8 litraa sataselle, pyörityksessä hiukan enemmän. Suurin ihmetys on tuo ettei koneelle, eikä ruiskujärjestelmään ole tehty muutoksia - eli täysin bensiinikäyttöisestä moottorista ollaan siirrytty alkoholipohjaiseen polttonesteeseen. Mielelläni kuulostelen onko muilla samankaltaisia kokemuksia - ja kokemusten tuomia tapahtumia... Näyttäisi siltä että saan ottaa tuon kassin takaluukusta pois, missä oli varalta toiset kävelykengät, lämmintä vaatetta ja hanskat ja pipo - ajatuksella, mikäli apostolin kyyti kutsuu. Perjantaina auto saa sitten pidemmän matkan kuljettavaksi ja kulutuksen voi mittoa ns. matka-ajon kulutukseksi. Oletan että samalla määrällä mennään - ääni pitäisi kuitenkin olla jo maltillisempi uuden takaputken myötä - joka muuten oli hävyttömän kallis. (Josta aasinsillan kautta kysymys= mistä Relluun edullisempia varaosia???)
 
Ylös Bottom