RE85-polttoainetta Relluun?

Tonttula

Jäsen
Viestejä
265
Tuli scenicin, -05 1.6 vakio tankkiin otettua Re 85 sta 30 litraa loput 98a. Toimi hyvin kun tankilta lähti. Tankkasin ja ajoin noin 5km kotiin.
No nyt aamulla pari starttia ja vaivalloisesti käy ei käy käy taktiikalla kone lähti tulille. Ulko lämpötila oli +10.
Sit lähdinkin ostaa lohkolämppärin johtoa, ja nyt kävin uudestaan kokeilee kylmää autoa niin käytin virrat eka päällä lähti niin nätisti käyntiin ehkä vähän oli tunkkasen oloista kiihdytykset.

Kuinkahan nopeasti toi 98 ja 85 sekottuu mulla oli 98 tankis jonku verran sit 30l 85sta ja loput 98a. Meinaan vaan et olisko pitäny ajaa pidempi lenkki heti kun tankkas ja antaa auton hakee parametrit ennen ku ajo vaan parkkiin.
Tossa laskeskelin et muutaman saturaisen vuodessa säästäis jos tällä ajais.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 057
Ecun pitää oppia uusi seos. Resetointi voi auttaa.

Ecu opetetaan (ainakin sirius 32) pitämällä samaa kierroslukua minuutti. Näin mennään 250 rpm pykälissä 1000 - 2500 väli. Järjestyksellä ei varmaan ole merkitystä. Käyntilämpötila taisi olla saavutettava ensin eli yli 84C.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Ecun pitää oppia uusi seos. Resetointi voi auttaa.
Ecuhan nyt ei sinänsä mitään siitä seoksesta tiedä, kun minkäänlaista seosanturia ei ole, eikä tavallisen kapeakaistaisen lambdan perusteella kovin tarkkaa säätöä aikaiseksi saa, vaikka miten koittaisi opettaa. Toisekseen ilman ohjelmamuutoksia ecun oma softa ei kovin isolla toleranssilla seoksia säädä, joten ohjelmallinen säätövarakin saattaa hyvinkin loppua kesken, eikä etanolia yritetäkään syöttää tarpeeksi. Ja yksi iso ongelma on, kun ilman ohjelmamuutoksia etanolilla auton oman ecun varassa ajelee, niin minkäänlaista ylimääräistä rikastusta kylmäkäynnistyksiin se ei normi bensaan nähden osaa antaa, vaikka etanolilla sitä ainetta saisi kymäkäynnistyksissä kuitenkin tuupata reilusti enemmän.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
265
Juu ihan vakio täältä foorumilta rohkaistuneena joku mun mielestä ajeli ilman muutoksia. Nyt aamul lähdin töihin, lohkolämppäri oli käytös. Napista käyntiin eikä muitakaan ongelmia täs 20km matkal.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
265
Siis ihan ilman muutossarjaako ajelet, auton oman ecun varassa?
Millä vuotuisella ajomäärällä tuota säästölaskelmaa olet laskenut?
Voi olla et ajattelin taas päin vittua mut näin meinasin.

20tkm 50/50 seoksella 98/85 kulutus 8,5l/100km

Pelkällä 98 ajo
2440e/20tkm
98 8l/100km 1,526e/l

Vs

8,5l/100km
1297e 98 (1,526e) + 942e 85 (1,109e)= 2239e/20tkm

Ero 200e

Faktat puuttuu ja vaimolta tuli soo soota ja pahaa katsetta näist kokeiluist...

Edit summat korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Voi olla et ajattelin taas päin vittua mut näin meinasin.
Tuossa laskelmassasi satasen hyöty hukkuu ainakin siihen, että 1297e+942e ei ole 2147e. Toinen juttu on tuo 50/50 kulutus. Oman ecun varassa se toki voi olla mitä vain, mutta etanolin energiasisältö on kuitenkin se vajaa 30% prosenttia pienempi kuin bensiinillä, joten teoriassa sitä pitää myös syöttää se ~30% enemmän. 8l/100km nousu 8.5l/100km ei kyllä ihan tuohon etanolin osalta riitä, joten kone käy kyllä väkisinkin pitkässä juoksussa aika laihalla, jos kulutus nousee ainoastaan sen puoli litraa.

Teoreettisia laskelmia toki, kun käytäntö ja teoria ei näissä ihan aina kohtaa. Säästöä ajatellen kyllä auttaa, että ajoa on kuitenkin tuo 20tkm/vuosi, mutta epäilisin kyllä, että se säästöpotentiaali on enemmänkin lähempänä sataa euroa. Rahaa toki sekin. Etukäteenhän noita ei oikein edes pysty laskemaan, kun bensan ja etanolin hinta ei samassa suhteessa laske ja nouse, vaan bensan hinta sahaa ylös-alas paljon enemmän ja etanolin pysyy stabiilimpana. Välillä säästö tankillisessa enemmän ja välillä vähemmän.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
265
Tuo ero 0,5l otin kun jollain oli 1l ero etanoli/bensa käytöllä ja mulla 50% seos tankissa.

1l 98a sis x määrä energiaa
Etanolista sama energia 30% enemmän litroja 1.3litraa eli

8 litraa kuluttaa 98a 100km

50/50 seoksel lisättävä 15% energiaa
9.2litraa 98/85 seosta.

4.6l 98=7,1e/100km
4.6l 85=5,1e/100km
20000tkm=2440e

Ööö mitä vtä sama tulos kun pelkällä 98lla
KIMBE?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Ööö mitä vtä sama tulos kun pelkällä 98lla
Matematiikka on joskus ihmeellistä ja yllättävää, eikö? Laskepa mielenkiinnosta vielä noilla hinnoilla, että paljonko kustantaisi 20tkm pelkällä etanolilla, jos kulutus on vaikkapa sen 30% isompi, eli 10,4l/100km :cool: .
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
200 x 10.4l= 2080 x 1.109e= 2306e
Näin. Päädymme(?) siis tulokseen, että 50/50 suhteella ajellessa menee pelkäksi ympäristöteoksi, eli säästöjä ajatellen melko turhaa hommaa. Pelkällä E85:llä ajellessa säästää jonkin verran.

Esimerkihinnoilla siis:
98E -> 1.526e/l * 8.0l/100km = 12.208e/100km -> 2443e/20tkm
98/85 (50/50) -> 1.3175e/l * 9.2l/100km = 12.12e/100km -> 2424e/20tkm
E85 -> 1.109e/l * 10.4l/100km = 11.533e/100km -> 2307e/20tkm
No, se käytäntö suuntaan tai toiseen jotain tästä poikkeavaa, mutta pääsääntöisesti näin.

Itsellä muutossarjan kanssa Lagunassa E85:llä ajellessa on viiden viimeisen tankkausvälin aikana kulutukset olleet 11.05-12.97 l/100km, kun pelkällä 98:lla ne on olleet vuosia 9-9.8 l/100km, eli se n. 30% lisäys ollut aika lähellä todellisuutta. Jos auton oman ecun säätäisi puhtaasti E85:lle ja ihan taloudellisuutta ajatellen, niin varmaan tuosta jotain saisi pois.

Omissa laskelmissa olen pitänyt 98:lla 9.3l kulutusta verrokkina. Noin kolmen kuukauden ja viiden tankkauksen aikana rahallista säästöä tullut n. 32 euroa, eli vuositasolla karkeasti 125 euroa. Etanolimuunnoksen ja muutoskatsastuksen kustannukset vähennettynä valtion palauttamalla muutostuella tarkoittaa, että 1,5 vuotta mun täytyy ensin ajella alta pois, että alkaa omassa tapauksessa etanoli rahallisesti jotain hyödyttämään. Ekoteko siis enemmänkin. Ja turboahdetussa jonkin verran teho-/vääntöetua. Omassa Lagunassa kone käy ja vetää viinalla selkeästi paremmin. Vielä kun saa kylmäkäynnistysvaikeudet hoidettua, niin en näe kyllä mitään syytä pelkällä bensalla ajella. Toki huomioitava, että etanolilla ajellessa öljyt syytä vaihtaa max. 10tkm välein, joten sekin osaltaan syö hieman sitä rahallista säästöä. Ja jos pelkästään lyhyitä matkoja ajelee, niin syytä unohtaa se pelkän etanolin käyttö kokonaan.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
265
Toki huomioitava, että etanolilla ajellessa öljyt syytä vaihtaa max. 10tkm välein, joten sekin osaltaan syö hieman sitä rahallista säästöä. Ja jos pelkästään lyhyitä matkoja ajelee, niin syytä unohtaa se pelkän etanolin käyttö kokonaan.
Viitsitkö valaista näitä asioita vielä..
Veikkaan että..
Pätkäajo huono kun ei ehdi lämpeemään ja kylmä kone tarvii enemmän kamaa niin säästö menee siinä?

Etanolin palaessa syntyy jotain mikä pilaa öljyn nopeammin ja syntyy syöpymiä?
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
265
Itellä kyl meni inspikset ton 85sen kanssa lutrailuun näiden keskustelujen jälkeen.

Maakaasu sarjaa oon miettinyt et jos asentais.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 134
Itellä kyl meni inspikset ton 85sen kanssa lutrailuun näiden keskustelujen jälkeen.

Maakaasu sarjaa oon miettinyt et jos asentais.
Sivulla 15 olen kopsannut noita ruotsalaisten muutoksia ja kulutuslukemia eri bensiini etanoli suhteilla, siltä löytyy myös muutokset mitä ruotsalaiset ovat tehneet autoihinsa jotta toimivat etanolilla.
Itse kun ajelin vielä viitisen vuotta sitten 1.6 4x4 kangoollani RE85 niin kulutus nousi vain litran verran, samaan kulutusnousuun ja jopa pienempäänkin ovat päätyneet monet ruotsalaisetkin relluissaan.
Kaasu on siitä hyvä että se palaa puhtaasti ja kaasua käyttävä moottori yleensä näyttää palotiloiltaan kuin tehtaalta tulleelta.
Myös öljyvaihtovälin voi yleensä kaasukäytöllä pidentää..
Joskus vuonna 80 Suomessakin valmistettiin nestekaasu ladoja. ;)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Viitsitkö valaista näitä asioita vielä..
En muista onko tässä ketjussa näitä ominaisuuksia jo käsitelty, mutta enpä jaksa tarkistaa, joten kerrataan sitten ainakin.

Etanolilla on reilusti bensiiniä korkeampi höyrystymislämpö ja matala höyrynpaine, ja myös leimahduspiste on korkeampi, eli kylmäkäynnistyksissä etanoli enemmänkin pyrkii pisaroituumaan sylinterissä kuin höyrystymään helpommin syttyväksi. Tästä syystä Suomessakin etanolissa on n. 15 prosenttia niitä bensiinissäkin esiintyviä komponentteja, jotta edes jotain toivoa saada laitteet käymään kylmällä ilmalla. Muuten voisi hyvin mennä 100% tavaralla. Samasta syystä kylmäkäynnistyksissä myös syötetään melko reilustikin sitä tavaraa sylinteriin (etanolimuutossarjalla tehtynä erillinen ohjain, ja tehtaalta valmiiksi etanolikelpoisena lähteneissä autoissa auton oma ecu).

Noista em. syistä etanolilla tapahtuu kylmäkäynnistyksissä sitä ohipuhallustakin bensiiniä enemmän, eli ainetta päätyy väkisinkin öljyn sekaan. Etanolilla sitten kiehumispiste on kuitenkin jonkun verran alle 80 astetta, joten pitemmässä ajossa, jossa öljyt kunnolla lämpiävät, etanoli ehtii sieltä öljyn seasta kyllä haihtumaan. Mutta aina sinne silti jotain komponentteja öljyyn jää. Jos ajo on pelkkää lyhyttä pätkäajoa, niin ei se etanoli sieltä kunnolla mihinkään katoa, ja vaikuttaa pitemmässä juoksussa merkittävästi sitten jo öljyn viskositeettiinkin ja muihin ominaisuuksiin. Samoin etanolilla on bensiiniä isompi moottoria puhtaana pitävä vaikutus, joten myös sitä nokea, karstaa ja muuta sontaa päätyy öljyn sekaan enemmän kuin bensalla. Näistä syistä se öljykin syytä vaihtaa vähän useammin kuin pelkällä bensalla ajellessa. Tosin onhan se sama homma öljyn kanssa, että jos lyhyttä siivua pääsääntöisesti vetelee, niin olisihan ne syytä vaihtaa vähän normaalia vaihtoväliä useammin.

Itellä kyl meni inspikset ton 85sen kanssa lutrailuun näiden keskustelujen jälkeen.
Älä nyt noin pienestä luovuta :) . Ajele muutama tankillinen ja seuraa mitä tapahtuu. Mutta kyllähän se yleinen totuus on, että ei se 50/50 suhde säästön kannalta juurikaan kannata.


Sivulla 15 olen kopsannut noita ruotsalaisten muutoksia ja kulutuslukemia eri bensiini etanoli suhteilla, siltä löytyy myös muutokset mitä ruotsalaiset ovat tehneet autoihinsa jotta toimivat etanolilla.
Se on aina ihan arpapeliä, että miten se auton oma ecu ilman ohjelmamuutoksia siihen etanoliin reagoi ja pystyykö se säätämään itsensä kohdilleen. Mutta ihan fakta on se, että pienellä kulutuksen lisäyksellä se moottori käy auttamatta laihalla. 95E:llä A/F-suhde lambdan arvolla 1 on vähän päälle 14:1, kun E85:llä se on alle 10. Jokainen varmaan ymmärtää, että aika paljon enemmän ilmaa se bensiini vaatii ja käänteisesti E85:llä sitä etanolia. Muuten on seossuhteet kyllä aika persiillään.

Mikään tehtaalta valmiiksi etanolikelpoinen moottorikaan ei etanolilla ajellessa millään puolen litran lisäyksellä selviä, ja siihen on ihan syynsä. Kevyessä ajossa varmaan menee auton omalla ecullakin sen kummempia säätämättä, mutta en ainakaan omalla ajolla uskaltaisi paljon niin laihalla seoksella ajella. Eikä niillä laihoilla seoksilla lambda-arvotkaan oikein voi kohdillaan pysyä, mutta hyvä homma, jos menee katsastuksesta läpi. Etanolilla nyt onneksi lämpimällä koneella bensiiniä "paremmat" ominaisuudet, että ei ihan sellaista nakutusvaaraa sillä ole, vaikka laihalla ajelee, mutta silti.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Laitan nimimerkille @Ukko2T tähän ketjuun kommentin toisesta ketjusta, kun etanolia enemmänkin koskee.

Olen myös harkinnut etanolin siirtymistä, sanoivat pajalla, että pitää sekoittaa 98 sekaan, koska syöttö ei riitä etanolilla! Missä olet ecua säätänyt? Mulla - 06Scenic 2.0T malli.
Omassa ei ecua ole erikseen etanolille säädetty, vaan eFlexFuelin purkki hoitaa annostelun. Parempaan lopputulokseen toki pääsisi, jos auton oman ecun säätäisi, ja pääsisi samalla sitten sytytysennakoitakin muokkaamaan. Toisaalta sen jälkeen on ilman ohjelmistomuutosta sitten jatkuvasti sidottu siihen etanolin käyttöön. Seosanturilla varutettu muutossarja tuo vähän joustavuutta, kun voi ajella millä vaan seossuhteella, tai pelkällä etanolilla tai pelkällä bensalla. Jos sattuu vaikka sellaisilla seuduilla ajelemaan, että ei E85:tä ihan läheltä tankattavaksi löydy.

Liekö pajalla tarkoittaneet, että Scenicin oma ecu ei säädä syöttöä tarpeeksi, vai että suuttimissa ei riitä kapasiteetti. Mutta kuten tässäkin ketjussa ylempänä todettu, niin se 98:n sekoittaminen isommassa määrin hukkaa kyllä aika tehokkaasti ainakin sen säästöhyödyn, mitä pelkällä E85:lla edes jonkin verran on mahdollista saada.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Aiemmissa viesteissä olen kirjoitellut, että ainoa negatiivinen puoli etanolin käytössä oman Lagunan kanssa on toistaiseksi ollut heikohkot kylmäkäynnistykset, ihan jo vaikka ollaan ulkolämpötiloissa vielä reilusti plussan puolella. Tulppien vaihdolla ei tähän ollut mitään havaittavaa vaikutusta.

Pari tankkausta takaperin laitoin melko tyhjään tankkiin (jossa ollut pelkkää E85:ttä) n. 6 litraa 98:aa, sillä seoksella ajeltiin n. 50-60 km ja sitten tankki täyteen E85.ttä. Eli reilun 60l tankillisessa oli arviolta 4-5 litraa 98:aa seassa. Koko tuon tankillisen aikana ei varsinaisia käynnistysvaikeuksia ollut kertaakaan, vaan kone hörähti käymään kutakuinkin samalla lailla kuin bensalla. Tuo tankillinen ajeltu melko tyhjäksi, sitten pohjalle n. 2 litraa 98:aa, ja tankki taas täyteen E85:ttä, eikä edelleenkään juurikaan ole ollut käynnistysvaikeuksia. Kun kone käynnistyy, niin ensimmäiseen 5-10 sekuntiin ei juurikaan kuitenkaan kaasua kestä, eli parempi antaa sen ajan käydä itsekseen tyhjäkäyntiä, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmaa. Lämpimänä pelaa ja on pelannut hienosti.

Hieman yllättynyt kyllä tuosta olen, että miten paljon nuo muutamat litrat bensaa siinä etanolin seassa tuohon kylmäkäynnistykseen vaikuttaa. Siitäkin huolimatta, että ei tuo pumpuista saatava (R)E85 sitä puhdasta etanolia muutenkaan ole, eli seassa kuitenkin jo valmiiksi niitä kylmäkäynnistyksiä helpottavia ainesosia. Omassa Lagunassa ei tunnu kyllä ne aineet auttavan, kun pelkällä E85:llä joutuu muutaman käynnistysyrityksen yleensä tekemään.

Etanolillekin sopiva polttoainelämmitin kyllä tallin hyllyssä olisi, jonka meinasin konehuoneeseen ennen suutinkiskoa istuttaa, mutta kun tuo pari litraa 98:aa tankilliseen näyttää auttavan noinkin paljon, ainakin vielä muutaman asteen pakkasilla, niin katsoo nyt vaivautuuko sitä lämmitintä laittamaan. Ei tuo iso vaiva kuitenkaan ole tuota "lisäainetta" etanolitankilliseen laittaa, eikä hinnallisesti vielä niin paljon vaikuta, että hukkaisi liikaa sitä etanolista saatavaa pienehköä kustannushyötyä. No, ehkä sen lämmittimen ihan mielenkiinnosta voisi jossakin kohtaa kiinni laittaa, niin näkee mikä sen hyötyarvo on, vai onko yhtään mikään. Vai palaako koko vehje sitten sen kanssa. Bensaa ei kyllä sen kanssa arvaa käyttää yhtään.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Sun autossa on varmaan riittämätön kylmärikastus.
Vaikka näin olisikin, niin sinänsä ei poista tuota ihmettelyn aihetta, että kuinka muutama litra bensaa tankillisessa muuttaa käytöksen kylmäkäynnistyksissä ihan täysin. Mutta sen suhteen, että mitä pelkällä E85:llä tapahtuu, niin saatat kyllä hyvinkin olla oikeassa ja samaa miettinyt itsekin. Harmi kun ei tuosta itsellä olevasta pari vuotta vanhasta eFlexFuel-ohjaimesta pääse itse tuota rikastusta säätämään. Kyseisen firman alkuvuodesta tulleissa uusissa versioissa pystyisi. Vai puuttuko tuo ominaisuus siitä halvimmasta mallista, mutta kuitenkin. No, etanolitestit jatkuu, joten tutkitaan ja hutkitaan.
 
Ylös Bottom