Mégane III

Viestejä
39
Tykkäyksiä
2
Tilaa on lapsiperheelle hyvin ainakin farkussa. Takajalkatilaa on enemmän tarjolla kuin esim. 5-sarjan bmw. Arvioisin olevan aika saman kuin esim. Touranissa. Konttitilaa on ollut meillä riittävästi yhen skidin kanssa pohjosen reissuilla. Pitkälle matkalle vaatii useamman skidin kanssa vielä suksiboxin jos tarttee olla paljon kampetta matkassa, mutta arkikäytössä pitäs kyllä riittää aika hyvin.
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
Tilojen puolesta ihan mainio kiesi, jalkatiloista plussat myös täältä. Auto on ulkomitoiltaan aika sopusuhtaisen ja helppo pyöriteltävä nurkka-ajossa. Dieselistä en osaa kertoa, mutta 1.2 litranen 115 bensapannu on ollut täysin riittävä. Jos huoltohistoria on aukoton ja auto on ollut hyvällä pidolla, en keksi syytä miksi jättää kaupat tekemättä. Huoltoväli pitää puolittaa Suomen oloissa, joten öljyvaihto tulisi olla suoritettu ainakin kerran vuoteen. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun tutustuu huoltokirjaan. Dieselin tarkan huoltovälin osaa varmaan joku muu kertoa, onko sama kuin bensakoneessa?
 

Dunppi

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
Kiitos kommenteista, kävinkin yhtä kokeilemassa ja tilat tosiaan riittää kohtuullisen hyvin. Rengasmelusta en oikein saanut selvää kun oli kitkarenkaat lumisella tiellä...

Ajoa tulee n. 20tkm vuodessa, josta aika usein lyhyehköjä matkoja taajamaympäristössä. Pohdin edelleen tuon bensa- ja dieselkoneen välillä. Automaattikin tosiaan kiinnostaisi. 1.2 TCe ja 1.5 dci:n välillä ei taida olla luotettavuudessa juuri eroja? Tukkeutuukohan tuon dieselin hiukkassuodatin helposti pätkäajosta?

Yhtenä vaihtoehtona pidän lisäksi Lagunaa, jota en ole vielä kokeillut.
 
Viestejä
115
Tykkäyksiä
0
Meillä oli vm 2011, 1.5dci ajossa 5v/100tkm (30-130tkm.). Sähköinen kaasupoljin hajosi lopussa, muuten meni tämän ajan käytännössä määräaikaishuolloilla, joka tuossa oli valmistajan mukaan 30tkm/24kk. Auto oli myös pääosin lyhyehkössä taajama-ajossa, eikä dpf:n kanssa ollut ongelmia. Moottori on hidas lämpeämään talvella, mutta sisälle tulee kyllä lämpöä sähkövastusten ansiosta. Kulutus pyöri ~40km/h keskinopeudella 6.2 - 6.4l/100km, mikä on mielestäni liian korkea. Maantiellä tuo menee pienellä, mutta kaupungissa ei ole mikään talousihme. 20tkvuodess ja jos ajoprofiilisi on vastaava, niin ostaisin itse bensakoneella olevan. Meillä oli myös reilun vuoden verran saman ikäinen HB versio 1.4tce koneella joka oli mielestäni kivempi ajaa ja kulutus siinä oli vastaavalla ajoprofiililla ~7.5l/100km. Voisi kuvitella, että tuo faceliftin keulilla oleva 1.2tce kuluttaa jonkin verran vähemmän.

Kokoluokassaan tuo on mielestäni tilava ja mukava auto ajaa. Ja hinta/laatusuhde on siinä kohdillaan.
 
Viestejä
292
Tykkäyksiä
3
Kulutus pyöri ~40km/h keskinopeudella 6.2 - 6.4l/100km, mikä on mielestäni liian korkea. Maantiellä tuo menee pienellä, mutta kaupungissa ei ole mikään talousihme. 20tkvuodess ja jos ajoprofiilisi on vastaava, niin ostaisin itse bensakoneella olevan. Meillä oli myös reilun vuoden verran saman ikäinen HB versio 1.4tce koneella joka oli mielestäni kivempi ajaa ja kulutus siinä oli vastaavalla ajoprofiililla ~7.5l/100km. Voisi kuvitella, että tuo faceliftin keulilla oleva 1.2tce kuluttaa jonkin verran vähemmän.
Meillä oli joskus muutama vuosi sitten Dacia tuolla 1,5 DCi -koneella. Se oli DCi 110 tehoversio ja minullekkin päällimäiseksi jäi mieleen, että aika janoinen pata tuo 1,5 DCi oli seka-ajossa. Toki korkea kori varmasti otti osansa, mutta toisaalta Lodgy oli suhteellisen kevyt auto kokoisekseen. Kulkua tuolla koneella sinäänsä piisasi ihan riittävästi ja pintakaasun tuntumassa se oli jopa hyvinkin ripeän tuntuinen. Eroa suorituskyvyssä TCe 115 koneiseen versioon en huomannut - sellaisenkin kävin silloin vertailun vuoksi koeajamassa. Aivan samalla viivalla olivat kulun suhteen DCi 110 ja TCe 115. Kallistuin kuitenkin tuon ajan dieselhuumassa naftapolttimeen.
Sen sijaan tuon 1,5 disukan 90 heppaset "low power" versiot ovat kuuleman mukaan olleet huomattavasti vähäruokaisempia.
Sittemmin autot vaihtuivat ja itse lopetin dieselien kanssa puljaamisen ja siirryin palasin bensaturboihin, kun naftan hinta lähti nousuun ja omat ajot ovat pysytelleet 10 - 15 thkm vuositasolla.

Eihän tuo 1,2 litrainen TCe:kään pääse minkään Rellun nokalla lähellekkään luvattuja kulutusarvoja, mutta pääsekö mikään tuon ajan euronormitettu bensakone?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 649
Tykkäyksiä
4
Kyllähän 110DCi koneella pääsee jopa Kadjarilla todella pienellä ja ihan todistetusti joten ei sitä konetta janoiseksi voi sanoa, Autoliiton AL-Cupin 2015 ecorun kilpailussa Kadjar keskikulutus oli 3,5 l/100 km, joten ajotapaansa optimoimalla saa suuriakin säästöjä kulutuksessa.
Tuo ecorun kilpailu ei ole edes mitään tien tukkeena oloa vaan ihan normi liikenteen rytmissä ajoa ja hieno saavutus että Kadjarilla on päästy jopa alle tehtaan (yhdistetty NEDC 3,8 l/100 km) ilmoittaman keskikulutuksen normaali liikenteessä.
Ottaen huomioon että NEDC kulutuslukemia pidetään yleisesti aika mahdottomana saavuttaa, toisin kuin nykyistä WLTP lukemia joihin pääsee helposti.
Meilläkin tuo Capturin nykuinen WLTP mittaus pitää kesäkelillä desilleen paikkansa todellisuuden kanssa.
 
Viestejä
292
Tykkäyksiä
3
Kyllähän 110DCi koneella pääsee jopa Kadjarilla todella pienellä ja ihan todistetusti joten ei sitä konetta janoiseksi voi sanoa, Autoliiton AL-Cupin 2015 ecorun kilpailussa Kadjar keskikulutus oli 3,5 l/100 km, joten ajotapaansa optimoimalla saa suuriakin säästöjä kulutuksessa.
On hyvä muistaa, että tuosta 1,5 dci myllystä on olemassa uudempi päivitetty "Energy" -versio, jossa on enemmän vääntöä, S&S tekniikka ja paranneltu taloudellisuus. En ihan tarkalleen muista, mitä mekaanisia uudistuksia siihen tuli, mutta muistelen, että virtauksia - sekä palotapahtumaa paranneltiin ja ahdin muistini mukaan muuttui herkemmin reagoivaksi.
Sitä alettiin asentamaan Renaultin mallistoon joskus 2012 - 13 tienoilla. Toisinsanoen alkupään Megane III: sissa oli vielä vanhempi, janoisempi revisio kyseisestä koneesta.
Aikanaan silloinen Lodgyni valmistui syksyllä 2013, eikä pellin alla ollut vielä energy dci 110, vaan se vanhempi 240 nm vääntävä revisio kys. koneesta. Dacioihin kyseinen kone taisi kyllä tullakkin hieman myöhemmin kuin Relluihin.
 
Viestejä
115
Tykkäyksiä
0
Meidän 1.5dci oli 110hp ja ilman S/S. Eikä sillä päässyt kyllä niihin ohje-arvoihin eden maantiellä Mutta kuten tuossa todettiin, niin se taisi olla kaikilla merkeillä...tuosta uudesta mittausmenetelmästä ei ole omia kokemuksia.

Mita tuohon 1.2tce moottoriin tulee, niin meillä on toisena autona on 2018 mallin megane 100hp versiolla ja sen kulutus taas on aika maltillinen. Tuohon tce clioon verrattuna kuluts näyttäisi olevan vain ~0.5l suurempi...samalla menee kuin tuo vanha dci meni.
 
Viestejä
434
Tykkäyksiä
0
Omassa Laguna 3 1.5 dci 110hp on kulutus ollut tankkauksista laskettuna 5.14 l/100km (144tkm-225tkm). Keskinopeudet talven ~55km/h kesän ~60km/h lukemissa. Ilmoitettu yhdistetty kulutus 4.9l eli aika lähelle pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
115
Tykkäyksiä
0
Ei 60km/h keskinopeus ole ”yhdistettyä” ajoa. Ainakaan Pk-seudulla. Omat ajot on karkeasti 35% kehäteitä, 50% taajamaa ja loput keskustassa. Pääosin ajot tapahtuu pahimpien ruuhka-aikojen ulkopuolella ja keskinopeus on pyörinyt jo vuosia tuossa 40km/h tuntumassa. Rouva ajaa enemmän työmatkaruuhkia ja se laskee nopeutta ~3km/h.

Muistaakseni tuossa dci meganessa ilmoitettu keskikulutus oli 4.2L/100km. En muista päässeeni siihen edes pelkällä maantieajolla.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
195
Tykkäyksiä
3
Voin lämpimästi suositella 1.9 dCi mottia; jaksaa liikkua täydelläkin kuormalla ja kulutus kohtuullinen 4.5/100. Talvella maski peittoon niin ei tarvitse palella.
Tämän hetkisen mittarissa 330tkm ja pelkillä perushuolloilla on menty tähän asti.
 
Viestejä
404
Tykkäyksiä
7
Vasen alapallo on alkanut taas narista. Kestihän se hurjat 40tkm :mad: kun ensimmäinen kesti jopa 60tkm. Oikealla puolella on vielä alkuperäinen alapallo. Meinasin vaihtaa koko tukivarren kun näytti olevan helojen kumeissakin halkeamia.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 649
Tykkäyksiä
4
Vasen alapallo on alkanut taas narista. Kestihän se hurjat 40tkm :mad: kun ensimmäinen kesti jopa 60tkm. Oikealla puolella on vielä alkuperäinen alapallo. Meinasin vaihtaa koko tukivarren kun näytti olevan helojen kumeissakin halkeamia.
Niihin pallojen kumin sisään kannattaa laittaa vaseliinia ennen asennusta, joissakin nivelissä tehtaan jäljiltä kun tuppaa olemaan vassua pikkulinnun jätöksen verran.
 
Viestejä
1
Tykkäyksiä
0
Pari kuukautta ollut alla vm. 2012 1,6 Sport Tourer Expression varustelulla.
Takaluukku temppuili pahimmilla pakkasilla, ei reagoinut lukon mekanismi lainkaan kaukosäätimestä tai oven kytkimestäkään. Kun lauhtui hieman, alkoi toimimaan painamalla pohjassa hetken aikaa kaukosäädintä ja samalla oven painiketta ja nyt viime ajan toiminut normaalisti. Tämä taisi olla jokin tyyppivika missä kosteutta kertyi oven painikkeen sisään? Liikkeen piikkiin kai tuonkin hoitaminen menisi vielä, ajettu 40 tkm.

Lämppärin puuttuminen ollut myös harmitus, mutta n. 500 euron hintaluokalla saisi Calixin asennettua sisätilapistokkeineen.
 
Ylös Bottom