Mégane III

Tykkäyksiä
1
Missäs porukka käyttää Meganea huollossa, kysäsin autoverkkokaupasta niin vastaus oli:

"Määräaikaishuolto A+B, öljynvaihtohuolto + tarkistushuolto. Lisäksi raitisilmasuodattimen, ilmansuodattimen ja sytytystulppien vaihto
Yhteensä 492 €"o_O

juuh, en ollut viemässä, timantistako noi tulpat on tehty?

Mitä kaikkea tuohon A+B huoltoon sitten sisältyy?

Tykkäyksiä
1
Loppusummasta taitaa mennä tulppiin ja vaihtoon lähes se 200e. Mitä uudempi auto,sen kalliimpaa se on.
Joo, 26€/kpl huutavat yhdestä tulpasta!:rolleyes:

Noh, motonetista tulppa 11,90€ ja vaihdan itse 15min, loppu rahalla voin sitten ostaa jotain mielekkäämpää.:cool:

Jos tulpat ja niiden vaihdosta maksaa 200€ niin saa kyllä aika hönö olla!

Takuu juuri loppui tästä vehkeestä niin alan tekemaan huollot itse.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
11
Aika paljon on esim. 10 vuoden aikana nousseet nuo hinnat.Itse olen yrittänyt ymmärtää hinnoittelua järkevästi käyttämällä Motonetin/AD varaosaliikkeitä/korjaamolta, sillä lähes sadan euron tuntihinta ei oikein nappaa. Taannoin erääseen Vivaro kysyttiin Metroautossa tukivartta nivelineen ja puslineen kun eivät edes muuta tarjonneet. Odotusaika olisi ollut noin 2 viikkoa ja hinta asennuksen kanssa lähes sen 400€. Kaveri kysyi,että onko Rellun rimpulat tehty kullasta? Suomalaisesta nettikaupasta tilattiin laadukkaampi tarvike TRW ja asennus Ad korjaamolla. Hintaa tuli se 160€. Ymmärrän kyllä merkkiliikehuollon, mutta miksi niiden marmoritistikien hinnoittelu on niin syvältä. Nykyäänhän hinnoittelu menee osa+ vaihtotyö jolloin hinta tulee vieläkin Suuremmaksi.

Tykkäyksiä
1
Aika paljon on esim. 10 vuoden aikana nousseet nuo hinnat.Itse olen yrittänyt ymmärtää hinnoittelua järkevästi käyttämällä Motonetin/AD varaosaliikkeitä/korjaamolta, sillä lähes sadan euron tuntihinta ei oikein nappaa. Taannoin erääseen Vivaro kysyttiin Metroautossa tukivartta nivelineen ja puslineen kun eivät edes muuta tarjonneet. Odotusaika olisi ollut noin 2 viikkoa ja hinta asennuksen kanssa lähes sen 400€. Kaveri kysyi,että onko Rellun rimpulat tehty kullasta? Suomalaisesta nettikaupasta tilattiin laadukkaampi tarvike TRW ja asennus Ad korjaamolla. Hintaa tuli se 160€. Ymmärrän kyllä merkkiliikehuollon, mutta miksi niiden marmoritistikien hinnoittelu on niin syvältä. Nykyäänhän hinnoittelu menee osa+ vaihtotyö jolloin hinta tulee vieläkin Suuremmaksi.
Jos auto olisi vanha niin tekisin kaiken itse kuten edellisen kanssa, mutta 4v ja 35tkm niin haluais sen huoltokirjan näyttävän edes joltain.

Kuuluuko oikeasti 4v välein vaihtaa tulpat!?

Tykkäyksiä
7
Jos auto olisi vanha niin tekisin kaiken itse kuten edellisen kanssa, mutta 4v ja 35tkm niin haluais sen huoltokirjan näyttävän edes joltain.

Kuuluuko oikeasti 4v välein vaihtaa tulpat!?
Itse käytän auton vain öljynvaihdossa, eli öljyt ja öljynsuodatin, ja leiman saa vihkoon. Turhaa maksaa täydestä huoltopaketista kun se on suurimmaksi osaksi tarkistuksia ja suodattimien vaihtoja, jotka voi tehdä itsekin.

Ei kai ne tulpat vuosien mukaan mene vaan kilometrien. 1.4 litraisessa tulppien vaihtoväliksi on määritetty 120tkm. Luulisi saman olevan 1.2:ssa. NGK ainakin lupailee iridium tulpilleen 120-160tkm vaihtoväliä.

Tykkäyksiä
1
Itse käytän auton vain öljynvaihdossa, eli öljyt ja öljynsuodatin, ja leiman saa vihkoon. Turhaa maksaa täydestä huoltopaketista kun se on suurimmaksi osaksi tarkistuksia ja suodattimien vaihtoja, jotka voi tehdä itsekin.

Ei kai ne tulpat vuosien mukaan mene vaan kilometrien. 1.4 litraisessa tulppien vaihtoväliksi on määritetty 120tkm. Luulisi saman olevan 1.2:ssa. NGK ainakin lupailee iridium tulpilleen 120-160tkm vaihtoväliä.
Niin ja mun autolla ajettu 35tkm, siksi vähän mietin että ketä nyt yritetään vedättää että haluavat väksin ne vaihtaa.

Tykkäyksiä
3
Melkein tuli leima 295tkm ajettuun 1.9dCi Meganeen... Oikea takajarrulevy nurjalta puolelta ruosteessa ja saman puolen käsijarru jumi päälle. No, vaihetaan levyt ja satula. Oikeassa alapallossa alkavaa välystä; ei huono kestoikä Rellun alapallolle tuo 295tkm.

Ja päästöissä tulos 0.00 :cool: (originaalit suuttimet, turbo yms)

Tykkäyksiä
0
Lyhyt ja ytimekäs kyssäri/gallup tähän väliin: onko Meksu kolmonen hyvä talviauto?

Itse en ole vielä kahden vuoden ajon jälkeen päässyt yksimielisyyteen itseni kanssa :D
Ainakin tuulilasille lämpöä puhaltava suutin saisi olla lähempänä lasin alareunaa jotta pyyhkijät/lasin alaosa pysyisivät paremmin sulana.

Tykkäyksiä
3
Eipä juurikaan muuta moitetta kuin käsijarrun jäätyminen kiinni (perus Rellua) ja nykyautojen perusvaiva; liian leveät renkaat vs paino; sopivalla kelillä liitää loskan/lumen päällä.
Niinä muutamina päivinä kun meinaa etulasilla olla ongelmaa käyttää lämppäriä käsisäädöllä ja taas mennään;).

Aina on käymään lähtenyt pakkasen määrästä riippumatta eikä pilkkihaalareita ole tarttenut lämpimänä pysyäkseen;)

Tykkäyksiä
0
Eipä juurikaan muuta moitetta kuin käsijarrun jäätyminen kiinni (perus Rellua) ja nykyautojen perusvaiva; liian leveät renkaat vs paino; sopivalla kelillä liitää loskan/lumen päällä.
Niinä muutamina päivinä kun meinaa etulasilla olla ongelmaa käyttää lämppäriä käsisäädöllä ja taas mennään;).

Aina on käymään lähtenyt pakkasen määrästä riippumatta eikä pilkkihaalareita ole tarttenut lämpimänä pysyäkseen;)
Mielenkiintoinen juttu tuo käsijarrun jäätyminen. Itselläni ei ollut kässärin jäätymisen kanssa mitään ongelmia, kunnes huollossa herkistivät/kiristivät sen. Tämän jälkeen on aina ennen liikkeelle lähtemistä olleet jumissa. Ne toimivat siis paremmin vanhoilla "löysemmillä asetuksilla" :D

Tykkäyksiä
1
Mielenkiintoinen juttu tuo käsijarrun jäätyminen. Itselläni ei ollut kässärin jäätymisen kanssa mitään ongelmia, kunnes huollossa herkistivät/kiristivät sen. Tämän jälkeen on aina ennen liikkeelle lähtemistä olleet jumissa. Ne toimivat siis paremmin vanhoilla "löysemmillä asetuksilla" :D
Korjaamolla laitetaan liian kireälle kun ihmiset ei tykkää siitä että kahva nousee ylös vaan sen pitää olla muutama napsu ja sitten lyö renkaat lukkoon, ei näin!

Mitä pidempi liike käsijarrulla on ja mitä enemmän sitä käyttää sitä paremmin se toimii ja pidempää ilman ongelmia.

Tykkäyksiä
7
Kaksi naksausta pitäisi olla tyhjää ja vasta kolmannella naksulla käsijarrun linkku irtoaa linkun rajoittimesta. Se on rellun virallinen säätö. Omat jarruni kyllä säädin niin että yksi naksu tyhjää ja toisella liikkuu.

Tykkäyksiä
1
Kaksi naksausta pitäisi olla tyhjää ja vasta kolmannella naksulla käsijarrun linkku irtoaa linkun rajoittimesta. Se on rellun virallinen säätö. Omat jarruni kyllä säädin niin että yksi naksu tyhjää ja toisella liikkuu.
Mä säädin edellisessä autossa niin että kahva liikkui reilusti, niin reilusti että inssiä harmitti, mutta käsijarru toimi 6v ja 120tkm ongelmitta 0% erolla.

Liian tiukka säätö aiheuttaa turhia ongelmia kun liike on satulan päässä 2mm luokkaa.

jk_single

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
1
Oliskohan ainakin Meganen tapauksessa ongelma siinä kun vaijerit liukuvat siinä S mallisessa putkessa pohjan alla ja tämä aiheuttaa pakkasella liikaa kitkaa, yhdistetty liian heikkoon palautusjouseen satulassa. Minun autossa on pientä pintaruostetta ainakin toisessa putkessa (mihin tuli laitettu uusi vaijeri) kun tuntuu olevan aika huonosti maalattu, ehkä rasvas auttaisi. Oli kovilla pakkasilla pientä jarrujen laahamista, mitään totaalista päällejäätymistä ei ole ollut.

Itse laitoin lisäjouset satuloihin kun on jo kerran niille kiinnikkeet ja nyt toimii aina vaikka säädin ottaamaan melko heti.

Näinhän sanotaan Rellun ohjeissa:

1545996949430.png

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Tykkäyksiä
3
Mun mielestä se jäätyy/jumittaa satulan päästä, ainakin nykyisessä. Ihmettelen vain miksi ne palautusjouset eivät ole vakiona kun niille kerran kiinnikkeet on... Pitänee laittaa moiset jossain vaiheessa, Hetekastahan ne sai;)., tähän hätään niitä ei ole; on vain uudet levyt, satula+liukutapit.

Saas vaan nähä kuin tasapainon käy; ruosteisellalevyllä ja jumittavalla käsijarrumekanismilla oli käyttöjarrun heitto tasan 0%... Ja ny tulee toiselle puolelle uusi satulakin.

Tykkäyksiä
2
Kun auto on n. 8v vanha nii viimeistään joutuu ne vaijerit vaihtamaan. Vaihtaessa voideltava vankasti silikoniöljyllä (ei spray!) Jos voitelua ei tehdä niin hauskuuksia on horisontissa luvassa melko nopeastikin. Ongelman aiheuttaa kuoren väliin päässyt kosteus ja siihen syynä monesti päästä rikki mennyt suojahaitarikumi. Vaijerit on halvat n. 32e pari ja vaihto&säätö itse tehtynä n. 30min. Silikoniöljyä saa eri vankkuuksissa mm. Rc-liikkeistä (iskari/diffiöljy). Silikonin etuna on se ettei se sido itseensä vettä toisin kuin öljy. Silikonipatja estää kosteutta pääsemästä vaijerinkuoreen melko tehokkaasti, koska se hylkii vettä voimakkaasti. Kahvaliike on säädön jälkeen pitkä, mutta pyörät vetää lukkoon helpohkosti jos mekanismit/laikat/palat kunnossa. Vaijereita vaihtaessa jos mekanismi satulassa ei palauta rajoituspalaa vasten ilman vaijeria kevyesti, niin helpointa vaihtaa satula.

Tykkäyksiä
7
Saapui pakkaset eteläänkin niin sai vähän motivaatiota kuskinpenkin istuinlämmittimen korjaamiseen. Istuinosasta oli mennyt vastuslanka poikki vaahtomuovien välistä. Täytyy myöntää, että olen saattanut polvella painaa juuri siihen kohtaan eli omaa syytähän tuo on :( Pätkä sähköjohtoa tinaamalla kiinni ja taas toimii. Aikaa meni noin 3 tuntia sisältäen penkin purkamisen, vianhaun, korjauksen ja kasauksen. Penkin verhoilu oli mukava purkaa kun ei ollut sellaisia metallikoukkuja joilla saa sormet verille. Verhoilu oli kiinni muovinastoilla, muovilistoilla ja tarranauhalla. Erittäin korjaaja ystävällistä siis ;)

Muutamia kuvia penkin sisuksista
https://aijaa.com/Xayf3z

Samalla korjaantui auton huono starttaavuus. Olin jo aikeissa ostaa uuden akun, mutta penkin korjausta varten irroitin akun ja takaisin kytkettäessä putsasin akun navat ja kengät niin johan hörähtää nätisti käyntiin -15 asteessa ilman esilämmitystä :D Taisi olla sen verran hapettumaa välissä, että ei aina jaksanut startata kunnolla.

Tykkäyksiä
2
Onkos kuinka monella mennyt tukkoon tuulilasin edessä olevan kaukalon alapoisto? Mulla näin pääs käymään tossa pakkasilla ja kun käytin auton sitten pesussa, niin lirautti vähän sisällekin ennenku aukes röörit ja vettä valui kohtalaisen paljon tötteröstä pois. Tästä propsit kuitenkin suunnittelusta, sillä ainoat havaitut valumapisteet osuivat suoraan apparin kumimatolle enkä muuta kosteutta sitten havainnutkaan kun rööri lähti vetämään.

Lisäksi mulle tyyppivikana mainittu farkun lisäjarruvalon tiiviste oireili myös lorottamalla pesukoneessa vedet luukun verhoilujen välistä sisälle kun ohjelmassa oli auton kuivaus. Suosittelen uudelleentiivistämään kyseisen valon. Aion itse hoitaa asian tänään kuntoon butyylinauhalla (sitä mitä yleensä käytetään umpioiden jne tiivistämiseen).

Muuten talvisesonki mennyt mukisematta kun takajarrut tein pari viestiä ylemmällä taktiikalla kokonaan uusiks viime leimalle. Huomioita kovalla pakkasella randomnitinää jään takia tuulilasin kaukalon seudulla sekä taustapeilin muovit aiheutti kans pohjosen reissulla melkein mielenvikasia tuntemuksia kun pysy hiljaa vain muovista pitelemällä kiinni. Tämänkin aion hoitaa kuntoon butyylinauhalla. Lisäksi huomasin, että tuulilasin lämmityssuulakkeiden suuntaus on puutteellinen ja jättää molempiin alanurkkiin hyhmät. Muutoin lasi kyllä pysyi nätisti auki ja varsinkin pidemmällä matkalla (800km setti vedetään eestaas) autossa tuli jopa kuuma. Kun pakkanen painuu yli 20 asteen, niin ovien puutteellinen eristys ja kevyt rakenne alkaa tuntua kylmyytenä ovien seudulla, mutta näin normaalisti etelässä kun asutaan niin en koe isoksi ongelmaksi.

Takakontin avauskytkimestä hajosi kumi ensipakkasilla ja tilalle laitoin kiinalaista tarviketta kympillä. Rakenteessa eroja, mutta periaatteessa olisin voinut myös heittää vain kumiosan alkuperäiseenkin kiinni ja olisi toiminut niinkin. Totesin kiinalaisen mikrokytkinmallin olevan toiminnaltaan kuitenkin herkempi, joten lykkäsin sen sinne suoraan kun olin aukaissut ja voidellut liukupinnat silikoniöljyllä.

Ylös Bottom