Mégane III

Viestejä
404
Tykkäyksiä
7
Onkos kuinka monella mennyt tukkoon tuulilasin edessä olevan kaukalon alapoisto? Mulla näin pääs käymään tossa pakkasilla ja kun käytin auton sitten pesussa, niin lirautti vähän sisällekin ennenku aukes röörit ja vettä valui kohtalaisen paljon tötteröstä pois. Tästä propsit kuitenkin suunnittelusta, sillä ainoat havaitut valumapisteet osuivat suoraan apparin kumimatolle enkä muuta kosteutta sitten havainnutkaan kun rööri lähti vetämään.
Hep hep. Pari viikkoa sitten meni tukkoon pesussa. Mutta mulla ei ne reiät auennu itsestään. Piti purkaa pyyhkimet ja se tuulilasin alla oleva muovi edestä, että pääsi kepillä sohimaan reiät auki. Vähän kehnoa suunnittelua kun niissä poistoaukoissa on sellaiset kumiset läpät. Sinne oli kertynyt kasa lehtiä ja puiden siemeniä tukokseksi. Vettä lirahti vähän sisälle ja puhallin hörppäs sen verran vettä, että ei edes lähtenyt päälle. Auto oli yön lämpimässä hallissa kuivumassa, että sai matot ja puhaltimen kuivaksi.
 

jmv

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Tykkäyksiä
0
^Juu kyllä tuo kanavien tukkeutuminen on tyyppivika, josta täälläkin on aiemmin raportoitu. Itselläni tuli muutama vuosi sitten autopesussa vedet sisälle ihan kunnolla, kastellen lattian sisäverhoilun. Verhoilu jouduttiin irrottamaan huollossa ja paikat kuivattamaan. Poistivat samalla kanavien päässä olevat läpät tarpeettomina, jonka jälkeen huolta ei ole ollut.
 
Viestejä
195
Tykkäyksiä
3
Mun mielestä se jäätyy/jumittaa satulan päästä, ainakin nykyisessä. Ihmettelen vain miksi ne palautusjouset eivät ole vakiona kun niille kerran kiinnikkeet on... Pitänee laittaa moiset jossain vaiheessa, Hetekastahan ne sai;)., tähän hätään niitä ei ole; on vain uudet levyt, satula+liukutapit.

Saas vaan nähä kuin tasapainon käy; ruosteisellalevyllä ja jumittavalla käsijarrumekanismilla oli käyttöjarrun heitto tasan 0%... Ja ny tulee toiselle puolelle uusi satulakin.

Leima tuli satula herkistelemällä!!! Ja levyt vaihtamalla :). Laakeritkin vaihtu tietty samalla vaikka alkuperäiset olikin vielä kondiksessa, 280tkm:cool:. Saas nähä kestääkö Brembon levyissä tulleet yhtä kauan...

Ny ois sitten ylimäääräinen oikea takasatula, jos jotakuta kiinnostaa... (Stark, uusi 3v takuu)
 
Viestejä
404
Tykkäyksiä
7
Tästä videosta näkee vähän mitä pitää tehdä jos haluaa putsata sen tuulilasin alusen.

-Ulosvetäjän käyttö pyyhkijänvarren irrotukseen on vähän liioittelua. Varsi irtoaa ihan nätisti kun avaa ensin mutterin ja sitten muutaman kerran edestakaisin heiluttelee pyyhkimenvartta niin se nousee pois paikaltaan.
-Muovista sisälokasuojaa kannattaa raottaa alareunastaan, että pääsee poistamaan sinne kertyneet kiinteät jätteet. Nestehän pääsee valumaan pois, mutta kiinteä irtomoska jää maatumaan lokasuojien taakse piiloon ellei sitä mekaanisesti poista sieltä.
-Eikä sitä kaukaloa tarvitse vaahtopestä niinkuin videon herra tekee :D
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 649
Tykkäyksiä
4
^Juu kyllä tuo kanavien tukkeutuminen on tyyppivika, josta täälläkin on aiemmin raportoitu.
Sanotaan näin että se on euroopplaisten autojen tyyppivika, tai no MB ei tunnu siitä vaivasta kärsivän missään malleissa..
Aasialaiset ja jenkit on ilmeisesti järjestäneet vedenpoiston toisin.
 
Viestejä
143
Tykkäyksiä
0
Muutamia vuosia sitten omaan kalustoon kuuluneessa Grand Scenic III:ssa vedenpoistokanavat olivat menneet tukkoon ja aiheuttivat melkoisen vedenpaisumuksen. En aluksi huomannut mitään, mutta jossain vaiheessa alkoi ajossa kuulua kummallista litinää ja lotinaa... etujalkatilojen lattiassa olevat säilytyslokerot olivat yli puolillaan vettä (noin 10 cm) ja tyrskysivät ajaessa. Vesi oli päässyt valumaan huomaamattomasti keskikonsolin reunasta mattojen alle. Sitä vettä olikin sitten sen verran reilummin kautta alustan, että auto purettiin sisältä lähes paljaaksi ja kuivatettiin kunnolla. Samalla vedenpoistoröörit modattiin jotenkin niin, että ne eivät enää tukkeutuisi samalla tavalla, ja myöskin lasinpyyhkimien akselien vierestä tukittiin/verkotettiin isompia aukkoja, jotta suurimmat roskat eivät pääsisi sitä kautta kanavistoon. Koko homma tehtiin onneksi merkkiliikkeessä takuuseen (autolla silloin ikää vajaat 3 vuotta), joten siitä ei tullut itselle kustannuksia eikä suurempaa vaivaa. Ilmeisesti kolmoskopan Scenicit ovat ainakin erityisen alttiita kanavien tukkeutumiselle.
 
Viestejä
292
Tykkäyksiä
3
Samalla vedenpoistoröörit modattiin jotenkin niin, että ne eivät enää tukkeutuisi samalla tavalla, ja myöskin lasinpyyhkimien akselien vierestä tukittiin/verkotettiin isompia aukkoja, jotta suurimmat roskat eivät pääsisi sitä kautta kanavistoon. Koko homma tehtiin onneksi merkkiliikkeessä takuuseen (autolla silloin ikää vajaat 3 vuotta), joten siitä ei tullut itselle kustannuksia eikä suurempaa vaivaa. Ilmeisesti kolmoskopan Scenicit ovat ainakin erityisen alttiita kanavien tukkeutumiselle.
Eräällä kaverillani oli taannoin myös Scenic III ja hän kohtasi myös täysin saman ongelman. Tapaus on siinäkin mielessä kuin toisinto sinun tarinastasi, että myös hänelle tehtiin merkkiliikkeessä takuuseen joku muutos vedenpoistokanaviin. Alttiutta kyseiseen ongelmaan selvästi on olemassa joissakin Relluissa.
Omakätisen auton pesun yhteydessä on hyvä seurailla silloin tällöin auton alle, loriseeko vesi kunnolla pois vedenpoistoaukoista.
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
Onkos kuinka monella mennyt tukkoon tuulilasin edessä olevan kaukalon alapoisto? Mulla näin pääs käymään tossa pakkasilla ja kun käytin auton sitten pesussa, niin lirautti vähän sisällekin ennenku aukes röörit ja vettä valui kohtalaisen paljon tötteröstä pois. Tästä propsit kuitenkin suunnittelusta, sillä ainoat havaitut valumapisteet osuivat suoraan apparin kumimatolle enkä muuta kosteutta sitten havainnutkaan kun rööri lähti vetämään.
Tuttu juttu. Tunturipurojen lorina kuului mutkissa ajettaessa ja kastelihan se apparin mattoa. Meni onneksi takuuseen, putsaus ja niiden kumiläppien pois repiminen. On toiminut sen jälkeen. Huonoa suunnittelua.

Toinen huono ominaisuus on itse tuo kaukalo/tasku tuulilasin alapuolella. Tasku kerää kaiken sulaneen lumen talteen ja sinne se jäätyy sellaiseksi jöötiksi, jota saa sitten hakata ja siirtää pois. En tykkää, vaikka onhan noita taskuja ilmeisesti muissakin merkeissä.
 
Viestejä
143
Tykkäyksiä
0
Toinen huono ominaisuus on itse tuo kaukalo/tasku tuulilasin alapuolella. Tasku kerää kaiken sulaneen lumen talteen ja sinne se jäätyy sellaiseksi jöötiksi, jota saa sitten hakata ja siirtää pois.
Tästäpä tuli vielä mieleeni, että Talismanissa (vaikka muuten lähes täydellinen auto onkin :p) on jokseenkin ääliömäinen ratkaisu tuon kaukalon vedenpoiston kanssa. Siinä ei mielestäni oikeassa reunassa ole lainkaan "viemäriä", vaan kaiken veden on suunniteltu poistuvan toisesta reunasta. Siihen jää kivasti vesi seisomaan/jäätymään kun auto on vähänkin kallellaan oikealle päin...
 
Viestejä
39
Tykkäyksiä
2
Illan iloksi tempasin ne röörit auki tossa autokatoksessa ja nopsa homma oli tehdä kuntoon. Toista puolta ei saanut pois ilman lämmintä vettä eli nytkin olivat molemmat aivan tulpattuna skeidasta. Otin mainitut kumiläpät mäkeen ja melkein teki mieli leikata ne ohjurikumiosatkin sieltä pois, mutta jätin kuitenkin paikoilleen jos joku funktio on. Puolittavat kuitenkin sen röörin koon siellä alaosassa. Samalla tuli hienosäädettyä pyyhinten asennot kuntoon ja yks klipsukiinnike liimattua takasin siihen tuulilasin alla olevaan mustaan muoviin, kun se löyty toisesta poistoreiästä tulppaamassa menoa :D
 
Viestejä
404
Tykkäyksiä
7
Toinen huono ominaisuus on itse tuo kaukalo/tasku tuulilasin alapuolella. Tasku kerää kaiken sulaneen lumen talteen ja sinne se jäätyy sellaiseksi jöötiksi, jota saa sitten hakata ja siirtää pois. En tykkää, vaikka onhan noita taskuja ilmeisesti muissakin merkeissä.
Se on kyllä aika v-mäinen paikka pitää puhtaana. Pyyhkimien ylös nostaminenkin on epäkäytännöllistä kun sulat joko laahaa jäistä lasia pitkin tai tönäävät lumet avonaisesta kuskinovesta sisään :mad:

Taskut taitaa löytyä nykyään kaikista uusista autoista ja sen on tarkoitus pitää pyyhkimenvarret piilossa. Se on sitä jalankulkija turvallisuutta ettei pyyhkimet takerru yliajettuun ja aiheuta lisävahinkoa.
 
Viestejä
266
Tykkäyksiä
9
Taskut taitaa löytyä nykyään kaikista uusista autoista ja sen on tarkoitus pitää pyyhkimenvarret piilossa. Se on sitä jalankulkija turvallisuutta ettei pyyhkimet takerru yliajettuun ja aiheuta lisävahinkoa.
Ja kyllähän se säästää sulkia kun ne eivät missään vaiheessa pääse sulamaan.
Kaiholla muistelen vanhempaa kalustoa jossa lasille puhallus lämmitti myös sulkia.
 
Viestejä
39
Tykkäyksiä
2
Tuota taskuilmiötä helpottamaan on se pyyhkimien huoltoasento olemassa. Ajon päätteeksi nostaa ylös. Eli virrat päällä kone ei käynnissä viiksi kokonaan alas niin pyyhkijät nousee ylös ja jää siihen. Ei tietty pelasta jos tasku on jo aivan täynnä ja sulat jäässä lasissa kiinni. Sitten täytyy ensin putsata vähän lasia ja irrottaa sulat ja sit vasta huoltoasentoon :)
 
Viestejä
39
Tykkäyksiä
2
Kyselin tätä tuolla tekniikkapuolellakin, mutta olisko jollain kokemusta 1.6 16v laturin/ sen hihnapyörän irroituksesta. Mun tarvis se hihnapyörä vaihtaa. Nettiohjeiden mukaan tarvis koneen korvakkoa löysätä, että laturin saa välistä pois ja rellun ohjeen mukaan pitäs öljynsuodatin irroittaa, että laturi mahtuu pois. Onnistuiskohan se hihnapyörän vaihto ihan vaan apulaitehihnan löysäyksellä, moottorikorvakon löysäämisellä ja tekniikan tunkkauksella ylöspäin sen verran, että työkalut mahtuu väliin? Vai otanko suosiolla laturin pöydälle ja siinä sitten? Rellun tehtaanmanuska kehottaa vaihtamaan aina apulaitehihnan löysäyksen yhteydessä hihnan ja kiristimen, mutta ei tohtis 30tkm tjsp. ajettua vielä ihan vaihtaa. sitä kiristintä siis. Hihnan voikin vaihtaa kun se on varmaan 15e arvoltaan. Mielipiteitä, tietoa löytyykö?
 

Dunppi

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
Moi,

Auton vaihto on edessä ja olen harkitsemassa Megane-farmaria. Muutama kysymys on herännyt tähän saakka:

-Miten paljon facelift on muuttanut autoa? Keula ainakin on muuttunut, onko paljon muuta tekniikassa tai muussa huomioitavaa?
-Onko jotain erityisesti suositeltavaa tai vältettävää moottoria/vaihteistoa? Ajatuksena on ollut 1.5 dci ja mieluiten automaatti. Manuaalit taitavat olla huomattavasti yleisempiä. Onko tuo edc kestävä?
-Miten hyvin tilat riittävät lapsiperheelle? Rattaat yms? Tämä toki selviää jotenkuten koeajolla.
 
Viestejä
404
Tykkäyksiä
7
-Miten paljon facelift on muuttanut autoa? Keula ainakin on muuttunut, onko paljon muuta tekniikassa tai muussa huomioitavaa?
Joskus taannoin koeajoin facelift mallin ja erot mitä jäi mieleen verrattuna ykkös malliin;

-Keulassa varmaan se näkyvin muutos eli puskuri ja valot. Kyljissä ovien alareunan muovit korinväriset.
-Sisältä hyvinpitkälle samanlainen. Jotain kangasmateriaaleja ja koristelistoja eri kuoseissa. Ne nyt on muutenkin vaihdellu varustetasojen mukaan.
-Varustetasot tietysti tuo omat herkkunsa

edit. siivottu omat väärät käsitykset pois
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
404
Tykkäyksiä
7
Tämäkin taitaa olla varustelutasosta kiinni, itsellä taitaa olla "hinnat alkaen" ykkösmalli ilman automaatti AC (eikä navia) eikä siinä ole valitettavasti kahvoja vaan kolo
Piti oikein nettiauton kuvista tarkistaa ja niinhän tuo näyttää olevan. Expression malleissa on kolo ja dynamiquessa kahvat. Johan on luksusta :D
Näköjään tuo takakontin lattian tilanjakajakin on varustetaso riippuvainen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom