Mégane III

Viestejä
120
Tykkäyksiä
2
Jos itse ei huvikseen tee, niin kannattaako jarruja varsinaisesti käydä pajalla huollattamassa ellei jarrupalat ole vaihtokunnossa? Jarrujen purkaminen, putsaaminen ja herkistely maksaa kuitenkin lähes saman verran kuin jarrupalojen uusiminen, joten harva kai erikseen innostuu maksamaan sen reilu parisataa, minkä jarrujen herkistely kustantaa kun pääsääntöisesti jarrut toimii ongelmattomasti palojen vaihtovälin. Itse jos tykkää näpräillä, niin silloin on helppo kerran kesässä herkistellä jarrut.
 
Viestejä
296
Tykkäyksiä
2
Jos itse ei huvikseen tee, niin kannattaako jarruja varsinaisesti käydä pajalla huollattamassa ellei jarrupalat ole vaihtokunnossa? Jarrujen purkaminen, putsaaminen ja herkistely maksaa kuitenkin lähes saman verran kuin jarrupalojen uusiminen, joten harva kai erikseen innostuu maksamaan sen reilu parisataa, minkä jarrujen herkistely kustantaa kun pääsääntöisesti jarrut toimii ongelmattomasti palojen vaihtovälin. Itse jos tykkää näpräillä, niin silloin on helppo kerran kesässä herkistellä jarrut.
Niin, mua ei kiinnosta paljonko se jarrujen herkistely maksaa, vaan oma ja muiden terveys. Tosin en ole koskaan millekkään foorumille kirjoitellut jumittavasta käsijarrusta tms. eli mun jarrut putsataan vuosittain.
 
Viestejä
90
Tykkäyksiä
6
Jos itse ei huvikseen tee, niin kannattaako jarruja varsinaisesti käydä pajalla huollattamassa ellei jarrupalat ole vaihtokunnossa? Jarrujen purkaminen, putsaaminen ja herkistely maksaa kuitenkin lähes saman verran kuin jarrupalojen uusiminen, joten harva kai erikseen innostuu maksamaan sen reilu parisataa, minkä jarrujen herkistely kustantaa kun pääsääntöisesti jarrut toimii ongelmattomasti palojen vaihtovälin. Itse jos tykkää näpräillä, niin silloin on helppo kerran kesässä herkistellä jarrut.
Ei tuo jarrujen herkistely nyt ihan noin paljon maksa. Merkkiliikkeessä 40-50€ per akseli. Lisää palojen käyttöikää aika paljon, eikä tarvitse joka vuosi teettä kun tehdään kunnolla. Nuo jarrupalat onkin merkkiliikkeessä hinnoiteltu ihan älyttömän kalliiksi, joten palojen vaihto maksaa sitten paljon. Joten mielestäni herkistely kannattaa tehdä ainakin silloin tällöin. Omassa herkistely tehty kerran ja palat ovat hyvässä kunnossa vaikka ajettu yli 90tkm.
 
Viestejä
120
Tykkäyksiä
2
Jos hinta on 40-50 €, niin se tarkoittaa puolen tunnin työtä ja siinä ajassa ei kummoisia operaatioita tehdä, ellei sitten muusta syystä ole jo pyörät irti valmiiksi. Jarruhommat on autossa sieltä helpoimmasta päästä, joten jos vähänkään kalut pysyy kädessä niin kannattaa vaikka kerran kesässä käyttää itse jarrut auki ja rasvailla liukutapit niin pysyy herkkänä ja samalla vaihtuu palatkin jos tarvetta on.
 

Dunppi

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
Vielä on autonhankinta kesken, kun akuuttia tarvetta ei ole. Pohdinnassa edelleen pyörii Megane 1.5 dci, Megane 1.2 TCe, Laguna 1.5 dCI ja Laguna 2.0 dCI automaattina. Vaikeaa...

Kumpi on ajettavuudeltaan (moottori-kytkin-vaihteisto) miellyttävämpi kaupunkiajossa manuaalina, 1.5 dci vai 1.2 TCe? Olen päässyt kokeilemaan vasta 1.5 dci:tä edc-vaihteisena. Kaksoiskytkinvaihteisto kuitenkin hieman pelottaa.

Osaako joku vertailla Lagunaa ja Meganea melun, ajettavuuden ja luotettavuuden tiimoilta? 2.0 dci yhteydessä on ilmeisesti momentinmuunninvaihteisto?
 
Viestejä
419
Tykkäyksiä
11
Farkku oli mennyt aika veteläksi ajaa. Kaupunki nopeuksissa ihan ok, mutta motarivauhdeissa saa olla kokoajan paimentamassa, että pysyy omalla kaistalla. Siispä tarvitaan alustanosien päivitystä.

Tänään sain vaihdettua uudet KYBin iskarit joka nurkkaan. Autolla ajettu ~100tkm ja molemmat alkuperäiset etuiskarit kuoleentuneet. Molemmista oli myös suojakumit rikki ja kuskinpuoleinen kääntölaakeri rohisi kun sitä käsissä pyöritteli. Takaiskarit oli uusia vastaavassa kunnossa, mutta vaihdoin ne kuitenkin kun uudet oli jo hankittuna. Uudet SNR:n kääntölaakerit oli muuten alkuperäisiä renault osia ;) Niistä oli hiottu rellun tunnukset pois. Vaihtoon kului aikaa noin 5 tuntia ihmetellessä ja osat kustansi 164€.

Seuraava projekti onkin sitten molempien alatukivarsien ja ulompien raidetangonpäiden vaihto. Kuskin puoleinen alapallo narisee ikävästi ja kaikki kumipuslat halkeilleet. Raidetangonpäissä ei nyt vikaa ole, mutta vaihdan ne tulevaisuutta ajatellen. Joudun jokatapauksessa kulmat säädättämään, niin onhan se parempi tehdä uusille osille kuin vanhoille, jotka saattaa väljistyä ties koska. Sen jälkeen kelpaa taas ajella kun jokapaikka on timmissä kunnossa.
 
Viestejä
223
Tykkäyksiä
23
Alustan päivitys on aina jees. Rellun alusta roskikseen ja hyvää alle. Jos haluu jo tehtaalta asti priimaa niin rellu on väärä vaihtoehto. Vois ottaa vaikka bemari missä kestää piirun pitemmälle ja sit voikin alottaa lässytyksen kalliista osista. Onhan jo muutenkin jo aika vaihtaa alusta ton 100tkm jälkeen. Lambdat voi olla kanssa jo vaitoa vailla.
 
Viestejä
419
Tykkäyksiä
11
No onneksi tämä rellun rassaaminen on halpaa. Kaverilla töissä bemari ja valitteli kanssa että pitäisi tehdä iskareiden vaihto. Maksaa kuulemma vain 1500€ per nurkka o_O. Ei käy kateeksi. Naama oli kyllä näkemisen arvoinen kun kerroin omien osien hinnan :D
 
Viestejä
296
Tykkäyksiä
2
Alustan päivitys on aina jees. Rellun alusta roskikseen ja hyvää alle. Jos haluu jo tehtaalta asti priimaa niin rellu on väärä vaihtoehto. Vois ottaa vaikka bemari missä kestää piirun pitemmälle ja sit voikin alottaa lässytyksen kalliista osista. Onhan jo muutenkin jo aika vaihtaa alusta ton 100tkm jälkeen. Lambdat voi olla kanssa jo vaitoa vailla.
Ei voi verrata 50k€ ja 20k€ auton alustaa, siinä on hippasen eroa toteutuksessa
 
Viestejä
419
Tykkäyksiä
11
Alatukivarret vaihdettu ja auton ohjaustuntuma koki merkittävän kohennuksen :D Ennen ratissa oli sellainen pehmeä alue joka oli aika tunnoton kääntelylle. Siis sellainen, että kun käänteli rattia ei tiennyt tapahtuuko mitään :( Nyt tukivarsien vaihdon jälkeen ratti tuntuu jämäkältä ja kun lähtee kääntämään niin heti tuntuu vastetta. Samalla poistui auton vetely oikealle kun teki reippaampia kiihdytyksiä.

Mitä sitten oli rikki tukivarsista?
Etummaisissa puslissa oli pientä halkeilua, mutta ne oli ihan jämäkät vielä ja olisivat kelvanneet jatkossakin. Syypäänä kaikkiin ongelmiin oli takimmaiset puslat, jotka oli revenneet lähes kokonaan. Takimmaisen puslan kuntoa on hankala tarkistaa päältäpäin silmäilemällä. Se osa joka siitä puslasta on näkyvillä, niin tietysti se oli se ehjempi ja repeytynyt puoli oli se, joka oli kaiken romun alla piilossa. Todellinen kunto selviää vasta tukivarren irroituksella.

Mutta jos täällä kanssa meganisteilla ohjauksessa on tunnottomuutta tai auto vetää sivulle kiihdytyksessä, niin suosittelen takimmaisten puslien vaihtoa tai sitten kokonaan uutta tukivartta tilalle.
 
Viestejä
296
Tykkäyksiä
2
Alatukivarret vaihdettu ja auton ohjaustuntuma koki merkittävän kohennuksen :D Ennen ratissa oli sellainen pehmeä alue joka oli aika tunnoton kääntelylle. Siis sellainen, että kun käänteli rattia ei tiennyt tapahtuuko mitään :( Nyt tukivarsien vaihdon jälkeen ratti tuntuu jämäkältä ja kun lähtee kääntämään niin heti tuntuu vastetta. Samalla poistui auton vetely oikealle kun teki reippaampia kiihdytyksiä.

Mitä sitten oli rikki tukivarsista?
Etummaisissa puslissa oli pientä halkeilua, mutta ne oli ihan jämäkät vielä ja olisivat kelvanneet jatkossakin. Syypäänä kaikkiin ongelmiin oli takimmaiset puslat, jotka oli revenneet lähes kokonaan. Takimmaisen puslan kuntoa on hankala tarkistaa päältäpäin silmäilemällä. Se osa joka siitä puslasta on näkyvillä, niin tietysti se oli se ehjempi ja repeytynyt puoli oli se, joka oli kaiken romun alla piilossa. Todellinen kunto selviää vasta tukivarren irroituksella.

Mutta jos täällä kanssa meganisteilla ohjauksessa on tunnottomuutta tai auto vetää sivulle kiihdytyksessä, niin suosittelen takimmaisten puslien vaihtoa tai sitten kokonaan uutta tukivartta tilalle.
8v suomen teitä niin ihmekkös tuo jos alkaa löysää olemaan. Paljonko kustansi osat ja vaihto?
 
Viestejä
419
Tykkäyksiä
11
8v suomen teitä niin ihmekkös tuo jos alkaa löysää olemaan. Paljonko kustansi osat ja vaihto?
Febin tukivarret oli 46€ kappaleelta eli 92€ molemmin puolin. Työstä ei tullut ylimääräisiä kuluja kun itse ne vaihtelin. Aikaa meni noin 1,5h/puoli. Ei ole nosturia käytettävissä, mutta kahdella hallitunkilla pärjää mainiosti. 2 puslaa ja alapallo olisi maksanut 35€ ja puslat olisi vielä pitänyt prässäillä paikoilleen niin pidin helpompana ja nopeampana ratkaisuna tuota koko tukivarren vaihtoa. Tässä muutama kuva vasemmasta takapuslasta https://aijaa.com/iPE1VX (pusla lepotilassa, 2 kuvaa puslan yläpuolelta, 2 kuvaa puslan alapuolelta).

Osat mitä nyt vaihdellut;
KYB etuiskarit, KYB iskarin suojakumit, SNR kääntölaakerit, KYB takaiskarit, Febi tukivarret, TRW raidetangonpäät, Elf vaihteistoöljy.

Kokonaissumma tähän asti on 317€.
 
Viestejä
296
Tykkäyksiä
2
Febin tukivarret oli 46€ kappaleelta eli 92€ molemmin puolin. Työstä ei tullut ylimääräisiä kuluja kun itse ne vaihtelin. Aikaa meni noin 1,5h/puoli. Ei ole nosturia käytettävissä, mutta kahdella hallitunkilla pärjää mainiosti. 2 puslaa ja alapallo olisi maksanut 35€ ja puslat olisi vielä pitänyt prässäillä paikoilleen niin pidin helpompana ja nopeampana ratkaisuna tuota koko tukivarren vaihtoa. Tässä muutama kuva vasemmasta takapuslasta https://aijaa.com/iPE1VX (pusla lepotilassa, 2 kuvaa puslan yläpuolelta, 2 kuvaa puslan alapuolelta).

Osat mitä nyt vaihdellut;
KYB etuiskarit, KYB iskarin suojakumit, SNR kääntölaakerit, KYB takaiskarit, Febi tukivarret, TRW raidetangonpäät, Elf vaihteistoöljy.

Kokonaissumma tähän asti on 317€.
Halpoja osia, mersun w210 alatukivarsi 250€ eikä siinä tule edes alapalloa :)
 

t.p.k

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Tykkäyksiä
0
1.2Tce 2013 ajettu96tkm. Rupes pitämään rämisevää ääntä kierroksien ollessa n1500-2000. Tyhjäkäynnillä ei ääntele eikä korkeammilla kierroksilla. Koitin paikallistaa ääntä, varmuutta en saanut mistä ääni lähtee. Aivanko ääni olisi tullut jakopään luota, onko näissä ollut jakopäissä ongelmaa?

Talvella parikertaa herjaillut myös engine hazardia, autocom ei tarjonnut mitään järkevää. Löytyykö Oulun alueelta muulta Clip kuin merkkikorjaamosta? Hyvästä korjaamosta Oulun alueella vinkit tervetulleita.
 
Ylös Bottom