Mégane III

Viestejä
129
Tykkäyksiä
2
Jos itse ei huvikseen tee, niin kannattaako jarruja varsinaisesti käydä pajalla huollattamassa ellei jarrupalat ole vaihtokunnossa? Jarrujen purkaminen, putsaaminen ja herkistely maksaa kuitenkin lähes saman verran kuin jarrupalojen uusiminen, joten harva kai erikseen innostuu maksamaan sen reilu parisataa, minkä jarrujen herkistely kustantaa kun pääsääntöisesti jarrut toimii ongelmattomasti palojen vaihtovälin. Itse jos tykkää näpräillä, niin silloin on helppo kerran kesässä herkistellä jarrut.
 
Viestejä
321
Tykkäyksiä
5
Jos itse ei huvikseen tee, niin kannattaako jarruja varsinaisesti käydä pajalla huollattamassa ellei jarrupalat ole vaihtokunnossa? Jarrujen purkaminen, putsaaminen ja herkistely maksaa kuitenkin lähes saman verran kuin jarrupalojen uusiminen, joten harva kai erikseen innostuu maksamaan sen reilu parisataa, minkä jarrujen herkistely kustantaa kun pääsääntöisesti jarrut toimii ongelmattomasti palojen vaihtovälin. Itse jos tykkää näpräillä, niin silloin on helppo kerran kesässä herkistellä jarrut.
Niin, mua ei kiinnosta paljonko se jarrujen herkistely maksaa, vaan oma ja muiden terveys. Tosin en ole koskaan millekkään foorumille kirjoitellut jumittavasta käsijarrusta tms. eli mun jarrut putsataan vuosittain.
 
Viestejä
101
Tykkäyksiä
6
Jos itse ei huvikseen tee, niin kannattaako jarruja varsinaisesti käydä pajalla huollattamassa ellei jarrupalat ole vaihtokunnossa? Jarrujen purkaminen, putsaaminen ja herkistely maksaa kuitenkin lähes saman verran kuin jarrupalojen uusiminen, joten harva kai erikseen innostuu maksamaan sen reilu parisataa, minkä jarrujen herkistely kustantaa kun pääsääntöisesti jarrut toimii ongelmattomasti palojen vaihtovälin. Itse jos tykkää näpräillä, niin silloin on helppo kerran kesässä herkistellä jarrut.
Ei tuo jarrujen herkistely nyt ihan noin paljon maksa. Merkkiliikkeessä 40-50€ per akseli. Lisää palojen käyttöikää aika paljon, eikä tarvitse joka vuosi teettä kun tehdään kunnolla. Nuo jarrupalat onkin merkkiliikkeessä hinnoiteltu ihan älyttömän kalliiksi, joten palojen vaihto maksaa sitten paljon. Joten mielestäni herkistely kannattaa tehdä ainakin silloin tällöin. Omassa herkistely tehty kerran ja palat ovat hyvässä kunnossa vaikka ajettu yli 90tkm.
 
Viestejä
129
Tykkäyksiä
2
Jos hinta on 40-50 €, niin se tarkoittaa puolen tunnin työtä ja siinä ajassa ei kummoisia operaatioita tehdä, ellei sitten muusta syystä ole jo pyörät irti valmiiksi. Jarruhommat on autossa sieltä helpoimmasta päästä, joten jos vähänkään kalut pysyy kädessä niin kannattaa vaikka kerran kesässä käyttää itse jarrut auki ja rasvailla liukutapit niin pysyy herkkänä ja samalla vaihtuu palatkin jos tarvetta on.
 

Dunppi

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
Vielä on autonhankinta kesken, kun akuuttia tarvetta ei ole. Pohdinnassa edelleen pyörii Megane 1.5 dci, Megane 1.2 TCe, Laguna 1.5 dCI ja Laguna 2.0 dCI automaattina. Vaikeaa...

Kumpi on ajettavuudeltaan (moottori-kytkin-vaihteisto) miellyttävämpi kaupunkiajossa manuaalina, 1.5 dci vai 1.2 TCe? Olen päässyt kokeilemaan vasta 1.5 dci:tä edc-vaihteisena. Kaksoiskytkinvaihteisto kuitenkin hieman pelottaa.

Osaako joku vertailla Lagunaa ja Meganea melun, ajettavuuden ja luotettavuuden tiimoilta? 2.0 dci yhteydessä on ilmeisesti momentinmuunninvaihteisto?
 
Viestejä
483
Tykkäyksiä
18
Farkku oli mennyt aika veteläksi ajaa. Kaupunki nopeuksissa ihan ok, mutta motarivauhdeissa saa olla kokoajan paimentamassa, että pysyy omalla kaistalla. Siispä tarvitaan alustanosien päivitystä.

Tänään sain vaihdettua uudet KYBin iskarit joka nurkkaan. Autolla ajettu ~100tkm ja molemmat alkuperäiset etuiskarit kuoleentuneet. Molemmista oli myös suojakumit rikki ja kuskinpuoleinen kääntölaakeri rohisi kun sitä käsissä pyöritteli. Takaiskarit oli uusia vastaavassa kunnossa, mutta vaihdoin ne kuitenkin kun uudet oli jo hankittuna. Uudet SNR:n kääntölaakerit oli muuten alkuperäisiä renault osia ;) Niistä oli hiottu rellun tunnukset pois. Vaihtoon kului aikaa noin 5 tuntia ihmetellessä ja osat kustansi 164€.

Seuraava projekti onkin sitten molempien alatukivarsien ja ulompien raidetangonpäiden vaihto. Kuskin puoleinen alapallo narisee ikävästi ja kaikki kumipuslat halkeilleet. Raidetangonpäissä ei nyt vikaa ole, mutta vaihdan ne tulevaisuutta ajatellen. Joudun jokatapauksessa kulmat säädättämään, niin onhan se parempi tehdä uusille osille kuin vanhoille, jotka saattaa väljistyä ties koska. Sen jälkeen kelpaa taas ajella kun jokapaikka on timmissä kunnossa.
 
Viestejä
336
Tykkäyksiä
27
Alustan päivitys on aina jees. Rellun alusta roskikseen ja hyvää alle. Jos haluu jo tehtaalta asti priimaa niin rellu on väärä vaihtoehto. Vois ottaa vaikka bemari missä kestää piirun pitemmälle ja sit voikin alottaa lässytyksen kalliista osista. Onhan jo muutenkin jo aika vaihtaa alusta ton 100tkm jälkeen. Lambdat voi olla kanssa jo vaitoa vailla.
 
Viestejä
483
Tykkäyksiä
18
No onneksi tämä rellun rassaaminen on halpaa. Kaverilla töissä bemari ja valitteli kanssa että pitäisi tehdä iskareiden vaihto. Maksaa kuulemma vain 1500€ per nurkka o_O. Ei käy kateeksi. Naama oli kyllä näkemisen arvoinen kun kerroin omien osien hinnan :D
 
Viestejä
321
Tykkäyksiä
5
Alustan päivitys on aina jees. Rellun alusta roskikseen ja hyvää alle. Jos haluu jo tehtaalta asti priimaa niin rellu on väärä vaihtoehto. Vois ottaa vaikka bemari missä kestää piirun pitemmälle ja sit voikin alottaa lässytyksen kalliista osista. Onhan jo muutenkin jo aika vaihtaa alusta ton 100tkm jälkeen. Lambdat voi olla kanssa jo vaitoa vailla.
Ei voi verrata 50k€ ja 20k€ auton alustaa, siinä on hippasen eroa toteutuksessa
 
Viestejä
483
Tykkäyksiä
18
Alatukivarret vaihdettu ja auton ohjaustuntuma koki merkittävän kohennuksen :D Ennen ratissa oli sellainen pehmeä alue joka oli aika tunnoton kääntelylle. Siis sellainen, että kun käänteli rattia ei tiennyt tapahtuuko mitään :( Nyt tukivarsien vaihdon jälkeen ratti tuntuu jämäkältä ja kun lähtee kääntämään niin heti tuntuu vastetta. Samalla poistui auton vetely oikealle kun teki reippaampia kiihdytyksiä.

Mitä sitten oli rikki tukivarsista?
Etummaisissa puslissa oli pientä halkeilua, mutta ne oli ihan jämäkät vielä ja olisivat kelvanneet jatkossakin. Syypäänä kaikkiin ongelmiin oli takimmaiset puslat, jotka oli revenneet lähes kokonaan. Takimmaisen puslan kuntoa on hankala tarkistaa päältäpäin silmäilemällä. Se osa joka siitä puslasta on näkyvillä, niin tietysti se oli se ehjempi ja repeytynyt puoli oli se, joka oli kaiken romun alla piilossa. Todellinen kunto selviää vasta tukivarren irroituksella.

Mutta jos täällä kanssa meganisteilla ohjauksessa on tunnottomuutta tai auto vetää sivulle kiihdytyksessä, niin suosittelen takimmaisten puslien vaihtoa tai sitten kokonaan uutta tukivartta tilalle.
 
Viestejä
321
Tykkäyksiä
5
Alatukivarret vaihdettu ja auton ohjaustuntuma koki merkittävän kohennuksen :D Ennen ratissa oli sellainen pehmeä alue joka oli aika tunnoton kääntelylle. Siis sellainen, että kun käänteli rattia ei tiennyt tapahtuuko mitään :( Nyt tukivarsien vaihdon jälkeen ratti tuntuu jämäkältä ja kun lähtee kääntämään niin heti tuntuu vastetta. Samalla poistui auton vetely oikealle kun teki reippaampia kiihdytyksiä.

Mitä sitten oli rikki tukivarsista?
Etummaisissa puslissa oli pientä halkeilua, mutta ne oli ihan jämäkät vielä ja olisivat kelvanneet jatkossakin. Syypäänä kaikkiin ongelmiin oli takimmaiset puslat, jotka oli revenneet lähes kokonaan. Takimmaisen puslan kuntoa on hankala tarkistaa päältäpäin silmäilemällä. Se osa joka siitä puslasta on näkyvillä, niin tietysti se oli se ehjempi ja repeytynyt puoli oli se, joka oli kaiken romun alla piilossa. Todellinen kunto selviää vasta tukivarren irroituksella.

Mutta jos täällä kanssa meganisteilla ohjauksessa on tunnottomuutta tai auto vetää sivulle kiihdytyksessä, niin suosittelen takimmaisten puslien vaihtoa tai sitten kokonaan uutta tukivartta tilalle.
8v suomen teitä niin ihmekkös tuo jos alkaa löysää olemaan. Paljonko kustansi osat ja vaihto?
 
Viestejä
483
Tykkäyksiä
18
8v suomen teitä niin ihmekkös tuo jos alkaa löysää olemaan. Paljonko kustansi osat ja vaihto?
Febin tukivarret oli 46€ kappaleelta eli 92€ molemmin puolin. Työstä ei tullut ylimääräisiä kuluja kun itse ne vaihtelin. Aikaa meni noin 1,5h/puoli. Ei ole nosturia käytettävissä, mutta kahdella hallitunkilla pärjää mainiosti. 2 puslaa ja alapallo olisi maksanut 35€ ja puslat olisi vielä pitänyt prässäillä paikoilleen niin pidin helpompana ja nopeampana ratkaisuna tuota koko tukivarren vaihtoa. Tässä muutama kuva vasemmasta takapuslasta https://aijaa.com/iPE1VX (pusla lepotilassa, 2 kuvaa puslan yläpuolelta, 2 kuvaa puslan alapuolelta).

Osat mitä nyt vaihdellut;
KYB etuiskarit, KYB iskarin suojakumit, SNR kääntölaakerit, KYB takaiskarit, Febi tukivarret, TRW raidetangonpäät, Elf vaihteistoöljy.

Kokonaissumma tähän asti on 317€.
 
Viestejä
321
Tykkäyksiä
5
Febin tukivarret oli 46€ kappaleelta eli 92€ molemmin puolin. Työstä ei tullut ylimääräisiä kuluja kun itse ne vaihtelin. Aikaa meni noin 1,5h/puoli. Ei ole nosturia käytettävissä, mutta kahdella hallitunkilla pärjää mainiosti. 2 puslaa ja alapallo olisi maksanut 35€ ja puslat olisi vielä pitänyt prässäillä paikoilleen niin pidin helpompana ja nopeampana ratkaisuna tuota koko tukivarren vaihtoa. Tässä muutama kuva vasemmasta takapuslasta https://aijaa.com/iPE1VX (pusla lepotilassa, 2 kuvaa puslan yläpuolelta, 2 kuvaa puslan alapuolelta).

Osat mitä nyt vaihdellut;
KYB etuiskarit, KYB iskarin suojakumit, SNR kääntölaakerit, KYB takaiskarit, Febi tukivarret, TRW raidetangonpäät, Elf vaihteistoöljy.

Kokonaissumma tähän asti on 317€.
Halpoja osia, mersun w210 alatukivarsi 250€ eikä siinä tule edes alapalloa :)
 

t.p.k

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Tykkäyksiä
0
1.2Tce 2013 ajettu96tkm. Rupes pitämään rämisevää ääntä kierroksien ollessa n1500-2000. Tyhjäkäynnillä ei ääntele eikä korkeammilla kierroksilla. Koitin paikallistaa ääntä, varmuutta en saanut mistä ääni lähtee. Aivanko ääni olisi tullut jakopään luota, onko näissä ollut jakopäissä ongelmaa?

Talvella parikertaa herjaillut myös engine hazardia, autocom ei tarjonnut mitään järkevää. Löytyykö Oulun alueelta muulta Clip kuin merkkikorjaamosta? Hyvästä korjaamosta Oulun alueella vinkit tervetulleita.
 

J.P.

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Tykkäyksiä
0
[/QUOTE]
1.2Tce 2013 ajettu96tkm. Rupes pitämään rämisevää ääntä kierroksien ollessa n1500-2000. Tyhjäkäynnillä ei ääntele eikä korkeammilla kierroksilla. Koitin paikallistaa ääntä, varmuutta en saanut mistä ääni lähtee. Aivanko ääni olisi tullut jakopään luota, onko näissä ollut jakopäissä ongelmaa?

Talvella parikertaa herjaillut myös engine hazardia, autocom ei tarjonnut mitään järkevää. Löytyykö Oulun alueelta muulta Clip kuin merkkikorjaamosta? Hyvästä korjaamosta Oulun alueella vinkit tervetulleita.
Omassa 1,5dCi Meganessa vm.2010 alkoi kanssa kuulumaan räminää ja apulaitehihnan kiristin vatkasi vimmatusti. Minulla pahin ääni tyhjäkäynnillä.
Syyksi paljastui jumiutunut laturin vapaakytkin.
 
Viestejä
4
Tykkäyksiä
1
Pari kuukautta ollut alla vm. 2012 1,6 Sport Tourer Expression varustelulla.
Takaluukku temppuili pahimmilla pakkasilla, ei reagoinut lukon mekanismi lainkaan kaukosäätimestä tai oven kytkimestäkään. Kun lauhtui hieman, alkoi toimimaan painamalla pohjassa hetken aikaa kaukosäädintä ja samalla oven painiketta ja nyt viime ajan toiminut normaalisti. Tämä taisi olla jokin tyyppivika missä kosteutta kertyi oven painikkeen sisään? Liikkeen piikkiin kai tuonkin hoitaminen menisi vielä, ajettu 40 tkm.

Lämppärin puuttuminen ollut myös harmitus, mutta n. 500 euron hintaluokalla saisi Calixin asennettua sisätilapistokkeineen.
Kävi liikkeessä takuunalaisessa "korjauksessa" tässä taannoin, jonkin aikaa toimi hyvin. Olivat silikoonanneet oven kytkimen ja laittaneet kontaktisprayta ym.
Nyt ei pariin päivään ole lainkaan avautunut vaikka +10 lämmintä. :mad: Veisi viikolla uudestaan, olis rapakelien aikaan hyvä saada koira boksiin takapenkkien sijasta. Lievästihän tuo vituttaa.

Edit. Motonetistä voisi hakea silikonisaumausainetta ja laittaa yläjarruvalon ympärille. Irtoaakohan tuo valo miten jos aukaisisi ja kuivaisi ensin? Vähän haluton viemään enää liikkeeseen, tuskin siellä uskaltavat mitään omasaumauksia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
483
Tykkäyksiä
18
Meganen korjaaminen jatkuu. Mitäpä muutakaan sitä viikonloppuna tekisi :D

Tuossa aiemmin iskarien vaihdon yhteydessä tuli huomattua takajousten huono kunto. Oikean puolen takajousi oli aika happaman oloinen. Koskahan olisi napsahtanut?

Tilalle meni KYB:in jouset (24€/kpl) jotka oli mitoiltansa täysin alkuperäisiä vastaavat. Samalla peräkin kohosi vähän.

Kuskin peilin ulkolämpötila-anturi vaati vaihtoa. Ulkona ilmanlämpö plussalla ja rellu palelee pakkasen puolella. Anturi virhettä taisi olla -8c. Anturissa 277227085R (27€) on tapahtunut kehitystä alkuperäiseen ja uskoisin, että sitä ei tarvitse enää ikinä vaihtaa.

Moottoriin tuli tehtyä STP engine flush käsittely ja sisään uudet öljyt ja suodatin. Nyt kehrää nätisti. Muuta huoltoa ei näillä näppäimillä ole tiedossa. Vielä kun ensi viikolla vaihtaa kesärenkaat alle ja säädättää aurauskulmat niin saa ajaa kohti auringon laskua :cool:
 
Viestejä
31
Tykkäyksiä
1
Minulla oli toinen poikki jo 70 000km kohdalla, puuttui puolet yläpään pienestä silmukasta (kuvassa ehjä jousi). Syytä en keksinyt koska se ei pääse hinkkaamaan mihinkään eikä voi olla ravassa niinkun alapuoli. Toisella puolelle oli maali lähtenyt samalla tavalla kun sinun jousesta eli sieltä olisi varmaan pettänyt sekin.

1554102821098.png
 
Ylös Bottom