GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Piti tekemäni kaksi asiaa. 1) mitata vihdoin tuo satulan mäntä. 2) vaihtaa öljyt.
1) oli helppo. Rengasta väljälle, kulma ilmaan, rengas pois ja jarrusatula irti. 38mm. Tasan. Kiitos ja tilausta menemään.
2) Jotta sais tasaisella ölpät vaihdettua, piti pikasiivota talliin 3x5m tila. No tämähän tuli tehtyä vajaassa tunnissa. Kahdestaan, rouvan kanssa. Eli "hetken" otti. No sitten auto talliin ja hyllyltä hakemaan suodatinta jne - hitttttttttttttttttttto. Ei yhtäkään hyllyssä. Joten perhesovun ja laitteiden ehjänä pysymisen nimissä, otetaan vielä paripäivää kilometrejä mittariin ennen vaihtoa :p

Mut hei, onneksi hoksasin tilata smaalla verkkokaupasta noita puslia autoon. Jos ne iskarit ja jouset tulis jossain välissä niin ainakin taka-akselin puslat vaihtuu Febin tuotoksiin ja vakaajan yhdystangon kumiset puslat tjsp vaihtuu samalla. En merkkiä muista.. Meni rahtusen päälle huntti osiin, joten sai toimituksen sentään kaupantekijäisiksi :)

Jame

Jäsen

Mä sain vaihdettua ne kuoleentuneet takaluukun kaasumännät sekä putsattua antennin/antennivahvistimen kontakteja sen verran että kuuluu Kehä III:n sisällä muutkin kuin Radio Suomi 8) Sonax-käsittelykin tuli tehtyä ilmastoinnille, tosin tuntuu että haisee lähtiessä yhtä paljon/vähän märälle villasukalle kuin ennenkin mikäli ei sammuta ilmastointia pari kilsaa ennen ajon päättymistä.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Hei aamu kruunasi illan. otin puhelimen lataustelineestä (laitevalmistajan alkuperäinen kappale toi tellinki) ja kappas, näyttö halki hieman yläkulmasta. Eli 40% näytöstä ei toimi. Jes. Nami. ½vuotta vanha luuri. Arvatkaas saako tätä takuuseen vaikka mielestäni tämän nyt pitäisi olla selvä case.
Tuosta sonaxista! Mun auto alkoi haista uudestaan etikalle. Joten pitänee tehdä se vaahtohoito seuraavaksi. Kuukauden päivät pysyi käry poissa..

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Ei kyllä voi suositella tuon 2.0T konehuoneen suuntaan tehtävää öljynvaihtoa - ainakaan ilman 2 pilarinosturia. Tokihan tuo oli vasta toinen kerta kun noita öljyjä vaihdan tuohon. Ja olihan tuossa se hyvä puoli että itse vaihdoin siihen viimeksi ne öljyt. Suodattimen sai sentään aukeamaan paikaltaan. Valvolinen Engine flush tuli ajettua koneeseen ennen öljyn vaihtoa. Meni 2500km pitkäksi suunnitellusta 10tkm vaihdosta. Joten pesu tuli tarpeeseen, vaikka se listalla olisi ollut muutenkin.
90 minuuttia meni koko hommaan. Oma ennätys. En muista että olisi nin kauan kestänyt öljynvaihto. PIti tunkata auton toinen kylki ilmaan jotta sai suodattimen auki alakautta ja sitten poistettua sen yläkautta.

Olen vahvasti sitämieltä että tämä Grand Scenic on suunniteltu ulkomuodot edellä. Sitten on mietitty ohjaamo. Lopuksi tekniikalle on annettu minin takaluukun kokoinen paikka mihin pitäis moottori, ilmastointi, vaihteisto jne. sekä toki mukavuuselektroniikka ja kaikki mikä ei ohjaamoon mahdu, upottaa. Ja tulos on sen mukainen. Öljynsuodattimen vaihtajan on parempi olla vasenkätinen, koska oikealla sitä ei saa kiristettyä paikalleen - ylä tai alakautta. Tämä on tosin minun mielipiteeni tunkin nokassa olevan auton alta.

On hyvin lähellä että ostan tuohon toisen imusarjan. Ja modaan siitä sellaisen, jotta saa jatkossa öljynsuodattimen vaihdettua oikeasti yläkautta. Siitä tarttee poistaa ne tehtaalla moottorin asennusta varten tehdyt ulokkeet. Ne jotka ovat aina tiellä jos konehuoneen etupuolelle olisi jotain asiaa.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kappas. Nimarkin toimittama TRW "Tarvikeosa" olikin yhtä alkuperäinen kuin koko Renault itse. Kemiallista metallia vaan liipastu tuohon Renault-stanssauksen päälle ettei heti näkynyt tuo teksti.

Ei huonosti 90€ osalta 8)

masi

Jäsen

Tohin hintaan ostais useamman...

Kuulostaa aika vaikealta, kun laguun öljynvaihto tuntui helpolta. Siis koneremontin ohella :D Tutulta meni turbo, ilmeisesti irtoaa se tuulilasin reunan yläosan muovi plus palkki suht ok? Ei se varmaan tähän vaikuta, mut ainakin lagussa toi pakosarjan vaihtohan on ihan helvetistä, varmasti myös tuossa...

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

masi sanoi:
Tohin hintaan ostais useamman...

Kuulostaa aika vaikealta, kun laguun öljynvaihto tuntui helpolta. Siis koneremontin ohella :D Tutulta meni turbo, ilmeisesti irtoaa se tuulilasin reunan yläosan muovi plus palkki suht ok? Ei se varmaan tähän vaikuta, mut ainakin lagussa toi pakosarjan vaihtohan on ihan helvetistä, varmasti myös tuossa...
Mietin tuota samaa jarrusatulan osalta että tekis mieli ostaa samaan hintaan uus vasemmallekin. Mutta tänä kesänä on menny autoremppohin jne osiin 380€, 1200€, 330€, 50€, 35€. About. Eli joo ja kiitos riitti :D Pitäs vielä leimata toi GS.. Eikä yhtään helpottanut fiilistä kun pesukone piti uusia. Tosin toimihan se jo +7vuotta se elextrolux. Ei huonosti koneelta joka pyörähtää 2-3 kertaa päivässä..

Mutta kiitos kysymästä, tähän on kyllä infernaalisen haastavaa tehdä nokkapellin alle osanvaihtoja purkamattakaikkea mikä irti lähtee. Tai sitten mun hennot käsivarret on liian paksut. Juurikin noin tuonne pakopuolelle pääsee käsiksi. Imupuolelle en ole keksinyt yhtä fiksua ratkaisua. Pitääkin ottaa kuva tästä komeudesta kun seuraavan kerran "pohjapanssari" on pois paikaltaan.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Masi, tässä siitä ahtaudesta kuvia..

Ja tässä näkyykin hyvin ne nysät jotkan haluan sheivata metikköön tuosta imusarjasta..

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen - Tontitusta.

Nyt ei hymiö kavalkaadi riitä siihen fiilikseen mikä oli eilen 24:00 aikaan kun kurvailin alun 30:ttä kilometriä lasiin uudella iskari/jousi/pusla yhdistelmällä. 8)

Tilasin siis aikaa päivää Febin puslat taka-akselille. Näin noiden kumien alkaneen jo murtua/näyttää kuivalta. Järkeilin näiden vaihdon olevan paikallaan samalla kun iskarit ja jouset vaihtaa alta pois tuoreempiin painoksiin. Iskarit tilasin suomalaisesta kaupasta, Slamitilta, kun totesin että tällaisen hintavan puoleisen ostoksen yhteydessä mä mieluummin hoidan ihmettelypostit ensimmäisellä kotimaisella kielellä, kuin että alan esim. saksaa luontaisesti puhuvan Hansin kanssa puhumaan Broken Englishiä sähköpostilla. Tavallaan tämä valinta kannatti.

Tilasin tuossa Heinäkuun alkupuolella, no venähti se 2. viikolle, siis tuhdin taustaselvitystyön perusteella H&R Monotube alustasarjan. En tahtonut tuohon sarjaan muita säätöjä kuin korkeussäädön. Se on kuiten nähty että säädöistä käyttöön tulee oikeastaan vain ne, mitkä ekan kuukauden aikana jaksetaan säätää. Tuskin itse olen sen hyperaktiivisempi tämän kanssa ;D

Sarjan tuleminen perille, tänne pohjoisempaan eurooppaan, otti koville. Milloin tehtaan piti lähettää sarjaa viikolla tämä tai tuo ja niin edelleen, mutta tulihan se paketti perille sitten viimein. Olisikohan aika tarkalleen 2 viikkoa takaperin.

Sarja sisälsi seuraavat osat:
- Etuiskarit jousineen, pölysuojineen ja alalautasineen. Tai no alalautaset ovat siis vain ne lukitusmutterit iskarin varressa.
- Etuiskareiden lukitukseen sopivat avaimet.
- Takaiskunvaimentimet, joissa päällä pölysuojat sekä takajouset säätöpaloineen.

Sovin tuttavani tallille asennus aikaa seur. viikolle torstaihin. Valitettavasti tähän tuli force majoreita väliin joten se siirtyi vielä viikolla se asentaminen. Molemmilla kun oli viikonloppu, arki-illat ja päivät täysin buukattuna..

Tässä ajassa ennätin tutustua kuiten mm. asennusohjeisiin joissa olikin mielenkiintoisia mainintoja mm. pohjaan lyöntikumeista. Etuiskunvaimentimissa on sisäänrakennettu pohjaanlyöntikumi. Näin ollen näiden Monotube putkien kanssa ei saa etuakselilla käyttää pohjaan lyöntikumeja. Tämä on sarjan valmistajan suositus.
Takaiskunvaimentimissa ei ole sisäänrakennettuja pohjaanlyöntikumeja, mutta näiden kanssa käytetään alkuperäisiä pohjaanlyöntikumeja. Näissä ajatus on siinä että jousen korkeussäädön suorittava palikka hoitaa alkuperäisen pohjaanlyöntikumiin vastineen hommaa. Joten kumijää, vastine irroitetaan.

Sitten varsinaisiinn asennuksiin. Ekaksi otettiin vanhat puslat pois ja uudet tilalle. Akselin muovinen suoja kannattaa purkaa pois edestä. Se on vain niillä muovitateilla ja kahdella pultilla kiinni. Helpottaa tekemistä kun on pois edestä. Tässä oli kätevä käyttää 20-30 cm pitkää 2x4 pätkää apuna, tungettiin se puslan korinpuoleisen kehdon ja akselin väliin pitämään puslaa sen verran pois korinpuolen kehdostaan että sai ruuvattavalla puslan vaihtajalla vanhat pois ja uudet tilalle. Febi:n puslat sopi tähän kyllä kun nenä päähän. Oli tiukat, muttei liian, suoraan sanottuna napakympit. Tähän ei oikeastaan mennyt tuntia pidempää ja ihmeteltiinkin että voiko Rellun huolto olla näin helppoa.. Näköjään.

Iskareiden vaihto aloitettiin takapäästä, tuo kun oli siinä leviänä ja paikat auki. Uusilla puslilla. Takaluukun verhoilusta purin pois edestä ensin noi 7-penkkien ulkoreunoilla ja edessä olevat muovit. Tämän jälkeen oli todella helppo avata iskarin yläpultit. Siis todella helppo.
Sitten iskareiden mutterit auki. Pidettiin varuiksi vastineena toimivasta superisosta kuusiokolopultista sopivalla työkalulla kiinni ettei lähde pyörimään läpi. Kumma juttu miten rujompikin mutteri uskoo silmää räpäyttämättä liki 2kN vääntävää pulttipyssyä. Makitan 0.25kN sähkötyökalulle sama mutteri nauroi päin naamaa.

Uudet iskarit yläpäistän kiinni ja sitten jousia sovittamaan. Jouset mittailtiin samaan korkeuteen säädöistään. Sitten kun kaks kerran meitä oli paikalla, väännettiin vaan jouset paikalleen saman aikaisesti. Tässä kohtaa kahdesta tekijästä oli oikeasti todella iso apu tekemiseen. Nopeutti mukavasti.
Sitten iskareiden alapultit akselin reiästä läpi ja mutteri perään. Avot. Alkoi olla valmista takana.

Sen jälkeen etupäähän. Mä olin näköjään unohtanut vasemman puolen etuiskarin yläpään pultit tervata. Virhe. No ei mitään mistä ei ilman pientä noitumista olisi selvitty. Ja hoplaa. Pian olikin etuiskarit vaihdettu.

Kuvan mukainen korkeus oli vaan enemmänkin mataluutta kuin korkeutta. Autoa ei saatu pois pilarinosturilta, vaikka renkaan alle laitettiin 2x4 lankku ;D

Joten 7 kierrosta jousta ylöspäin ja sitten sai juuri ja juuri tuon pilarinosturin jalan siirrettyä sivuun auton alta. Takapää jätettiin tarkoituksella noin 1cm korkeammalle kuin keula. Meillä kun on tavaraa ja ihmistä kyydissä about aina, paitsi nyt kun mä ajan ihan pillurallia tuolla ihanuudella muuten vaan pitkin kaupunkia, niin takapään korkeus kuittautuu usein jo massalla balanssiin.

Noniin. Kello alkoi olla jo sen verran puolen yönnurkilla että piti ottaa kuva itselle todisteaineistoksi siitä että mitä tuli yöllä tehtyä. Jos aamulla ei silmätristissä töihin mennessä enää muista. Joten näihin tunnelmiin oli hyvä parkeerata auto paria kuvaa varten. Tuli samalla testatua Xperian HDR kuvausta ja melko bueno otos tuli, suhteessa säkkipimeään yöhön ja katuvalovalaistukseen. Kuva on varmasti tärähtänyt, koska tuohon aikaan illasta kätöset tärisi jo tavanomaista pappavapinaa vahvemmin. Oli meinaan kylmä..

Sitten tuli otettua tänään vielä päivän valossa verrokkiotos. Eli tilanne ennen madallusta:

Ja tuon Pomppulinnan vastineeksi saatiin siis silmäkarkkia kokorahan edestä:

Ajo-ominaisuudet. Tästähän tuli kova. Siis selvästi jämäkkä. Ohjaus on aiempaan verrattuna käsittämättömän tarkka. 100km/h vauhdissa voi pujotella keskiviivoja omaan tahtiin ilman pelkoa että perä lähtisi yliohjaamaan ihan tolkuttomasti. Ja maanteiden kaadot kun tiedetään, niin mielestäni tämä on erinomainen suoritus tältä alustasarjalta.
Mutkiin voi ajaa roisimmin, nauttien ohjaustuntumasta joka ei tule ½ sekunnin viiveellä vaan samaa tahtia oman ajatuksen kanssa. Itseasiassa täytyykin kehittää tästä taas jotain tarvetta mennä auton rattiin ja käydä huristelemassa 8)

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Kyllähän tuo kummasti mukavoituu, omakin ex. Grand Scenic II 2.0dCi -08 ihan vain pelkällä EibachPro -30mm vietereillä. Vaan talvella sitä sitten kirosinkin kun rengasprofiilista oli nuukuuksissani vielä niistänyt -10mm lisää => ei tarttenut kummoista kokkaretta tiellä kun jo keulassa rutisi :-\ Tuo säädettävä varmasti on tässä suhteessa parempi, mutta kun itselle sattui nuo vieterit silleen sopivaan hintaan, niin sitten tyydyttiin vain niihin 8)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Taisit säästää mun ostoksiin verrattuna ns harrasteyksiköllisen käteistä. Eli 1k€. Ei huono säästö. Toi on noin 8-10cm tiputettu lähtötilanteesta. Eli siis tunkin korvasta mitattuna se 11cm jäi tyhjää. Pakko, kotipihan liittymään kaupungin urakoitsija teki alamäen sijaan ylämäen aikanaan - eikä siinä ole kuulemma mitään väärää. Olen siitä toistamieltä, mutta kaupunkia se ei koskaan tule kiinnostamaan. Jos piha nyt on luonnostaan 40cm alempana kuin tie, en ymmärrä miksi liittymän kohdalle piti tehdä 40cm pitkä pihalle päin nouseva lippa. Nousua tuloo noin 10cm.

No mutta, tosiaan alustasta tuli kova. Hyvällä tavalla. Joustot, esim. asfalttivauriokuoppiin, alusta ottaa tarkasti ja pito säilyy. Tämä on hurja parannus kun aiemmalla iskaristolla suojatien edessä olevat raidat aiheuttivat renkaan pidon menetyksen joka nurkassa.

Ainut ongelma täsaä on että rouva tahtois tähän jotku kisaisemmat vanteet. Ja mä taas jotenkin tykkään noista kaarien sisään häviävistä Nervastelloista. Ehkä olen vähän vinksahtanut. Saas muuten nähdä mitä talvirengastus alustasta sanoo. Nervastelloista taitaa löytyä ET45, talvirenkaat vannovat ET36 nimeen. Noo sen näkee sitten. Ja onhan tossa toi säätö. Yläasennossa toi alusta pudottaa autoa sen 30mm.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Laguna00 sanoi:
Taisit säästää mun ostoksiin verrattuna ns harrasteyksiköllisen käteistä. Eli 1k€. Ei huono säästö.
Voipi olla enempikin, tuo jousisetti kun makso mulle PK:een n. 50e + muutoskatsastus toisen mokoman ;D

Liitteet

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

:eek: jopas oli edullinen

Tänään tuli käytyä saaren rannassa. Hurjakuntoinen tie tänne vie mutta ainut ajamisen ongelma oli nopeuden pitäminen järkevissä rajoissa. Tavarat ei seilannu autossa laidasta laitaan. On se mukavaa, lapsista yksikään ei vailitellut pahaa oloa perillä - vaikka jokainen naama oli IPS paneelissa kiinni koko 50km matkan.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tuli mittattua tuossa vakioalustaisen Grand Scenicin lokarin kaaren ja pyörän keskipisteen väliä. Noin 40-39cm. Suunnilleen samalla paikalla tuossa omassa pulkassa korkeudeksi tuli 33-32cm. Velipoika käväsi sen verran että hänen Sceneen vaihdettin ledit ja samalla totesin että hän saa myös vaihdattaa taka-akselin puslat.

masi

Jäsen

Nätti. Itse haluaisin jonkun selkeästi pienemmän ET:n omaavan vanteen, Nervastellassa se taitanee olla vakio?... Ite joskus miettinyt että suurin virhe minkä tein lagun kanssa aikoinaan oli, etten hommannut kunnon madallusta heti alkuun.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Täytyy tässä viritellä kohde kerrallaan tätä :D Laskin, ei olis ehkä pitäny, että 3k€ menny ekan vuoden aikana tähän autoon massia, varaosiin jne. Osa myyjän takuisiin mutta isompi osa omasta pussukasta. Huh. Olisko muuten hyviä vanne-ehdotuksia? Jotku kisaisemman näköiset oli kauniimman puolen toiveissa..
Oon itse funtsinut vaikka mitä mut ei mikään tunnu iskevän yli muiden. Kolmiosainen olis tosi prno mut alkaa hinnat napsua siihen tasoon että tuloo itku.

masi

Jäsen

No GS on siitä mukava että siihen voi heittää vannetta kuin vannetta niin näyttää suht hyvältä...

Perus gran turismo:

Leveät 5 puolaiset:

Mitkäs nää nyt olikaan, aika tunnetut:

Ite haaveilin Saffeen tällaisia, mutta nämä on kaukana sporttisista, vaan pikemminkin päinvastoin enemmän VIP ja kruisailuun...

http://www.ebay.co.uk/itm/261380827784

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Ja auto on nyt leimattu/muutoskatsastettu 8)

Masi mä veikkaan että jotain alimman kuvan tyyppistä muuten olisi haussa. Taitavatpa olla DOTZ:in jotkin vanhemmat mallit. Jos meinataan vaalia myös parisuhdetta.
Jos rahaa ei tartteis aina miettiä niin .. se olis nämä:
http://www.vanteesi.fi/index.php/Tuotetiedot/BBS_RS_GT.html

Josko sitä ens kesäksi jotain keksisi vannepuolelle.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Laguna00 sanoi:
Tuli mittattua tuossa vakioalustaisen Grand Scenicin lokarin kaaren ja pyörän keskipisteen väliä. Noin 40-39cm. Suunnilleen samalla paikalla tuossa omassa pulkassa korkeudeksi tuli 33-32cm. Velipoika käväsi sen verran että hänen Sceneen vaihdettin ledit ja samalla totesin että hän saa myös vaihdattaa taka-akselin puslat.
Jahas, täytyy näköjään nostaa inan ylemmäs. Ekat matalat löytyny ja ne eivät ole olleet hidastetöyssyt. Etupäässä jää lokarin suojamuoveihin kovin vähän välillä väliä, jos jää lainkaan. Kuuluu alasjoustoissa raapimista, renkaista.
Pakoputki ottaa parissa pihassa hieman kiinni täyskuormalla. Eikä se nyt oikein sovi laatuun. 1-2cm nostoa siis. :)

Ylös Bottom