GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Tänään oli vuorossa pyyhkijöiden kasausta. Kasaus alkoi huomiolla että talossa ei ole yhtäkään 6mm pulttia jonka todella tarvitsen tuon tuulilasin pyyhkijän läjäämiseen. No Motonet on onneksi auki, joten sieltä pussillinen 6mm pultteja, aluslevyjä, jousiprikkoja ja nyloceja.

Sitten tuo rulaluistimen laakeri esiin ja siihen rasvaa. Avasin laakerin molemmat kannet, ja puhdistin bräkleenillä laakerit niin puhtaaksi kun vaan lähtee.

Sen jälkeen läpikotainen akselirasvaus, ensin kannet aukinaisena niin paljon kuin vain sai sisään rasvaa.


Sitten toinen kansi kiinni ja vastakkaiselle puolelle vielä niin perusteellisesti rasvaa että kun kannen laittoi kiinni, sieltä tursusi ylimääräiset ulos.,


Sitten laakeri isosta kehästään kiinnin pyyhkijän varteen. Annoin pyyhkijän varrelle lämpöä butaanipolttimolla ja laakerille kylmäspräytä. Meni nätisti paikalleen. Vakiolämpöisinä ei olisi meinannut ilman väkivaltaa osua kohdalleen. Sorry huono kuvan laatu mutta Xcover2 on ihan ruoska valokuvaamisessa, mutta kestävä muuten mun räpylöissä.


Sitten tuo sisäkehä paikalleen ja pultti läpi koko komeudesta. Pultin kierteeettömään päähän laitoin JOUSIprikan. En muuta. Toiseen päähän pistin noin 8mm aluslevyn/koriprikan. Sellaisen leveämmän, jotta se kohdistaa mutterin paineen suoraan laakerin keskiholkkiin. Sitten koko komeus kiinni nyloc mutterilla ja asentamaan sulat paikalleen.



Mutta voi nyt kilin partajouhet. Rutiseva ja runksutteleva ääni lähti pyyhkijöistä kyllä pois. Mutta pyyhkimistulos ei parane yhtään. Ilmeisesti noi Champiron, vai mikä se nyt on, ainoat kylästä löytyneet autoon sopivat tuulilasinpyyhkijät on vaan noin umpisurkeat ettei ne tuon paremmin toimi :(



Mut muuten ihan jees. Joku kitinä oikealta edestä kuuluu vielä: ei mitään käsitystä mikä se on. Luulin ensin että se on se kääntölaakeri..
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Huonoa pyyhintätulosta nopeuttaa jos esim. nostaa pyyhkijät pystyyn pakkasella => jouset kuoleentuu pikkuhiljaa :-\ Toki voihan se olla että tippa öljyä jousen päihin voi auttaa poistamalla mahd. jousen kinnatuksen johon se on jäänyt kun pyyhkijä on laskettu laskiin, mutta kovin suurta parannusta tuollakaan ei kyllä saa, jos ollenkaan ???
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

suhteessa 250tkm koht silleen ajettuun 5vuotta vanhempaan Lagunaan tässä on oltava jotain vikaa. Laguna pyyhkii rungottomilla ja rungollisilla yhtä hyvin, eli lasin puhtaaksi.

laggessa on talvisin ollut usein pyyhkijät pystyssä. tästä gs:stä ei ole tiedossa paljonko on pidetty pystyssä.

etupään narina kuiten siitä tasottui. nyt on reilun 100km matka ajettu ja narinat loppui. ilmeisesti yläjousilautanen haki vielä paikkaansa. sen kolme kiinnityspulttia tulee niin minimomenttiin että ei yhteismomentti ylitä 40nm.

lasinpyyhkimistä kuulunut kolina ja rutina loppui laakerin vaihtoon :) että tulihan tässä jo jotain kuntoonkin. täytyy vielä noi sulat vaihtaa toisiin jos suinkin löytyyy sopivat. ekat sulat, jotka oli ihan loppu, nipousiteillä fixattu kasaan, toimi tasaisemmin pyyhkien kun nykyiset.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
suhteessa 250tkm koht silleen ajettuun 5vuotta vanhempaan Lagunaan tässä on oltava jotain vikaa. Laguna pyyhkii rungottomilla ja rungollisilla yhtä hyvin, eli lasin puhtaaksi.
Eikös Lagessa(kin) tuo pelkääjän puoleinen pyyhkijänvarsikin ole "hieman" yksinkertaisempaa tekoa kuin Scenessä ::)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

On on. Mutta kun tässä Scenicissä kuskin puoleinen noudattelee Lagunan vastaavan toimintatapaa ja muotoa jne, ihmettelen miksi sekin jättää pyyhkimättä. Selvinnee jossain käänteessa kun jaksaa taas harrastaa. Joskus se ottaa pidempään ennen ko inspaa. Taidan kokeilla noita Champiroja Lagunaan. Jos vaikka tuurilla siinä toimisivat, ei kuiten kovin vanhat sulat ole.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
Taidan kokeilla noita Champiroja Lagunaan. Jos vaikka tuurilla siinä toimisivat, ei kuiten kovin vanhat sulat ole.
Liekö nuo samalla varren kiinnityksellä? Muistelisin meinaan että Scenen varret ovat hieman normia leveämmät ja sulkien kiinnitys muutenkin hieman "vakiosta" poikkeava ???
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

eri kiinnityshän tuossa on, noissa champiroissa oli vaan kymmenkunta erilaista kiinnikettä. josko joku niistä sopisi Lagunaan.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Tuossa tuli vastaan omituinen piippaus. Autossa ei mitään vikaa tms havaittavissa, mutta autosta kuuluu kolme perättäistä piippausta.
Vika on sellasessa jotta joku ovi on diagnosoinut olevansa lukossa, mutta kahvasta vedetään ennen kun keskuslukitus on avannut oven. Ovi silti toimii normaalisti. No tämä vika resetoidaan laittamalla ovet kuskin ovesta lapsilukkoon kolme kertaa peräkkäin. Sitten piippitys loppuu. Löysin tämän infon briteistä rellu palstalta... Ohjekirjassahan EI ole mitään vinkkiä tähän.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Liekö sarjassamme pakkasen aiheuttamia ongelmia? ??? Tuossa omassanikin Scenessä nämä pitkät pakkaset rupeavat jo näkymään, sillä tänä aamuna kuskin puoleinen xenon tipahti = oletettavasti (tai toivottavasti vain) kontaktihäikkää tms. säätömoottorilla => menee alas, mutta ei enää palaa ylös :-\ Ei tuo juuri menoa haittaa ja eipä ainakaan vastaantulijat vilkuttele jotta tuo silmiin ainakaan häikisi ;D
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen - sulakkeen vaihto parkkivalolle.

Tuossa kävi kämmi. Vaihdoin rekkarikilvelle valoja. Meinasin että ledeistän ne.
No se meni siihen asti hyvin, kun vaihdoin sen vasemman puoleisen polttimon. Se lähti pelittämään yhdellä 180' pyöräytyksellä 8)
Mutta se oikean puoleinen oli seuraavaksi vuorossa..
Taustaa: Ledejä paikalleen laitettaessa + ja - navoilla on merkitystä. Siis sen verran että jos ne on väärin päin, ledi ei toimi. Käytännössä polttimoa tarttee vaan pyöräyttää 180 astetta että navat löytää parinsa jos ei ekalla syty.
No tästähän seuraa se, että kun uutta polttimoa sovittelee paikalleen, pitää käyttää virtoja päällä että näkee toimiiko nyt vai ei.
Koska vaihdoin noita tuossa pihalla pikku pakkasessa, ja valot on vierekkäin auton takana, en viittiny laittaa valoja suotta pois päältä polttimoiden vaihdon välillä. Olis kannattanu :)

Vaihto alkoi vetää itseään kiville siinä kohtaa kun oikean puoleinen rek.kilven polttimo räsähti päreiksi ekalla irroitus yrityksellä.

Eipä siinä mitään. Meinasin että haen pienet koukkupäiset pihdit jolla otan sen pois paikaltaan. Eipä löytyny niitä pihtejä. JOhonki on tullu talteen ne laitettua. Joten plan-B - talttapää meisselillä painan polttimon lasikannasta pois paikaltaan. Avot, sehän irtosi :) Jee.

Sitten uutta polttimoa paikalleen. Ei tarttenu edes pyöräyttää puoltakierrosta että valo syttyi siihen. Komiaa, mutta mutta, johtuen tuosta W5W lasikantapolttimon poistosta tai jumittamisesta, metalliset kielekkeet eivät pitäneet enää tuota polttimoa paikallaan. Sehän tipahti heti alas kun vähän tärähti. Joten nyt olis niille kadonneille pihdeille käyttöä. Niissä kun on kapeat kärjet, joilla mahtuisi oikosulkematta painamaan noita polttimon vastakappaleen "leukoja" yhteen.

Leatherman käteen ja nips nips. Eka nipsaus ja VIRHE. Kiinnikkeen kiristyttyä, samantien lipsahti pihdin kärjet molempiin kantoihin yhtä aikaa. Kipinääkään ei näkyny kun sulake pamahti ja rekkarikilven valot pimeni, samoin oikean puoleiset parkit edestä ja takaa.

Sulake on sitten melko hyvässä jemmassa konepellin alla. Jotta sulakkeeseen pääsee käsiksi, pitää tehdä melko reippaasti hommia, joten tässä ny pari kuvaa siitä savotasta.

1) akun vieressä on musta boxi kahdella isohkolla torx ruuvilla paikalleen kiinnitettynä.


2) Miinus navasta kannattaa irroittaa laitimmaiset johdot ja jättää keskimmäiset paikalleen.


3) Akku pois ja toi sulakerasian kotelo auki. Lähtee ihan niiden torxien avaamisella. Nostetaan pois paikaltaan ylös.. täytyy vähän painattaa sivuun konepellin vaijeria.. Kun kotelo on avattu, kannattaa otaa pois edestä kaks johtoa, yläreunan musta "yksrivinen" johto ja siinä kotelon katossa oleva kaksrivinen liitin. Huomaa että näissä on erilaiset lukitsimet jotka pitää avata nätisti, jotta eivät hajoa. Valkoisessa on sellanen sivuun vedettävä "vipu" lukitsin.


4) Tuolla perällä kyhjöttää kaks 7.5 ampeerin sulaketta. Ne on parkkivalojen sulakkeet. Oikean puolen sulake hoitaa myös rekisterikilven valojen sulakkeen virkaa.

ylimääräistä tilaa ei ole yhtään :D


5) Pitkähköt koukkupäiset pihdit kätöseen ja irrottelemaan. Lähtee melko nätisti.

irtos :)


6) Uusi sulake tuli vietyä noilla pihdeilä "about" kohdalleen; eli näin:

Sitten vain käänsin sen suoraan ja painoin sen sormin tai pihdillä paikalleen.

7) Paketti kasaan ja virrat päälle. Taas palaa valot...
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Tässä yksi erityisen hyvä syy, mikä näissä lyhyt-nokkaisissa :mad: Kaikki paikat on niin ahtaat kuin vain olla ja osaa ja just esim. johonkin tavis-sulakerasiaan päästäkseen pitää akku ottaa pois tieltä :eek: Eikä GS todellakaan ole ainut, joka kärsii tästä tilaongelmasta :-\
 

masi

Jäsen
Viestejä
293
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Olen vaimolle todennut, että 5min homma on 50min homma, 50min homma on 5h homma. Käynyt usein toteen :D

Tuli muuten mieleen, joskus kun tein samaa hommaa, niin noita W5W on eri pituisia, eli 38mm ja 45mm tai jotain tuon suuntaista. Eli sen verran pieni ero että kaupassa ei huomaa, mutta sitten kun koittaa asentaa niin siinä käy ilmi. Tosin jos toinen sopi hyvin paikalleen niin sitten ei varmaan eroa. Mutta näin muillekin tiedoksi. Huomasin asia kun surffalin noita ledejä ebaystä.

Olipa muuten jälleen riittävästi kuvia ja tekstiä. Hienoa, tästä varmaan joku taas kiittää kun huomaa oman sulakkeen menneen ja muistaa tämän nähneensä...
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

masi sanoi:
Olen vaimolle todennut, että 5min homma on 50min homma, 50min homma on 5h homma. Käynyt usein toteen :D

Tuli muuten mieleen, joskus kun tein samaa hommaa, niin noita W5W on eri pituisia, eli 38mm ja 45mm tai jotain tuon suuntaista. Eli sen verran pieni ero että kaupassa ei huomaa, mutta sitten kun koittaa asentaa niin siinä käy ilmi. Tosin jos toinen sopi hyvin paikalleen niin sitten ei varmaan eroa. Mutta näin muillekin tiedoksi. Huomasin asia kun surffalin noita ledejä ebaystä.

Olipa muuten jälleen riittävästi kuvia ja tekstiä. Hienoa, tästä varmaan joku taas kiittää kun huomaa oman sulakkeen menneen ja muistaa tämän nähneensä...
Tuossa muuten kuva niistä ebayledeistä :

Vasemmalla kaksi "pidempää" ja oikealla yksi "sikalyhyt". Toi sikalyhyt mahtuu about mihin tahansa. Siis oikeasti, menee pienempään tilaan kuin lasikantainen malli. Ja on pieni + tehokas. Joskin suoraa valoa antava.

Silläpä näitä tänne tulee naputeltua, kun sillon tällön joku jotain näistä kysyy jotta mikäs nyt kun..
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Tättärää; postissa tuli paketti.


Vielä kun ehtii asentamaan noi paikalleen niin liipasen taas kuvasaastetta ja jorinoita.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen - etujarruihin uudet palat/levyt.

savotta valmis. aamupäivällä 10:00 aloitin ja 19:30 oli valmista. Vaihtoon meni ensiajatuksesta poiketen palat ja levyt, mutta jarrunesteitä en vaihtanut. Ei olis ehtinyt tällä mun tekemistahdilla.

Joskus olen ihastunut ebc:n paloihin ja nyt kun suomestakin näitä saa ostettua niin tuli ostettua ebc:n ultimax palat ja vastaavat uritetut levyt. En nyt nähnyt arkikinnerissä tarvetta greenstuffeille tai jytkymmille paloille. Uskoisin että nuo mustat on jo parannus tavan palaan. Eritoten uudet palat ja levyt on parannus lähtötilanteeseen.

Palat olikin aikalailla loppu, krohisivat jo jarrutuksissa ja levyt oli alarajalla kummatkin. Taisi oikean puoleinen ehtiä jo alle alamitan - oikeanpuolen jarruikeen liu-uista alempi oli jumittanut mutta tästä myöhemmin.


Yksi ikäväkin löydös tuli tehtyä. Tehdaskorjattu vetoakseli paskoo rasvaa ympäriämpäri. Kysymys. Miten helvetissä tämä on mahdollista kun oetiger panta on A) tiukalla B) paikallaan C) suojakumia ei saa liikkumaan paikaltaan nivelmaljan ympäriltä..
Täytyy ottaa yhteyttä tästä maahantuojaan tai myyjäliikkeeseen. Ei juuri hymyilytä :(


Elikkä sitten varsinaiseen tekemisen. Keulapukeille ja renkaat irti. Sitten apukuski painamaan jarrua ja T40 kärjellä jarrulevyt napaan lukitsevat kartiopultit auki. Tein aina molemmat puolet samalla kertaa.


Sen jälkeen jarrusatulat pois edestä. 13mm kannan pultilla ovat kiinni liukutapeissa.

Scenicissä saa mukavasti jarrusatulat "roikkumaan" tuohon alajousilautaseen. Pysyvät siellä nätisti.


Monta kertaa on tullut ostettua jarrupalat tai jotkin muut osat - mutta väärät osat on "pilanneet" asentamisen. Joten näistä kerroista viisastuneena sovitin paikalleen näitä uusia jarrupaloja. Nämä sopii kun nenä päähän. Eli v-faktoryssä vain tuo vuotava vetari :)


Koska maalaan jarruikeet ja levyt lämpöäkestävällä mustalla maalilla, otin jarruikeet irti ja purin pois niistä nuo jarrupalojen lukituspalat.
Kuvassa kampean sisäpuolelta tuota palaa irti, mutta fiksumpaa on tehdä se jarruikeen ulkolaidan kautta. Jostain syystä irtosi mukavammin niin päin. Yksikään kieleke ei mennyt tällä tapaa kampeamalla rikki. Tietenkin on hyvä auttaa tuota palaa irtoamaan tuolta toiseltakin kantilta.




Sitten olisi puolet purettuina. Käytän noita vanhoja "lääkärin munuaisia" osien jemmana remonteissa. Helpottaa kummasti pulttien ja muttereiden tallessa pysymistä.


Sitten sovitellaan uusia jarrulevyjä paikalleen. Testataan että ne istuvat navalle/pulttijakoon:

Sopii

ja ovat vastaavan kokoisia halkaisijaltaan kuin vanhat levyt:

Tsek! Eli ei muuta kun hommat oikeasti käyntiin, kun uudet osat sopii paikalleen kun nenä päähän.

Koska omassa tallissa oli muuta romua leveällään, evakoin lainatiloihin maalaamaan. Siellä purin jarruikeistä tapit pois ja putsasin osat ennen maalausta. Puhdistukseen käytin bräkleeniä, isopropanolia ja teräsharja- sekä nylonharjalaikkaa porakoneessa 2500rpm:llä..
https://lh3.googleusercontent.com/-EWhNHwK6Cho/UxHSnG6pWLI/AAAAAAAAC28/fcCy0psb3-E/s512/DSC_0186.JPG[img]

Oikean puoleisen jarruikeen kanssa oli ongelmia. Alempi tappi liikkui ehkä 2-3mm sisään/ulospäin. Muttei yhtään enempää. Jos ruuvipenkillä painoi, sai tuon menemään sisään päin. Paikallaan se pyöri helposti. Olipa omituisen tuntuinen, aivan kuin olisin laittanut liikaa rasvaa tuonne liukuun sitä huoltaessani tuossa kääntölaakerin vaihdossa.
Mutta ei. Kyse ei ollut siitä. Liukutapin päädyssä on kuminen holkki joka oli turvonnut kuin pullasorsa ja se pännäsi liukutapin poistoa vastaan.
Pyöritin liukutapin ruuvipenkkiin kiinni, nousin pöydälle seisomaan ja kumarruin vetämään tapin irti jarruikeestä. Lähtihän se sieltä mutta siihen meni ainakin 15min että sen sai vedettyä pois paikaltaan, milli kerrallaan helpotti...
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-seBqRONquk4/UxHSeDP4PHI/AAAAAAAAC2s/VnxD4A8AxAk/s512/DSC_0188.JPG

Onneksi liukutapin muoto on sellainen, että paksulla rasvalla tuon pystyy pistämään ajoon pariksi päivää jotta saan ensi viikolla uudet liukutapit tuohon hommattua. Ei kovin kalliit näyttäneet olevan n. 20€ sarja (onkohan siinä molempiin satuloihin vai vain toisiin noi liukutapit..?).
Kuvasta näkee kuinka paljon tuo kumiosa on turvonnut, sen pitäisi olla liukutapin paksuinen mutta tuo on huomattavasti pönäkämpi. Toivottavasti bräklube ei ole se aine mikä sen on turvottanut.


Sitten katsoin jarrulevyjen pakkausta. siinä sanottiin että joko tentulla tai lakkabensalla poistetaan levyjen pinnasta maalit jarrupalojen kitkapinnoilta. Kokeilin. Ei muuten lähde ihan helpolla.
Katsoin pakkauksia vielä tarkemmin. Niissähän lukee jotta toinen levy tulee vasemmalle ja toinen oikealle. Joten nämä oli merkattava myös maalauksen/käpistelyn ajaksi.
Teippasin siis vain jarrujen kontaktipinnat umpeen maalarin teipllä. Ei ollut ihan nopeimpia hommia tuo kauttaaltaan teippaus. Taisi ottaa puoltuntia - tunnin. Maalasin 4 kerrosta maalia ikeisiin sekä levyihin. Levyistä yritin suihkia myös jäähdytysrimaston väliin tuota maalia.


Tuo maali ottaa tunnin kuivumista ja sitten tunniksi uuniin 160 asteeseen. Joten menin tuoksi ekaksi tunniksi tutkimaan vetoakselia. Se oikeasti tursuaa sen rasvan ulos suojakumin ja napamaljan reunan välistä mutta kumi on tiukasti paikallaan. Ei voi tajuta.. omituista. Ostin jo letkuklemmaritkin tuon peltipannan tilalle mutta kysyn tästä ensin osan myyjältä/maahantuojalta jotta mitä tämän kanssa tehdään. En halua tuhota osan takuuta vaihtamalla siihen omaa pantaa ilman merkintää jotta vaihto tehdään koska se on ihan pakko...

Sitten osat tunniksi uuniin. Sen jälkeen teippien poisto. Merkkasin tähän kuvaan L = left ja maalikas osa on sitten se oikea eli righti.. Kuvasta näkee kyllä miten urituksen pitää olla kummallakin puolella. Vasemman puoleisen levyn kitkapintojen puhdistus on kuvaa ottaessa vielä ihan vaiheessa.


Maalarinteipit kestivät hyvin tuon uunituksen. Ei pienintäkään ongelmaa. Niiden poistamisessa ne kannattaa poistaa mahdollisimman pitkälti yhdellä vedolla. Näin jää mahdollisimman vähän liimaa levyjen pintaan.. Liima lähtee hyvin esim. antizlilichon aineella, isopropanolilla, tinnerillä you name it.

Maalin poisto oli tehtävä mekaanisesti. Joten otin suht hellävaraisen nylonharjalaikan ja porakoneen. ja reilu tunti siihen meni että noi sai puhdistettua... Oli hieman jalat hellänä seisoskelusta.

Sitten pääsee kasaamaan. Pesin bräkleenillä jarrujen liukutappien suojakumit.. mm näyttää kun uusilta.


Ennen jarrulevyjen paikalleen asentamista on syytä tarkistaa että navat on ruosteeesta PUHTAAT ja levyt istuvat napakasti paikalleen. Sinne jää helposti ruosteroskaa joka estää levyn asettumisen paikalleen. Putsasin porakoneen nylonharjalaikalla varmaan 10min per puoli noita napoja jotta on varmasti hyvä :)

Sitten jarruikeet paikalleen. 18mm kannalla olevat pultit näissä. Laitoin niihin kierteisiin ns pulttitervaa... Momentti johon nämä kiristetään on muistaakseni 105nm.


Palat istuu paikalleen avot:


Satula istuu paikalleen nami nami:


Rengaskin osuu kohdalleen ja pyörii ilman että jarru/palat/tms osu hankaa mihinkään. Success!!


Sitten enää sama toiselle puolelle. Ehti ilta laskeutua joten halogeenin valossa sai läjätä tätä puolta..


Nyt on paloissa ja levyissä pintaa ajaa ainakin ... öö 60tkm. ;)
Huomatkaa miten naarmuiseksi sain jo tuon maalatun pinnan jarrulevystä. Pinta ei kuitenkaan mennyt puhki metallille joten olen erittäin tyytyväinen tuohon maalauksen tulokseen tässä kohtaa.


Koe ajo ja ah jarrupalojen vinkuna on poissa.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Keskusautohallissa kuuntelivat vetarimurheen ja totesivat että osa menee vaihtoon. Mukava juttu että hoitui kivuttomasti tuo asiointi.
Liukutapit ja suojakumit tuli tilattua uudet kummallekin puolelle eteen ihan uudet. Mutta nämä toisaalta koska kah-hinnalla olisin ostanut kolmet parit toisaalta.. joten 30€urolla löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä tähän uudet tapit. Eurooppalaiset osat näytti olevan. Elikkä odottelua ja "vähän hienosäätöä" niin GS on taas tip top :)


Tapit vaihdettu ja kesärenkaat alla. Rok rok. Enää vetari.. Takajarrut tarttis näköjään jotain huomioo..
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Oli tällanen yllätys vastassa autossa:


Tutkin sitä hetken tarkemmin ja huomasin että siellä on lattakaapelista murtunut liitin irti.

Eli tämä puuttuu tuosta lattakaapelin päästä:


Siinä tätä tuhoa ihmetellessäni huomasin että se peili on ollu irti ennenkin.. JA sitä on useammin kiinnitetty paikalleen. Yritys/erehdys tyylillä on ainakin 30 kertaa koitettu. Ja maalarinteippiäkin on oikein käytetty tuossa hommassa :D Joskohan näistä aiemmista "korjauksista" johtuen pyyhkijöiden tihkutoiminto on tässä autossa ollut vitsi. Huono sellainen. Onko muilla vastaavia "tippu,menisärki" kokemuksia tästä taustapeilistä? Ei mittään varaosanumeroita olis vinkata? Peilin irtoavassa rungossa oli tarralappu:t
8 200 000 509 B
101 2561
Voi olla myös muotoa

6 200 000 509 B
101 2551
12-Jul-05

Sähköinen käsijarru on autosta finito. Kaapelitsököt. Uusboxi tilattu ja menee parin viikon päästä vaihtoon.

Alustasarjaa varten pitäs ehtiä mitatta iskarin paksuutta.. Josko se paksuus selviää, sitten paikkaa tilaukseen. :eek: tulihan autoilulle hintaa. Pari tonttua menee näihin kohteisiin notta napsahtaa. Ja vielä toi peilin kuvio pitää selvittää jotta mitä sille voi tehdä. Tihkut olis kivat.

Muokkaus. Hankittavien osien lista kasvaa:

Muffler pin 8200035447
Silencer pin 8200035448 ::)

No nämä oli edulliset kun saippua. 15€ kpl osamiehen paikallisesta. Huomenna hakemaan tiskiltä noita.. 8)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T pakoputken kannakkeiden uusinta.

Pakoputken kannakekumit ovat tulleet tiensä päähän. Kumiset osat ovat vielä joustavat mutta kovin revenneet ja paikoin irti paikaltaan. Ne rätit mitkä putkea tukee paikalleen, on kaikki poikki. Joten uudet tuli tilattua.
Hieman ihmettelin että Rellulla on omat varaosanumerot kummallekin osalle, vaikka auton alla ne näyttävät varsin identtisiltä osilta. Tämä mysteeri selvisi sitten homman edetessä. Osanumeroiden erolle on syynsä, hyvä sellainen. Samalla hain ilmanvaihtokanavia puhdistavaa ihmeainetta; välillä pölähtää melkoisen etikkainen haju kabiiniin.

Henkseleitä paukutellen on aina hyvä lähteä liikkeelle joten kuvastusta osista ja tarvikkeista.


Sitten hieman maalia uusien osien pintaan, jotteivät heti ruostu. Joskin tuntuvat hajoavan muista syistä kuin ruostumisesta..


Osien annettiin kuivua about vuorokausi autotallissa. Ekan tunnin ajan annoin 2kw puhaltimesta kuivumiseen alkuvauhtia.
Tämän jälkeen olikin konttorissa päivä lusittu ja futiskentällä nauppuloita ohjattu, niin ennätti asennuspuuhiin.
Asennus oli sen verran nopea homma että nostin vain kyljen tunkin nokkaan.. Jep. Ei pitäis. Oli sentään yks pukki auton alla apuna/varalla.

Auton alle ja vähän mittomaan pulttien kantoja. Auton pohjaan kiinnittyvät uskovat 13mm kokoluokan hylsyjä, joten sellaista konevahvuisena tuli vierelle.varattua. Pakoputkeen kiinnittyvät pultit olivat köykäisempiä ja parina olivat molemmat 10mm hylsylle sopivia.


Nyt sain hyvän syyn käyttää Makitan mutteriväännintä... Ah. Ihanasti ravistaa kaiken paskan auton alustasta silmiin :D Mutta jopa oli kiva irroittaa ahtaasta kolosta pitkää pulttia. Lähti niin kepoisesti auki ettei olis uskonut. Eikä toi Makita edes iske rannetta sijoiltaan kun liipasee hylsyn vauhtiin.


Se pukki siellä auton alla oli sopiva apinan korvike kun itse hain osia ja työkaluja hollille. Samalla kun pultit olivat auki, huomasin pari juttua. Takemman kiinnikkeen koriin tuleva pultti on selvästi pidempi kuin keskimmäisen kiinnikkeen koriin tuleva kiinnitys pultti. Pakoputkeen kiinnittyvät olivat identtiset. Tuli laitettua tervaa noihin pultteihin. Mahtaa olla aromit tiedossa noista pakoputkeen kiinnitetyistä pulteista tiedossa.. Nyt.vasta hokasin että tais tulla virhe siinä :)


Aloitin hommat takemmasta kannakkeesta. Jotta putki olisi mahdollisimman tukevasti paikallaan asennusten ajan. Takemman kannakkeen osanumero oli siis 8 loppuinen ja keskikannakkeen osanunero oli 7 loppuinen. Tästä nähdään miksi.
Siksi, että pakoputken pulttilinja on limittäin toistensa kanssa tuossa takaäänenvaimentimen kohdalla. Lisäksi takemman kannakkeen runko on muutaman millin kapeampi kuin keskikannakkeen. Tämä aiheuttaa sen, että jos käyttää, kuten minä, samaa osaa sekä keskellä että takana, jompikumpi sopii huonosti paikalleen.
https://lh5.googleusercontent.com/-aA2bEibK7aw/U5iU6T1HNaI/AAAAAAAAC_Y/tOrkqQ2BKMM/s912/DSC_2137.jpg/img]

tällöin pakoputken pulteista saa vain toisen paikalleen. Toista ei voi saada paikalleen avartamatta pultin reikää. Moniko haluaa alkaa avartaa 3mm paksua "pelliä"? Jep.. En minäkään. Joten takempi kannake saa olla ihan yhdellä pultilla ainakin toistaiseksi.
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-_ua4i-bMYN8/U5iVDs_ScpI/AAAAAAAAC_4/-X0G8paYFYE/s912/DSC_2140.jpg

Sinne minne Makita ei mahtunut, perinteiset työkalut sopivat mainiosti. Sattui olemaan konevahva jatkovarsi varastossa ja sitä tuossa keskikiinnikkeen kansa tarvittiinkin.



Sinnehän se toinen kiinnike, seiskan mukainen, asettui paikalleen kun nenä päähän. Takempi.kannake panttaa pönttöä hieman sivuun. Aiheuttanee ajossa joitakin kolahduksia lämpösuojapeltiin. Käyn kysymässä olisko sopivaakin osaa myydä. Tuon epäsopivan,maalatun, voisin antaa vaikka velipojalle kun sekin meni II Sceniciin sortumaan :)


nyt tartteis enää ekoterrorisoida ja suihkia sonaksilla sisäilma raikkaammaksi. Laguna alkoi ilmoitella kylmäaineen vähyydestä.. Haalean kylmää puskee mutta kuulostaa siltä, että kylmäkennon paineistaminen ei suju yhtä nopeasti kuin ennen muinoin.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - ilmastoinnin kennon puhdistus sisäilmankierrolla.

Tänään ehti sitten pistää Sonaxin hommiin ja toivon nyt parasta että ens kerralla, kun on kuuma (ens kesänäkö?), ei lehahda etikkainen löyhkä nokkaan kun puhallin alkaa tuoda kylmää kabiiniin.

Eli tuli ostettua Sonax Auton A/C puhdistusaine, hävyttömän kätevään 8,50€ hintaan. Mainokset putelin kyljessä antaavat olettaa että aine on tehokas, kun kerran 99,9% bakteereista lähtee tällä hoidolla häiritsemästä raikasta sisäilmaa. Se mitä 0,1% tekee, lisääntyy varmaan, jää mysteeriksi.

Putelin käyttöohje oli melkoisen helppo. Ulkomuistista se noudatteli jotain tämän suuntaista.
1) Ravista putelia ennen käyttöä. Varmista käyttölämpötila (+10* tai yli)
2) Auton kone käyntiin.
3) Ilmastointi kylmälle, sisäilmankiertopäälle.
4) penkit nurin (etu), no en löytänyt kyllä GS:stä kun repsikan penkin tiltin, mutta senkin vivun vasta liian myöhään eli koko homman suorittamisen jälkeen.
5) Kun kylmää tulee, auto on tyhjäkäynnillä, puteli takajalkotilaan pystyasentoon ja kliksauta pullo suihkuttamaan ainetta ja pidätä hengitystä.
6) Ovi vikkelästi kiinni, mutta maltilla ettei pullo kaadu.

Tuossa tuli kuiten luettua VAGingaisten keskusteluja aihepiiristä ja muitakin merkkejä mulkattua ennen tätä prosessia. En vaan keksinyt millään että onko tässä GS:ssä sisäilmankierto tämän raitisilmasuodattimen kautta vai ei. Joissakin Golffeissahan on erillinen sisäilmankierron raitisilmasuodatinkin. No joo. En tiedä että tässä olisi sellaista.

Tämän auton osalta tuli vilkuiltua huoltokirjaa ennen ostopäätöstä.. Katsoin että auto on ollut liki vuoden myynnissä, mutta ennen sitä autosta oli vaihdettu raitisilma suodatin. Mä olen siis itse ajanut tuolla suodattimella noin vuoden ja ennen kuin auto rullasi vaihtoon odottelemaan minua, suodatin oli merkattu vaihdetuksi n. 3kk aiemmin.

Melkeinpä sanoisin että tuskin tuota oli tuolloin vaihdettu. Ei meinaan ole ikinä vuodessa likaantunut tuo raitisilmasuodatin niin paljon kuin tässä tapauksessa. Lagunasta kuiten reilun 10 vuoden kokemus samasta aihepiiristä. 2vuotta voinut pitää iisisti vaihtovälinä ilman ongelmia.

No otin samalla kuvat tuosta raitisilmasuodattimen vaihdosta, jos nyt joku muu on samasta operaatiosta kiinnostunut. On suht helppo homma.

Grand Scenic II:ssa tuo suodatin lymyää konepellin alla, tulipellin yläreunassa. Keskellä. siinä on vähän kuin siipimutterit jotka lukitsee luukun paikalleen. Niitä käännetään vastapäivään todella vähän, 1/8 kierrosta tai vähemmän. Voimaa ei tartte nimeksikään.
Kuvassa noi lukitsimet on kiinni.


Luukun keskellä on kätsä kahva josta saa hieman kiinni ja luukun pois tuolta takaseinältä.
Luukku irtoaa kokonaan pois paikaltaan, ei siis jää roikkumaan minkään narun nokkaan.
Takaa näkyykin sitten suodatin itsessään. Suodattimessa on pieni lipare, josta voi ottaa kiinni ja vetää suodattimen pois pesästään.


Tuolla suodattimen pesässä oli sitten jo koivunlehtiä, höyheniä, voikukansiemeniä, koivunsiemeniä (eihän ne ole edes tälle vuodelle vielä siementäneet) ja vaikka mitä.
Huomaa että kun poistat suodattimen, sen alareunassa on pienet muoviset klipsut jotka ohjaavat suodattimen paikalleen. Näiden klipsujen tarkoitus on myös estää asentamasta suodatinta väärinpäin suhteessa suodattimen ennalta suunniteltuun ilmavirran suuntaan.
Noi irtoroskat kannattaa putsata pois suodattimen pesästä..




Koska oletin että suodatin olisi ollut siivommassa kunnossa, ei mulla mitään vaihtosuodatinta ollut. Joten puhdistelin irtoroskat suodattimen väleistä (ja niitähän riitti) kun odottelin aineen vaikutusta.
Suodattimen poiston jälkeen luukku takaisin paikalleen, lukkoon, ja kone käyntiin. Ilmastointi päälle, sisäilmankierto, ja täyshööga puhaltimeen.
Suitsuke takajalkotilaan suihkimaan:

Snipeti snap. Kuva kellosta kun homma lähti käyntiin. Muistaa sitten että milloin kone tartteis sammuttaa. Puhdistin siis tuon raitisilmasuodattimen irtoroskista ja kopistelin suurimmat pölyt pois. Piti ihan käsin poistella, olivat sen verran tiukassa. Ei lähtenyt paineilmalla mihinkään.
Täytynee käydä hakemassa tuores suodatin.

Suodattimen takaisin asennuksessa siis kannattaa huomioida tuo suodattimen alareunan ohjuri joka tarttee saada hahloonsa kun suodattimen pistää paikalleen. Tässä kohtaa on tehokkaasta valosta (esim. hyvä kännykän "salamavalo") helkkaristi iloa, että näkee edes toisen puolen osuvan kohdalleen.

Nyt tuossa on tullut annettua auton tuulettua kolmisen tuntia ovet aukinaisena.. Voiskin käydä ajolenkin. Josko ne ilmanvaihtokanavistoon eksyneet lehdet ja roskat lentäis sieltä pois :)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

950€ myöhemmin suositus oli vaihtaa jarrulevyt + palat taakse. Koska ovat oikealta ihan rikki. Tarkistin tilanteen - paskat ne rikki ole. Paitsi käsijarrun osat ei pidä oikealla... no se on satula vissiin ottanu nokkaansa siitä käsijarrusta joka oli särki. Eli ylikiristänyt sen rikki.

Harmi vaan ettei edes jarrusatulan ilmaus kuulunut tuon hintaiseen operaatioon merkkiliikkeessä. ::) Ja kaupanpäälle veloitus operaatiosta meinasi olla ensin annetun tiedon sijaan 4 numeroinen. *ttu.. sitten ihmetellään miksi näitä huolletaan kotona. :mad:

: Ilmastoinnin puhdistus muuten tekitehtävänsä. Ja se raitisilmasuodattimen poisto oli ilmeisesti turha proseduuri tuossa hommassa tämän automallin kanssa..
: täytynee sijoittaa Clippiin.
: Jarrusatula haussa.. varaosanumerot 7701208264 7701209056 tarkemmin sanottuna. tai ainakin näin tuo varaosaluettelo 3.99 versiolla sanoo. Ehkäpä täältä tulee tuo tilattua. Kohtuu hintanen satula. Muualla tuntuu olevan 160+ haussa samasta osasta. Täytyy vielä mitata jarrusylinterin mitat. Näissä tuntuu olevan vaihtelua 34-38mm välillä. Ja muitakin kokoja jossain jo vilahti..

7701208264 Jarrusatula taka oikea 38mm
7701209056* Jarrusatula taka oikea 38mm
* = huollettu malli
7701209055* Jarrusatula taka vasen 38mm
7701208263 Jarrusatula taka vasen 38mm
 
Ylös Bottom