GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#1
Semivakavan autokuumeilun jälkeen vastaan käveli pienellä netin selailulla 2005 vuoden Grand Scenic. Varusteita sopivasti (EA3), 2.0T koneella ja käsivalintaisella vaihteistolla. 7 istuin paikkaa ja kohtuu kilometrit mittarissa, 113tkm. Eihän tätä ole edes ehditty raiskata, eihän. Vaihteistoonkin jos heti vaihtaa öljyt niin ei ennätä mennä pitkäksi sekään vaihto.
Välihuomiona sanottakoot että toisaalla Dacia Lodgyä oli tosissaan harkittu hankintalistalle.

Pastillista sai tavallaan tuohon sopivan välirahan ja rahoituksessa oli myös todella kohtuullinen tarjous päällä jotta sitähän piti lähteä koeajamaan.
Eipä tuo kaukana myynnissä ollut. Joten kiesiä katsomaan. Ensisilmyksellä toki siistin näköinen tapaus. Mitä nyt Nervastellojen kapselit
puuttui, edestäroiskeläpistä toinen oli jäänyt matkalle ja takaa moiset luksus tuotteet puuttuivat kokonaan. Maalissa hieman naarmuja
(vaalea pohjasävy erottuu) ja kaikesta päätellen, sisälle kurkkaamatta tämä oli ollut perheen käyttöautona.

Avaimia hakemaan ja peruspaperisota samalla jotta ajamaan pääsee. Napista käyntiin ja varoiteltu viallinen käsijarru piippasi samantien
korvaan jotta piip-huolla-minut. Ensivaikutelma muuten mukava ajotuntuma ja ilmastointi tuuppasi nopeasti kylmää kabiiniin, joskohan
Lagunasta pitäisi tuo ilmastointi huollattaa.. Hieman ajoa ja kuulostelua. Jarrut vinkuu ja edessä kolisee. Jarrut ruosteessa, kuten pihalla
jo näki - ei paha, käyttöä vailla. Koiran luut olivat alkuperäisen näköiset jotta eipä ihme jos ovat vaihdon tarpeessa.

Lisää ajoa ja hieman murheellisempaa ääntä alkoi kuulua kurveissa. Vetari tai kääntölaakeri vasemmalla mallia vaihtoon asap. Nämä ovat jo
Kynnyskysymyksiä kaupanteolle. Joten läheiselle parkkikselle ajamaan ympyrää ja tutkimaan likaisia paikkoja. Vetarin suojakumi oli toki auki
ulkolaidastaan ja rasvat pitkin maisemaa. Kääntölaakeri jaksoi kertoa joka käännössä jotta vaihtoa tarvitaan pikaiseen.

Joten hieman pettyneenä kohti myymälää. Meinasin alkuunsa että tämä oli tässä mutta toisaalta tauotta piipannut käsijarru oli luvattu
korjata jos kaupat tulee jotta tokkopa nuo löydökset sen vaikeammat on laittaa ajan tasalle. Koiranluut ja jarrut nyt on kulutuskamaa ja näissä kilometreissä odotettavissakin että vaihtotarvetta löytyy. Huoltokirjassa oli kuiten suht mukavasti ajallaan vaihdettu öljyt suodattimet jne perusasiat. Jopa seurattu jäähdytysnesteen pakkasenkestoa. Ei tuo ihan heitteillä ole ollut.

Myyjä otti vikalistan hieman hämmentyneenä vastaan mutta asiallisesti, ja sillä mentaliteetilla jotta hoidetaan kuntoon. Sovittiin jotta palataan asiaan koeajon merkeissä jahka etupää ei kolise, rasvat on osissa sisällä ja käsijarru on korjattu. Viikon parin päästä olikin valmista ja uusi koeajolenkki edessä. Keli suosi paremmin tällä kertaa koeajoa joten tuli ajettua reippaampi ja ekaa ajoa perusteellisempi koeajo.. Kumma kyllä auto oli juurikin kunnossa olevan oloinen. Kääntölaakerista ei kuulunut ääntä, vetarissa kumi paikallaan ja naputukset/ratinat poissa. Koiranluut soittivat jousia toki vielä ajoittain, mutta ne vaihdan mielellään itse "lemmeihin".

Auto tuli pyöriteltyä ympäri ja ämpäri. Huomasin että edellinen omistaja oli pysäköinyt joskus kevytmielisesti auton pellolle/pientareelle tms ja peruuttamalla poistuessaan särkenyt sen toisen roiskeläpän ja alustan hilpatiehei muoveja lähinnä lokasuojien muoveista. Samalla huomasin että roiskeläpät ovat alkuunsa puuttuneet ja kynnyskotelo on menettänyt maalejaan ja lähtenyt ruostumaan. Ruostuma on kuiten paikattu jotta siitä plussaa ja roiskeläpät olivat korjatun alueen suojanneet.

Alkoi tulla sellainen tutina että voisi tuosta jopa kaupat tehdä. Vakkari toimi, parkkitutka toimi, sähköikkunat pelasivat kaikki kuten kuuluukin. Joten lyhyestä virsikaunis ja sovittiin kaupat autosta. Myyjä suostui asiakkaan tinkausvonkuuseen sen verran että tuli hyvä mieli ja siitähän matka jatkui uuden auton kanssa eteenpäin. Olihan muuten mukava pöristellä vakkarilla kotiin päin. Luulin ph2 1-lagunan olevan hiljainen. Ei ole. Tämä on. Mutta kotikulmilla kääntölaakeri alkoikin jo ääntää. Selvästikin vaan rasvattu hiljaiseksi. Toisaalta, jos tuon vaihtaa samalla kun koiranluut.

(jatkuu päivänä jonakin, jahka jaksaa naputella 6:lla sormella. 4 pakkolevolla.. Kuvia jossaan käänteessä myös tulnee..)

Auton varustetaso on ehkä Dynamique joillakin ekan ostajan omilla valinnoilla höystettyä.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#2
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Ensitöikseni vein auton leimalle. edellinen leima oli vuoden takaa elokuun alusta jotta hieman jännitti, kolinoita kun oli. Se vaan että leima tuli ekalla näytöllä :) jos ei olisi tullut, olisi liike saanut korjailla vikalistaa.
Totesin että koska koiranluut ja kääntölaakeri olivat vasta ns. menossa rikki, en kuuntele kilinöitä ja odota milloin menevät rikki. Koiranluita ja kääntölaakeria tilatessani selasin ebayn läpi jotta olisiko siellä hyviä osia tarjolla ja järki hintaan. olihan siellä, mutta paikallinen tarvikeliike tarjosi sen verran hyvään hintaan että ostin siitä osat.
osia asentaessani tutkin autoa tarkemmin ja huomasin että lohkon kyljessä olevan nakutusanturin johdot oli joku hiljattainen öljyn vaihtaja (autokorjaamoliike) rusauttanut poikki liittimen tyvestä. Toki suodattimen paikka on ahdas mutta ei siellä nyt tarttis paikkoja rikkoa. Kolvi, tinaa. johtoa ja kutistesukkaa käteen ja korjailemaan. Tuli elm-vikakoodin lukijallekin käyttöä ja anturin virheilmoitus kuitattua pois. Llihan rahtusen savottaa purkaa pois iskarin yläpää, mutta samalla huomasin jotta tuulilasinpyyhkijöiden vivuston klassinen vikapaikka, laakerointi, oli orastavasti vaihdon tarpeessa.. Tuon korjaamiseen ei vaan samalla kertaa ollut aikaa, joten vaihdoin kääntölaakerin ja vakaajan yhdystangot. noista voisin jonkin asteen ohjeen naputella tuonne ohjeisiin. Vakaajanyhdystankojen nivelet olivat todella kuivat mutteivät vielä väljät. Kääntölaakerista melkein valui ulos neulalaakerit... Kolinat, jousen bongahdukset ja narinat vähenivät mutta nyt kuului selvästi että vetoakselin ajot on ajettu.

Tämän kunnossa oleminen oli kaupanehdoissa, joten yhteyttä myyjään ja sovittiin pelisäännöistä. Varaosaksi tilattiin Renault alkuperäinen tehdaskunnostettu vetoakseli varaosanumero alkaa mallilla 77... loppuja ei tähän hätään muista (TARKISTIN Dialogysistä. Päivitetty osanumero tälle on : 8200198016). Osa tuli tilattua oikeaan aikaan, koska maahantuojalle oli juuri saapumassa näitä varastoon. osan hinta oli samaa luokkaa tarvikeosan kanssa joten en todellakaan halunnut riskeerata tämän kanssa ja siksi alkuperäisosa. Tarvikeosissa on esiintynyt jonkin verran kokonaispituudessa eroa suhteessa alkuperäisen (tarvikkeet ovat olleet lyhyempiä) ja ero on rikkonut tarvikeosan ajomääristä riippuen vuodessa tai kahdessa. Tämä tieto toki toisen käden kuulopuheena näitä vetareita sceniceihin vaihtaneen korjaamon suunnalta. Vetarin vaihto mm.. olisi voinut mennä helpomminkin. mutta osassa oli vain yksi mittaheitto ja sekin saatiin korjattua pajalla alkuperäisiin mittoihin. Sitä en uhan tajunut miksi öljyuran kierteet olivat osassa toisenkätiset kuin alkuperäisessä, muttei keskusautohallistakaan tätä osattu kommentoida. Kysyn vielä tuota maahantuojalta.

nyt sitten auto alkoikin olla melkoisen hiljainen. Ebaystä löytäni sisävalojen led-versiot olivat saapuneet kotiosoitteeseeni kiinasta ja ne tuli vaihdetua paikalleen. 10viiden ledin polttimoa 7e sisältäen kirjatunkirjeen postimaksut, ei paha. parit polttimot olivat hankalamman mallisia ja ne tulikin haetua paikallisesta Motonetistä, olivat yllättävän hyvät nekin. Kiinalaisiin sai tinata yhdestä polttimosta tippuneen vastuksen tms paikalleen.. valon määrä ja sävy mukavan moderni ei mahdottoman sininen.
Näistä ledeistä sain melko toimivan kuvan otettua järkkärillä hätäseen.
(osat on vaihdettu sittemmin kirkkaamppiin ja valkeampiin)



Seuraavaksi GS odotteleekin että käsi tokenee sormen murtumasta ja pääsen raapimaan ruostepaikat pellille ja uudelleen maalaamaan parit jo korjatut kohdat oman silmään sopivammalla laadulla. sitten isosta kumimatosta leikattavat Pastillissakin nähdyt roiskeläpät paikkaansa. jaa-a melkein unohtui, vaihdelaatikkoon vaihtuu uudet NFJ 75w80 öljyt koska vetarin vaihdossa osa öljyistä tuli ulos ja korvattiin mersun vaihdelaatikkoöljyllä. Kuvia ei oikein ole saanut aikaiseksi kun Samsungin kännykkä ylivalottaa niin perkeleesti kuvia että ei niitä viitsi edes katsella, saati "julkaista".
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#3
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

vaihteistoon solahti viimein NFJ öljyt. Olikin HEX eli kuusiokolo tulppa poistoproppuna. Johan oli yllätys. No se lähti sitten pois nätisti. Ns pohjapanssarin yksi pulteista pyöri ympyrää ja se vaihtui läpipulttiin kun uusi krymppähokkimutteri ei siihem alumiini palkkiin ottanu kiinni.
Samalla hoksasin että vänkärin puolen ulomman vetoakselin suojakumin panta on hajonnut ihan jos ei tänään niin eilen. Tuuria ja rajusti.. 118tkm se alkuoeräinen kesti eli mielestäni melkosta vähän. se siis uusittiin samalla. Ai että nyt vaihtaa nätisti kun tekee nopean vaihdon..
Se on taas ajoa vailla. Saas nähdä jaksaako tälle syksyä edes mitään helmoja auki raapia.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#4
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - kääntölaakerin ja vakaajan yhdystankojen vaihto.

Iltaa. Tuossa löysin kuvat jotka tuli otettua kesken rempan. Meinasin jos niistä naputtelis parit aatokset tähän jos joku muu tahtoo samoja hommia touhuta ja vähän tutustua ennakkoon siihen mitä on edessä. 18mm työkaluja on muistaaksein syytä olla tarjolla ja useampia kappaleita.

Vaihtolistalla kulutusosia: Vakaajan yhdystangot ja kääntölaakerit. Lemmiä löytyi muuten mutta SNR:ään oli tyytyminen kääntölaakerissa. Eiköhän tuo menettele. Paikallisesta sai edullisesti nämä osat, sen verran edullisesti etten Ebaysta vaivautunut näitä tilaamaan. Olisin ottanut takkiin sitä kautta hinnoissa 8) .


Ensimäinen huomio minkä tein, oli jotta etupää pukeilla on helpointa vaihtaa noi vakaajan yhdystangot. Ne jäävät ihan vapaiksi/jännitteettömiksi ja mikäs sen mukavampaa niitä vaihtaessa.

Joten ekaksi auto talliin ja eturenkaiden pultteja löysyttelemään.

Sitten auton nokka ilmaan ja pukit alle.

Renkaat pois edestä ja tutkimaan potilasta. Eka havainto on että ristus on ruosteessa noi kierteet vakaajanyhdystangoissa. No otetaan haaste vastaan.


Ruostetta on siis tämän verran kohteessa (ks vasen kuva). Kokeilin käsin teräsharjalla putsailua ja CRC/wd-40 jne kylpyä ja mutterin (ehjän) pyörittämistä tuohon näkyvälle kierteelle (oikeakuva)
<->

Meni rälläkkä hommiksi lopun viimein että irtos..


Sitten iskarin alapulttia auki. Uitin samalla sitä CRC:tä tuohon kynän juureen kun nyt oli sitä hollilla. Iskari irtosi olkavarresta tosi nätisti.


Koska hommaa oli tiedossa reippahasti, totesin että samalla voisi laittaa illaksi noi iskarin alapultin ja sen rautakikkareen/putken pidikkeen happoon puhdistumaan.
Joten puli puli pultti suli. No ei sentään sulanut, mutta puhdasta tuli.
EDIT JÄLKIKÄTEEN: Renault suosittelee TÄMÄN pultin vaihtamista aina kun se otetaan auki. No ehkei ihan vuoden välein mutta jos edellisestä vaihdosta on aikaa OSTA UUS JA LAITA se uus vanhan tilalle. Koska. Itseltäni toinen näistä katkesi sisään.. V-mäinen poistaa. Vaati asetyleeniä, hitsausta jne se sen poisto..
Pultin varaosanumero marmorilla on 7703602221 . Fyysiset mitat on seuraavat:
Noin 90mm pitkä
11mm paksu
Kovuusluokka 10.2
About 2mm kierre.


Iskarin yläpään kiinnitiys onkin pyyhkijän vivuston "kotelossa". Jotta ne muovit joutaa poistamaan siitä edestä. Lisäksi poistin vielä pyyhkijät jotta voi nistä löytää piilevät tyyppiviat. Jep niitä löytyi sen perinteisen verran.



Iskari lähti paikaltaan pienellä pähkimisellä ja noitumisella kun yläpäästä oli ne kolme pultti avattu. Alapäässä on sellainen ohjuri, mitä EI kannata vääntää kieroksi..

Sitten piti siirtyä toviksi toiseen talliin availemaan iskari. Omassa tallissa en olis tälläkertaa mahtunut tätä tekemään kun tuli auto sen verran lähelle ruuvipenkkiä..
Yläpää auki, jousipuristimet pitämässä jousta paikalaan etei ponnahda silmään kun tuota avaa. Kuvasa putkipihdeillä pyöritetään mutteriin sopivaa hylsyä ja L-mallisella kuusiokololla pidetään iskarin vartta paikallaan. Kuusiokolosta puolestaan tatti napata kiinni lukkopihdeillä kun näppivoimat ei ihan riitä tähän hommaan..


Iskarista on nyt siis ylälautanen irti, joten ylähäälle sijoitettu kääntölaakeri vaihtoon.


Alalautanen oli täynnä roskaa ja veden poisto reiät olivat täysin tukossa. Joten ne puhdistettiin samalla..


kuraa oli siis tuohon mustaan "rajaan" asti.


Kun nuo hommat saatiin valmiiksi, oli happo jo tarpeeksi puhdistellut alapulttia ja sitä jjarruletkun pidikettä. Joten ne ulos haposta ja moottoriöljyä pintaan.


Iskari kasattiin ja lähdettiin purkamaan toiselta puolelta vakaajan yhdystankoa ennen iskarin kiinnitystä paikalleen..

Oikealla reunalla käytiin vakaajanyhdystangon kanssa 1-0 päättynyt sota muttereiden avaamisessa.. Päätin että nyt on sellanen juttu notta nämä avataan sivistyneesti. Ja avain tähän oli käyttää porakonetta ja 2500rpm kierroksia teräsharjalaikan kanssa.
Riks raks. Ruostetta löytyy..

Puts plank, kyllä lähtee..

Nätisti auki sekä ylhäältä että alhaalta. Ilman rälläkkää :)


Sitten kasaamaan. Tyhjästä on hyvä lähteä..


Muuten hyvä, muttei mahdu. Tarkemmin sanottuna, iskarin pujottaminen olkavarren koloonsa ei onnistunut ainakaan minulta ilman että jousipuristimilla pistin jousta kasaan. Pyörittelin putkipihdeillä kierrepäästä noi puristimet sen verran kasaan että alkoi sopia alapää paikalleen kun yläpää oli ensin kiinnitetty tukevasti sinne missä sen kuuluu olla..


Ja paketti kasassa on mukava hymyillä.


Näillä eväillä tällä kertaa. Niin joo.. pistin tuonne ylimääräiset mutterit vakaajan yhdstangon kierteisiin ja kuparitahnaa kierteet/välit täyteen että ens kerralla olis kivempi niitä availla.. Ja juu, kiristin ne tosiaan tiukalle.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#5
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Sitten pimeni mittaristo ykkösellä ilman ennakkovaroituksia. Releen naksuntaa, erittäin epäsäännöllistä, vaan kuului kun auton oven avasi. Ihmettelin että mikäs lasten lelu se tuollainen napsuttaja on. Kun löin koneen käyntiin niin hoksasin että mittaristossa ei pala minkään asteisessa tuikussa valo. Ei ensimmäisessäkään.
Toisaalta turvavyön piippaajakaan ei näköjään toimi 8) helpottaa auton siiroa pihassa..
Ei tuo nyt yhtä juhlaa ollut tuon takia, se turvavyöttömyyden piippaus soi satunnaisesti ajossa vaikka vyö olisi kiinni. To be continued.. 119tkm näköjään kesti tuo mittaristo, jos tämä ei ole tyyppivika niin mikä.
 
Viestejä
31
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Meillä kanssa pimeni mittaristo laakista mutta thatinen hoiti sen melko edukkaasti kuntoon.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#7
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Jahas tämä mittaristo onkin jo kerran korjattu ja ei ensimmäistäkään kuittia tallessa siitä korjaukseta. Ei edes vihkossa merkintää millon on korjattu..
Haist kukka sinä joka tämän auton olet aiemmin omistanut, osta bussikortti. Kiitos.
Hops, koska suomen kielessä ei ole passiivi muotoa, sanon jotten tarkoittanut tätä RaimoW nimimerkille että hän olisi sanojeni kohde. Se yksilö jolla tämä auto on viimeksi ollut oli lämpimissä aatoksissani.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
1
#8
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
Jahas tämä mittaristo onkin jo kerran korjattu ja ei ensimmäistäkään kuittia tallessa siitä korjaukseta. Ei edes vihkossa merkintää millon on korjattu..
Mikä kuka sanoo että kaikista korjauksista pitäisi olla joku merkintä jossain :eek: Toki nuo olisi hyvä merkitä ja yleensä se merkintä toimii myös myyntitilanteessa positiivisena että on osoittaa sitä kättä pidempää jotta tämä ja tuo (tyyppi)vika on korjattu silloin ja tällöin. Mutta siis mitenkään pakollista tuo merkitseminen ei ole 8)

Josta tulikin mieleen että kai noista oman GS:n viimeaikaisista korjauksista olisi hyvä tuonne huoltovihkoon joku merkintä rapsuttaa :-[
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#9
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

No joo. tottahan tuokin. Mä ehkä.. oon vähän nipo tuon homman kans.

ote Lagunan huoltokirjasta (tai excelistä jossa noi on):

Koodi:
19.7.2011	207270	Alapallonivel Vasen.	0,00  	Motonet
30.10.2011	213000	Shell Helix Ultra 5W40 + alkup. Suodatin + prikka	40,00  	Motonet
6.11.2011	214000	Talvirenkaat alle + jarrujen herkistely ja liukujen rasvaus		CRC BräkLube
10.1.2012	216630	Talvirenkaat, nokian hakka 5 uudet allelaitettuna	370,00  	Rengas Salo
1.4.2012	220030	Kesärenkaat alle pulttien putsaus ja samoon vastakappaleiden	0,00  	varasto
2.2.2012	218000	Tuulilasinpesunestettä kului noin 30 litraa talvella (raaka)	30,00  	Motonet
29.6.2012	221000	STP+Shell Helix Ultra 5W40 + alkup. Suodatin + prikka	50,00  	Motonet
30.8.2012	226000	Osram ajovalopolttimot H7 longlife	19,80  	Motonet
13.9.2012	227800	Tranself NFJ 75W80	34,50  	Osahankinta oy
10.11.2012	223000	Tuulilasinpyyhkijät Bosch Aerotwin rungoton	31,00  	Motonet
30.3.2013	237000	Valvoline öljypesu, GM Longlife 0W30 suodin+prikka.	40,00  	Motonet
30.3.2013	237000	NGK BKR6EK + ilmanputsari	35,00  	Motonet
30.3.2013	237000	Pakoputken taemman lämpösuojan kiinnityksen korjausta. 	1,00  	sekatarpeet
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
1
#10
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
No joo. tottahan tuokin. Mä ehkä.. oon vähän nipo tuon homman kans.
Olemme erilaisia :) "Nipon" auto jos joutuu seuraavaksi hälläväliä -jannulle, niin se on kuin helmiä sioille, mutta jos tapahtuu toisinpäin, niin... No sanotaan lyhyesti että jotakuta siinä voi :mad::ttaa.

Oman Sceneni historia on ranskalainen liisari joka on tuotu muuttoautona Suomeen = varsinainen huoltokirja on yleismallinen, jossa vain yksi kotimaisen merkkihuollon leima. Koko muu "huoltohistoria" oli pari sivua ranskankielistä tekstiä, liisarifirman printti josta en kieltä taitamattomana tietysti ymmärtänyt tasan sanaakaan ;D Silti en juuri pähkinyt ostaako vaiko eikö, sillä jos se ei nyt ihan käsiin leviä, niin aina noiden juttujen kanssa oppii elämään ja tarvittaviin korjauksiin kaivetaan ne fyrkat jostain. Heti ostaessa bongasin kääntölaakerit, jotka sitten itse vaihtelinkin. Nuo oli kyllä ihan hyvä bongata "työkaluksi" kauppasummaa rusnatessa. Ja nyt tänä syksynä sitten iski "pari" muutakin Megane/Scenic II:n tyyppivikaa, mutta nyt on auto sitten varmaan muutaman vuoden noilta osin taas kondiksessa. Ja huoltokirjakin on tässä saanut jo pari lisäleimaa, vuotuisten öljyvaihtohuoltojen muodossa. Miksi olen teettänyt nuo öljyvaihdot? No on sattunut tarjoukset silmään, jossa <40e tehdään huolto öljyineen ja filsineen. Ei yhtään paha hinta, kun edes sitä 7,5 litraa öljyäkään ei kaupasta tuohon hintaan saa! Kyllä, GS II 2.0dCi imee sisksiinsä tuon verran öljyä jokaisessa vaihdossa => disulle pitkähkä 30tkm huoltoväli, mutta 15tkm välein on noita nyt tullu vaihdeltua 8)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#11
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Samahan tuossa oli itselläkin ajatus noiden koiranluiden ja kääntölaakerin kanssa ja jarrut..

No nyt on mittari taas kunnossa. Tuusulassa kävin tänään pyörähtämässä, sattui sopimaan molemmille näin nopealla aikataululla tuo korjaus. Iso kiitos Elkotronin gurulle :) mittaristo loistaa taas kuten kuuluukin. Mittaristo oli ilmeisesti niitä ensimmäisiä korjattujamittaristoja, ja firma joka korjauksen oli tehnyt, ei ollut ihan kaikkia korjattavia kohtia tiennyt. Nyt kuiten nuo tinattiin kuntoon ja vaihdettiin joku vakio-osa mikä sieltä kärähtää -> futaa :)
Pimeästä mittaristosta video jos kiinnostaap...
http://www.youtube.com/watch?v=FFx0eWcln6E
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
1
#12
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
Samahan tuossa oli itselläkin ajatus noiden koiranluiden ja kääntölaakerin kanssa ja jarrut..
Itse juuri tänä syksynä duunasin GS:n jarrut ympäri, levyt + palat. Yksi tyyppivikahan on takajarrujen (totaalinen) jumiutuminen, joka oli tuossa ex. Megu II:ssani tosiaan totaalinen. Vasaran kanssa sai hakata palat irti satuloista jne :eek: Nyt GS:n kanssa oli pientä säätämistä sopivien osien kanssa (levyt on 5-pulttiset), mutta lopulta homma meni ihan nätisti. Wanhoissa takapaloissa oli pintaa tasaisesti alle 0.5 mm, jokaisessa 4:ssä :eek: Palat olivat kuluneet aivan tasaisesti ja yhdeltäkään kantilta ei vielä rauta koskettanut levyä :)

Etupään nivelistä wanhaa on vielä toinen alapallo ja koiranluut = nuo voi olla listalla sitten ensi syksynä, ei ole paha rasti. Ohjausvaihdehan rt.päineen on yksi tyyppivika, joka nyt siis on GS:ni uusittu 8)
 
Viestejä
444
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Tuollainen -06 mallinen ilmestyi pihaan. Muuten ei vielä huomautettavaa, mutta vanhaan I-koppaiseen ja 3x enemmän ajettuun verrattuna A) ohjaus on kovin tunnoton ja B) vaihteet menevät pykälään toisinaan "vähemmän sujuvasti".

A-kohta lienee "ominaisuus" mutta auttaisikohan B-kohtaan vaihteistoöljyn vaihto?
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#14
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

vaihroon NFJ:t tohon askihi ja erellehen ei osu ko sohii.
Mutta vakavalla naamalla sanottuna meidän Lagunan ja GS:n kytkin tuntuma on täysin erilainen. Lagunan kyktkin on aina ottanut todella ylhäältä. GS puolestaan ottaa melko keskipaikkeilla. pakki menee parhaiten päälle kun varmasti painaa kytimen pohjaan, Lagunan tavoille oppineelle se on välillä vaikeaa. ja se vakio lattiamatto on ihan patologinen polkimien alle kulkeutuja. jos se on polkimen alla.. ei auta yhtään sen pakin laittamisessa.

niin ja se perus vaihteen vaihto kyllä tykkäsi öljyjen vaihdosta. menee "nopeat vaihdot" perille aina.

ja kohtaan a) se on tottumis kysymys tosiaan. huomaa kuiten että vaikkka tuo ohjaus on kevyt, autoahan ei tartte ohjata esim. motarilla ihan jatkuvasti. auto on siis kuitenkin suuntavakaasti, toisin kuin esim mazda 6 ja 5..

edit : kännykkäsurfauksen typojen korjausta..
 
Viestejä
444
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

En vielä osaa sanoa johtuuko kytkimen käytöstä vai mistä, mutta vaihteet eivät mene yhtä sujuvasti silmään kuin vanhassa. Vaihdekeppi on toki erilainen, mutta erityisesti "kakkonen" on vähän ronkeli totuttuun verrattuna.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
1
#16
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
pakki menee parhaiten päälle kun varmasti painaa kytimen pohjaan,
6-koloisessa manuaalissa myös pakki on synkronoitu => pakki menee silmään helposti ja täysin rutisemati vaikka auto liikkuisikin vielä hiljakseen eteenpäin :)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#17
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Juu, ittellä se vaan on kaks kertaa jääny (no eipä monesti, mutta..) ns puoliksi silmään ja pirraa. Ja tosiaan 6-pykäläinen manuaali aski kyseessä. Tarkempi "variantti" ND0-013.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
1
#18
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
Juu, ittellä se vaan on kaks kertaa jääny (no eipä monesti, mutta..) ns puoliksi silmään ja pirraa.
Oho :( Omalla GS:llä on jo 191tkm takana ja mitä tuo itsellä on karvan alle 2v/30tkm ollut, niin kertaakaan ei ole aski "arponut" pykäliensä kanssa. Liekö sitten heti kättelyssä vaihdattamieni askiöljyjen kanssa jotain ketemistä, mutta koko ajan on tuo aski toiminut minulla kuin unelma. Ainoa "vika" on että joutuu sitä askia kepillä hämmentämään, kun tuo perinteinen tomaatti istuisi paremmin omaan makuuni => olen jopa ajatellut joskos tuohon GS:ään vaihtaisi automaagi-rasian. Jokusen euron poikineen tuo varmaan Keski-Euroopasta roudattuna kustantaisi, mutta jos auto on tarkoitus pitää talossa vielä useamman vuoden, niin... ??? Tai sitten "laiskana" vain vaihtaa auton hieman alkup. suunniteltua aikaisemmin jotta saa sen haluamansa tomaatin. Oiskos se sitten esim. uuskoppanen C5 Exclusive farkku, se jäänee aikanaan nähtäväksi, vielä toistaiseksi ainakin ovat hinnallisesti out-of-range 8)
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Mexu I:ssä samaa kakkosvaihteen takkuilua,oisko tääkin tyyppiominaisuus,ei muuten moksiskaan askisto,vålil menee ja välil kiukul pakolla valinta kohdilleen kun olevinaan kiire..Pitäis kai askinkin öljyt vaihtaa,kun ajanut tolla jo 7v. ja 53tkm..
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 742
Tykkäyksiä
4
#20
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

swap sanoi:
Mexu I:ssä samaa kakkosvaihteen takkuilua,oisko tääkin tyyppiominaisuus,ei muuten moksiskaan askisto,vålil menee ja välil kiukul pakolla valinta kohdilleen kun olevinaan kiire..Pitäis kai askinkin öljyt vaihtaa,kun ajanut tolla jo 7v. ja 53tkm..
Olen nyt ehkä grand total 4 kertaa saanut missattua tuon pakin, nyt tosin en pirraa sitä enää vaan hoksaan virheen "ajoissa". Askiöljyn vaihto auttoi mulla ainakin nopeisiin vaihteen vaihtoihin niin että aski "imasee" vaihteen sisään.
 
Ylös Bottom