GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Jame

Jäsen
Viestejä
448
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
vaihteistoon solahti viimein NFJ öljyt. Olikin HEX eli kuusiokolo tulppa poistoproppuna. Johan oli yllätys. No se lähti sitten pois nätisti. Ns pohjapanssarin yksi pulteista pyöri ympyrää ja se vaihtui läpipulttiin kun uusi krymppähokkimutteri ei siihem alumiini palkkiin ottanu kiinni.
Onko siis tuo Tranself NFJ oikea öljy myös vastaavaan mutta 2007-malliseen kulkineeseen? Ilmestyi jakoavaimen kuva mittaristoon ja kehotus vaihtaa öljyt niin jospa sitten vaihteistoöljyt saman tein. Jatkokysymys on että mistä tuota Transelfiä saa nykyään ja paljonko sitä tarvitaan?
 

Jame

Jäsen
Viestejä
448
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Itse itselleni vastaten: Löytyihän ne ohjeet oikeisiin aineisiin Totalin LubAdvisorista
http://www.totalfinland.fi/Pages/Suomessa.nsf/VS_OPM/11DA85B7CC1506B6C125795900300027?OpenDocument

Eli:

Kategoria : Henkilöautot
Valmiste : Renault
Malli : Grand Scénic II, J84 (2004 - 2009)
Tyyppi : Grand Scénic II 2.0 16V T ( J84 ) (2004 - 2009)


Tiivistä kaikki Laajenna kaikki
Moottori F4R Turbo

Tilavuus : Suodattimen kapasiteetti 0,15 litraa
: Voiteluaineen tilavuus 5,4 litraa

Käyttöolosuhteet : normaali
Välit : Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
Tuotteet : Quartz Ineo MC3 5W-40
: Quartz 9000 5W-40

Käyttöolosuhteet : Vaikea
Välit : Vaihto 10000 km / 6 kuukautta
Tuotteet : Quartz Ineo MC3 5W-40
: Quartz 9000 5W-40


Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö ND0 6/1

Tilavuus : Voiteluaineen tilavuus 2,1 litraa

Käyttöolosuhteet : normaali
Tuotteet : Tranself NFJ 75W-80_


Hydraulinen jarrujärjestelmä ja ABS

Tilavuus : Voiteluaineen tilavuus 1 litraa

Käyttöolosuhteet : normaali
Välit : Tarkasta 20000 km / 12 kuukautta
: Vaihto 120000 km / 48 kuukautta
Tuotteet : HBF 4


Jäähdytysjärjestelmä

Tilavuus : Voiteluaineen tilavuus 6,5 litraa

Käyttöolosuhteet : normaali
Välit : Tarkasta 20000 km / 12 kuukautta
: Vaihto 120000 km / 48 kuukautta
Tuotteet : Glacelf Supra

Enää pitäisi löytää ostopaikka pk-seudulta. Autoasi-ketjun kautta ilmeisesti saa tilaamalla.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Olisko Sipoo tarpeeks liki? http://www.relluosa.fi/ Tuolla on näitä elffejä ainakin etusivun mukaan myynnissä. J ja ND alkuisten askien kanssa toi NFJ on se oikea öljy juu :) oma askin variantti oli toi ND0-013 .
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Öljynvaihto edessä. Tilaiskohan sitä ebaysta samalla molempiin kärryihin tuota Elf Evolution SXR 5W-30:stä.. Meinaan Lagunaan tarttis kans vaihtaa ölpöt.

Laskin vaan että jos toimitus maksaa 19€ ja öljyt 29€/ 5litraa-> 15 litran kanssa litrahinnaksi tulis vajaa 7 euroa.. Motonetistä sais kuiten Shell Helix Ultran 5W40:stä 7,90e litra.. Kannattaako kympin takia lähtä netistä tilaamaan :D (jahas, löyty toinenkin paikka... 70€:lla kotiin tuotuna 15litraa tuota A5/B5 5W-30.stä taitaapa mennä kokeiluun).

Onko muilla ollut tuosta ACEA A5 / B5 luokitellusta Elf Evolution SXR 5W-30:stä kokemuksia näissä bensa tulpoissa?

Tjaa, tilaukseen meni 20 litraa tuota ölpöä. Sen pitäisi sopia myös Lagunaan (yks pönä siihen vaan menee), joten raipati rai. Tämä siis menee testiin. Scenessä ainakin 2 öljynvaihtoa mennään tällä ölyllä. Tästä myöhemmin juttua jos jotain erikoista ilmenee.

« Viimeksi muokattu: 2013-12-26, 10:00:53 kirjoittanut Laguna00 »

Ölpöt tuli. Melkoisen erinomainen suoritus myyjältä. Tapanina 26.12.2013 tilattu ja nyt (jo) kotona 20 litraa ölpöä. 114€ posteineen. 5,70€ per litra kaikkine kuluineen.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Jahas. Öljyt tuli Saksasta vuoden vaihteen jälkeen ja sain ne jopa vaihdettua koneeseen.




Elffiä sisään, mutta ensin öljypuolen pesun STP:n aineilla. Renault alkuperäinen suodatin on jo niin totuttu tapa, että sen näkemä hinnannousu lähinnä hymyilytti, täytynee tilata nekin jostain netistä edullisemmin. Täällä kun ei tajuta sitä että myyntivoluumi nousisi jos hintalaskisi.





Hiljeni dieselmäinen mörinä moottorista melkoisen sivistyneeksi bensakoneen pörinäksi.

Samalla kun öljyjä vaihdoin, huomasin että hitto. Syyskussa ehjätty ulomman oikeanpuoleisen vetoakselin vetonivelen isompi panta on räpsähtänyt poikki ja rasvaa alkanut tulla renkaan kehälle. Kaikki 3 pisaraa näköjään. No pitäisi samalle puolen vaihtaa tuo kääntölaakeri niin jotta ei muuta kun auto pukeille talliin. Laakeri ja pannan korvike taskussa. Nokka pukeille ja tuulilasinpyykijöiden purku sekä sen muovisuojan purku. Eturengas irti jne..



Voi jukra että tuli lähdettyä soitellen sotaan: Onneksi kokosin koko komeuden pukeille ja kaikki muu on irroitettu mutta iskarin alapultti. Se katkesi olkavarren sisään heti ekalla pyöräytyksellä. Ei liikahtanyt millin tuhannestakaan kun koitti avata, murtui katki saman tien.




Nyt olis haussa vielä voimavirtapistorasia, koska voimavirta puikkohitsaus kampe olis tiedossa jo.... Ei viittis millään irrotella tuota koko iskaria ja olkavartta pois paikaltaan ja porata sitä pultin jämää pois.. Mutta ehkäpä tämä ristiretki siihen suuntaan joka tapauksessa menee. Koitan nyt ensin tuon voimavirran jne.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Ja uus pultti taitaakin sitten olla mallia läpi ja "Musta" kera mustan lukitusmutterin.. EIpä löydy mistään tietoa jotta mistä löytäisi uuden pultin tuohon. No jos tuon vanhan jämät ensin edes irroittelisi.. Puikkokone olis nyt ja sitä virtaakin.

Pultin varaosanumero olisi SCRW RDL 7703602221
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
Ja uus pultti taitaakin sitten olla mallia "Musta" kera mustan lukitusmutterin.
Winkki: Laita sitten sen verran pitkä pultti että sitä paistaa sentin verran nylocin jälkeenkin, niin ei katsuri pääse v...n asiasta vaikka kuinka ne jengat olkavarressa vielä ihan hyvät olisikin 8)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Jahas. Hitsattu kaks mutteria napakasti kiinni pultin päähän. Ja aina sama tulos. Pultin jämästä murenee pieni pätkä pois ja se on siinä. Ei edes inahda.

Tunnelmat juur nyt : UP Yours who ever did choose the construction of part number 7703602221 and the materials within. Each of them have failed.

Kiitos winkistä Hitech. Tuo vähän oli mielessä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

No tosiaan omalla kokemuksella pantiin pillillä pultti ja koko olkavarrenpää punahehkuiseksi muutaman kerran, mutta ei niin ei. Pultti ei inahtanutkaan => en ole kovin yllättynyt ettei tulla mutteri-keinollakaan tuo periksi antanut ::) Ja kuten tuolla toisessa topicissakin jo kirjottelin, poraamisen jälkeen vielä se onneton kierteen rinkulakin (vrt. helicoil) piti ruuvarilla kaivaa ylös olkavarren kierteistä ja litata moskalla väkisin ulos kun edes se ei tahtonut yksinään sieltä ulos pyöriä :eek: Mutta tosiaan sen verran hyvin osui porauskin tuolla kertaa kohilleen, että olkavarren jengatkin säilyivät moitteettomina => uuden pultin sai oikeasti jopa kiristettyä, mutta toki laitoin nylocin vielä varmistukseksi, kaiken varalta 8)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Mä jätän koko kierteet ulos kuviosta - suosiolla. Pistetään läpipultti ja nyloc mutteri niin se on parempi kun tehtaalla suunniteltuna.

Toinen siivu pultin päästä näkyy tuossa keskellä mutteria.

Tältä se näytti hitsattuna kiinni tuohon pultin päähän ennen kääntämistä..


Pultin 7703602221 mitat on muuten seuraavat:
Noin 90mm pitkä
11mm paksu
1.8mm kierre (hiton vaikee mitata)
 

Jour de fete

Jäsen
Viestejä
451
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Kannattaisiko kokeilla lämpökäsittelyä myös toisesta suunnasta esim. Loctite® 8040 Jääspray:llä pultti kylmäksi?
edit: Onkos kierteet vain korvakkeen toisessa lehdessa- mutterin puoleisessa? Jos näin niin silloinhan pulttia pitäisi kiertää pultin kannan puolen suuntaaan, eikos? Jos toinen korvakkeen lehti(etupuolen puoleinen?) on kierteetön, on pultissa myös se lehden osa kierteetön eikä se tule kirteisen lehden läpi.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Tilasin sitten tuolla osanumerolla noita pultteja 2 kpl. Jos vaikka saa poratessa vahingossa tuon koko pultin jämän irti ehjänä. Vaihdan molemmille puolin uudet. Vasemman puoleisen jo uitin fosforihapossa kesällä kun se pultti oli auki, mutta ruostetta oli siinäkin juuri tässä murtuma kohdassa. 9€ kpl noi pultit, olin positiivisen yllättynyt että A) ei tarttenu ostaa kokonaan uutta iskaria/jousta tai olkavartta pultin saadakseen B) hinta Keskusautohallissa oli 1 numeroinen eikä 2 numeroinen :)

En ole ehtinyt vielä irroittamaan koko pakettia autosta. Laitoin poralla teräsharjalaikkaa alapallon pultin kierteisiin sekä ruosteen irroitusöljyä kaikkialle irrotettaviin osiin. Josko ne tänäpä suostuis aukeamaan sitten nätisti..

Jour de fete, jep se pultti tulee ulos vain yhteen suuntaan. Jos olis ollu kylmäspaytä ja mustia muttereita, olisin kokeillut niitä. Mutta nyt pistän suosiolla porakonehommiksi tämän tekemisen. Kokeilin vielä tuota metrisillä putkipihdeillä avata, mutta ei ota leuat kiinni pultin halkaisijan ollessa liianpieni noille pihdeille. Puolmetriset on liian mopot tähän hommaan, ne vaan vääntyy :/
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Onnistuneen duunipäivän jälkeen kipaisin reiluksi kahdeksi tunniksi talliin. Ei menny hukkaan ne kaks tuntia. Sain olkavarresta irti;
- jarrut.
1) jarrulevyn, -satulan ja ikeen. Helpot. Olihan nämä hiljattain olleet auki kun fixailin levyjä.
2) Jarrukilven. Vaikeampi. Oli alumiini popniiteillä kiinni. Menee puhdistukseen ja maalaukseen tässä samalla tämä osa. Ruosteet pois jne..
popniitin jämät:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205613594275122
Hieman puhtaaksi pyyhkäisty mutta ruosteinen jarrukilpi.
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205399431319730

- ulomman raidetangon pään täysin ehjänä vaikka näyttää alkuperäiseltä osalta :eek:
1) kierteiden puhdistus porakoneen teräsharjalaikalla. Oli jäätävä ruosteen määrä.
2) Mos2 penetrating oil kylpyä kierteeseen/mutteriin ja noin 15 kertaa mutteri niin ylös/alas kuin saa.
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205302298303010
alkoi hiljalleen tulla ylös asti
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205349931300370
3) kiristin vielä tuon tiukkaan tuon nyloc mutterin ja sitten kiersin uuden mutterin vanhan perään yläkautta jotta kierteet avautuvat lisää (pskaa oli vielä usean teräsharjalaikkailun jälkeenkin). Katsoin itseasiassa noi kierteet läpi ja putsasin aina kaikki vähänkin mustaltanäyttävät kohdat. Jo alkoi pyöriä mutteri sormin..
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205251025477602
- alapallonivelen
1) alapallo irti ja "hollilla"
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205504789125186

- vetoakselin
1) napamutterin avaus metrisillä putkipihdeillä ja 30mm hylsyllä:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966210612192459458
2) vetoakselin irtipainaminen ulosvetäjällä:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205458366204210

ja irtosi se iskarin yläpääkin ihan nätisti ja kiukuttelematta.

mutta yksi osa jäi irroittamatta. voisiko joku kokeneempi foorumilainen kertoa miten tuon abs-anturin johdon saa irti ehjänä?
minulla ei ole pienintäkään käsitystä sen irroittamisesta. vetämällä, taittamalla, pyöräyttämällä? mihin suuntaan? voiko sen putsata ensin esim bräkleenillä puhtaammaksi jotta saisi ideaa sen irroittamistavasta.

...kohtatuleekuva...


Linkki kuvaan:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/Scenic2OljytJaKaantolaakeri#5966205145898898978
 

Liitteet

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Itselläni nuo anturijohdot ovat aina irronneet pienellä nitkuttelulla ja ihan vain pois, johdon suuntaan vetämällä 8)

Winkki: Omalla kokemuksella rt.ulkopään ja alapallonkin irroituksessa auttaa Motonet 80-4023 (8,90€)


Tuonne on näköjään nyt tullut myös hieman yksinkertaisempi työkalu samaan tarkoitukseen 80-4022 (6,90€)


Mutta tiedä sitten onko tuo yhtä monipuolinen kuin tuo 1. vaihtoehto. Hinta ei kyllä ole paha, vaikka hommaisi molemmat ;D
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

noista toinen löytyykin jo :)
kiitos irroitusohjeesta. johdon suuntaan siis kitkutellen.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Se on 2-napainen littu-liitin, ohessa kuvan tynkää eBaysta, suurennoksista tuo oik.puoleinen siis 8)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Abs anturi lähti irti. Ehjänä. Melko roisissa kunnossa toi sen pesä. pitäsköhän sitä jotenkin roplata hapolla puhtaaksi.. Ja maalata ettei heti ruostu.
Anturi hieman pitaputsattuna bräkleenillä ja rätillä.

Anturi irti paikaltaan. Kampesin sitä sivuilta ulospäin kolostaan. Hiljalleen irtosi. Talttapää meisseli oli sopiva tähän hommaan.

Iskari ja olkavarsi on nyt valmiina poraukseen.

Kääntölakerin sai jo vaihdettua.

Ei enempää tänään ennätä. Piti liimata anopille repsikan puolen sivupeilin pielin lasi Opeliksiin paikalleen. Oli mokoma irrallaan ja jäi käteen kun sitä oli kokeiltu että onkos tämä mitenkään enää kiinni. Tuuri kävi ettei tippunut matkalle ja sikaliimaus riitti korjaukseksi. Samalla kun sikatuubi oli siinä auki, tuli lasten mönkijästä käsijarrukahva/jarrutehostin liimattua kasaan..
Oli se nesteen tason tarkistus silmä hajonnut. Liimasin siihen sikaflexillä lasin tilalle tinneripönän muovikorkista leikatun palan (kestää melko kovia liuotteita..) sekä sen perään leveän prikan ja vielä suljin noi kaks kapaletta sikaflexin taakse piiloon. Jos siihen huomenna uskaltais laittaa nesteet sisään ja kokeilee jotta toimiiko yhtäkään painallusta.. Eiköhän tuossa yhdelle päivää tarpeeksi pajailua ole.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Jahuu! Pultin jämä irtos. Tuli hitsaamalla ja isolla mutterilla irti. Joskin apuna tarvittiin asetyleeniä, kylmäsprayta jne. Ei tarttenut edes porata ja parempi näin.
Hitsaaminen onnistui nyt paremmin kun sai paketin vaakaan, ruuvipenkkiin ja magneetilla sen ison mutterin sopivasti hollille, keskelle pulttia. hitsattiin migillä se mutteri kolmea jengaa vaille olkavarteen kiinni. Sitten jäähdytettiin koko palikka ja asetyleenillä olkavarsi mutterin ympäriltä kuumaksi. Samalla mutteria pidettiin kylmällä vetisellä rätillä viileänä. Sitten vielä jäähdytyspraytä juurikin Jour de Feten ehdottamaan tapaan katkenneeseen päähän pulttia ja siihen pieneen pätkään joka näkyi tuolta ison mutterin alta.

Metriset putkipihdit ja alkoi pulttinitkua, ja nitkutettiin hiljalleen auki. Kiristettiin ensin pultti niin pitkälle kiinni, kuin menee, sitten auki niin pitkälle kuin meni (mutteri alkoi ottaa kiinni olkavarteen). Tämän jälkeen pultti taas niin kiinni kuin suinkin sai ja rälläkällä poistamaan mutteria pultista. Poistettiin niin että pultista leikkautui kierteetön neliön mallinen jämä näkyville. Tuosta sai kiinni lukkopihdeillä ja pyöritettyä pulttia auki, kunnes ei enää saanut pidettyä tuosta päästä pulttia kiinni, sitten saikin jo toisesta päästä kiinni ja pultin ulos.

Ruosteista jauhetta tuli ulos varmaan "teelusikallinen" tuon pultin mukana. Huomaa että ruoste oli pultin kierteettömässä osassa. Ja sitä oli paljon. Nyt vielä kierteiden liottelua puhtaaksi ennen uuden pultin ja koko homman kasaamista. Jos viikonloppuna sais koko vekotteen taas ajoon.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 560
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Laguna00 sanoi:
Nyt vielä kierteiden liottelua puhtaaksi ennen uuden pultin ja koko homman kasaamista.
Itse olen ottanut tavaksi sipaista vaselinit noihin pultteihin niin irronnevat helpommin seuraavalla kertaa - jos sitä seuraavaa koskaan mun kohdalle enää edes ko. autolla osuu 8)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: GS II 2.0T (JM0W) 2005 - 7 paikkainen

Ja tänään oli vuorossa niputus. Eli kasaus.

Kaikki pultit ja mutterit vedettiin tehdasmomentteihin. Mainittakoot mm. katkenneen iskarin alapultin 105nm momentti (kuten myös jarruikeessä), 62nm momentti iskarin ylämutterille ja oliskohan ollut 44nm momentit koiranluuulle sekä raidetangon mutterille. Näköjään 105nm pitäs pirauttaa pultin muttereihin. Mutta teen sen huomenna kun saan tuulilasin pyyhkijät kasaan.

Huoltooppaassa muuten sanotaan että iskarin alapultti pitäs joka kerta vaihtaa uuteen?! Jopas jännä. ehkä just tämän katkeamisen ehkäisemiseksi.

En maalannut tällä kertaa tuota jarrukilpeä, ei riittänyt aika siihen tällä kertaa. Öljysin sen jottei ruostu niin nopsaan tässä talven aikana. Suolaahan tuonne maanteihin kylvetään vaikkei lunta tai pakasta olekaan.




TUulilasin pyyhkijäthän tuossa mun GS:ssä pyyhkii lajimallistolleen perinteisen paskasti. Eli vähän jää sieltä ja täältä pyyhkimättä vaikka on uudet sulat. No yks niistä pyyhkijän monivipuvarren laakereista on selvästi tiensä päässä. Ihan täysin. Joten otinpa irti tuon laakerin samalla kun paikat on auki. Se vaatikin vähän tekemistä, mutta nätisti irtosi.

Ensin puskin sopivalla hylsyllä jakoavainta vasten laakerin ison kehän irti siitä "koiranluun" mallisesta vivusta.



Sitten prässätyn osan laakerista, eli sisäkehän irrotin poraamalla. Porasin 6mm terällä about keskelle läpireiän. Tähän tulee pultti, jonka jostain miljoonalaatikosta kaivan, joka pitää sisäkehän jatkossa paikallaan. 10mm terällä otin prässäykset pois. Apuna hommassa oli melko alkeellinen pylväsporakoneviritys joka tallissa sattuu olemaan. Porassa 900 kierrosta pyörimisnopeutena ja nyt tuli sille laakeri hommaan ostetulle jytymmälle metalliterästölle käyttöä. Uppos nätisti tuohon se 5% koboltilla oleva terä..




Laakeri lähti irti, ja rullaluistinten käytöstä poistettu ABEC 5 speksin laakeri saa tulla vanhan tilalle :) Laitan huomenna kasaan.



Ei tänäpä viitti enempää rehkiä. Laitan samalla koko laakeripesän täyteen merimootorien akselivaseliinia. Eiköhän kestä tuolla sen mitä autokin. Uus käytetty laakeri on helvetin paljon timmimpi kuin vanha poistettu..
 
Ylös Bottom