Mainitset, että merkillä (Renault) tuntuu nykyään olevan vaikeuksia tunnustaa virheitään ja korjata niitä. Olen samaa mieltä, mutta näin on ollut jo kauan. Ensimmäinen uusi autoni oli Laguna Break vm. 2000. Olin siihen hyvin tyytyväinen ja ihmettelin II Lagunan tuskaista taivalta kaikkien vikatilastojen alimmaiseksi. Asia olisi korjautunut muutamien takaripustuksen osien uusimisella, puolien päivittämisellä ja muilla pikkukorjauksilla, mutta niitä ei vain tehty. Sama tarina Megane II:n kohdalla. Jokin japsifirma olisi reagoinut näihin muutamassa kuukaudessa, Renault ei koko mallisarjan aikana. Omituista itsepäisyyttä, jokin kansallinen ominaisuus?Itse lähden siitä ajatuksesta, että jos uudessa autossa on joku varuste, sen tulee toimia tarkoitetulla tavalla - siitähän tässä maksetaan. Toki tietyt hetkelliset kömmähdykset ääriolosuhteissa voidaan hyväksyä: Jos vaikkapa alijäähtynyt vesi muuraa keulan tukkoon, niin tällöin lienee ymmärrettävää, että joku tutka putoaa pois pelistä.
Mutta esim. tämän Capturin tapauksessa erilaiset häiriöt ja elektroniikan oikkuilut eivät johdu mistään ääriolosuhteista, vaan kyseessä on selvästi valmistajan hutilointi. Esimerkiksi trippimittareita ja digimittaristoja on kyllä osattu tehdä aiemminkin ilman, että ne nollaantuvat itsestään - jopa Renaultin itsensä toimesta.
Harmittavinta tässä on se, että merkillä tuntuu nykyään olevan hankala nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi ja tehdä pikaiset korjaustoimenpiteet, kun ongelmia asiakaskunnalla alkaa ilmetä. Hämmästyttää esimerkiksi tuon Clio V:n kohdalla - joka lienee Renaultin tärkeimpiä automalleja koko Euroopassa - että näiden aivan turhien ja korjattavissa olevien ohjelmistovirheiden annetaan suututtaa asiakkaat pois merkin piiristä.
Itse muuten aloitin autoilun takavetoisella vm. 80 Corollalla. Moni asia on muuttunut tuon jälkeen automaailmassa. Joskus olen ajatellut, että on varsinainen ihme, kun hengissä noista ajoista selvittiin. Tuon ajan kevytperäinen takaveto-auto, huonot renkaat ja nuoren miehen ajotyyli. Omaa jälkikasvua en enää päästäisi ainakaan talvella tuollaisen rattiin....Se saattoi joskus täysin suorallakin tiellä lähteä luistelemaan, kun sopivasti urista sai vauhtia. Siinä suhteessa on hyvä asia, että nykyautoissa näitä ns. "digihimmeleitä" on vakauttamassa ajoa.