Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

maximi

Jäsen
Vielä tuosta turbon "vihellyksestä", niin broidilla on GScenic samalla pikkudieselillä, ja sen turbon äänimaailma on huomattavasti hiljaisempi kuin Laggen ennen korjausta. Joten, epäilen vieläkin että turbo ei ole minun omistukseni aikana ollut 100%:i kunnossa alun alkaenkaan. Tosin, eipä sillä nyt enää ole väliäkään. Nyt on auto kunnossa, ja meno maistuu.
Hämmästelen vieläkin kuinka hiljaiseksi ja "sivistyneeksi" äänimaailma muuttui...tällainen Laguna3:n kuuluu oikeasti olla!

lasseter

Jäsen
Minusta autossa ei ole kunnon turboa olemassakaan, jos se ei ainakin vähän vihellä. Samoin kunnon 'muulinpotku' kuuluu asiaan.

Vierailija

Nuorempi jäsen
Minusta autossa ei ole kunnon turboa olemassakaan, jos se ei ainakin vähän vihellä. Samoin kunnon 'muulinpotku' kuuluu asiaan.
Rellulla ajelevan ei kuulu törmätä noihin "ominaisuuksiin" Ei ainakaan "muulinpotkua" tarjoa mikään rellun henkilöautomalli edes lastutettuna.
Tarjoaahan noi uudet moponkoneet tota turbon vihellystä, merkki kuin merkki. Pyörivät niin perkelehesti tuo turbo meinaan.

Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Hehee... Kyllä ainakin 11 Turbo antoi " muulinpotkua" kannentiivisteen vaihdon jälkeen. Ja meni vielä BMW:tkin lähes pöpelikköön kun pojat ei ollut nähneet ikinä ranskalaista autoa,joka karkasi heiltä....:) tietty noita potkuja kun on erilaisia.

maximi

Jäsen
Katsastus tehty, ja läpi meni huomautuksetta. Kaikki arvot OK, ja savutusarvokin oli 0.69, mikä on alin minkä minä olen tällä autolla nähnyt! Jottain se uusi turbo tekee...:). Jarrut ottivat hyvin ja tasaisesti, mukaanlukien seisontajarru. Iskarit olivat myös kunnossa. Ja Laggella on siis ajettu rapiat päälle 201tkm.

MUTTA, katsastuksessa kävi hieman epämiellyttävä juttu, laggen kiekkamittari otti nokkiinsa, ilmeisesti savutusmittauksesta (ryntäytyksestä) tai jostain muusta.
Nyt mittarin 0-kohta on noin 4000:ssa rpm:ssä, mikä ei ole järin mukavaa. Huomasin onneksi tuon heti, ja katsurin kanssa yritettiin ottaa akkukaapelia irti joskos se mittari siitä tokkeentuisi. Eipä se siitä ollut moksistakaan, hienosti "mottorin kierrokset" olivat 4000:ssa ilman kytkettyjä sähköjä. Mittari "toimii" sinällään, eli se vastaa kierroksiin loogisesti. Näytössä oleva vaihteenilmaisin vaikuttaa sekin ehdottavan uutta vaihdetta ihan järkevissä nopeuksissa. Ihan kunnossa tuo oli ennen katsastusta, kun auton sinne ajoin.

Tästä teen tottakai reklamaation, ja sain siitä jo ohjeet katsurilta. Pitää vaan ekaks korjaamolla, jossa sitten pähkäillään mikä diagnoosi on, ja miten se korjataan. Onko neula "hypännyt", onko "mittarin perus 0-taso" pielessä, vai onko mittari ihan oikeasti "rikki-rikki"?

Arvoisat foorumilaiset: onko teillä kokemusta vastaavasta? Onko ajatuksia siitä, että onko ongelma mekaaninen (neula hypännyt) vai sähköinen (0-taso/kalibrointi pielessä)? Uusi mittaristo? Uusi kierroslukumittari? Testerillä nollaus? Dremelillä auki, ja liimataan neula "oikealle paikalleen"?

Jotenkin minulla on ilkeä tunne että tämäkin tulee omistajan maksettavaksi, mutta voihan korjauksen helppous tai katsastusaseman palvelualttius yllättää...
(En laita aseman tunnistetietoja tähän, kun asia on kesken.)

Whee

Aktiivinen jäsen
Löysin threadin jossa kerrotaan kuinka mittaristo saadaan diagnoositilaan. Lue alla oleva ohje ja omalla vastuulla voit kokeilla omaan autoosi.
Tuossa testissa viisarit liikkuvat ja ehkäpä se kierrosmittari asettuisi normaaliksi.
https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/megane-nopeus-ja-matkamittarin-toimimattomuus.526/#post-2580
Ei kolmoskoppaisissa tuommoiset enää toimi. Mittariston testaus vaatii testerin.

Tässä videossa Meganen mittaristo kasataan korjauksen jälkeen niin neula vain laitetaan paikoilleen ja käännetään oikeaan asentoon

Riittäisiköhän vain tuo neulan kääntö oikeaan asentoon? Vaatii tietysti hieman purkamista.

Viimeksi muokattu:

maximi

Jäsen
Kerronpa tässä miten seikkailu jatkui.
Lähdin töistä kohti luottopajaa. Mittaristo toimi kuten aiemmin, eli lähti runsaasta 4000 rpm:stä. Kun pääsin korjaamon pihalle, tämä arvoisa Laguna-neiti ilmeisesti tiesi missä oltiin, koska kun sammutin auton ja otin kortin lukijasta, niin mittaristo kuului nopsahkoon tahtiin "naks-naks-naks-naks-..." ja kiekkamittarin neula siirtyi itse 0:aan! WTF? o_O.
Kokeilin varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi vielä startata, ja ihan nätisti neula starttasi 0:sta, siirtyi n 800 rpm:ään tyhjäkäynnille, ja kun sammutin moottorin, niin neula kiltisti palautuui 0:aan. Mielenkiintoista, sangen mielenkiintoista...

Olen kyllä kuullut huhuja autoista jotka "korjaantuvat itsestään" sekä vioista jotka häviävät itsekseen. Mutta kuitenkin....

Koska olin jo korjaamon pihalla, päätin kuitenkin pistäytyä sisällä. Siellä kerrottuani tapauksesta, tietooni saatettiin että kyseessä lienee mittariston "oma-buuttaus", jolla kalibrointivirheet, kuten tämäkin, saadaan korjattua. Että silleen. Vaatii kuulemma pienen ajomatkan, joka tässä tapauksessa näytti olevan hieman yli 20 km.

Voin rehellisesti sanoa että hitusen helpotti. Ja niille, jotka kiroavat ranskisten sähkövikoja, niin tätä voi käyttää esimerkkinä siitä että nehän jopa saattavat korjautua itsekseen. MOT.

Onneksi en vielä lähettänyt reklamaatiota katsastusasemalle. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Tässä nyt kun itsekin muistelen niin mulla on käynyt mun Meganen kanssa yhden kerran sama juttu.
Silloinkin mittaristo automaattisesti vähän ajan päästä korjasi kierroslukuviisarin oikeaan kohtaan.

Reino88

Jäsen
Näitä on tullut joo vastaan, että ongelmat katoavat itsekseen. Ei tosin mittariston kanssa. Takalasin jarruvalo korjasi itse itsensä, kuskin oven lukko korjasi itse itsensä ja mitähän muita tässä nyt onkaan tullut vastaan:D Vielä odotellaan, että lopettaisi öljyn syömisen!

EDIT: Joo se piti vielä mainita, että juurikin tuollaisissa asioissa huomaa fiksun suunnittelun tärkeyden. On varta vasten suunniteltu toimenpide, jolla karannut mittarin neula saadaan itsekseen takaisin oikeaan paikkaan. Näitä tarvitaan lisää.

Ylös Bottom