Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#1
Tervehdys,
uusi jäsen Varsinais-Suomesta ilmoittautuu...
Otsikonmukainen hopeanvärinen Laguna tarttui mukaan autokaupasta viime perjantaina. Eka rellu minulle, suvussakaan ei liiemmin ole relluja ollut, lukuunottamatta paria Clio:a ukillani (I + II). Ranskalaisista autoista toki edellisen auton myötä on kokemusta citikkapuolelta. Dieselinkin puolesta menee minulle kategoriaan "ensimmäinen".
Nyt viikonlopun ajettuani en voi kun ihmetellä miksi Laguna III:n jälleenmyyntiarvo on niin huono verrattuna muihin autoihin (jopa citikoihin!). On meinaan todella mukava ja tilava auto, eikä menovettäkään näytä kovinkaan paljoa menevän. Käytännön suorituskykykin on vähintäänkin "riittävä", myös verrattuna edelliseen Xsaraan, joka kuitenkin on huomattavasti kevyempi auto ja 2-litrasella bensakoneella.
Laguna (ja dieseli) ei kuitenkaan ollut ihan ykkösvaihtoehtojen joukossa kun uudempaa ja isompaa autoa lähdin hakemaan, haku oli enemmän 308- tai C4 Picasso-linjalle, mutta työkaveri vinkkasi Lagunasta (itsellään ollut Laguna I + 2kpl Megane II:ia), ja tutustumisen ja koeajon jälkeen ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lyödä kättä päälle myyjän kanssa. Vaimokin antoi autovalinnasta peukun pystyyn (siis hyväksyntä, ei niin että haluaisi mielummin liftata). Laguna on Expression-varustetasolla, mikä mielestäni on aika kattava, ainoa mitä hieman jäin kaipaamaan on pysäköintitutka, mutta se on aika simppeli homma asentaa jälkeenpäin, mikäli se koetaan tarpeelliseksi.
Vajaan viikon käytön jälkeen on vahvistunut käsitys siitä, että valinta taisi osua oikeaan, sillä Laguna alkaa jo tuntua "mun autolta". Tilaa ja mukavuutta on vähintäänkin tarpeeksi, hyvä ajettavahan tämä on, ja paljon löytyy fiksuja mukavuutta ja elämää helpottavia yksityiskohtia. Kovasti yritin täältä foorumilta hakea mahdollisia ongelmia/tyyppivikoja, mutta eipäs ainakaan täällä niitä kyselty/selvitelty, joten oletettavasti tekniikkapuolikin on kondiksessa. Eiköhän tällä autolla yritetä pärjätä se "vakio" 6v, mikä minulla on autovaihdon kierto ollut.
Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa vaan :D. Kysymyksiäkin varmaan ilmaantuu tässä taipaleen varrella, mutta eiköhän niihinkin saa täällä vastauksia.

PS. Muutama citikkapuolelta tutunnäköistä käyttäjänimeä & avataria olin huomaavinani tältä foorumilta...
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Very good :) onneksi olkoon. Oon kateellinen, sulla on III koppanen...

Itse olen ajellut 7000km II koppasella bensavehkeellä - ja tykkään. Hyvät on kyydit.

Pari pikkujuttua vaan pitää tässä opetella.. ajovalopolttimon vaihto ja radion vahvistimen/ antennin maadoituksen esille kaivaminen - pilvisellä säällä (matalapaine?) meinaa asemat olla hakusessa.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 450
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Vakiovika on ainakin omassani 87 tkm ajettuna ollut muutamat lamput ei muuta. Aikaisemmin tänä vuonna oli 2ltr bensa sport tourer mutta siinä moitin hieman kulutusta. Kesärenkaina oli 17" vanteilla 45 sarjan kiinalaiset jotka aiheutti semmoista jyristystä takapäähän. Nyt on 1,5 dci sedanina ja kulutus todella pieni ja ei jyristele kun on 16" pyörat. Tänään vaihdettiin jakopää kun tuo 6 vuotta tuli täyteen mutta en usko että olisi vielä tarvinnut kun hihna näytti ihan uudelta. Todella tyytyväinen olen autooni. Edellinen oli c4 citikka hdi 1,6 joka sekin oli mukava mutta vikoja tuli.
 
Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#4
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Kuulostaa hyvältä. Omassa Lagunassa on sekä talvi- että kesänakit 16-tuumaisilla aluilla, ja maltillisessa ja järkevässä 205/60-koossa. Talvipyörina oli Nordman 4:t (uudet), ja vaikka kait hieman äänekkäiksi haukkuvat, niin on tämä kuitenkin niiiiin paljon hiljaisempi ja mukavampi kuin edellinen. Tykkään!
Vanhasta tottumuksesta oikea käsi "haroo tyhjää" kun auto pitäisi sammuttaa, kestänee vielä vähän aikaa ennen kuin tottuu avainkorttiin ja nappiin... :)
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

juu omani siis "sport tourer" 2,0 16v man, kulutus sekalaisessa ajossa 8-10 talvella pakkasista riippuen.

Maantiellä näyttäs menevän 80km/h vauhdissa seiskaan.. 90km/h vielä pääsee 7,5, mut 100km/h moottoritie rankaisee ja kulutus nousee (talvella) yli 8l.

Mut hei; tarkenee, hiljainen, mukava.... :)
 
Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#6
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

No niin,
viitisensataa (mukavaa) kilometriä takanapäin, ja alkaa äijä relluun tottua! Ei haro oikea käsi enää tyhjää kun auto pitää sammuttaa ;D. Kyyti on mukavaa ja vaivatonta, pikkudiisseli jaksaa oikein hyvin viedä tätäkin möhkälettä eteenpäin, jopa kohtuullisen pienellä kulutuksella. Ajotietsikka näyttää menovettä menneen 7 litraa sadalla, toki kaikki on lyhyttä kaupunkipyöritystä. Ei paha mielestäni, varsinkaan ottaen huomioon että edellinen pirssi oli 2-litrasella bensalla, missä kaupungissa alle kympin/100 km kulutus vaati kohtuullisen varovaista kaasujalkaa (onnistui harvoin...).
Yksi kysymys hieman mietityttää (en oikein löytänyt haulla sopivaa vastausta), nimittäin ajovalopolttimoiden vaihto. Ohjekirja ehdottaa merkkihuollon puoleen kääntymistä, mutta jonkinmoinen piirustus kyllä on miten homma pitäisi tehdä (kyseessä siis halogeenit, H7+H7). En ole itse vielä ehtinyt sen enempää kurkkia polttimoiden sijoittelua, mutta onkos polttimoiden vaihdossa jokin "jekku"? Onnistuuko ns. heittämällä, vai vaatiiko hammaslääkärin käsiä ja norsun kärsivällisyyttä (ja paketti laastareita rystysille)? Ohjekirjassa on epämääräinen maininta "umpion irroittamisesta", ja koska kyseessä on linssilamppu, tarkoittaakohan tämä sen koko linssihärdellin ulosvetämistä umpiosta? Vai onko kyseessä jonkinmoinen käännöskukkanen? Tarkoitus olisi säiden hieman lämmettyä (tai hallissa) perehtyä hyvällä ajalla polttominvaihtoon, jotta se sitten onnistuu mahdollisimman helposti siellä tienposkessa pimeässä räntäsateessa...
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Ite vaihoin laguun silleen että puskuri irti ja valot irti.
Irroitus on nopee homma ja piuhat + letkut sen varran pitkiä että puskurin saa tiputettua jonkun pehmeen päälle ilman mitään johtojen irroittelua.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 450
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Kyllä ne lamput pystyy vaihtamaan ilman puskurin tai umpioiden irroitusta. Esim siitä akkukotelosta nousee se etureuna pois ja siihen tulee sopivasti lisätilaa vasemmalla. Oikealla lähtee se pesulaitteen täyttöputki kiertämällä pois tieltä.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Luulen että jos vaihtaa kaikki kerralla niin nopsampaa on ottaa puskuri irti.
Eka kerralla menee hieman aikaa ihmetellessä mutta toka karralla siihen ei montaa minsaa mene.
 
Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#11
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

keijokos sanoi:
Kyllä ne lamput pystyy vaihtamaan ilman puskurin tai umpioiden irroitusta. Esim siitä akkukotelosta nousee se etureuna pois ja siihen tulee sopivasti lisätilaa vasemmalla. Oikealla lähtee se pesulaitteen täyttöputki kiertämällä pois tieltä.
Kiitos ja kumarrus. Tämä oli se tieto jota hain. Pitänee nyt viikonloppuna/hiihtolomana perehtyä mahdollisen lampunvaihdon ihmeelliseen maailmaan...
 
Viestejä
247
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Puolivalojen vaihdon vuoksi en ole viitsinyt irrottaa puskuria, on sen verran helppo juttu. Pitkiä ei yleensä ole tarvinnut vaihtaa alle 5 vuoden/150 000 km:in joten ei tule aikoihin vielä ajankohtiaseksi.
 
Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#13
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

No niin, viime torstaina huomasin että kuljettajanpuoleinen lähivalo pimeänä.... Lauantaina valoisassa ja ei niin kylmässä kelissä pääsin ihmettelemään miten rellussa lampunvaihto tulisi suorittaa.
Täältä saadut ohjeet mielessä, akkukotelon kansi pois (kiitoksia vinkistä!), ja eikun hommiin. Yllättävän hyvin oli tilaa, ja jopa näki mitä teki. Ongelmia ei tullut vastaan ja polttimo saatin vaihdettua ilman vaurioita ja ärräpäitä. Kuljettajanpuoleinen lamppu näyttäisi myöskin olevan se hankalampi puoli vaihtaa, joten en odota ongelmia matkustajanpuoleisenkaan polttimon vaihdossa (juu, en vaihtanut vielä, vaikka kait olisi pitänyt...). Kaukovalojen polttimoita (enkä pysäköintivaloja) en uskaltanut edes katsoa....
 
Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#14
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Viikonloppuna päätin sitten väkertää rullakuormaverkon paikoilleen. Paketti auki, ja kaikki tarvittavat osat löytyivät. Asennusohje olikin sitten vaatimattomat toistakymmentä sivua, ja työkalujakin tarvittaisiin T30, T20, lattaruuvari ja sakset. Kukamitähäh? No, asia selvis, kun kävi ilmi että ohjeesta yksi sivu piti leikata sapluunaksi, jotta saataisiin takakontin sivuverhoiluun reikä oikeaan paikkaan. Tässä vaiheessa meinas tulla pieni tenkkapåå, mutta eihän siinä auttanut muuta kuin jatkaa sitkeästi.
Rullaverhohan tulee kiinni takapenkin leveämpään osaan kahteen asennuspalikkaan joiden ruuvipaikatkin (kierretty reikä) löytyivät verhoilun alta. Takaloosterista joutui hieman purkamaan sivupaneeleja jotta rullan sivuttaislukituspalikka saatiin kiinni. Reiän joutui tekemään, mutta sapluunan avulla se saatiin oikeaan kohtaan, ja jopa ihan ensimmäisellä yrityksellä. Aikaa meni koko hommaan ehkä parisen tuntia, josta varmaankin puolet johtui allekirjoittaneen vajaasta ymmärräksestä, kun ohjeessa esitetty asennuslogiikka ei ihan heti auennut. Hieman näpertelyähän asennus vaati, mutta loppujen lopuksi ihan jees homma.
Siisti systeemi kaikenkaikkiaan tuo rulllaverho. Sitähän voi normaalisti pitää paikoillaan, ja tarvittaessa sitten helposti poistaa. Se ei edes näy tavaratilan normaalin kuormapeitteen alta, ei kolise ajon aikana eikä vie tilaakaan kuin nimeksi. Lisäksi verhon pitäisi toimia myös takapenkit kaadettuina, ainakin ohjeen mukaan se ylettyy lattian tasosta kattoon asti.
Pitänee muutaman valokuvan härvelistä muistaa ottaa, se sattaa auttaa seuraavaa rullaverhon asentajaa...

Ai niin, muutama tuhat kilsaa taas takana, eikä vieläkään pahaa sanottavaa löydy Lagunasta. Lähi- ja kaukovaloista on ehtinyt hieman kokemusta kertyä, ovat mielestäni ihan hyvät ja riittävät, lisäkaukovaloja en ole jäänyt kaipaamaan. Päiväajovalothan tästä vuosimallista uupuvat, mutta kun nyt tuo lampunvaihto oli noinkin helppo homma, niin en taida vaivautua päiväajovaloja Lagunaan pykäämään...
 
Viestejä
83
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Sie jaksoit siis väkertää verhon paikoilleen. Täällä odotellaan vielä lämpimämpiä kelejä ;).
Tuo olikin hyvä tieto, että yltää penkit kaadettuinakin kattoon kiinni, tietysti jos vielä kehtaat testata. Niin ja kuvat on aina kivoja ;D
 
Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#17
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

rellunpippana sanoi:
Paljonko Maximin autossa on kilometrejä takana? Vähän tuo malli muakin kiinnostaa seuraavaksi hankkia.
Autossa on tällä hetkellä 123 tkm, ja seuraava määräaikaishuolto (150tkm) tuo remminvaihdon eteen. Huoltovälihän taitaa olla 2v/30tkm, mutta ajattelin kyllä nyt kesällä/syksyllä vaihdattaa öljyt & suodattimet kuitenkin. Kilometrejä ei itselläni tule kovinkaan paljoa vuotta kohti (~15 tkm), jolloin autoa tulee pidettyä itsellä hieman kauemmin. Uskon vakaasti että öölin vaihto kerran vuodessa on moottorille hyväksi, tuleepa sitten talveksi tuoreet öljyt. Samallahan vaihtuu sitten raitisilmasuodattimet ym sälät, mitkä kuitenkin olisi hyvä vaihtaa kerran vuodessa.
 

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 783
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Ilman muuta vähintään kerran vuodessa tai 15 tkm välein. 30 tkm öljynvaihtovälihän yleensä suositellaan puolitettavaksi jos ajetaan hankalissa keliolosuhteissa - eli Suomessa.
 
Viestejä
125
Tykkäyksiä
1
#19
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Laguna sai uudet kesätossut tänään. Kaksi vanhaa kesänakkia olivat liki sakkorajalla, ja toiset olivat uudehkot halpisenkaat, merkki ei jäänyt mieleen. Kaksi rengasta olisi eniveis pitänyt hankkia, joten meni koko sarja sovinnolla uusiksi. Alle valikoitui Continentalin PremiumContact 5:t, maltillisessa 205/60-16-koossa (ja alla siis ne Lagunan perusvakioalut). Hintaa tuli allelaitettuna muutaman euron päälle viidensadan. Ihanan kallista, mutta kerran se vaan kirpasee... Onneksi piikkipyörät olivat uudet, joten niitä ei tartte ihan heti uusia.
En ole vielä (lupauksista huolimatta) saanut aikaiseksi valokuvata tuota edellisissä viesteissä mainittua rullakuormaverhohärdelliä. Tarttis varmaan tehrä jottain, eli ottaa kamera kauniiiseen miehiseen käteen, ja napsia muutaman kuvan siitä...
 
Ylös Bottom