Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Tykkäyksiä
18
Tohon rengas asiaan sen verran ettö minulla nyt nokia nordman 7 nastarenkaat. Ennen noita ajanut paljon kitkoilla ja roskiin menee nordmanit keväällä. Kitkat on minun valintani.

Tykkäyksiä
5
Morjens

Olen tässä mielenkiinnolla lukenut Maximin kokemuksia Lagunan kanssa. Hankin viikko sitten perheeseen otsikon mukaisen -09 mallisen kulkimen ja tuntuu jämäkältä peliltä. Perheen toinen ranskalainen -09 Berlingo 1.6 HDI jäi savutus arvosta kiinni kun sitä eka kertaa katsurilla käytin. Asia korjaantui ajelemalla tovi maantiellä reippailla kierroksilla.
Relluista kokemusta aiemmin -04 Grand Scenicistä ja enemmän noista sitikoista. Joku ranskalais tartunta varmaan.
Kiitokset ahkerasta raportoinnista maximi.

T Marko

Tykkäyksiä
2
Kiitokset "profiili", ja onnea oman laggen kanssa!

Yritän tässä omaksi huvikseni kirjoitella kokemuksistani auton parissa. Lagge on ollut hämmästyttävän vähävikainen menopeli. Muita korjauksia kuin ns "normaalit kuluvat osat" (jarrulevyt, -palat, suodattimet, akku, ym) on takaiskarit (toinen oli vuotanut), jouset ympäriinsä (edessä ja takaa jousi poikki) sekä takaloosterin mikrokytkin. Jousivaihtojen yhteydessä vaihtui samalla iskarit ympäriinsä.
Mikään vika ei ole ollut "dramaattinen", eikä siis haitannut ajamista millään tavalla, poislukien takaluukun kytkintä, joka haittasi takaluukun avamista. Aina toki luukku aukesi, mutta ei aina ensimmäisellä painalluksella.

Eipäs tässä muuta, viitisen vuotta on yhteistä taivalta tullut, eikä nyt ihan heti näyttäisi olevan tarvetta päivittää kalustoa. Auto on ehjä, toimintavarma ja mukava, sekä pääomakulut ovat tässä vaiheessa aika minimaaliset (jos nyt joku sellaisia laskee). Eihän auto mikään raketti ole, mutta pärjää ihan hyvin tuolla pikkukoneella, joka on oikeastaan hämmästyttävän nöyrä tämänkokoiseen autoon. Kierroksia kannattaa näköjään käyttää, jottei kone nokeudu tukkoon, mutta tämä ei ole mitenkään Rellu-spesifinen ongelma. Kyllä nykyajan dieselit tarvitsevat niitä reippaampiakin kierroksia.

kimbe

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
14
kivasti vääntäviä nämä pikkudiiselitkin ettei ole tarvis vinguttaa kovilla kierroksilla
Väkisinkin laittaa aina hymyilyttämään nämä riisselikuskien kovilla kierroksilla vinguttamiset. Nimimerkki "RS Clio alkaa siinä viiden tonnin vaiheilla vasta heräilemään" voisi retorisesti kysyä, että mitenkäs niitä riisselivehkeitä edes vingutetaan kovilla kierroksilla ;).

Tykkäyksiä
2
Kyllähän tämäkin mylly kiertää sinne 5000:een kiekkaan asti. Muistaakseni puna-alue alkaa 4000:n jälkeen (olisko 4100?). "Reippaammat kierrokset" tarkoittavat tässä 2500 < X < 4000. "Kovat" on sitten 4000+ :cool:

Tykkäyksiä
5
Mites teillä muilla Lagunisteilla, käynnistyykö auto kun on vaihde päällä pelkästään kytkintä painamalla? Minulla vaatii jarrun painamisen tai vapaalle vaihtamisen. Tosin tänään yllätti käynnistymällä vaihde päällä vain kytkintä painaessa. Tietty nappia pitää joka tapauksessa painaa. Mietin vaan onko kyseessä vika vai ominaisuus?

Viimeksi muokattu:
Tykkäyksiä
0
Mulla käynnistyy vaihde päällä vain kytkintä painaessa. Ostettaessa auto ei aina startannut vaihdepäällä vaikka kytkin oli pohjassa. Vaihdoin kytkinpolkimen katkaisijan joka tunnistaa että poljin on painettu pohjaan.

Tykkäyksiä
5
Itsekin epäilin kytkinpolkimen anturia. Nyt kun on leutoa niin se anturi tuntuu toimivan ja auto käynnistyy myös vaihde päällä kunhan on kytkin painettuna. Oliko kallis osa?

Tykkäyksiä
0
Jos vaihde on vapaalla, niin ei tarvitse painella mitään polkimia. Käynnistyy suoraan napista. Jos vaihde päällä, niin vaatii kytkimen painamisen.

Tykkäyksiä
0
Tuli vielä mieleen, että mahtaakohan sähköinen käsijarru vaikuttaa asiaan mitenkään, eli jos käsijarru päällä, niin ei tarvitse painaa edes jarrupoljinta?

Tykkäyksiä
5
Kelien lauhduttua auto on käynnistynyt pelkästään kytkintä painamallakin. Pitää nyt seurailla tilannetta ja vaihdattaa se kytkinpolkimen anturi jos vielä temppuilee, kun menee vielä liikkeen piikkiin. Meidän Lagunassa on perinteinen käkkäri, mistä olen ihan iloinen. Ei tosin -04 Grand Scenicissä ollut sähköisen käsijarrun kanssa mitään ongelmia.

Tykkäyksiä
5
Mistä muuten Karvalakki sen kytkinpolkimen anturin hankit? Olen tässä yrittänyt googlailla jonkin verran ilman osumaa. Auto-artikkelille pistin kyssäriä osasta.

Tykkäyksiä
5
Näkyy tuolla numerolla löytyvän nimellä jarruvalokatkaisin. On ilmeisesti ihan samanlainen palikka molemmissa eikä tosiaan ole hinnalla pilattu. Kiitti vinkistä.:)

Ylös Bottom