Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

ulf sanoi:
Paljonko autolle on kertynyt kilometrejä??
Kilometrejä tällä hetkellä aika tarkkaan 164 000, josta omaa n. 41 tkm. On osoittautunut varmatoimiseksi ja mukavaksi autoksi, onneks "uskalsi hairahtaa" Reiluun (edellinen tosin oli citikka, joten se uskonhyppy ei hirveän iso ollut...)
 
Viestejä
436
Tykkäyksiä
0
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

maximi sanoi:
Päiväajovalothan tästä vuosimallista uupuvat, mutta kun nyt tuo lampunvaihto oli noinkin helppo homma, niin en taida vaivautua päiväajovaloja Lagunaan pykäämään...
Noita päiväajovaloja en ymmärrä mitä ihmiset niissä näkevät niin hienoa? Miksi ne "pitää" olla? Miksi normaalit ajvalot eivät ole riittävät?
Useimmat autovalmistajat (muutama poikkeus kyllä löytyy) valmistavat kyseiset "hienoudet" niin ettei takavalot pala päiväajovaloja käytettäessä ollenkaan, ja sehän on tieliikennelain mukaan laitonta....ja jotenkin tuntuu etteivät useimmat autoilijat jotka näin ajavat, edes tajua että takapää on pimeänä..
 
Viestejä
385
Tykkäyksiä
6
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Morbus sanoi:
Useimmat autovalmistajat (muutama poikkeus kyllä löytyy) valmistavat kyseiset "hienoudet" niin ettei takavalot pala päiväajovaloja käytettäessä ollenkaan, ja sehän on tieliikennelain mukaan laitonta....
AUTON JA SEN PERÄVAUNUN SEKÄ HINATTAVAN LAITTEEN VALAISIN VAATIMUKSIA
Huomiovalaisimien sähkökytkentä on toteutettava siten, että ne
- palavat yhdessä E-sääntö 48 kohdassa 5.11 mainittujen valaisimien (mm. etuvalaisimet, takavalaisimet, rekisterikilven valaisin jne.) kanssa tai
- palavat ja E48 kohdassa 5.11 mainitut valaisimet eivät pala tai
- palavat yhdessä E48 kohdassa 5.11 mainittujen valaisimien kanssa siten, että vähintään takavalaisimet palavat.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Tykkäyksiä
4
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Morbus sanoi:
Noita päiväajovaloja en ymmärrä mitä ihmiset niissä näkevät niin hienoa? Miksi ne "pitää" olla? Miksi normaalit ajvalot eivät ole riittävät?
Useimmat autovalmistajat (muutama poikkeus kyllä löytyy) valmistavat kyseiset "hienoudet" niin ettei takavalot pala päiväajovaloja käytettäessä ollenkaan, ja sehän on tieliikennelain mukaan laitonta....ja jotenkin tuntuu etteivät useimmat autoilijat jotka näin ajavat, edes tajua että takapää on pimeänä..
Esimerkiksi vaimon Megane II pitäisi laittaa päiväajovalot, ei viitsi polttaa halogeenipolttimoita turhaan kun varsinkin Megane II omistajat tietävät kuinka hankala kyseiset poltimot on vaihtaa.

Takavalojen poltto huomiovalojen kanssa on monissa maissa kielletty, on esitetty että jarruvaloja on vaikeampi erottaa parkeista päiväsaikaan (minusta ainakin täysin ymmärrettävä pointti).
Itse en ymmärrä miksi näistä huomiovaloista ja siitä että takavalot eivät samanaikaisesti pala jatkuvasti valitetaan, huomiovaloillahan ei saa ajaa jos näkyvyys on heikko (hämärää, sumua, tihkusadetta yms).
Ja jos valoisaan päiväsaikaan ei näe edelläjavaa autoa ilman takavaloja olisi syytä luopua jo ajokortista, siksipä ennemminkin valitus kuuluisi kohdentaa kuljettajiin jotka eivät osaa laittaa ajovaloja päälle kun laki niin vaatii.
Todennäköisesti nämä pösilöt jotka päästelevät hämärässä huomiovalot päällä ajasivat ilman huomiovaloja täysin pimeänä (niin kuin välillä hämärän tultua liikenteessä näkee).

Taitanee olla että laguna III on ollut päiväajovaloilla vain Xenonien yhteydessä http://www.underwatersoundset.com/sets/renault-laguna-3-drl&continuous_availability!inventory.aspx
 
Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Juu suurin ongelmahan se on, etteivät ihmiset tiedä miten valoja käytetään. Toisaalta autotehtaatkaan eivät ole asiaa helpoksi tehneet (joissakin tapauksissa), jos mittaristossa ei ole minkäänlaisia symboleja valojen statuksen merkiksi. Lagunasta ainakin löytyy ja se on hyvä.

Itse laitan talven tullessa ajovalot "aina päällä" -asentoon, jolloin ei tule vahingossakaan sählättyä lumimyräkässä perä pimeänä. Valoisten aikojen taas koittaessa menen ihan automaattiasennolla, sillä valoautomatiikka toimii mielestäni todella hyvin. Turhaa niitä Xenoneita on poltella koko kesää, vai?
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 021
Tykkäyksiä
0
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

No ei mulla ainakaan ole päiväajovaloja vaikka xenonit onkin. Tai on mutta niitä ei saa käyttöön, edes clipillä. Melko typerää että autossa on valot, hämäräkytkimet ja viiksessä auto asentokin mutta ei saa otettua käyttöön päivävaloja. Tai ainakaan ei oo vielä löytynyt semmoista seppää joka sais ohjelmoitua ne. Mielellään ajaisin päivällä muilla valoilla kuin xenoneilla.
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Päivitystä, päivitystä...
Kilsoja tällä hetkellä n 169 tkm, ja muutama tapaus. Takaluukun kaasujouset tilattu ja asennettu, Misterauto toimitti Monroe-merkkiset putkilot hintaan 15,50/kpl, eli toimituskuluineen 39 egeä. Ei paha. Toinen alkuperäisistä jousista oli kuoleentunut totaalisesti, ei ollut painetta yhtään enää jäljellä. Nyt on taas kivempi käyttää takaloosteria, kauppakassit olivatkin viime aikoina viihtyneet enemmän takapenkillä kuin takaluukussa....

Ja sitten elämäni toinen (auton) rengasrikko. Naula oikeassa eturenkaassa, oli viihtynyt siellä jo jonkin aikaa, sillä kanta oli likipitäen kulunut kokonaan pois. Ei muuta kun vararengasta alle että pääsi mökiltä pois. Rengasliikkeen tuomio oli odotettu: liian iso reikä paikattavasti, ei takeita onnistumisesta joten aikaistin kesärenkaiden uusimisen n. parilla kk:lla (pintaa oli ehkä just 3mm jos optimisti olis mitannu). Alla nyt SummerStar:it, koko normaali 205/60-16 ja hinta kohtuullinen 395€. Katotaan nyt miten nää nakit toimii, rengasliikkeen myyjä väitti että "kehtaa myydä nämä hyvinä renkaina". No, onhan ne ainakin mustat ja pyöreät....
Eipä tässä paljoa muuta, Lagge käy ja kukkuu, ei oikein muuta raportoitavaa tällä hetkellä.
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

No niin, Lagge käynyt 180tkm:n huollossa. Lisätöinä molemmat alapallonivelet, molemmat takaiskarit ja huollossa huomattu poikki mennyt takajousi. Hintaa kertyi mielestäni kohtuulliset 915 egeä, ottaen huomioon varaosien määrän ja niihin liittyvä vaihtotyö.
Toinen alapallonivel oli kunnolla väljä (tästä katsuri viimeksi varoittelikin), ja toisen vaihdatin "varmuuden vuoksi", onhan se ollut yhtä kauan siellä kun se väljäkin. Takaiskareista toinen oli vuotanut, niistä tuli viimeksi korjauskehotus. Vaihtotyön aikana huomattu rikkinäinen takajousi vaihdettiin samalla. Ja lisäks yksi rekkarivalopoltin vaihdettiin. Palvelu jälleen kerran asiallista ja mukavaa. (vakipaja, aikaisemmista viesteistä saa selville mikä korjaamo kyseessä...)
Ja ajo-ominaisuudet paranivat! Maantienopeuksissa ollut lievä perän levottomuus hävisi tyystin, kuten takaa tullut kolina esim. korotettujen suojateiden ylitysten yhteydessä. En vaan ollut pannut merkille tuota kolinaa ja levottomuutta kun ovat ilmeisesti pidemmän ajan kuluessa lisääntyneet. Nyt sitten pirssi on kondiksessa, ei muuta kuin kovaa ajoa vaan.

Tuo toisessa säikeessä mainittu kytkinpolkimen "napsuminen" on vähentynyt, unohdin mainita asiasta huollossa (juuri tuon vähenemisen ansiosta). Syyllinen lienee se sylinterin ja poljinmekanismin yhdistävä tappi, pitää yrittää muistaa ottaa tutkinnan alle.
Ja antennipiiskan vaihdoin, alumiininysä vaihtui hieman pitempään versioon. Bilteman 16 cm:n kuminen pikkupiiska näytti (tai oikeastaan kuulosti...) toimivan kerrassaan erinomaisesti! Olihan tosin hintakin aika kova, kokonaiset 5€ (oikeastaan 4.99€). Suosittelen! Ja vertailutesti suoritettiin täysin puolueellisesti kirjaimellisesti maan alla. Alunysä antoi poppitoosalle järkevän kuuluvuuden vain parkkiluolan ekalla tasolla. Tuo Bilteman piiska suoritti tehtävänsä vielä kolmannellakin tasolla. Kuuluvuutta siis tosi syvältä....

Ja sitten jossain vaihteessa pitäisi vaihtaa talvinakit. Olen vihdoinkin alkanut päästä itseni kanssa sopuun siitä että alle tulevat kitkat seuraavaksi. Minkä merkkiset ja koska on vielä auki. Kokemuksia erimerkkisistä kitkoista saa esittää, kiitos!
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Tuli rumennettua katsastustilastoa tuossa pari viikkoa sitten, oikea etujousi oli poikki. Uusintanäytölle halusivat siis Lagunan.

Vaihdatin molemmille puolille jouset, iskarit ja kääntölaakerit. Eipä tartte enää niitä iskareita miettiä... Ja voin sanoa, että ajettavuus parani "hieman" ::). Nyt on Lagge taas niin jämäkkä kuin sen kuuluukin olla! Uudet jousitusosat ovat iloinen asia.
Hinnaksi tälle seikkailulle tuli 710 euroa, josta osien hinta oli hieman vajaa 600 ja työt 120. Tekijänä "luottopaja", eli Turun Kuntotesti ja korjaus. Etuiskarit olivat hinnakkaita, 144 egeä/kpl (Monroe), jouset vajaa satku/kpl ja laakeri vajaa 50/kpl. Elämä on...
Kävin näyttämässä Laggea tänään katsurille, joka totesi että "Siellähän ne uudet jouset kiiltelee...".

Ja saamaton kun olen, niin ajelen VIELÄKIN niillä liukkaahkoilla Nordman4:lla. Kun en vaan saa aikaiseksi mennä sinne rengasliikkeeseen ostamaan niitä kitkoja. Nyt on siis päätös hakattu kiveen: kitkat seuraavaksi. Työkaverin auton kyydissä (Saab 93) olin tässä pari päivää sitten, ja viimeisetkin epäilykset kitkojen toimivuudesta hävisivät, koska täällä on (ja oli) aivan törkeän liukasta, eikä noilla nastattomilla mitenkään turvatonta oloa tullut. Nokialaiset näyttivät olleen...

Tuo edellisellä kerralla mainittu kytkinpolkimen "napsahtaminen" on poistunut itsekseen, ja Bilteman kuminen radioantenni toimii aivan loistavasti vieläkin, suosittelen (parhaampia hinta/laatu-suhteen omaavia ostoksiani koskaan!).

Ja toisiaan, mielipiteitä ja kokemuksia kitkarenkaista saa esittää!
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Piiiitkästä aikaa tulee taas kirjoitettua tähän. Huomasin että toinen takavalo oli pimeänä, joten sii polttimonvaihtoon! Ohjekirjan lueskelun jälkeen (joo, älkää naurako...) päädyin tuumasta toimeen.

Aloitin yltiöoptimistisesti kaivamalla ruuvimeisselisetin esille ja irroitin ohjekirjan mukaisesti takaloosterin sivuilta ne pienet verhoilussa olevat "luukut". Ja kappas, ranskalaisinsinööri oli keksinyt tehdä tuollaisen kolmisakaraisen "ruuvinpään" jota pystyy ruuvailemaan ilman messeleitä. Se niistä työkaluista... Ei muuta kuin kaikki kolme ruuvia irti, ja varovaisesti takavaloasetelma pois.

Asetelma/umpio lähti oikeastaan helposti irti, pikkasen joutui "auttamaan" sisältäpäin, mutta kuitenkin hyvin lähti. Valojen pistoke irti, ja asetelma oli kokonaisuudessaan irti. "Kansi" oli kiinni kolmella klipsulla, joita vähän helppaamalla saatiin valoasetelma irti.

Polttimohan on perinteinen 21W/5P, eli se mikä kierretään neljäsosakierrosta paikoilleen. Samalla kun asetelma oli irti, niin vaihdoin vilkun polttimon, siitä oli tuo oranssi pinnoite alkanut pahasti ropisemaan pois. Ja sitten asetelma kasaan ja takas autoon kiinni!

Ensimmäinen ja toinen ruuvi meni hyvin, mutta se kolmas.... Juuri olin ajatuksissani miettinyt että tätä ei varmaan kannata pudottaa, niin "plops" ja sinnehän se meni. Voi hattu. Muutama kirosana tuli ehkä sanottua, ainakin pihan vaahteran lehdet näyttivät kovinkin punastuneet... Hetken tuumailtuani, niin eihän siinä auttanut kuin alkaa käsikopelolla sitä kaivamaan. Tässä vaiheessa mietin jo sotasuunnitelmaa takakontin verhoilun purkamiseksi. Mutta, onneksi on suhtkoht pieni käsi, ja oikein kun koitti venyttää kättään sinne koloon, niin sain kuin sainkin sormenpäillä tuosta muoviruuvista kiinni!

Ai niin, siellä "kolossa" on sitten kotelovahaa. Se on ruskeaa ja sitä on siellä tarpeeksi. Ja tarttuu muuten käsiin aika hyvin :p.

Tällaisen suuren onnistumisen jälkeen oli helppoa käydä iloisin mielin toisen puolen kimppuun, ajattelin vaihtaa takavalon ja vilkun siitä myös. Tämä meni sitten paremmin/nopeammin. Toisaalta, en sitten päässyt tarkastamaan kotelovahatilannetta sillä puolella 8) (oletettavasti sekin on kondiksessa...). Toiselle puolelle siis myös uudet takavalo- ja vilkkupolttimot.

Kaiken kaikkiaan yllättävän helppo ja nopea toimenpide, jopa tällaiselle "kädelle" kuin allekirjoittanut.

Nyt uupuu enää syys/vuosihuolto (ulkoistettu) sekä uusien talvinakkien hankinta. Olen kallistumassa kitkoihin, onkos arvoisilla foorumijäsenillä kokemusta Lagge3:sta kitkoilla? Olen hieman noita testivoittaja-Continentaleja katsellut "sillä silmällä", voisivat olla yksi varteenotettava vaihtoehto. Kalliitahan noi on, mutta... (kyseessä olisi siis ensimmäiset nastattomat talvirenkaat minulle ikinä...)
 
Viestejä
460
Tykkäyksiä
2
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Tuntuis olevan hitusen liian kovaksi karkaistua terästä Renujen jouset. Aikanaan Megane I:een jouduin vaihtamaan molemmat etujouset ja ne kestivät sitten loppuun asti. Nyt on Laguna III:ssa toinen etujousi poikki. Ihan sattumalta huomasin kesällä kun oli jousen pala alatukivarren ja apurungon välissä kun satuin kesärenkaita vaihtamaan. Seuraavaan katsatukseen siis vaihtoon, näytti olevan yhdessä verkkokaupassa reilu 200 euroa yhteensä molemmille puolille kaikki etutolppien osat (KYBin jouset, iskarit, pölysuojat ja SKF:n kääntölaakerit ja tukilaakerit). Sellaset täytynee laittaa tilaukseen niin ei tarvitse vanhoja tolppia edes purkaa.
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Juu, näyttäisi olevan nuo jouset hieman herkkiä katkeilemaan, mutta kääntöpuolena voi sitten todeta ajo-ominaisuuksien paranevan kertaheitolla kun ne vaihtaa, näin itselle kävi (jouset+iskarit ympäriinsä sekä kääntölaakerit). Ja oikeasti, ovathan iskarit (+jouset) oikeastaan "kuluvia osia", joskin niiden vaihtoväli yleensä on pitkä. Huollossa kertoivat että tämä nykyinen juosien katkeilu ei todellakaan ole mitenkään uniikkia Rellulle tai muille ranskalaisille, vaan ihan saksalaisiinkin on vaihdettu katkenneita jousia alle 100tkm ajetuissa autoissa. Syy lienee jousien huono laatu (=halvalla tehty).

Btw, nyt voin todeta että "autoilija yllätti talven", eli talvinakit on alla. Renkaiksi tuli kuin tulikin kitkat, niin kun olen tässä parikin talvea suunnitellut ("hyvin suunniteltu on puoliksi tekemättä..."). Renkaiksi valikoitui testivoittajat Contin VikingContact 7:t, ja hinnaksi tuli 640 egeä maltillisessa koossa 205/60-16. Nokian vastaavat olisivat olleet 595, mutta päädyin kuitenkin noihin Conteihin.

Ensituntuma on että renkaat ovat todella hiljaisia, jopa hiljaisempia kuin kesärenkaat. Tuntuivat ihan tukevilta näin varovaisessa normiajossa märällä asvaltilla (n 5km rengasliikkestä duuniin...). Nyt sitten odotetaan ensimmäisiä liukkaita, jotta saadaan kokemusta "oikeasta" talvikelistä.... Ja nämähän ovat ensimmäiset kitkat minulla, joten hitusen ehkäpä jopa jännittää noi liukkaat, mutta eiköhän tämä tästä kunhan näistä kertyy oikeata kokemusta liukkaalla ajosta.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Tykkäyksiä
11
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

maximi sanoi:
...Nyt sitten odotetaan ensimmäisiä liukkaita, jotta saadaan kokemusta "oikeasta" talvikelistä.... Ja nämähän ovat ensimmäiset kitkat minulla, joten hitusen ehkäpä jopa jännittää noi liukkaat, mutta eiköhän tämä tästä kunhan näistä kertyy oikeata kokemusta liukkaalla ajosta.
Kyllä niillä ihan hyvin pärjää. Aika huimasti nuo kitkatkin on parantuneet vuosi vuodelta ja enemmän se on ratin ja penkin välissä noilla nykykitkoilla. Ikuista vääntöähän se on nastat vs. kitkat ja joku varmaan niitä nastojakin oikeasti tarvii, mutta noin pääsääntöisesti pärjää kyllä kitkoillakin riittävän hyvin. Se on sitten eria asia, jos niitä kilometrejä tulee vähän ja renkaille tulee ikää, niin kyllähän niistä pito hiljalleen vähenee. Mutta sama hommahan se käy kyllä nastarenkaillekin, varsinkin ellei ne nastat pysy vuosien kuluessa niissä renkaissa kiinni. Sitten pitäisi vaan surutta laittaa uutta alle, vaikka pintaa vielä 4-5v. vanhoissa renkaissa olisikin.

Ite omissa kulkineissa ollut toistakymmentä vuotta kitkat alla, enkä ainakaan täällä Tampereen seudulla enimmäkseen ajelevana ole nastoja juurikaan tuona aikana kaivannut. Joskus on jäisessä risteyksessä liikkeelle lähtiessä hieman verkkaista, mutta aina on eteenpäin kuitenkin päässyt. Pari viime talvea mennyt Lagunallakin ihan ok, vaikka alla on Cliosta varastetut ja Saksasta auton mukana roudatut mitkä lie Kleberin kitkat, joita ei varmastikaan ihan näille leveysasteille ole suunniteltu.
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Broidilla on ollut nyt vissiin kolme talvea kitkat Scenicissä ilman ongelmia. Ja duunikaveri on toistakymmentä vuotta ajellut kitkoilla, hänkin ilman sen suurempaa dramatiikkaa.
Tiedän myös toisen lähipiiriläisen, joka kokeili kitkoja Insigniassaan sellaisessa pikkunäppärässä rengaskoossa kuin 245/50-R18 (vai olikohan se 55-profilli?), ja pari kertaa luisteltuaan vasemmalla kaistalla hän vaihtoi takaisin nastoihin. Tässä tapauksessa tosin luulen että kyse on enemmän ajotyylin aiheuttamasta ongelmasta kuin itse renkaista.
Pyrin itse ajamaan rauhallisesti, joten en usko että nuo kitkat aiheuttavat kovinkaan dramaattista muutosta autoiluuni. Tähän asti ainakin vaikuttavat ihan hyviltä ja hiljaisilta. Päivittelen käyttökokemuksia tänne kunhan niitä ehtii kertyä...
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
Päivitystä, päivitystä...

Lagge kävi eilen katsurilla, hinta oli rapiat päälle 50€, ja läpi meni ilman moitteita/korjauskehotuksia. Ja plussana tuohon, sain selville mikä on lähiaikoina ilmestyneen pienoisen "räminän" syy. Takapöntön yllä oleva lämpösuojapelti on yhdestä nurkasta irti, ja osuu pönttöön. Yksi homma mikä seuraavassa huollossa hoidetaan.

Mikä minua hämmästytti, on savutusarvo. Olen nyt omistanut auton vajaat 5v, ja savutusarvo oli ekassa katsastuksessa 0.76, josta se on kiivennyt ylemmäs n. "0.2:n vuosivauhdilla". Viime vuonna k-arvo oli 1.49 (raja siis 1.5....), ja sitä edellisenä vuotena 1.2:n paikkeilla (en ihan tarkkaan muista). Olin siis asiasta hieman huolissani.... Eniveis, tuossa viime kesästä lähtien tein sellaiset päätökset, että a) alle 60:n vauhdissa nelosta ei käytetä sekä b) alle 100:n vauhdissa 6:n on pannassa. Lisäksi, varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi laitoin pullollisen STP:n suutinputsausainetta viimeisimmän tankkauksen yhteydessä (ajettu tällä noin 100 km ennen katsastusta). Ja hämmästykseni (ja iloni!) oli suuri, kun savutusarvoksi tuli 0.95!!! Siis täh? Onnistuinko todellakin pudottamaan savutusarvon 1.5:stä alle 1:een näillä toimenpiteillä? Olin jo henkisesti varautunut suutin- tai turboremppaan....

Nyt olisi mielenkiintoista kuulla Teidän mielipiteenne, Arvoisat Lukijat: mikä loppujen lopuksi on k-arvon parantumisen syy? Onko se

  • Korkeammilla kierroksilla ajaminen (pidemmän ajan kuluessa)?
  • Suuttimien puhdistusaine?
  • Huonosti kalibroitu mittalaite katsastusasemalla (epätodennäköistä)?
  • Kuun asento?
  • Jokin muu, mikä?
Tankissa siis normaalia talvidieseliä (+ se STP:n putsausaine), lämpötila n -2 (mittaus tehtiin hallin ulkopuolella), ajettu on 188 tkm eikä moottoria ole (tietääkseni) lastutettu/optimoitu (ei ainakaan minun omistusaikanani). Matka katsastusasemalle tehtiin "hieman" korkeammilla kierroksilla kuin normaalisti (noet pois putkista...)

Sitten, vaihdoin pyyhkimien sulat noin kuukausi sitten. Laitoin Bilteman sulat, kun sopivat sellaiset löytyivät hyllyltä. Hinnaksi tuli yhteensä (muistaakseni) 17€, joten tämän sulkaparin hinnalla ei saa edes toista sulkaa esim Motonetistä. Ja tämänhetkisten kokemusten perusteella voin sanoa, etteivät nämä ollenkaan häpeile Valeoiden/Boschien seurassa, vaan ovat vähintäänkin yhtä hyviä, elleivät parempiakin. Parit viime sulkaparit ovat olleet pettymyksiä, sekä Valeoiden että Boschien suhteen. Jos nämä nyt toimivat edes jonkin aikaa OK, niin tuolla hinnalla niitä kehtaa vaihtaa hieman useamminkin...

Että silleen. Nyt pitää tilata vuosihuolto (tämän ulkoistan osaaviin käsiin...). Normi huolto kyseessä, mutta lisäksi saavat kiinnittää tuon rämisevän lämpösuojan sekä vaihtaa akun. Olen havainnut (luulen ainakin!) starttaamisen hieman laiskaksi viime aikoina. Kyseessä lienee alkuperäinen (!!!) akku, Rellun logolla varustettu, eikä se todellakaan ollut uusi kun auton ostin alkuvuodesta 2014. Minun aikanani sitä myöskään ole vaihdettu... Eiköhän aika olsi oikea akun vaihdolle :cool: ? "Luottopaja" saa hoitaa...
 
Ylös Bottom