Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Tykkäyksiä
2
Vs: Laguna III 1.5 dCi Sport Tourer -08

Tulipa tarkastettua kattokaiteiden päätymuovit, kun toisessa säikeessä niistä hieman varoitettiinkin. Ja irtihän se penteleen kuljettajanpuoleinen läpyskä oli. Kiinnikkeet olivat poikki, ja jäljistä päätellen edellinen omistaja oli yrittänyt liimausta. Minä tein johtajan ratkaisun ja lykkäsin muovin kuumaliimalla kiinni. Hyvin näytti ottavan kiinni, ja ainakin 100 km:n matkan jälkeen on muovit vielä tallessa ;D. Katotaan miten kestää, muuten mennään astetta järeämpään liimaan, eli Dinitrolin 410 UV (avaamaton pötkö löytyy, ostettu "muuhun tarkoitukseen"), siinä vaan on niin julmetun pitkä kovettumisaika, että liimaus vaatii hieman suunnittelua.

Tykkäyksiä
2

Päivitystä.... tämä on ihan omituinen auto :). Mitään erikoista ei ole tapahtunut (=mennyt rikki / keljuillut), senkun lykkää naftaa tankkiiin ja ajaa. Kilsoja on minulla tullut liki 21 tkm keskikulutuksen ollessa 6.4 L/100km (toteutuneista tankkauksista laskettu). Kaks viimeisintä tankkauskertaa on mennyt yli 1000 kilsaa/laaki ;D. Ei paha tänkokoiselta autolta. Seuraavat suunnitellut huoltotoimenpiteet ovat pyyhkimien sulkien vaihto, sekä lähivalopolttimoiden vaihto kun syksy ja pimeä aika lähestyy.

Tykkäyksiä
0

Mielenkiintosia päivityksiä. Tuli vaihdettua tuo II-koppanen turbo myöskin 1,5 dci:hin -08 HB. Kilometrit 250tkm ja on kuin uusi. :) Todella näppärä ajettava vaikka onkin karvalakkiversio. Vikoja en ole keksinyt kuin vänkärin oven lukko joka on selkeä tyyppivika tässä kolmoskoppasessa! Eli tässäkin se ovi aukeaa/lukittuu vasta parin kolmen avaimen painalluksen jälkeen, mutta sisältä aina.

Lisäksi tein saman havainnon kuin masi; omalla ajotyylillä auto on piristynyt huomattavasti jo muutamassa päivässä :D

Tykkäyksiä
2

Laguna kävi eilen vuosi-/määräaikaishuollossa (150 tkm). Ei mitään erikoista, hihnakin on viime syksynä vaihdettu. Eipähän ole paljoa muutakaan kertomista, nuo em. "seuraavat huoltotoimenpiteet" (lähivalopolttimet + pyyhkimet) odottavat tekijäänsä, osat on jo takapaksissa, mutta se surullisenkuuluisa inspiraatio loistaa poissaolollaan. Ehkäpä tässä tulevana viikonloppuna saisi aikaiseksi.
Ja sittenhän tarttis jossain vaiheessa heittää talvigummit alle, vaikka lounaassa ollaankin, niin täälläkin on kuulemma joskus ollut jopa lunta ja liukasta (!)...

Tykkäyksiä
0

Boydon sanoi:
.
.
.
Vikoja en ole keksinyt kuin vänkärin oven lukko joka on selkeä tyyppivika tässä kolmoskoppasessa! Eli tässäkin se ovi aukeaa/lukittuu vasta parin kolmen avaimen painalluksen jälkeen, mutta sisältä aina.
.
.
.
Tietääkö kukaan, mikä tuossa lukossa on ongelmana? Mulla on ongelmaa kuskin oven kanssa, pari kertaa on pitänyt jo mennä vänkärin puolelta avaamaan kuskin ovi ;D

Tykkäyksiä
0

Minulla tuo ei ole aiheuttanut toimenpiteitä, ei oo enää viikkoihin reistannut. Ilmeisesti se lukko vaan on menossa rikki, tähänkin kuskin puolen lukko jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Ja yhteen autoliikkeen lagunaan vänkärin puolelle oli tulossa uus lukko. Kävin sitä ajamassa joskus

tjkarjal

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0

Terve vaan! Tuli tätä(kin) ketjua luettua, ja niinhän siinä kävi: Sport Tourer 1,5 dCi -10 tuli hankittua (hinta oli mielestäni varsin kohdallaan). Kilsoja mittarissa 196000. On pidetty todella hienosti, kunto mitä mainioin ei paljon uutta ulkoisesti häpeä. Jakopääkin tehty jo kahdesti, viimeksi vajaa 10000 km sitten, levyt ja palat uusittu joka nurkkaan aivan hiljattain. Vaikutelma ensimmäisen reilun 100 km jälkeen mitä mainioin! Entiseen (johon tämän vaihoin) II-koppaiseen 2,0 bensa farmari lagunaan verrattuna aika lailla jämäkämmän oloinen kyyti. Pikkudiesel vaikuttaa myös hyvältä, vääntöä riittää mielestäni vallan hyvin. Toivotaan, että suht huolettomia kilometrejä olisi edessä. Varustelussakin omaan makuun yllinkyllin... navi, sähköinen käsijarru (hyvä vai huono, nähtäväksi jää...), peruutustutka, bluetooth, automaattilmastointi, vetokoukku, alut molemmissa rengaskerroissa. Kyllä tällä kelpaa ;)

Tykkäyksiä
2

No niin, tulipa auto testattua liki 30:n asteen pakkasessa tällä viikollla. Yllättävänkin hyvin jaksoi käyntiin lähteä. "Pahin" oli tiistai-aamu, -27 aamulla, auto tosin pari tuntia piuhan päässä, mutta ns. laakista käyntiin. Ainoa minkä huomas oli normaalia pitempi hehkutus, ja startin hieman hitaampi pyöriminen. Virtaa riitti akussa hyvin, vaikka startteja tuli monta viikon aikana ja akkua ei minun aikana ole vaihdettu, eikä se uudelta näyttänyt kun auton ostin. Mahtaiskos olla ihan ensiasennusakku? Rellun merkinnät siitä löytyvät...
Tuli sitten viikon aikana ajettua n. 500 km, ja muutamia huomioita jäi mieleen. Kun pakkasta on reippaasti kolmattakymmenettä astetta, niin moottorin lämpö ei tahdo nousta normaaliksi maantiellä (80 km/h), mutta motarilla (100 km/h) lämpö nousee liki normaaliksi. Sisätiloihin lämpöä riittää mainiosti, ja aika nopeastikin sitä alkaa tulla. Ikkunoiden huurtumisen kanssa ei minkäänlaisia ongelmia, ei edes takasivuikkunoissa huurretta näy. Kytkin hieman täristi kun pakkasta oli yli 25 astetta, mutta sekin hävisi kelien lämmettyä. Olisikohan kytkinvaijeri tai jokin -jousista hieman "hirttänyt" kylmyydessä? Naftaa paloi sitten hieman normaalia enemmän, auton tietsikka osaa kertoa keskikulutukseksi 6.0 L/100km keskinopeudellla 48 km/h. Kesällä sama kulutus olisi 5 tai hieman alle.
Kytkin oli hieman tahmea aluksi, kuten vaihteistokin. Muuten ei minkäänlaista ongelmaa, ovet&lukot toimivat ongelmitta, kuten käsijarrukin (kyllä, minä vedän aina käkkärin päälle, onneks ei ole sähköistä...). Ei voi muuta kuin todeta, että luottamus autoa kohtaan nousi roimasti. Pakko myöntää että tiistai-aamuna hieman hirvitti laittaa auto tulille, mutta hyvin siiitäkin selvittin. Tuo rellun pikkudiisseli ei edes kuulosta pahalta kylmässä, appiukkokin tuli ulos kuulostelemaan rellun kylmäkäynnistystä, ja totesi ihmeissään että "sehän lähti heti ja käy kaikilla pytyillä" ;D.
Olen varmaan maininnut jo aiemmin ajovalojen riittävyydestä. Sattui eräs huvittava juttu tuossa viikolla ajaessani pimeässä kotia kohti. Takaa tuli auto, ja panin merkille erittäin "ilkeän" näköiset valot, näyttivät todella voimakkailta. Ja kas kummaa, kun auto minut ohitti, niin huomasin kyseessä olevan "kohtalotoveri", eli toinen laggu 3:n. Heh, ajovalojen tehokkuus ei taida olla vain minun mielikuvitustani...
Seuraavana harjoituksena sitten auto katsastukseen ennen kuun loppua.

Tykkäyksiä
0

maximi sanoi:
Olen varmaan maininnut jo aiemmin ajovalojen riittävyydestä. Sattui eräs huvittava juttu tuossa viikolla ajaessani pimeässä kotia kohti. Takaa tuli auto, ja panin merkille erittäin "ilkeän" näköiset valot, näyttivät todella voimakkailta. Ja kas kummaa, kun auto minut ohitti, niin huomasin kyseessä olevan "kohtalotoveri", eli toinen laggu 3:n. Heh, ajovalojen tehokkuus ei taida olla vain minun mielikuvitustani...
Siis Lagu III ajovalothan on kyllä niin onnettomat, että ajaessa kuskin ikkunasta ulos laitettu kynän kokoinen maglitekin näyttää enemmän valoa. Vaimo ajelee jollain -90 luvun fiestalla, ja silläkin paremmat valot kuin tuossa lagussa. Ymmärtääkseni lagun valot eivät ole kehuja saanet, ja lisäksi minulla umpiossa jotain harmautta, joten vaikuttanee asiaan. Mutta jos tuntuu että takaatulevan valot on kirkkaat, niin ensimmäisenä tulee mieleen että kontti täynnä ja ei ole suunnattu valoja ;D

Tykkäyksiä
0

masi sanoi:
maximi sanoi:
Siis Lagu III ajovalothan on kyllä niin onnettomat, että ajaessa kuskin ikkunasta ulos laitettu kynän kokoinen maglitekin näyttää enemmän valoa. Vaimo ajelee jollain -90 luvun fiestalla, ja silläkin paremmat valot kuin tuossa lagussa. Ymmärtääkseni lagun valot eivät ole kehuja saanet, ja lisäksi minulla umpiossa jotain harmautta, joten vaikuttanee asiaan. Mutta jos tuntuu että takaatulevan valot on kirkkaat, niin ensimmäisenä tulee mieleen että kontti täynnä ja ei ole suunnattu valoja ;D
Mites farkun pitkät valot, onko hyvät? Eikös ne ole kuitenkin erillisellä halogeenilla? Coupessa bi-xenonit on aika onnettomat. Kivan alueen valaisee sivusuunnassa, mutta pitkien valojen kantama on suorastaan surkea.

MTI

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Bi-xenonit mulla farkussakin. En osaa moittia niitä kun en paremmista tiedä. Kyllähän xenonin valoteho laskee käytön myötä ja linssin kunnollakin on merkitystä. Mulla toinen umpio vaihdettiin takuuseen ja toisen myllytin. Polttimot on vielä alkuperäiset aj.136tkm

Tykkäyksiä
2

Reino88 sanoi:
Mites farkun pitkät valot, onko hyvät? Eikös ne ole kuitenkin erillisellä halogeenilla? Coupessa bi-xenonit on aika onnettomat. Kivan alueen valaisee sivusuunnassa, mutta pitkien valojen kantama on suorastaan surkea.
Farkun pitkät ovat ihan hyvät, erillisellä halogeenipolttimolla toteutetut. Lähivalot on toteutettu H7:lla, kaukovaloista en tiedä/muista. Saattapi olla sekin H7:lla. Sen verran hyvin näkee että en ole tuntenut tarvetta viritellä lisäpitkiä tai NIghtBreakereitä/muitaa "+xx%"-polttimoita (ne kun tuppaavat kärähtämän sen verran usein että alkaa hatuttaa...). Normi Osramin H7:lla mennään, valaisevat hyvin ja kestävät.

masi sanoi:
No jos ovat niin surkeat, niin sitten kannattaa varmaan loistaa sillä maglitellä ikkunasta ;)... tässä varmaan on suuri merkitys umpion kunnnolla (heijastin/linssi). Pienetkin virheet/skraadut/skeida saattaa huonontaa valotehoja suuresti (se "harmaus"...). Lisäksi suuntauksella on merkityksensä. Eihän lagge3:n valot varmaan maailman parhaammatkaan ole, mutta huonompiakin on kokeiltu/nähty. Pääasiahan on että ovat riittävät.
Sulla näkyis oleva vm -11 (allekirjoituksen mukaan)? Onko faceliftissä (-10?) tapahtunut jotain muuta valoille kuin päiväajovalot? Onko siis umpiot samat ennen ja jälkeen faceliftin (mulla siis -08, eli ilman päiväajovaloja )?

Tykkäyksiä
0

maximi sanoi:
masi sanoi:
No jos ovat niin surkeat, niin sitten kannattaa varmaan loistaa sillä maglitellä ikkunasta ;)... tässä varmaan on suuri merkitys umpion kunnnolla (heijastin/linssi). Pienetkin virheet/skraadut/skeida saattaa huonontaa valotehoja suuresti (se "harmaus"...). Lisäksi suuntauksella on merkityksensä. Eihän lagge3:n valot varmaan maailman parhaammatkaan ole, mutta huonompiakin on kokeiltu/nähty. Pääasiahan on että ovat riittävät.
Sulla näkyis oleva vm -11 (allekirjoituksen mukaan)? Onko faceliftissä (-10?) tapahtunut jotain muuta valoille kuin päiväajovalot? Onko siis umpiot samat ennen ja jälkeen faceliftin (mulla siis -08, eli ilman päiväajovaloja )?
En tiedä onko niissä eroja itse lasissa/projektorissa/heijastimissa, se krominen "kulmakarva" siellä on :) Toi umpion kuluminen/harmaantuminen näyttäisi olevan tyyppivika, en tiedä koskettaako vain tiettyä erää umpioita tai muuta. Ranskan foorumeista löytyy näistä lisää mainintoja.

Kyllä se taitaa olla niin, että se on juurikin/ainakin toi harmaus mikä tekee tästä niin huonon. Koitin syksyllä vedellä hiomatahnalla ja koneella, mutta ei se paljoa parantunut. En löytänyt pikaisella googlettamisella ketään joka olisi tuohon löytänyt toimivaa parannuskeinoa. Noi umpiot vaan maksaa niin paljon ettei ole vielä varaa vaihtaa. Ja tosiaan, sumarit näyttää melkein yhtä pitkälle :D Pitkissä en ole huomannut mitään moitittavaa.

Tykkäyksiä
0

En tiedä onko muilla samaa, mutta omassa III lagunassa latausjännite vaihtelee. Näyttää siltä, että moottorijarrutuksessa latausvirtaa on enemmän. Tämä näkyy myös valotehoissa. Tekis mieli mennä koko ajan moottorijarrutuksella...

Tykkäyksiä
0

Ketsu sanoi:
En tiedä onko muilla samaa, mutta omassa III lagunassa latausjännite vaihtelee. Näyttää siltä, että moottorijarrutuksessa latausvirtaa on enemmän. Tämä näkyy myös valotehoissa. Tekis mieli mennä koko ajan moottorijarrutuksella...
Pitääkin katsella. Oletko millä mitannut, OBD:n kautta jollain vai jollain mittarilla tupakansytyttimessä tms?

Tykkäyksiä
0

Kuulemma kuuluu asiaan. Vie vähemmän polttoainetta, kun lataus tapahtuu tehokkaammin moottorijarrutuksessa..

Tykkäyksiä
1

Itse olen tätä jännitteiden heittelyä yrittänyt merkkihuollossa selvittää, mulla nimittäin Lagunassa lasinpyyhkimien liikenopeus vaihtelee moottorin "kuormituksen" mukaan, eli pyyhkii nopeammin kun höllää kaasua ja hitaammin kun ajaa vaikka ylämäkeen. Ei ole löytynyt vikaa, lienee ominaisuus? Vähän se kyllä häiritsee kun erot voivat olla todella selkeitä ja välillä pyyhkimet liikkuu todella hitaasti.

Mun mielestä noi Lagunan bi-xenonien lyhyet valot on todella hyvät, mutta pitkät onnettomat juurikin kun ei ole apupitkiä. Halogeeneista ei ole Lagunan osalta kokemuksia. Saattaa riippua suuntauksistakin, mulla meni suuntaukset jotenkin ketuilleen kun toinen umpio vaihdettiin, mutta korjattiin kyllä myöhemmin kuntoon. Mutta voihan niitä itsekin ruuvailla ja näin yritinkin...

MTI

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Vikahan se selvästi on jos moottorin kuormituksen mukaan vaihtelee pyyhkijän nopeus.
Mulla pelaa ainakin normaalisti, tai siis sadekuormituksen mukaan ;D
Jaa suliko sullaki parkkipolttimo heijastinpinnan läpi kun umpio vaihdettu?

Tykkäyksiä
1

Joo suli :D Se polttimon kiinnitys oli ihan horo, joten se ei pysynyt paikallaan ja poltti heijastinpinnan.

No on se munkin mielestä vika se pyyhkijöiden nopeuden vaihtelu (edessä ja myös takana), mutta ei mitään järkevää syytä löytynyt, vaikka sitä useampaankin otteeseen merkkihuollossa ihmeteltiin. Laturia ja jännitteensäädintäkin epäilin, mutta vissiin nekin oli sitten ok? Jotain väylä- tai piiriselityksiä kuulin, mutta ei siihen hommaan tullut mitään selvyyttä. Kuulemma on sähköjen osalta ihan erilainen systeemi kuin esimerkiksi Scenic III:ssa. No pääasia että pyyhkii... :eek: Kumma kyllä missään muualla en huomaa jännitteenheittelyitä. En jaksanut enää vääntää ja takuukin jo umpeutui. :(

Tykkäyksiä
2

Mä en ole huomannut vaihteluja pyyhkimien nopeudessa tai valojen kirkkaudessa moottorijarruksessa, en tosin ole aktiivisesti seurannut tilannetta. Pitää testata seuraavan kerran kun tilaisuus tulee (ja muistaa... :) )
Ihan mielenkiinnosta, kuinkas paljon uusi umpio kustantaa?

Ylös Bottom