Clio-V

caara99

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Clio nelosessa yhdessä peltivanteessa heittoa ja ei kuulu takuuseen kun aikaraja on muistaakseni 2kk ja menin myöhässä valittamaan.
 

eeroolli

Jäsen
Viestejä
55
Kiitos Caara99 vinkistä, pitääpä informoida ajallaan liikettä.
Tärinäasiasta kyllä mainittu myyjäliikkeelle, mutta pitääkin mainita tuo nyt havaittu vanteiden heittokin sitten.
PS. Tänään huomasin kun tankkasin tankin täyteen, niin tuo bensiinimittari ei noussut ylärajalle vaikka täyteen tankin napsuttelin,
vaan pysyi mittarin lukema paikoillaan ja ns. jäljellä olevat ajettavat kilsat (seur. tankkaukseen) myös samoihin kilsoihin jäi :)
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 848
PS. Tänään huomasin kun tankkasin tankin täyteen, niin tuo bensiinimittari ei noussut ylärajalle vaikka täyteen tankin napsuttelin,
vaan pysyi mittarin lukema paikoillaan ja ns. jäljellä olevat ajettavat kilsat (seur. tankkaukseen) myös samoihin kilsoihin jäi :)
Lukaseppas manuaalista tankkauksesta, virrat eivät saa olla päällä (voi sekoittaa näytön ja laskurin) tankkauksen aikana ja tankkaus pitää lopettaa kolmannen naksun jälkeen (ei siis saa litutella piripintaan koska paisuntasäiliö täyttyy).
 

eeroolli

Jäsen
Viestejä
55
Juurikin näin kyllä toimin ohjeen mukaan, eli virrat oli pois päältä ja avain taskussa ja lopetin kahden pistoolin naksauksen jälkeen,
Muistaakseni Foorumin "Akselilla" oli sama "probleema" ilmennyt ko. Cliolla, mutta oli kuittaantunut parin käynnistyskerran jälkeen :)
 

Akseli

Jäsen
Viestejä
27
^ Juu yhteen kertaan jäi bensamittarin sekoilu.
Nyt reilu 5000km ajettu, muutamia nykäyksiä ollut kiihdytettäessä(2000rpm hujakoilla), pari kertaa moottorin esilämmityksen(Defa) jälkeen saanut startata pitkään.
Pieniruokainen ja kulkee hyvin pikkumoottoriksi.

Vetokoukun asennuksen yhteydessä yrittivät päivittää Easy Link järjestelmää siinä onnistumatta, jokin tökkii kuulemma maahantuojalla tai Tom Tomilla.
Päivitys olisi pitänyt tehdä jo auton luovutuksen yhteydessä.

Takajarrut jäätyneet muutaman kerran, käsijarrua ei kannata käyttää talvella.
Sama ominaisuus oli Dusterissa.
 
Viimeksi muokattu:

Digip

Jäsen
Viestejä
379
^ Juu yhteen kertaan jäi bensamittarin sekoilu.
Nyt reilu 5000km ajettu, muutamia nykäyksiä ollut kiihdytettäessä(2000rpm hujakoilla), pari kertaa moottorin esilämmityksen(Defa) jälkeen saanut startata pitkään.
Pieniruokainen ja kulkee hyvin pikkumoottoriksi.

Vetokoukun asennuksen yhteydessä yrittivät päivittää Easy Link järjestelmää siinä onnistumatta, jokin tökkii kuulemma maahantuojalla tai Tom Tomilla.
Päivitys olisi pitänyt tehdä jo auton luovutuksen yhteydessä.

Takajarrut jäätyneet muutaman kerran, käsijarrua ei kannata käyttää talvella.
Sama ominaisuus oli Dusterissa.
Päinvastoin, kun jarruja käytetään ja ne on huollettu (siellä on rasvat oikeassa paikassa ja voitelu pelaa) niin ikinä ei yhdessäkään autossa ole jarrut jäätynyt jumiin.

Se että alussa ns. naksahtaa irti ei tarkoita sitä ne on jäätynyt kiinni, ainakin etelässä on on ollut niin hanakala talvi kun päivällä sataa vettä ja illalla tulee pakkanen niin ihmekkös jos paikat "jäätyy".

Käyttäkää jarruja niin että tuntuu, ne ei hajoa siitä.
 

ClioIntens2020

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Kirjoittelin tänne aiemmin Calixin letkulämmittimen aiheuttamasta käynnistysongelmasta, eli autoa joutui lämmityksen jälkeen pari-kolme kertaa starttamaan ennenkuin jäi käyntiin (kierrosluku vaellellen). Nyt viime viikolla siirsivät huollossa lämmittimen toiseen paikkaan ja tämän jälkeen käynnistymisessä ei ole ollut lämmityksen jälkeen ongelmia. En ole viitsinyt nokkapeliä avata, niin tarkkaa sijaintia en tiedä :rolleyes:Hyvä ettei tarvinnut heikkotehoiseen Defan sätelylämmitimeen siirtyä. Nyt on jo yksi palkki lämpömittarissa aamulla valmiina kun starttaa, tuntuu että lämpeneekin nyt paremmin, kun on uudessa paikassa lämmitin.

Takaluukun narinat jäivät korjaamatta, väittivät että renkaanpaikkaussarjan laatikon kansi oli huonosti kiinni! Tarkistin ennen vientiä juuri, että se oli kiinni kunnolla. Muutenkin resonanssiääniä tuntuisi olevan enemmän kuin aikaisemmassa vuoden 2015 mallissa, vaikka kyllä siinäkin niitä oli. Rengaspaineet ovat kyllä hieman liian korkeat 2,5, voi tuoda hieman pintakovuutta ja värinöitä ja sitä kautta noita kitinöitä ajoon.

Kerran on SOS-puhelu-järjestelmä ilmoittanut viasta, korjautui itsekseen. Jarrut tuntuvat tietyillä keleillä puoltavan tai ottavan epätasaisesti, onko samoja kokemuksia muilla, kuivalla kelillä ilmiötä ei niin huomaa?

Alussa oli etenkin pintakaasulla teräviä nykäyksiä, ne ovat hieman harvenneet, mutta silloin tällöin kuitenkin edelleen nykii (yleensä alle 2000 kierroksella pintakaasulla/höllätessä).

Moni kakku päältä kaunis...
 

eeroolli

Jäsen
Viestejä
55
Hyvä että alkoi tuo sinun Clion Calix toimimaan, hieno homma. Letkulämmitin on varmaan tosiaan plussaa kun vrt. heikkotehoiseen Defa-säteilylämmittimeen.
Tosiaan yllättävän paljon erilaisia resonointiääniä, mutta lienee kuitenkin noita "uuden mallin" lapsentauteja aluksi, eli alkupään asiakkaat on nyt testikaneina.
itsellä resonoi tuo B-palkin apukuskin pilarin turvavyön korkeussäätiimen tienoilta, auttaa kun painaa sormella, mutta laitoin huopatarran siihen hetken purkkaviritykseksi ennen huoltoon vientiä. Samoin tuo itsellä ilmennyt jumahtanut bensiinimäärän/jäljellä olevien kilsojen määrän näyttämä alkoi toimia noin 10x uudellenkäynnistys/ajokerran jälkeen itsekseen.

Rengaspaineista: Ovitolpan/valmistajan ilmoittamat paineet on etu 2,3 bar ja taka 2,1 bar. Mutta lienee hyvä laittaa/kokeilla vähintään hieman enemmän, eli etu 2,5 ja taka 2,3 ainakin talvirenkaille.
Ainakin itsellä tosiaan omat renkaat (Contin CVC7)/ja/tai nuo oem-vanteet aiheuttavat pientä tärinää juurikin rattiin nopeudesta riippumatta,
Ja se ainakin itseä eniten vit....taa ajossa, ei niin paljoa nuo pienet resonoinnit, vaikka ikäviä ovatkin :)
Tosiaan rengasliikkeessä tasapainottivat takarenkaat uudelleen, mutta ei auttanut mitään.
Tai sitten kaikkien muutkin Clio V:t täristävät rattia (ei siis vatkaa edestakaisin), mutta eivät sitä niin tarkkaan huomioi kuin itse, kun on tottunut aiemmin autoihin joissa ei ratit (eikä autot) tärise tai vatkaa.

PS. Itse en ole tosiaan kerinnyt työkiireiltäni ja vähäisten ajojeni takia vielä huoltoon viemään tuota omaa autoa tutkittavaksi/poistettavaksi noita em. ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
159
Ainakin Autoverkkokaupassa laittoivat vielä vuodenvaihteessa viimeisiin myytyihin IV-korin clioihin XL kantavuuden nokiailaisia alle. Tuokin voi aiheuttaa tutinoita pikkuautossa.
 

eeroolli

Jäsen
Viestejä
55
Tuossa saattaa olla totuutta "Lemmentalja".
Huomioin että nuo Contin CVC7:t ovat myös XL-luokituksen kantavuudella, mikä saattaisi aiheuttaa tuota havaittavaa värinää/tärinää.
Jostain TM:n foorumilta luin vastaavaa juttua kun oli laitettu 91 XL-contit kevyeen vitos-Golffiin, oli ne aiheuttaneet ikäviä värinöitä/tärinöitä myös.
Ja kuulemma johtuisi Continentalin valmistusrepertuaarin kapeudesta pohjoiseen suunnatuissa kitkoissa, eli tuoterepertuaari tietyssä koossa sopisi mahdollisimman moneen automalliin vaikka menisi specksien ylikin runsaasti kantavuuden osalta mikä sitten taatusti heikentää ajomukavuutta kevyimmissä ajoneuvoissa. Uskomatonta, jos rengasvalmistajat määräävät tuossa asiassa kun toimivat ns. hankkijana rengastoimittajana tehtaille ja maahantuojille. Eihän tuollaista saisi hyväksyä merkkiliikkeen tai loppukäyttäjän/asiakkaan eritoten.

Muistaakseni näissä Clio V.ssa tuo renkaiden kantavuusluokitus olisi 88 (87) molemmilla akseleilla,
eli lieneekö tuo orkkisrengastus maahantuojalta lähtiessään susi jo syntyessään :)
 
Viimeksi muokattu:

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
159
Itse vaihdoin juuri IV korisen Hb mallin uuteen IV Farmariin ja tuo farkku tutisee koriltaan hieman maantie nopeuksissa ja tämä korostuu vähän karheilla asfaltti osuuksilla. Ratissa se ei varsinaisesti tunnu, vaan koko autossa. Edellisessä en tätä huomannut.

Farkussa on XL hakka R3:set ja Hb:ssa oli misukan Xi3 kitkat ilman XL merkintää. Oisko ollut 88 kantavuusindeksillä.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
110
Itse vaihdoin juuri IV korisen Hb mallin uuteen IV Farmariin ja tuo farkku tutisee koriltaan hieman maantie nopeuksissa ja tämä korostuu vähän karheilla asfaltti osuuksilla. Ratissa se ei varsinaisesti tunnu, vaan koko autossa. Edellisessä en tätä huomannut.

Farkussa on XL hakka R3:set ja Hb:ssa oli misukan Xi3 kitkat ilman XL merkintää. Oisko ollut 88 kantavuusindeksillä.
Omissa relluissa on kanssa ollut tutinaa uutena. Nimenomaan tutinaa ei niinkään ratin tärinää. Megane III:ssa tutinan lähteeksi paljasti yksi aluvanne edessä jota ei oltu tasapainotettu, heittoa oli 65 grammaa. Tätä ei tietenkään löydetty merkkihuollossa, mekaanikon kommentti oli että tiet on niin huonoja että kaikki tutisee. No tutina lakkasi kun asia hoidettiin rengasliikkeessä kuntoon.

Clio IV tutina alkoi kun vaihdettiin uudet talvirenkaat alle. Yhdessä peltivanteessa pystyheittoa, joka aiheutti tutinan. Vanne vaihtoon ja ei tutisee enää.

Joku syy sille on jos tutinaa on, ei ole missään nimessä normaalia.
 

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
159
Ajatus oli katsoa muuttuuko tilanne kun vaihtaa kesärenkaat alle. Eipä nuo huollossa havainneet mitään poikkeamaa, kun koeajoivat aurauskulmien säädön jälkeen. En omia rahoja ajatellut hirveästi tuohon satsata, niin täytyy edetä pikkuhiljaa
 

eeroolli

Jäsen
Viestejä
55
No niin, auto kävi renkaiden painotuksessa joka tehtiin Turussa Best Drive (ex Muhkurin Rengasmarket) Hunterin Road Force koneella.
Mukava asiakaspalvelu kaiken kaikkiaan :)
Heittoa ei kuulemma ollut kuin yhdessä renkaassa (vasen takarengas), jossa painojakin eniten.
Mutta valitettavasti eivät olleet kääntäneet sitä vanteella 180 astetta, mikä olisi voinut pudottaa painojen määrää varmaankin.
Kuulemma takarengas ei kylläkään saa aikaan ratin terävää tärinää, vaan ongelmaa pitäisi hakea esim. alustasta ja alustan säädöistä (tarkoittanee ohjauskulmia). Mahtaakohan sitten huonot aurauskulmat tai camperit aiheuttaa tärinää? Vai uutuudenkankeutta esim. etujarruissa eli pääsevät hieman laahaamaan, melko nihkeästi nuo etupyörät pyörii pyörittäessä vapaana auto nostettuna?
Eli tarvitseepa laittaa tuo rennu huoltoon jossa saavat katsoa mikä mättää.
Jos ei tärinä ratista lähde, niin vaihtuu koko auto, saa...na :D
 

eeroolli

Jäsen
Viestejä
55
Näin itsekin hieman uumoilin, että eihän nuo (auraukset yms.) suuntaukset aina ole kohdallaan tehtaaltakaan lähtiessä.
Ja saattaahaan jotakin olla hienoisesti löysälläkin alustan osalta. Harmittava homma kaiken kaikkiaan muuten mukavassa kulkineessa.
Josko selviäisi, kunhan saisi ensin aikaa varattua huoltoon :)
 
Ylös Bottom