Captur II

mikro

Jäsen
Olen jo luopunut toivosta saada tuohon navigaattorin ohjelmaan korjausta. Ensimmäisen kerran minulle luvattiin jo pari vuotta sitten, että korjaus tulisi -21 keväällä.

mikro

Jäsen
Jäi kertomatta ettei tuo JOKA kerran seisokin jälkeen hävitä noita. Voi mennä viikkojakin ilman häipymistä.

jani1977

Jäsen
Liikkeelle lähtiessä minullakin. Tällä viikolla menee autoverkkokauppaan tutkittavaksi, mutta ilmeisesti ei kannata liikoja odotella...?
Teki minulla ihan samaa liikkeelle lähtiessä ja sit se nykiminen kylmänä. Nykyisin annan auton käydä minuutin verran kylmänä eli niinkauan kun peilin yläpuolelta sammuu airbagin valo, ei ole nykinyt eikä nollannut mittaria yms yli vuoteen.

lemmentalja

Jäsen
Ei tuokaan sitä säännöllisesti tee. Auto on ollut vasta vähän aikaa käytössä ja joskus nollaantu pari kertaa viikossa ja joskus menee useampi viikko välissä. Nykimistä en ole huomannut.

Onko teillä yritetty korjata tuota mittariongelmaa?

mikro

Jäsen
Tuohon widgettiongelmaan sanoivat ajaneensa jonkin uuden päivityksen noin vuosi sitten samalla kun uusivat viallisen datayksikön. Tuo datayksikkö on toiminut siitä asti mutta nuo widgetit häviää edelleen harvakseltaan. En ole asiasta enää jaksanut keskustella kun auto on kuitenkin täyttänyt perustehtävänsä tähän asti.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Mulle ajettiin huollossa reilusti yli vuosi sitten mittaristoon tuolloin saatavissa oleva päivitys... Silti nollas widgetit/tripin pari kertaa miltei heti tuon päivityksen jälkeen. Sen jälkeen onkin sitten toiminut, eikä ole yli vuoteen nollannut mittaristoa kertaakaan. Mullahan tuohon taudin kuvaan kuului myös mittariston valaistuksen meneminen hämärimmälle asetukselle.
Ihme kyllä, sittemmin myös tunnelmavalojen asetus on alkanut pysymään ihan hyvin asetetussa arvossa. Joskus satunnaisesti - mutta erittäin harvoin - nollaa esim. ajotilaa muuttamalla niidenkin kirkkausasetuksen.
Muuten auto on nyt pelittänyt hyvin. Toistaiseksi turvatyynyvalokin on pysynyt kevään sivuanturin vaihdon jälkeen pimeänä.

lemmentalja

Jäsen
Tänään nollaantui nuo ovien tunnelmavalot myös. Katotaan olisiko tuoreempaa päivi
Mulle ajettiin huollossa reilusti yli vuosi sitten mittaristoon tuolloin saatavissa oleva päivitys... Silti nollas widgetit/tripin pari kertaa miltei heti tuon päivityksen jälkeen. Sen jälkeen onkin sitten toiminut, eikä ole yli vuoteen nollannut mittaristoa kertaakaan. Mullahan tuohon taudin kuvaan kuului myös mittariston valaistuksen meneminen hämärimmälle asetukselle.
Ihme kyllä, sittemmin myös tunnelmavalojen asetus on alkanut pysymään ihan hyvin asetetussa arvossa. Joskus satunnaisesti - mutta erittäin harvoin - nollaa esim. ajotilaa muuttamalla niidenkin kirkkausasetuksen.
Muuten auto on nyt pelittänyt hyvin. Toistaiseksi turvatyynyvalokin on pysynyt kevään sivuanturin vaihdon jälkeen pimeänä.
Oma auto on otettu käyttöön 12/20, niin en tiedä mikä ohjelma siellä on sisällä. Ne tunnelmavalotkin on muutaman kerran nollaantuneet itsekseen. Katsotaan mitä huollossa keksivät, mutta onneksi nuo ei mitään älyttömiä ongelmia ole :)

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Tänään nollaantui nuo ovien tunnelmavalot myös. Katotaan olisiko tuoreempaa päivi

Oma auto on otettu käyttöön 12/20, niin en tiedä mikä ohjelma siellä on sisällä. Ne tunnelmavalotkin on muutaman kerran nollaantuneet itsekseen. Katsotaan mitä huollossa keksivät, mutta onneksi nuo ei mitään älyttömiä ongelmia ole :)
12/20 on meidänkin yksilö rekisteröity. Päivitys tehtiin keväällä 21. Ennen päivitystä mittariston itsenollaantuminen oli melko tiheää. Tuolloin pyörittelin Capturilla jonkin verran työajoakin ja tripin satunnainen nollaantuminen hankaloitti kilometrilaskujen kirjoittamista.

peka51

Jäsen
Kojelaudan näyttö sai tänään lämpöhalvauksen. Tänään mökiltä kaupunkiin ajettaessa nopeuden näyttö ensin jumittui 77 km/h ja sitten pimeni koko näyttö. Kun jumittui nopeusnäyttö, niin pysäytin auton bussipysäkille. Uudelleenkäynnistyksessä koko kojelaudan näyttö jäi pimeäksi. Vain vasemmalla puolella jäähdytysveden mittari ja oikealla puolella polttoaineen määrän näyttö näkyivät. Sammutin auton uudestaan - ei auttanut, kojelaudan mittaristo edelleen pimeänä. Kotona auto seisoi reilun tunnin ennen seuraavaa käynnistystä ja nyt käynnistyksessä mittaristo tuli jälleen näkyviin. Tässä on varmaan kysymys siitä, että tietokone, joka ohjaa ko. mittariston näyttöä nollautuu tietyn ajan kuluessa auton pysäyttämisestä. Eli, kun sammuttaa moottorin ja heti käynnistää uudelleen, niin vika ei poistu, vaan auton täytyy seistä sammutettuna jonkun aikaa, niin sitten vasta vika poistuu.

lemmentalja

Jäsen
Ajoivat mittaristoon uuden ohjelman. Oli kuulemma valmistajan huoltotiedote asiasta ja uusi softa sitä varten. Lisäksi puhelimessa mekaanikko puhui jostain sulaketaulun "säilytys" sulakkeesta tai pinnistä mikä oli väärin paikallaan, mutta noutaessa palvelutiskin henkilö ei osannut siitä tarkemmin kertoa.

Jännityksellä seuraamme miten jatkossa toimii :D

JakeS

Jäsen
Tämäkin menee ehkä pahasti ohi, mutta on se helpotus kun yhdessäkään autoitani ei ole rengaspaineita valvovia laitteita vaan paineita täytyy seurailla ihan itse. No, olenkin jo vanha jäärä ja juntti joka ei edes hyväksy liiempiä avustimia (esim. automaattivaihteistoja). Tässä ei ole tarkoitus piikitellä automatiikan kanssa painivia autoilijoita.
Minä pidän rengaspainevalvontaa hyvänä varusteena. Pari päivää sitten rengas tyhjeni aika äkillisesti keskellä ei mitään Valko-Venäjällä eikä missään taajamassa vaan isommalla tiellä. Ei mennyt rengas pilalle kun heti valon syttyessä ajoin tien sivuun ja huoltoauto saatiin paikalle. Sunnuntaina kun ei välttämättä helpolla saa sopivaa uutta rengasta ainakaan tästä maasta .
Sitä mietin, että onko se tosiaan niin, että kun vaihtaa ratin takaa namikoista pienempää vaihdetta niin millään ajomoodilla ei saa pysymään päällä? Monesti ohituspaikkaa odottaessa olisi hyvä saada pykälän pari pienemmän vaihteen pidettyä silmässä mutta 4 sek ja taas palaa automaattimoodiin.
Välillä voimalinja nimittäin kyykkää ikävästi kun pitäisi lähteä ohittamaan.
IMG_20220828_125944.jpgIMG_20220828_134801_Bokeh.jpg

teme565

Jäsen
Manuaalitilan saa päälle kun painaa molemmista napeista. Automaattitilan saa takaisin kun painaa vain oikeaa.

Itse en ole koskaan kokenut tarvetta renkata manuaalimoodilla ohitustilanteissa. Jos ajaa tietä, jossa joutuu ohittamaan "jatkuvasti", niin silloin suosittelen sport-tilan käyttöä niin laatikko pitää jatkuvasti yhtä pykälää pienempää vaihdetta ja auto lähtee kiihtymään paljon paremmin kun koneessa ja turbossa on jo valmiiksi enemmän kierroksia. Näin ajoin itse kakkostiellä kun keväällä kävin Porissa ja jatkuvasti sai olla hitaampia ohittamassa.

Jos ei sport-tilaa halua käsin vaihtaa, niin painamalla kaasu ihan pohjaan, se menee päälle automaattisesti ja sitten kiertää melkein punarajalle asti ennen kuin vaihtaa suuremmalle.

Jos ohitukset on satunnaisia, niin hiukan ennen ohitukseen lähtemistä kannattaa polkaista lyhyesti kaasupoljinta, niin laatikko vaihtaa pykälän pari pienemmälle ja pitää myös pienemmän vaihteen muutaman sekunnin vaikkei heti kaasua lisää painaisikaan.

JakeS

Jäsen
Kiitos vinkistä. Ohjekirjan lukeminen on joskus ylivoimainen tehtävä :)
Itse ajelen rellulla melkein ja ainoastaan via balticaa, ja sitä ajaneet tietävät raskaan liikenteen kalustomäärät. Jatkuvat rekkajonot aiheuttaa harmaita hiuksia ja ainakin minulle ohittamistarvetta. Monesti voimalinja arpoo ja kyykkää kun pitäisi lähteä ripeästi ohittamaan. Tästä syystä ohituspaikkaa kytätessäni manuaalimoodi olisi ehkä mukavin. Autossa on kuitenkin aika rajalliset voimavarat.

teme565

Jäsen
Kiitos vinkistä. Ohjekirjan lukeminen on joskus ylivoimainen tehtävä :)
Itse ajelen rellulla melkein ja ainoastaan via balticaa, ja sitä ajaneet tietävät raskaan liikenteen kalustomäärät. Jatkuvat rekkajonot aiheuttaa harmaita hiuksia ja ainakin minulle ohittamistarvetta. Monesti voimalinja arpoo ja kyykkää kun pitäisi lähteä ripeästi ohittamaan. Tästä syystä ohituspaikkaa kytätessäni manuaalimoodi olisi ehkä mukavin. Autossa on kuitenkin aika rajalliset voimavarat.
Eikö lähde tähän malliin? Itsellä viikonloppuna oli tällainen tilanne että edellä ajoi kolme autoa alle nopeusrajoituksen. Tuossakin kohtaa ensin odotin, lähteekö edelläajava ohittamaan ja kun ei lähtenyt, niin lähdin itse. Tuohon en itse edes valmistautunut mitenkään, ajotila normaalilla ja isoin vaihde päällä. Kaasun kun polkaisi pohjaan niin laatikko vaihtoi kolmoselle ja hyvin lähti vetämään tyhjällä autolla.

Se ainakin tuossa vakio-ohjelmassa on tosin ikävä, että jos kiihdyttäessä, kuten ohitustilanne, kaasua höllää yhtään, laatikko latoo samantien suurempaa silmään kuten videolla huomaa hiukan ennen viimeisen auton ohittamista.

Ylös Bottom