Captur II

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Tuossa vapun kunniaksi pesin auton. Katselin ilta-auringossa, että aika lohduttoman näköiseksi ovat talven jäljiltä menneet nuo "pianolakatut" B-pilarit. Lumiharjan tekemiä pyörrejälkiä on melkoisesti, vaikka tietoisesti yritin varoa niitä hankaamasta. Myös helmojen mustat muovipaneelit ovat jo saaneet hittiä sieltä täältä kiveniskuista ja takapyörän edestä muovikaari on alaosastaan jo kämmenen kokoiselta alueelta harmaantunutkin. Johan tällä on jo reilut 4 thkm ajettu asfaltilla. Mahtavat nämä olla melkoisia nukkavieruja 50 thkm ajettuna??
Tässä Capturissa on kunnon kertakäyttöfiilis: Kaikki mihin hipaisetkin, jää heti jälki. Toisaalta, käyttöönhän nämä ovat ja vanha sanonta: kun ajat auton liikkeestä ulos - se ei enää ole uusi - saa todellisen merkityksen.
Täytyy yrittää fixailla kerkeissään kuntoon.
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
173
Tuossa vapun kunniaksi pesin auton. Katselin ilta-auringossa, että aika lohduttoman näköiseksi ovat talven jäljiltä menneet nuo "pianolakatut" B-pilarit. Lumiharjan tekemiä pyörrejälkiä on melkoisesti, vaikka tietoisesti yritin varoa niitä hankaamasta. Myös helmojen mustat muovipaneelit ovat jo saaneet hittiä sieltä täältä kiveniskuista ja takapyörän edestä muovikaari on alaosastaan jo kämmenen kokoiselta alueelta harmaantunutkin. Johan tällä on jo reilut 4 thkm ajettu asfaltilla. Mahtavat nämä olla melkoisia nukkavieruja 50 thkm ajettuna??
Tässä Capturissa on kunnon kertakäyttöfiilis: Kaikki mihin hipaisetkin, jää heti jälki. Toisaalta, käyttöönhän nämä ovat ja vanha sanonta: kun ajat auton liikkeestä ulos - se ei enää ole uusi - saa todellisen merkityksen.
Täytyy yrittää fixailla kerkeissään kuntoon.

Höh, voihan prkele..Oisko kuvia laittaa vahingoista? Itse vien fixarille auton ensi viikolla, laittaa keraamisen pinnoitteen pintaan...
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
No, en nyt puhuis varsinaisesti "vahingoista" vaan "esteettisestä ennenaikaisesta kulumisesta"..:) Kiertelin kokeeksi mustat muoviosat 303 Aerospace Protenctantilla ja kyllähän ne kivisuihkuja saaneet harmaantuneet kohdat ihan siedettäviksi palautui, mutta kun tähän leikkiin ryhtyy, käsittelyn joutuu toistamaan aika-ajoin. B-pilareihin testasin ihan vain Colliniten vahaa, mikä fillasi suuremmat pyörrejäljet piiloon. Katselin youtubesta, että oikein hienolla tahnalla ovat myllyttäneet käsipelillä noita takaisin peilikirkkaiksi. Saattaa olla, että samat jäljet ovat taas näkyvissä, kun auton pesee tai taas viimeistään talven lumiharjan jäljiltä. Mattateippi toimii noissa ulko-osissa paremmin.
 

jmt

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Kauhulla odotan itsekkin lähestyvää mittariston pyyhintää... Edellisten autojeni kokemuksella tuosta operaatiosta ei hevillä tahdo selviytyä ilman, etteikö aurinkoa vasten tule joitakin hiusnaarmuja. Varovainen saa olla, mutta Temen ohjeilla onnistunee. A ja O on olla hieromatta pölyä lasia vasten.... Tuo muovinen mittariston lasi on vielä monta kertaluokkaa pehmeämpää materiaalia kuin Easylinkin näytön lasi.


Kytkin luistaa kylmänä tosiaan aivan kuin momentinmuunninlaatikolla lähtisi. Lämmetessään toiminta tosiaan terävöityy. Navin turhat hiekkatievaroitukset ovat tuttua Captur-hölmöilyä, johon ei näytä olevan vielä(kään) mitään muuta keinoa kuin ottaa ääniopastus pois käytöstä. Eipä tuo hirveästi häiritse, lähinnä huvittaa kun Big Brother -ääni varoittelee hiekkatiestä keskellä kaupungin asfalttikatua. Kartta on ainakin itselläni päivittynyt pari kertaa automaattisesti OTA:na. Yksi pienempi ja yksi isompi päivitys on tullut datayhteyden kautta naviin tässä muutamien omistuskuukausien aikana. Myös yksi iso yleinen järjestelmäpäivitys.



Vajaa 5 kk ollut alla ja 4300 km. Ei mitään uusia riesoja. Matkamittarikin on ollut nollautumatta pitkän tovin, näyttö ei ole kaatunut jne. Pari kertaa ei ole tunnistanut avainta taskusta, kun on yrittänyt käynnistää.
Ai niin, jotain sirinää/räpinää on välillä ruvennut kuulumaan jostain kojetaulun alaosan suunnalta. Kenties leijuva keskikonsoli?? Täytynee tutkia. Hälyäänistä tulee aina vähän sellainen romufiilis.
Meillä myös kuuluu ärsyttävä resonointiääni n.1500-1600 kierrosalueella, ehkä kojetaulun keskiosasta, en ole saanut lähdettä paikallistettua. Tänne viestiä heti jos joku paikallistaa, ottaa hermoon muuten suht hiljaisessa autossa ylimääräinen ääni.
Nyt löytyi yksi epäilty resonanssiäänen aiheuttaja, apukuljettajan jalkatilan tuloilma"ritilä", täytyy tutkia tarkemmin kun joutaa.
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
173
Tänään ajelin vesisateessa hiekkatiellä, pesuun menin tietenkin heti...Kuivatessa huomasin ovien alalista/kumit aivan hiekassa! Olihan tuo arvattavis, että nuo kerää hiekkaa kuin mangneetit, mut et noin paljoa en ois uskonu. Olipaha homma ottaa pois...
 

jmt

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Tänään ajelin vesisateessa hiekkatiellä, pesuun menin tietenkin heti...Kuivatessa huomasin ovien alalista/kumit aivan hiekassa! Olihan tuo arvattavis, että nuo kerää hiekkaa kuin mangneetit, mut et noin paljoa en ois uskonu. Olipaha homma ottaa pois...
Tässä havaintoni joulukuulta:Hei, onko kukaan muu uuden Capturin omistaja huomannut kuinka paljon kertyy rapaa ovien alahelmoihin? Itsellä ainakin, kun ajaa lumisateen jälkeen suolattua ja hiekoitettua tietä ovat kaikkien ovien alahelmat sisäpuolelta aivan "ryysteessä". Onkohan tullut testattua vain normi vesisateella, ei ole ajateltu että jossakin päin maailmaa suolataan ja hiekoitetaan. Suunnittelin laittavani ylimääräisen tiivisteen oven alahelmaan tai kynnyskoteloon.
 

jmt

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Tässä havaintoni joulukuulta:Hei, onko kukaan muu uuden Capturin omistaja huomannut kuinka paljon kertyy rapaa ovien alahelmoihin? Itsellä ainakin, kun ajaa lumisateen jälkeen suolattua ja hiekoitettua tietä ovat kaikkien ovien alahelmat sisäpuolelta aivan "ryysteessä". Onkohan tullut testattua vain normi vesisateella, ei ole ajateltu että jossakin päin maailmaa suolataan ja hiekoitetaan. Suunnittelin laittavani ylimääräisen tiivisteen oven alahelmaan tai kynnyskoteloon.
Päädyin tällaiseen kokeiluun.
 

Liitteet

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Ihan hyvä ajatus. Kantsii kuitenkin hieman seurailla, ettei itse asennettu kumitiiviste ala hieromaan helmoista maalia puhki. Kadjareissa nimittäin on ollut kyseistä ongelmaa ihan tuon tehtaan asentaman tiivisteen jäljiltä. Capturissa en ole ainakaan vielä huomannut samaa ongelmaa.
 

kurtsi

Renault Talisman Sport Tourer -16
Viestejä
666
Ihan hyvä ajatus. Kantsii kuitenkin hieman seurailla, ettei itse asennettu kumitiiviste ala hieromaan helmoista maalia puhki. Kadjareissa nimittäin on ollut kyseistä ongelmaa ihan tuon tehtaan asentaman tiivisteen jäljiltä. Capturissa en ole ainakaan vielä huomannut samaa ongelmaa.
Aivopieruna aatos, voisiko helmaan liimata kulutusta kestävää teippiä jota tiiviste voisi hieroa maalipinnan sijaan?
 

teme565

Jäsen
Viestejä
77
Vuodesta 2014 kolmessa eri autossa palvellut G1WH-kojelautakamera lakkasi lopulta toimimasta, niin ostinpa tilalle Transcend Drive Pro 10:n. Verkkokaupasta hain 90 eurolla. Edellistä kameraa pidin imukupilla alempana tuulilasilla enkä jaksanut koskaan kaapelia uittaa verhoilujen sisällä, mutta nyt tuli asennettua kaapelikin siististi.


Kattoverhoilun ja katon välissä on rakoa sen verran että sinne kaapelin voi tökkiä muovilastalla. A-pilarin katteen joutui irrottamaan, mutta se lähtee helposti oviaukon puoleisesta reunasta alkaen kun vaan raottaa yläpäästä. Kate on kiinni kahdella vai oliko kolmella jonkin sortin jousikiristeisellä tappikiinnikkeellä A-pilarin hahloissa. Lisäksi katteessa on 3 muovista kiinnikettä, joiden funktio itselle ei ihan selvinnyt kun eivät suoranaisesti tunnu kunnolla ottavan mihinkään kiinni. Ovat ilmeisesti vain jonkinlaisia ohjureita. Katetta ei kannata ottaa kokonaan pois, riittää kun raottaa sitä sen verran että kaapelin saa painettua kiinni kaapelikoukkuihin muiden kaapelien seuraksi.

Kojelaudan päädyn ja korin puolen katteen välissä tiivisteen alla on rako, josta kaapelin saa paineltua katteiden taakse. Ainoa, josta itsellä toistaiseksi jäi näkymään kaapeli, on kuvassa. Tuossa konepellin avausvivun yläpuolella noiden katteiden saumoissa jotkut kiinnikkeet pitää sen verran tiukasta kiinni, että siitä ei saanut kaapelia paineltua läpi vaikka muovilastalla kampesi muoveihin rakoa. Tuolta johto pujoteltu vaan kojelaudan alaosissa tupakansytyttimelle.

Kannattaa kamera asentaa suosiolla hanttimiehen puolelle niin kuskin paikalta katsottuna se jää peilin taakse eikä blokkaa lisää jo valmiiksi rajoittunutta näkyvyyttä. Vie meinaan tuo Capturin peruutuspeilipaketti aika paljon pinta-alaa näkökentästä eteenpäin.



Samplevideo. Kuva on ylikorostuneen terävä. En tiedä paljonko vaikuttaa että aukko on asetettu +1:een kun ajoin eilen illalla auringonlaskun aikaan ja testailin. Joissain kohdin myös meinaa pikselöityä. Hienoinen pettymys kuvanlaatuun. Vanha G1WH:kin tallensi jo FullHD:na ja oli hyvää kuvaa. Se plussaa että tässä Driveprossa on 60fps kuvaus. Ja kameran pieni koko on hyvä juttu.

Olisi ehkä sittenkin pitänyt ostaa tuo Viofo, joka kuvaa 2K-videota. Ei olisi ollut juurikaan kalliimpi. Toki kamera on fyysisesti suurempi kuin tuo Transcend.
 
Viimeksi muokattu:

CDE

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Terve! Osaisitteko auttaa datayhteyden kanssa? Vaimolla on tasan vuosi sitten rekisteröity Captur. Pitäisikö datayhteys olla automaattisesti voimassa ja päällä, vai vaatiiko jotain toimenpiteitä? Nyt yhteyttä ei ole ja näytöllä on auton kuvan yläpuolella rasti. Järjestelmäpäivitystä yrittäessä sanoo vaan että tarkista datayhteys, ja datayhteyskohdassa sanoo että yhteyttä ei ole. Autossa on kai sim kortti kuitenkin? SOS-painike katossa näyttää vihreää.
 

jani1977

Jäsen
Viestejä
48
ei ole sim korttia. datayhteys muodostuu käsittääkseni puhelimen kautta. itselläni on clio jossa ei myöskään enää toimi. vikaa selvitellään...noita datayhteys vikoja on vissiin ollut aikalailla.
 

Akseli

Jäsen
Viestejä
76
Datayhteys pitää aktivoida ennen kuin alkaa toimimaan. 3 vuotta toimii ilmaiseksi.
Puhelinta ei tarvi.
Tuolla ohjetta,

 
Viimeksi muokattu:

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Eiköhän noissa ole se kiinteä e-sim.
Meillä auto kysyi käyttöoikeustiedot yms. liirum laarumit, kun autolla ajettiin liikkeestä ulos ja sen jälkeen datayhteys on toiminut moitteetta.
Onhan tuo hyvä, että toimii jo järjestelmäpäivitystenkin vuoksi.
 

anton6

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Tänään ajelin vesisateessa hiekkatiellä, pesuun menin tietenkin heti...Kuivatessa huomasin ovien alalista/kumit aivan hiekassa! Olihan tuo arvattavis, että nuo kerää hiekkaa kuin mangneetit, mut et noin paljoa en ois uskonu. Olipaha homma ottaa pois...
Hei, suunnittelen Captur II -ostoa. Eikö ko. ongelmaan auta roiskeläppien asennus eteen ?
 

krister

Nuorempi jäsen
Viestejä
24
Muutan aihetta.

Jees ne roiskeläpät on aivan fiksu juttu,minäkin ne laitatin ne eteen ja taakse.mutta se hinta 240e yleismallisista läpistä!!!!

Noh mennäänpä toiseen asiaan.
Palstalla on parikin ihmistä moittinut capturin erilaisista nitinöistä.
Minunkin autossani (Captur) niitä on kyllä piisannut.tosin olen itse hyvin tarkka ,ja löytänyt /huomannut,että mistä se ääni tulee,

Vika 1 johtoliitin vänkärin penkin alla ,se piti karkealla asfaltilla ja soralla aivan hornamaista elämää.
Eristin sen itse(sidoin sähköteipillä) tiukkaan nippuun.Merkihuollossa asentaja sanoi että kyllä se oli selvä homma.

-minä tein siitä äänettömän.

Vika 2 leijuva keskikonsoli. Sehän perhana nitisi ja natisi,ei kun taas merkkihuoltoon ,Asentaja kysyi toiselta
-sinähän olet tehnyt tämän natinan poiston aiemmin.
-joo kyllä minä olen.

hän sitten laittoi olisiko ollut jotain kitinän estoteippiä joka tapauksessa aika vahvaa tavaraa ,ja siihen loppui nitinä siitä paikasta.
UUsia nitinöitä odotellessa.

ps,kyynärjoja ääntelee.aivan kuin mikrokytkimen ääni jota siellä ei todellakaan ole.(sille en osaa tehdä mitään)
 
Ylös Bottom