Captur II

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
925
Mitäköhän tuo on? Lakka lähteny? Ei oo likaa, ei lähe hankaamalla...
Melkein veikkaisin jotain kuivunutta pesuainejäämää tai kalkkia. En ensin edes huomannu noita läikkiä vaan ihmettelin miten se on noin pahasti reunasta naarmuuntunut :eek:
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Voi olla autoliikkeen pesujen jäljiltä kiinni jämähtänyttä pesuvahaakin. Purplen autohan taisi olla esittelyauto, jolloin se on käynyt "muutaman" kerran konepesussa?? Yhtäkaikki, lähtee kliinerillä, puhdistusvahalla -tai jos haluaa nuo pikku naarmutkin pois, niin sipaisee myllyllä ja tahnalla.
Noita läiskiä voi ensin kokeilla myös varovasti esim. brake-cleanerilla ja mikrokuituliinalla hävittää. Jos ovat vahaa, lähtevät kyllä.
Jos ei irtoa, niin sitten ym. järeämmät konstit käyttöön.
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
205
Mitäköhän tuo on? Lakka lähteny? Ei oo likaa, ei lähe hankaamalla...
Mulla kanssa Talismanin takapuskurin "ylä-/sisäpinnassa" samanlaista isoina lempereinä, pääsiassa keskellä. Ei ihan vahalla lähde/peity kunnolla, eli vaatisi järeämmät aineet. Varmaan syntyy erinäisten aineiden (suolan ym.) valumisesta takaluukkua pitkin ja siinä puskurin päällä on sitten mukava pitkin talvea levätä ja muhia. Kesäaikaan pesen ja vahaan kyllä puskurin tuolta luukun altakin, mutta kerkeää talvikaudella näköjään kuitenkin sen verran kerryttää yhdisteitä, että jämähtää. Itse en ole autoa kertaakaan konepesussa käyttänyt, aina olen käsin kinnastellut.

No, puskuri menossa just maalaukseen kun ystävällinen kanssa-autoilija päätti tarkastella sitä vähän lähempää risteyksessä... :mad:
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
173
Voi olla autoliikkeen pesujen jäljiltä kiinni jämähtänyttä pesuvahaakin. Purplen autohan taisi olla esittelyauto, jolloin se on käynyt "muutaman" kerran konepesussa?? Yhtäkaikki, lähtee kliinerillä, puhdistusvahalla -tai jos haluaa nuo pikku naarmutkin pois, niin sipaisee myllyllä ja tahnalla.
Noita läiskiä voi ensin kokeilla myös varovasti esim. brake-cleanerilla ja mikrokuituliinalla hävittää. Jos ovat vahaa, lähtevät kyllä.
Jos ei irtoa, niin sitten ym. järeämmät konstit käyttöön.

Joo, esittely auto on tosiaan joulukuu 2020 rekistesteröity. Mutta kyllä tuollanen "moka," tai mikä onkaan myyjä liikkeen pitäs hoitaa?! Itse kuivaan aina auton pesun jälkeen joka nurkasta säämiskäl ja liinal, ei jää pesuaineen jämiä mihinkään.
Huomenna meen näyttämään paikalliselle autofiksarille. Ps.ko.firma fiksasi auton puhtaaksi sisältä ja ulkoa, kun pyysin myyjältä, että pitää saada siistinä kun ostan. Ei tarvinnu onneks maksaa siintä.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Joo, esittely auto on tosiaan joulukuu 2020 rekistesteröity. Mutta kyllä tuollanen "moka," tai mikä onkaan myyjä liikkeen pitäs hoitaa?! Itse kuivaan aina auton pesun jälkeen joka nurkasta säämiskäl ja liinal, ei jää pesuaineen jämiä mihinkään.
Huomenna meen näyttämään paikalliselle autofiksarille. Ps.ko.firma fiksasi auton puhtaaksi sisältä ja ulkoa, kun pyysin myyjältä, että pitää saada siistinä kun ostan. Ei tarvinnu onneks maksaa siintä.
Esittelyauto saatetaan rospuuttokeleillä pestä koeajoasiakkaiden määrästä riippuen useitakin kertoja päivässä. Jos autoyksilö on esittelyrivissä useita viikkoja, niin konepesukertoja varmasti tulee aika paljon. Jos myyjät niitä rupeaisi joka pesun jälkeen kuivailemaan ja katsastamaan pesujälkiä, eivät he kerkiäisi muuta tekemäänkään... Mutta totta sekin, että auto, olipa se suoraan tehtaalta tullut -tai esittelyauto, se tulisi käydä kunnolla lävitse viimeistään ennen uudelle omistajalle luovutusta. Esittelyautoissakin pyritään myydessä luomaan illuusioo "uusi auto heti ajoon" -tyyppisesti.
Nämä jutut ovat vähän samaa rataa kuin meidän Captur, jossa pohjamuovit roikkuivat tehtaan jäljiltä upouuden auton alla. Tokko tuota sitten luovutushuollossa kukaan huomannut, viimeistään talvirenkaita vaihtaessa ??.... No, näitähän sattuu ja hommat viedään nykyään vauhdilla lävitse. Kenties jollain premium-merkillä autot tsekataan huolellisemmin ennen luovutusta. Tää pienikatteinen bulkkikama työnnetään vauhdilla luovutusketjun lävitse.
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
173
Käytin auton tänään meikkarilla, epäili alkuun et pesuvahaa kuivanu, hankaili jotain ainetta, tuli kohtuu jälki, mut sano et pitäs konettaa et sais viel paremmaks. Päästiin soppariin et tuon auton joku päivä fiksattavaks laitetaan samalla kunnon pinnoite pintaan, koska eihän noissa uusissa oo ku joku suoja..Sain sen kyl aika edullisesti. Ainiin ja se tahran aiheuttaja jäi epäselväks.
 

jmt

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Pari-kolme kertaa ruudussa on välähtänyt viesti liikkeelle lähtiessä - joko lähtiessä peruuttamaan tai eteenpäin - "Moottoriäänien tehostus"!!
Mistähän tuo pompsahtaa?? :)
Sama meillä, ensin epäilin silmiäni mutta kun sama tuli uudestaan oli pakko uskoa, vieläkö löytäisi asetukset niin laittaisi V8:n mouruamaan!
 

jmt

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Tuo vapaa-kytkin tila antaa auton rullata vapaasti, kun jalan nostaa kaasupolkimelta, eli poistaa moottorijarrutuksen. Herää vain kysymys, onko nämä Festivalit varustettu tuolla optiolla?? Omasta mielestäni ei. Liekkö merkkivalo vain kummitellut??

Vaihdoin tänään alle kesärenkaat. Minulla on tosiaan nuo Bridgestone Turanza T005 :set ensiasennuskumeina. Pienellä testilenkillä huomasi välittömästi, että jyrisee enemmän kuin Nokian R3 kitkat, mikä ei toki tullut yllätyksenä: Monet kitkarenkaat ovat hiljaisemmat kuin valtaosa kesärenkaista. Tehdaspaineilla lähdetään liikkeelle ja lisäillään sitten, jos tarvetta on. Sen keskikupin varaosanumero on 403150709R. Tämä on nyt sitten todettu ihan katsomalla, mitä niiden takana lukee. Irroitus oli niin helppoa, että voi toinen sarja jäädä tilaamatta. Kuppi irtoaa nätisti ilman työkaluja, kun sormilla hieman taivuttaa vanteen sisäpuolelta paria kiinnityskynttä ja painaa kuppia samalla ulospäin.
Lovettu jääkiekko ja korkealle nostava hallitunkki takasivat moitteettoman tunkkaamisen "virallisista" nostokohdista ilman mitään ylimääräisiä jälkiä tai painumia.

Näytön uskaltauduin tänään pyyhkimään sisäputsin yhteydessä. Totta tosiaan, kevyt nihkeäpyyhintä-sessio, eikä naarmuja tule laisinkaan. Ostin sellaisen näytönpyyhintäsetin, jossa tuli pienessä suihkupullossa puhdistusaine ja pieni pyyhintäkangas. Ensin jollain pehmeällä kostutetulla kankaalla painelee varovasti irtopartikkelit pois. Sitten puhdistusaineella kostutetulla setin mukana tulleella kankaalla varovasti painamatta pyyhkii yhdensuuntaisesti pari kolme kertaa. Lopuksi huuhtelee rätin vedellä ja loppupyyhintä vesikostealla kankaalla pari kertaa. Hyvä tuli. Näyttöä ei pidä kastella, vain setin mukana tullut mikrokuitukangas.
Sama naarmutonta jälkeä tekevä kikka toimii myös pianolakatuissa pinnoissa, jota löytyy ainakin näissä vaaleilla paneeleilla koristelluissa Festivaleissa.
Meillä myös samat Bridgestonet kesärenkaina, omasta mielestäni hiljenevät kun ajaa muutaman tuhat kilometriä.
 

JakeS

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Itse sain Capturin viikko sitten. Kilometrejä kertynyt vasta 500 km ja tunteet hieman ristiriitaiset.
Auto näyttää ihan hyvältä, tavaratila ratkaisuineen hyvin toteutettu. Laatu vaikutelma sisältä moderni ja materiaalit ok. Jakkarat ok ja takapenkillä mahtuu jotenkin istumaan kaksi aikuista.
Puutteet kohdistuvat lähinnä voimalinjaan. Reagoi aika hitaasti ja kun jotakin tapahtuu niin viiveellä ja tilanteeseen nähden usein liiankin reippaasti. Kun vauhtiin pääsee niin suorituskyky on ihan riittävä normaaliin liikenteeseen. Kilometrien myötä oppinut kuitenkin tasoittamaan ominaisuutta.
Toinen asia missä on toivomisen varaa on ohjaus. Kovin on keinotekoisen tuntuinen ja usein tuntuu tahmealta ja ajaminen ei ole niin rentoa kuin voisi olla. Kaukana parhaista kilpailijoista. Rengasmeteliä.on myös suv-koriin aika paljon. Laskin hieman rengaspaineita ja katsotaan vaikuttiko yhtään. Alusta on hyvin epäranskalaisen jämäkkä..tykkään siitä ominaisuudesta vaikka pienet tärskyt kabiiniin tuleekin herkemmin.
Kulutus uudessakin autossa ollut sopivan matala vaikka ajotyylini ei ole kovin taloudellinen niin 5,9 l näyttää ajotietokone.
Puutteista huolimatta toistaiseksi on ollut kiva hypätä ratin taakse.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Itse sain Capturin viikko sitten. Kilometrejä kertynyt vasta 500 km ja tunteet hieman ristiriitaiset.
Tervetuloa palstalle JakeS!! Vaihteistohan oppii ajan myötä ja käytös voi hieman muuttua. Omasta mielestäni tuon EDC:n toiminta etenkin liikkeellelähdöissä on aika venyvää. Tämä etenkin kylmällä moottorilla/vaihteistolla. Ajossa laatikko toimii erittäin hyvin. Voimalinjaan olen tyytyväinen, etenkin tämä 1,33 -litrainen moottori on erittäin väkevä vetämään. Vertailupohjana kokemukset kahdesta eri TCe 1,2:sta. Moottorin ääni puolestaan on etenkin vedätyksessä paljon raaempi kuin vanhemmassa sisaressaan.
Alusta on tosiaan erittäin pintakovaksi säädetty, huonoilla pinnoilla jopa tärskäyttelevä - mikä itselläni vaati alkuun tottumista Kadjarin pehmeän menon jälkeen.
Kertoilehan tarkemmin, mikä malliversio sinulla on?? Joko sinulla on peräti 140 hp mikrohybridi??

Meillä myös samat Bridgestonet kesärenkaina, omasta mielestäni hiljenevät kun ajaa muutaman tuhat kilometriä.
Tuttu ilmiö monilla renkailla. Etenkin useat talvirengasmallit hiljenevät selvästi sisäänajon jälkeen. Mikseivät myös kesärenkaat. Toki asfalttikin on näin keväisin aika rouheata. Täällä meidän leveysasteilla tiet ovat muutenkin aivan luokattomassa kunnossa. Välillä ajaminen on yhtä pujottelua.
 

JakeS

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Malli on perinteinen 130 hv ja varustetaso festival. Väri on tumman harmaa ja katto tietenkin musta. Itse pidän aika huomiota herättämättömistä väreistä vaikka tuollaiseen pieneen autoon sopii varmasti kirkkaatkin värit ))
Tämä rellun laatikko on samanlainen tuntumalta kuin muutkin omistani kaksoiskytkimet (vw, Ford ja huyndai) ja kulmikkaaseen toimintaan on varmasti osasyynä moottorikin. Olisi kiva päästä kokeilemaan samaa manuaalina ja verrata voimantuottoa vaikka 0,9 tce moottoriin joka ei ole kovin hienostunut vaan turbo tulee mukaan kuin perinteisessä 240 turbo Volvossa )
Pihassa myös kaksi iv-clio farkkuakin , ja jos niihin vertaa niin laatuvaikutelma on aivan eri planeetalta. Ainoastaan niiden mukavaa ranskalaista alustaa kaipailee siirrettäväksi capturiin .
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
173
Millä kannattas mittaristoa pyyhkästä, ettei tuu naarmuja lasiin?Kadjarissa tuli ainakin heti, vaikka vaan katto sinnepäin...
 

teme565

Jäsen
Viestejä
77
Millä kannattas mittaristoa pyyhkästä, ettei tuu naarmuja lasiin?Kadjarissa tuli ainakin heti, vaikka vaan katto sinnepäin...
Ensin töpöttelee puhtaaksi kostealla paperilla tai kankaalla ja sitten laittaa vaikka lasinpesuvaahtoa. Näin itse tekisin. Ja vaikka tuo toinen kierroskin vielä töpöttelemällä.

Pitäisi itsekin puhdistaa jo. Harmi ettei kaikki autovalmistajat tajua kallistaa tuota mittariston pleksiä alhaalta eteenpäin. Ei keräisi pölyä.

EDIT: Omat vanteiden keskikupit saapuivat tänään. Itse tilasin osanumerolla 403152085R. 32EUR neljän setti posteineen Ranskasta.
 
Viimeksi muokattu:

JakeS

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Hiljakseen tottunut erikoisuuksiin joihin aluksi tuli kiinnitettyä huomiota ja ajaminen maistuu entistä paremmin.
Kylmänä liikkeellelähtiessä tuntuu luistattavan kytkintä melkoisesti mutta nopeasti alkaa toimimaan normaalisti.
Navi väittää meidän kylän asfalttiteiden olevan ilman päälystettä aika monessa paikassa. Sain onneksi höpinät hiljennettyä kytkemällä navin puheopastuksen pois mutta saakohan karttoja päivitettyä ja jos saa niin miten se tehdään ?
 

teme565

Jäsen
Viestejä
77
Tänään pyörähti 10 000 km mittariin. Viisi ja puoli kuukautta ollut ajossa. On kyllä hyvää tuuria itselläni *koputtaa puuta* kun jo toinen auto, jonka olen ostanut uuden mallisarjan ensimmäisenä vuotena eikä ole ollut ongelmia. Useinhan uudessa mallissa tuppaa olemaan lastentauteja, jotka sitten valmistaja ensimmäisen vuoden jälkeen saa tuotannossa korjattua.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Millä kannattas mittaristoa pyyhkästä, ettei tuu naarmuja lasiin?Kadjarissa tuli ainakin heti, vaikka vaan katto sinnepäin...
Kauhulla odotan itsekkin lähestyvää mittariston pyyhintää... Edellisten autojeni kokemuksella tuosta operaatiosta ei hevillä tahdo selviytyä ilman, etteikö aurinkoa vasten tule joitakin hiusnaarmuja. Varovainen saa olla, mutta Temen ohjeilla onnistunee. A ja O on olla hieromatta pölyä lasia vasten.... Tuo muovinen mittariston lasi on vielä monta kertaluokkaa pehmeämpää materiaalia kuin Easylinkin näytön lasi.

Kylmänä liikkeellelähtiessä tuntuu luistattavan kytkintä melkoisesti mutta nopeasti alkaa toimimaan normaalisti.
Navi väittää meidän kylän asfalttiteiden olevan ilman päälystettä aika monessa paikassa. Sain onneksi höpinät hiljennettyä kytkemällä navin puheopastuksen pois mutta saakohan karttoja päivitettyä ja jos saa niin miten se tehdään ?
Kytkin luistaa kylmänä tosiaan aivan kuin momentinmuunninlaatikolla lähtisi. Lämmetessään toiminta tosiaan terävöityy. Navin turhat hiekkatievaroitukset ovat tuttua Captur-hölmöilyä, johon ei näytä olevan vielä(kään) mitään muuta keinoa kuin ottaa ääniopastus pois käytöstä. Eipä tuo hirveästi häiritse, lähinnä huvittaa kun Big Brother -ääni varoittelee hiekkatiestä keskellä kaupungin asfalttikatua. Kartta on ainakin itselläni päivittynyt pari kertaa automaattisesti OTA:na. Yksi pienempi ja yksi isompi päivitys on tullut datayhteyden kautta naviin tässä muutamien omistuskuukausien aikana. Myös yksi iso yleinen järjestelmäpäivitys.

Tänään pyörähti 10 000 km mittariin. Viisi ja puoli kuukautta ollut ajossa. On kyllä hyvää tuuria itselläni *koputtaa puuta* kun jo toinen auto, jonka olen ostanut uuden mallisarjan ensimmäisenä vuotena eikä ole ollut ongelmia. Useinhan uudessa mallissa tuppaa olemaan lastentauteja, jotka sitten valmistaja ensimmäisen vuoden jälkeen saa tuotannossa korjattua.
Vajaa 5 kk ollut alla ja 4300 km. Ei mitään uusia riesoja. Matkamittarikin on ollut nollautumatta pitkän tovin, näyttö ei ole kaatunut jne. Pari kertaa ei ole tunnistanut avainta taskusta, kun on yrittänyt käynnistää.
Ai niin, jotain sirinää/räpinää on välillä ruvennut kuulumaan jostain kojetaulun alaosan suunnalta. Kenties leijuva keskikonsoli?? Täytynee tutkia. Hälyäänistä tulee aina vähän sellainen romufiilis.
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
173
Kauhulla odotan itsekkin lähestyvää mittariston pyyhintää... Edellisten autojeni kokemuksella tuosta operaatiosta ei hevillä tahdo selviytyä ilman, etteikö aurinkoa vasten tule joitakin hiusnaarmuja. Varovainen saa olla, mutta Temen ohjeilla onnistunee. A ja O on olla hieromatta pölyä lasia vasten.... Tuo muovinen mittariston lasi on vielä monta kertaluokkaa pehmeämpää materiaalia kuin Easylinkin näytön lasi.


Kytkin luistaa kylmänä tosiaan aivan kuin momentinmuunninlaatikolla lähtisi. Lämmetessään toiminta tosiaan terävöityy. Navin turhat hiekkatievaroitukset ovat tuttua Captur-hölmöilyä, johon ei näytä olevan vielä(kään) mitään muuta keinoa kuin ottaa ääniopastus pois käytöstä. Eipä tuo hirveästi häiritse, lähinnä huvittaa kun Big Brother -ääni varoittelee hiekkatiestä keskellä kaupungin asfalttikatua. Kartta on ainakin itselläni päivittynyt pari kertaa automaattisesti OTA:na. Yksi pienempi ja yksi isompi päivitys on tullut datayhteyden kautta naviin tässä muutamien omistuskuukausien aikana. Myös yksi iso yleinen järjestelmäpäivitys.



Vajaa 5 kk ollut alla ja 4300 km. Ei mitään uusia riesoja. Matkamittarikin on ollut nollautumatta pitkän tovin, näyttö ei ole kaatunut jne. Pari kertaa ei ole tunnistanut avainta taskusta, kun on yrittänyt käynnistää.
Ai niin, jotain sirinää/räpinää on välillä ruvennut kuulumaan jostain kojetaulun alaosan suunnalta. Kenties leijuva keskikonsoli?? Täytynee tutkia. Hälyäänistä tulee aina vähän sellainen romufiilis.

Eli kannattaa ekana märällä paperilla töpsötellä liat pois ja sitten pyyhkiä ihan normisti esim.näytön puhdistus aineella? Mites kuivaus, eri rätillä?
 

teme565

Jäsen
Viestejä
77
Liikennemerkkien tunnistukseen on näköjään jossain kohtaa tullut päivitys. Aiemmilla softaversioilla navigaattori näytti karttapohjassa olevaa nopeustietoa, mutta nyt sekä mittaristo että navi näyttävät kameralta tulevaa tietoa.
 

jmt

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Kauhulla odotan itsekkin lähestyvää mittariston pyyhintää... Edellisten autojeni kokemuksella tuosta operaatiosta ei hevillä tahdo selviytyä ilman, etteikö aurinkoa vasten tule joitakin hiusnaarmuja. Varovainen saa olla, mutta Temen ohjeilla onnistunee. A ja O on olla hieromatta pölyä lasia vasten.... Tuo muovinen mittariston lasi on vielä monta kertaluokkaa pehmeämpää materiaalia kuin Easylinkin näytön lasi.


Kytkin luistaa kylmänä tosiaan aivan kuin momentinmuunninlaatikolla lähtisi. Lämmetessään toiminta tosiaan terävöityy. Navin turhat hiekkatievaroitukset ovat tuttua Captur-hölmöilyä, johon ei näytä olevan vielä(kään) mitään muuta keinoa kuin ottaa ääniopastus pois käytöstä. Eipä tuo hirveästi häiritse, lähinnä huvittaa kun Big Brother -ääni varoittelee hiekkatiestä keskellä kaupungin asfalttikatua. Kartta on ainakin itselläni päivittynyt pari kertaa automaattisesti OTA:na. Yksi pienempi ja yksi isompi päivitys on tullut datayhteyden kautta naviin tässä muutamien omistuskuukausien aikana. Myös yksi iso yleinen järjestelmäpäivitys.



Vajaa 5 kk ollut alla ja 4300 km. Ei mitään uusia riesoja. Matkamittarikin on ollut nollautumatta pitkän tovin, näyttö ei ole kaatunut jne. Pari kertaa ei ole tunnistanut avainta taskusta, kun on yrittänyt käynnistää.
Ai niin, jotain sirinää/räpinää on välillä ruvennut kuulumaan jostain kojetaulun alaosan suunnalta. Kenties leijuva keskikonsoli?? Täytynee tutkia. Hälyäänistä tulee aina vähän sellainen romufiilis.
Meillä myös kuuluu ärsyttävä resonointiääni n.1500-1600 kierrosalueella, ehkä kojetaulun keskiosasta, en ole saanut lähdettä paikallistettua. Tänne viestiä heti jos joku paikallistaa, ottaa hermoon muuten suht hiljaisessa autossa ylimääräinen ääni.
 

teme565

Jäsen
Viestejä
77
Ihan aukoton ei näköjään vaihdelaatikon softa ole. Tuossahan on tuo omasta mielestä aika tyhmä turvaominaisuus, eli jos vaihde päällä jalka jarrulla avaa vyön, laatikko vaihtaa parkkiasentoon. Itse kokeilin tänään että miten tuo käyttäytyy jos seisoo jarrulla, avaa vyön ja päästä jarrun. Lopputulos, auto lähti liikkeelle ja ehkä metrin päässä laatikko heitti "vauhdista" P:lle.
 
Ylös Bottom