Captur II

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Mikään auto mikä minulla on ollut,ei ole jäätänyt ikinä mistään!Vaikka pesen auton viikottain, ja ei tallia..Kadjari kanssa ei ole jäätynyt.
Kadjar teki meilläkin ilahduttavan poikkeuksen omistamiemme Renaultien putkessa: Takajarruja ei tarvinnut ikinä varoa talvipesujen yhteydessä, eikä minkäänlaisia ongelmia ollut missään keliolosuhteissa käsijarrun (sähköinen käyttömekanismi) tai käyttöjarrun kanssa. Ensimmäisessä katsastuksessakin Kadjarin tehoero jarruissa oli tasan nolla kummallakin akselilla! Takajarrujen rakenne (levyt) oli toki erilainen kuin tässä uudessa Capturissa. Maalaisjärjellä ja yleisellä käsityksellä kylläkin luulisi asioiden olevan juuri päinvastoin kuin omakohtainen kokemus osoittaa. Rumpuja pidetään yleensä täysin huolettomina ja takalevyjä ongelmarakenteena etenkin Suomen talviolosuhteissa....
No, ranskalaisethan ovat tunnettuja siitä, että tekevät asiat aina vähän eri tavalla kuin muut....:):):)
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 048
Jäätyykö Renujen rumpujarrut tosiaan rumpujen sisältä eikä käsijarruvaijerista?

Aikanaan omassa Vectra A:ssa oli rumpujarrut takana ja siinä ei koskaan jäätynyt kuin vaijeri ja sekin hyvin harvoin koska oli suunniteltu myös talvikäyttöön eli vaijeri oli vaipan sisällä vain lyhyen matkaa käsijarruvivun päässä ja loppumatka paljaana.

Megane I:ssä taasen jäätyi sekä käisjarruvaijeri, että jarrusatulan käsjarrumekanismi, jonne pääsi todennäköisesti kostetutta joka ei sieltä kovin helpolla pois päässyt. Tuon kun olisi avannut, putsannut ja voidellut niin sitten olis varmaan toiminut paremmin. Ei ole kuitenkaan mikään yksinkertainen huonltotoimenpide, koska pitää koko satula avata, jotta pääsee siihen käsijarrumekanismiin käsiksi, joten tekemättä jäi vanhaan autoon.
 

kurtsi

Kia Niro EV
Viestejä
724
No, ranskalaisethan ovat tunnettuja siitä, että tekevät asiat aina vähän eri tavalla kuin muut....:):):)

Luojan kiitos tekevät toisin kuin muut. Muuten menisi liikkuminen kävely voittoiseksi.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Jäätyykö Renujen rumpujarrut tosiaan rumpujen sisältä eikä käsijarruvaijerista?
No kyllä ainakin Captur II:n tapauksessa. Siinä kun on Intens -varustetasossa sähköinen käsijarru suoraan kenkiä liikuttavilla toimilaitteilla, mitkä eivät ole vaijereita nähneetkään.
 

Captur155

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Kun täällä nyt puhutaan paljon noista talviongelmista takajarrujen kanssa, niin kysyisin onko kellään tietoa miten toimii tuo uuden capturin ilmanoton suljinläppä systeemi? Syylarin edessä on selkeesti jotkut läpät jotka sulkeutuvat. Kysyisinkin mikä näiden toimintamekanismi on? Sulkeutuvatko lämpötilan mukaan vai vauhdin tms? Ainakin 1 koppasessa nämä kai sulkeutuvat lämpötilan saavuttaessa jonkin alarajan (0?)
 

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Näköjään päivityksiä tullut Capturin konfiguraatioon tälle vuodelle. 1-litraisen koneen kanssa tulee jatkossa 6-pykäläinen manuaali ja 1,3-litraisesta on jatkossa tarjolla vain 140 hp / 240 Nm versio. Tuolla säädöllä on muutama gramma saatu hiottua co2-päästöistä pois, 141 g --> 134 g. Jos hintaa ja varusteita katsoo, niin oli kyllä ihan hyvä ostos viime vuonna tuo 155 hp Festival. Sai samaan rahaan kasan varusteita, 15 hp enemmän tehoa ja 30 Nm enemmän vääntöä.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Näköjään päivityksiä tullut Capturin konfiguraatioon tälle vuodelle. 1-litraisen koneen kanssa tulee jatkossa 6-pykäläinen manuaali ja 1,3-litraisesta on jatkossa tarjolla vain 140 hp / 240 Nm versio. Tuolla säädöllä on muutama gramma saatu hiottua co2-päästöistä pois, 141 g --> 134 g. Jos hintaa ja varusteita katsoo, niin oli kyllä ihan hyvä ostos viime vuonna tuo 155 hp Festival. Sai samaan rahaan kasan varusteita, 15 hp enemmän tehoa ja 30 Nm enemmän vääntöä.
Kyllä, saksalaisella merkkifoorumilla tätä mallistomuutosta enteiltiin jo aiemmin syksyllä, 155 -heppanen ei ollut enää sielläkään tilattavissa vähään aikaan.
Ilmeisesti tämä loppuvuoden Intens-varustetasoa vielä kaupanpäällisillä lisäherkuilla terästetty "Festival" -kampanja rahoitustarjouksineen - johon itsekkin lankesin - enteili tätä mallistomuutosta, eli loppuja 130/155 varastoja haluttiin saada pois käsistä. Veikkaan, että hybridille on haluttu saada tuotantokapasiteettiä jättämällä yksi tehoversio pois ohjelmasta.
Litraisen koneen teho on muuten tippunut 90 hevosvoimaan.
 
Viimeksi muokattu:

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Ja tuosta 1-litraisesta on "taas" höylätty tehoa pois. Ykkösmallin Capturin 0,9-litrainen on 90-heppainen ja kakkosmalliin sai hetkeksi tuon 1-litraisen 100hp. Jatkossa on taas tyytyminen 90 hevosvoimaan. Kyllähän tuokin varmasti on melkein aina riittävä, varsinkin jos tuo 6-pykäläinen loota on yhtään fiksusti välitetty.

Tuo 155 hp malli on varmaan päästösyistä pudotettu pois ja voi toisaalta olla myös ajateltu että se "kilpailisi" tuon plugarin kanssa niin on sen vuoksi jätetty pois.

On kyllä hyvän hintainen ja hintaan nähden hyvin varusteltu tuo plugari, mutta ei ollut itselleni riittävän hyvän hintainen, että olisi kannattanut ostaa.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
On kyllä hyvän hintainen ja hintaan nähden hyvin varusteltu tuo plugari, mutta ei ollut itselleni riittävän hyvän hintainen, että olisi kannattanut ostaa.
Kiinnostava kyllä ja ladattavaksi hybridi-katumaasturiksi hinta ok, kun vertaa muihin markkinoilla oleviin katumaasturi -plugareihin (esim. vähän isompi Kia X-Ceed plug-in).
Sama loru kuitenkin myös täälläkin: Eipä omilla varsin pienehköillä ajokilometreillä ja itselleni muodostuneella autonpitoajalla tuo taida vieläkään kannattaa.
Mutta sanotaanko, että suunta hinnoittelussa on jo oikeilla laduilla, eikä kyllä enää olla kaukana siitä, etteikö joutuisi tosissaan miettimään bensakoneen ja plugarin välillä. Pelkästään minkään trendin takia ei kuitenkaan pussi kestä lisäeuroja huvikseen polttaa.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Aamulla laatikko ei halunnut vaihtaa isommalle My Sense ajotilassa, vaihtui vain ratin lavoista. Häiriö meni itsekseen ohitse, parin ajopätkän jälkeen.
Iltapäivällä välähti hetkeksi ruutuun punainen hälyytys "jarruta!!". Ilmeisesti tuo automaattinen hätäjarrutustoiminto näki omiaan, ei kuitenkaan nostanut jarrupaineita.
Lisäksi tunnelmavalaistuksen kirkkaudensäätö meni itsestään nollaan pari kertaa MySense -tilassa.
Ei käy aika pitkäksi tämän kanssa, kun uusia jännittäviä ohimeneviä pikkujuttuja melkein joka päivä...

Matkamittari ei sentään nollautunut tänään itsestään.
 
Viimeksi muokattu:

Akseli

Aktiivinen jäsen
Viestejä
550
^
Cliossa tekee samaa että tunnelmavalaistus menee nollaan tai sit täysille, ei ilmeisesti ole muistia sen säädölle.
Etukameran kalibroinnin jälkeenki tehnyt kerran tuon punaisen ”jarruta!!” ilmoituksen.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
^
Cliossa tekee samaa että tunnelmavalaistus menee nollaan tai sit täysille, ei ilmeisesti ole muistia sen säädölle.
Etukameran kalibroinnin jälkeenki tehnyt kerran tuon punaisen ”jarruta!!” ilmoituksen.
Tuo "city safety" -järjestelmä toimii varmaankin kameran ja puskurissa olevan etäisyystunnistimen yhteispelillä. Tänään on ollut täälläpäin todella haastavat keliolosuhteet runsaasti satavan - sekä pöllyävän lumen vuoksi, joten myös tunkkaisella kelillä saattaapi olla tekemistä jos vikahälyjä tulee.
Olen tallentanut itselleni kaksi asetuksiltaan hieman erilaista käyttäjäprofiilia. Tuota tunnelmavalaistuksen humppaamista tapahtuu vain toisessa profiilissa. :)
Toisessa se toimii aina normaalisti...
 

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Tuo "city safety" -järjestelmä toimii varmaankin kameran ja puskurissa olevan etäisyystunnistimen yhteispelillä. Tänään on ollut täälläpäin todella haastavat keliolosuhteet runsaasti satavan - sekä pöllyävän lumen vuoksi, joten myös tunkkaisella kelillä saattaapi olla tekemistä jos vikahälyjä tulee.
Olen tallentanut itselleni kaksi asetuksiltaan hieman erilaista käyttäjäprofiilia. Tuota tunnelmavalaistuksen humppaamista tapahtuu vain toisessa profiilissa. :)
Toisessa se toimii aina normaalisti...
Itsellä oli jo aiemmassakin autossa automaattinen hätäjarrutus, eikä se ainakaan koskaan nähnyt omiaan. Aika herkästi sammuttaa koko järjestelmän, jos tutkan tai kameran edessä on vähänkin lunta tai jäätä.

Aamulla lumikelissä lähtiessä kyllä vuorollaan ilmoitti että adaptiivinen vakionopeussäädin pois käytöstä, automaattijarrutus pois käytöstä ja parkkitutkatkin välillä risteyksiin pysähdellessä huuteli omiaan.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Ei todellakaan tule aika pitkäksi tämän kanssa. Aina tapahtuu jotain. Viimeksi kojetauluun siihen nopeusnäytön luo vasemmalle ilmestyi omia aikojaan tuo polttoaineen kulutusmittari. Toimi joitain päiviä ja sitten hävisi yhtä mystisesti kuin oli tullutkin. Eilen eka kerran hain tuon mittarin sekä oikealle tuon radiotietonäytön. Ovat siinä nyt toimineet reilun vuorokauden. Saas kattoo kuinka kauan tai ehkä tapahtuu taas jotain muuta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Itsellä ei toistaiseksi ole mitään ihmeellisyyksiä tullut vastaan *koputtaa puuta*
Ulkolaisilla foorumeilla ovat pähkäilleet, että joidenkin pikku bugien ilmentyminen voisi riippua mahdollisesti EasyLinkin versiosta. Ainakin joitain typeryyksiä - kuten alkusarjan autoissa jatkuvasti herjaava rengaspainevaroitin - oli viime vuoden aikana saatu kuriin näillä OTA EasyLink -päivityksillä.

Jos viitsitte, katsokaahan mikä versio teillä on? Onko meillä kaikilla sama? Esim. Saksalaisella merkkifoorumilla on ainakin kolmea eri versiota liikkeellä.

Meidän autossa on viimeisin päivitys luovutuspäivältä 8.12.2020 ja ohjelmistoversio : 283C31374R
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Olen viimeksi ollut huollossa syyskuussa -20 jolloin yritettiin saada tuota datayhteyttä toimimaan. Ei kuitenkaan onnistunut, jotain päivityksiä tehtiin ilman tuloksia. Lupasivat ottaa yhteyttä kun tietävät mitä tehdä. Odottelen edelleen tuota yhteydenottoa kun ajattelin, että kerätään kaikki jutut samaan nippuun kun joskus tietävät mitä tehdä. Tai ehkä ovat jo unohtaneet koko asian.? Eipä oikein innosta tuonne enää ellei ole aivan pakko.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Olen viimeksi ollut huollossa syyskuussa -20 jolloin yritettiin saada tuota datayhteyttä toimimaan. Ei kuitenkaan onnistunut, jotain päivityksiä tehtiin ilman tuloksia. Lupasivat ottaa yhteyttä kun tietävät mitä tehdä. Odottelen edelleen tuota yhteydenottoa kun ajattelin, että kerätään kaikki jutut samaan nippuun kun joskus tietävät mitä tehdä. Tai ehkä ovat jo unohtaneet koko asian.? Eipä oikein innosta tuonne enää ellei ole aivan pakko.
Katsoppa sieltä valikosta, mikä ohjelmistoversio sinulla on tällä hetkellä?
 

Digip

Jäsen
Viestejä
476
Aamulla laatikko ei halunnut vaihtaa isommalle My Sense ajotilassa, vaihtui vain ratin lavoista. Häiriö meni itsekseen ohitse, parin ajopätkän jälkeen.
Iltapäivällä välähti hetkeksi ruutuun punainen hälyytys "jarruta!!". Ilmeisesti tuo automaattinen hätäjarrutustoiminto näki omiaan, ei kuitenkaan nostanut jarrupaineita.
Lisäksi tunnelmavalaistuksen kirkkaudensäätö meni itsestään nollaan pari kertaa MySense -tilassa.
Ei käy aika pitkäksi tämän kanssa, kun uusia jännittäviä ohimeneviä pikkujuttuja melkein joka päivä...

Matkamittari ei sentään nollautunut tänään itsestään.
Samaa paskaa se on skodan kanssa, meinattiin olla ojassa kaverin kanssa kun kaistavahti nykäisi ratista kun luuli että ollaan vastaantulijoiden kaistalla! Etututka huutaa nyt talvella jokapäivä vikaa kun lumi tukkii sen ja samalla kun tutka on pois pelista niin ei toimi mikään avustus, vakkari tms. ja mittaristo kuin joulukuusi ja koko ajan auto piipittää.

Liikaa tekniikkaa mikä ei vain toimi kunnon talvessa.
 
Ylös Bottom