Captur II

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Siis onko tässä uudessakin oikeasti takajarrut vielä rumpujarrut?
Kyllähän näissä B-segmentin pohjalevyihin perustuvissa autoissa on vielä jonkun verran takarumpujarruja käytössä, kuten Ford Fiesta/Puma jne. Yllättävintä minusta oli, että VW valitsi uuteen Golfin kokoiseen sähköauto ID.3:seen rumpujarrut taakse. Auton omamassa on n. 1800 kg ja kyseessä kuitenkin eräänlainen hintava hitec - tuote. TM:n kokeen mukaan takarummut eivät näy jarrutustuloksissa mitenkään, mutta mitä käyttäjien kokemuksia ID.3: sista olen foorumeilta lukenut, jäätymistaipumusta tietyissä olosuhteissa tuntuu niissäkin olevan, tosin takavetoisena jarrut irtoavat vähän helpommin. ID.3:ssakin on Capturin tapaan sähköinen käyttömekanismi.
Captur sai muuten myös kiitettävän maininnan jarruistaan TM:n viime kesän SUV-vertailussa.

kurtsi

Kia Niro EV
Kyllähän näissä B-segmentin pohjalevyihin perustuvissa autoissa on vielä jonkun verran takarumpujarruja käytössä, kuten Ford Fiesta/Puma jne. Yllättävintä minusta oli, että VW valitsi uuteen Golfin kokoiseen sähköauto ID.3:seen rumpujarrut taakse. Auton omamassa on n. 1800 kg ja kyseessä kuitenkin eräänlainen hintava hitec - tuote. TM:n kokeen mukaan takarummut eivät näy jarrutustuloksissa mitenkään, mutta mitä käyttäjien kokemuksia ID.3: sista olen foorumeilta lukenut, jäätymistaipumusta tietyissä olosuhteissa tuntuu niissäkin olevan, tosin takavetoisena jarrut irtoavat vähän helpommin. ID.3:ssakin on Capturin tapaan sähköinen käyttömekanismi.
Captur sai muuten myös kiitettävän maininnan jarruistaan TM:n viime kesän SUV-vertailussa.
Sanoivatko Capturin täys-LED-valoista mitään, TM:n nerot?

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
En tiedä mitä TM on sanonut noista led-valoista mutta oma kokemus on edellisen version ja tämän välillä uskomattoman iso näitten ledíen hyväksi.. Kiinnostaisi vielä noista takarummuista, että ovatko nämä 5-pulttiset ja sähköisillä pysäköintijarruilla olevat käytössä jossain muissa Renault-malleissa? (tuskin tätä varten on omat tehty?)

Petsku76

Aktiivinen jäsen
TM:n nerojen mielestä Capturin valot olivat vertailun parhaat ja arvosana kouluasteikolla 8. Valomittauskaavion mukaan kantama etenkin pitkillä oli ylivoimainen muihin verrattuna. Myös puolikkaiden keilan leveyttä - sekä pientareen puolen kantamapiikkiä kehuttiin myös sanallisesti.
Nykyään täys-LED ajovalot kuuluvat kaikkiin Captureihin hinnat alkaen mallista lähtien, mutta Intensin "Full Perfomance" -valot ovat hieman paremmat kuin alemmissa varustetasoissa. Pitkille vaihtaessa keilaa nostetaan automaattisesti eli valoissa on myös adaptiivisuutta.

hhelminen

Tunnettu jäsen
TM vertailun pienet katumaasturit ylivoimaisetsi vertailun parhaat valot https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/captur-ii.22765/page-4#post-146374
Myös paras kiihtymään (0-100 km/h ja 60-120 km/h), kututus maanteillä 5,3 litraa (kun pihimmällä skodalla 5,1 litraa) ja taajamassa 7,6 litraa (pihein ford 6,7 litraa).
Vertailun suurin tavaratila (vaikka on varapyöräkotelokin kompuralla ja paikka-ainepullolla täytetty), takatilat parasta ryhmää ( pistettä 9) ja hävisi ajoasennossa (9 pistettä) vain skodalle (10 pistettä).
Eiköhän siinä ollut oleellisimmat..

Digip

Jäsen
Akun latauksen optimointi tarkoittaa, että sitä ei energian säästön takia ladata koko aikaa, vaan esim. moottorijarrutuksessa. Siksi akut eivät nykyään kestäkään kuin max. 5vuotta, mutta maailma pelastuu:rolleyes:
ja tuohan taas on silkaa paskapuhetta, mikään akku ei kestä kun vedetään pätkäajoa (alle 30min) ja paljon kylmäkäynnistyksiä ja akkua ei koskaan ladata kunnolla. Pahimpia ovat webastokäyttäjät, webasto huutaa tunnin ja ajoa 30min ja siiten internetin palstoilla haukutaan akkua kun kyykkää kovalla pakkasella.

Mulla ja sukulaisilla akut järjestäin kestänyt 10v kun niitä ladataan muutaman kerran talvessa. Nyt näissä etelänkin pakkasilla akku ei juuri virtaa ota vastaan ennen kuin lämpenee niin tuosta 30min ajosta puolet menee heti hukkaan.

Ladatkaa niitä akkuja.

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Olet varmaan ihan oikeassa. Olen noissa paljon vanhemmissa vehkeissä joissakin pitänyt tupakansytyttimen liittimeen sopivaa jännitemittaria ihan vaan seuratakseni latauksen kulkua. Akun todellisesta tilasta tuo ei kovin paljoa kerro mutta ainakin sen siitä on saanut selville mitä tuolla latausjännitteelle tapahtuu. Mulla oli tuo IV Cliossakin vähän aikaa mutta tuo "älykäslaturi"(niinkuin asentaja sanoi) tekee tuon jotain kertovan seurannan lähimain mahdottomaksi. Tässä uudessa Capturissa en ole edes viitsinyt kokeilla. Jotain tuohon olisi tietysti mukava saada seurattavaksi mikäli siitä sitten olisi jotain todellista hyötyä? Olen jostain "oppinut" että tayteenladatun akun jännite, ilman kuormaa, on n.12,7v? . Tässä autossahan on aina kuormana esim. kauko-ohjaimen vastaanotin ja ties mitä. Tuo mittaus pitäisi tehdä suoraan akusta ilman noita. Taitaa olla parempi unohtaa koko juttu ja ajellaa vaan niin kauan kun toimii.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Kelien lämpiäminenhän jossain vaiheessa sitten näyttää, palautuuko S&S toimintaan. Aikaisemmin S&S heräsi muutamassa miinusasteessakin, toisinaan jopa täysin kylmälläkin moottorilla.
Vastaan itselleni. Sää lauhtui -3 asteen hujakoille ja S&S heräsi jälleen entisenlaiseen herkkään toimintaansa. Sammui tänäänkin käytännössä joka stopissa - myös kylmälläkin moottorilla. Ilmeisesti tuo "optimoidaan akun latausta" ei tarkoita pelkästään akun liian alhaista varaustilaa S&S:n toimimiseksi - vaan myös yleisesti sitä, että esim. ulkolämpötila voi olla liian alhainen S&S:n toimimiseksi.

teme565

Jäsen
E-Shifterillä voi myös liipaista esim. pysäköidessä tai autoa vekslatessa D:n tai R:n "valmiiksi odottamaan", vaikka liikutaan valintaan nähden päinvastaiseen suuntaan, etukäteen valittu vaihde kytkeytyy kun autoa käy hetkenkin pysähdyksissä. Kätevä ja parkkeerausta nopeuttava ominaisuus.
On muuten näppärä ominaisuus jos autolla on jäämässä kiinni lumihankeen tai haluaa sotkea hankea edestakaisin ajamalla. Jarruun ei siis tarvitse koskea ollenkaan vaan kun vaihdevivusta naksuttelee niin vaihde ja suunta vaihtuu, riittää kun painaa kaasua.

krister

Jäsen
Tosiaan.E-Shifter toimii tuolla tavalla ,mutta oliko niin ,että <8km/h nopeudella voi vaihteen kytkeä R tai D asentoon ja valittu vaihde
kytkeytyy päälle auton pysähtyessä.Lienenkö ymmärtänyt oikein.
Kokeilin tuota asiaa äskettäin,niin jo syttyi keltainen jakarin valo,se saattoi tosin syttyä siitäkin syystä,että etututka oli kuurassa,silloin
pli semmoinen keli,kuten tänäänkin.
-tarkista pysäköintitutka .tuli ilmoitus.

Haluatteko kuulla? kerron kuitenkin. Aamulla ajelin mamman kanssa kauppaan.Siinä keskiviivan vieressä odotellessani kävi melkoinen kopsaus
oikessa peilissä.Ohittava auto hipaisi peiliin.
No me siitä kaupan pihaan,että mitähän kävi? Ei kyllä huomattu mitään vaurioita.

Muutaman minuutin kuluttua viereen ajoi auto josta kuski tuli ulos ja kysyi
-osuiko pahasti? johon minä sanoin en minä ainakaan huomaa mitään.
kuski kysyi viellä
-mitä minä olen velkaajohon sanoin et mitään kun ei mitään vahinkoakaan ole tullut.

Että on olemassa tämmöisiä fiksuja ihmisiä tämäkin 30+ iältään palasi takaisin haki automme sieltä kauppojen P-paikalta
Lyötiin kättä päälle ja sillä selvä.

Ai niin.Sitä käsidesiä piti sitten lotrata tuon kättelemisen jälkeen.

krister

Jäsen
Tulipa mieleeni yksi ei ehkä niin pienikään asia.
Tuntuisi monilla herjaavan tämä rengaspainevahti ,niin minullakin.Pikkujuttu. Ehkei kuitenkaan
kun siihen on tottunut että omiaan se höpöttää,ei tartte välittää.Entäpä sitten jos se onkin oikeassa
jokin rengas onkin reilusti alipaineinen,ja siitä syystä sattuu jotain ikävää.

Tuleeko turvalaitteesta joskus turvaton laite?

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Tulipa mieleeni yksi ei ehkä niin pienikään asia.
Tuntuisi monilla herjaavan tämä rengaspainevahti ,niin minullakin.Pikkujuttu. Ehkei kuitenkaan
kun siihen on tottunut että omiaan se höpöttää,ei tartte välittää.Entäpä sitten jos se onkin oikeassa
jokin rengas onkin reilusti alipaineinen,ja siitä syystä sattuu jotain ikävää.

Tuleeko turvalaitteesta joskus turvaton laite?
Oletko kysellyt myyjäliikkeestä tuosta rengaspainevaroittimesta? Minulla ainakin asia tuli kuntoon kun ohjelmoivat abs-yksikön uudelleen. Ymmärsin, että tämä ongelma on ollut näissä kaikissa.

teme565

Jäsen
Tosiaan.E-Shifter toimii tuolla tavalla ,mutta oliko niin ,että <8km/h nopeudella voi vaihteen kytkeä R tai D asentoon ja valittu vaihde
kytkeytyy päälle auton pysähtyessä.Lienenkö ymmärtänyt oikein.
8 km/h on raja ja vaihteen vaihtaminen pysäyttää auton ja vaihtaa suunnan. Eli ei tarvita jarrulla pysäyttämistä. Tuota juuri torstaina käytin kahdesti kun sotkin jälkiä parissa paikassa, ettei tarvinnut lumihankeen astua matalilla kengillä ja jotta varmasti pääsee parkista poiskin vielä.

jmt

Jäsen
Syttyykö teillä Captur II:n onnelliset(minä olen) omistajat molemmat takasumuvalot? Meillä ei, ohjekirja sanoo "takasumuvalot".

krister

Jäsen
Moi Laira en ole kysellyt po.vahdista pidän sitä aika vähäisenä vikana.mutta onhan se hieman ärsyttävä
niinpä .kun siitä on maksettu on lupa myös vaatia että se toimii.

Petsku76 useimmissa autoissa palaa vain yksi takasumari yleisimmin vasen.
jos en nyt aivan muista väärin,niin siihen oli jokin asia miksi ei kahta.takasumaria.j
viranomainen niitä keksii.On se melko hupaista.

Minullakin aiemmissa autoissa puuttui se toisen sumarin lamppu(paikka sille kylläkin oli)

Ylös Bottom