Captur II

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Petsku76 useimmissa autoissa palaa vain yksi takasumari yleisimmin vasen.
jos en nyt aivan muista väärin,niin siihen oli jokin asia miksi ei kahta.takasumaria.j
viranomainen niitä keksii.On se melko hupaista.

Minullakin aiemmissa autoissa puuttui se toisen sumarin lamppu(paikka sille kylläkin oli)
Muistaakseni juurikin lakipykälät aikanaan saneli sanottavansa tuosta takasumuvalosta. Olikohan jossain vaiheessa aikanaan jopa niin, ettei sumuvalot auton kummassakaan päässä saaneet palaa kuin yhdessä lyhkäisten kanssa jne?? Captur II: ssahan myös etusumareista on luovuttu ja se tuntuu olevan trendi monissa muissakin uusissa autoissa, joissa on tehokkaat ledivalot (esim. monet Volvot, MB:n useat mallit jne.).
Aikaisemmassa kulkupelissä, Kadjarissa takasumarit paloivat kummallakin puolella. Tässä Capturissa on nyt sitten vain yksi takasumari, kuten myös vaimon Cliossa. Varmaan puskurien ja takavalojen muotoilu sanelee pitkälti miten sumarit sijoitellaan....Ja varmaan joissain symmetrisissä valaisinasetelmissa varaus on jätetty vaseman puoleisen liikenteen maihin...
Ei kylläkään haittaisi, vaikka perän umpeen muuraavassa lumipyryssä ajettaessa valoja taakseppäin olisi maksimimäärä....
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 702
Petsku76 useimmissa autoissa palaa vain yksi takasumari yleisimmin vasen.
jos en nyt aivan muista väärin,niin siihen oli jokin asia miksi ei kahta.takasumaria.j
viranomainen niitä keksii.On se melko hupaista.

Minullakin aiemmissa autoissa puuttui se toisen sumarin lamppu(paikka sille kylläkin oli)
Liittyy siihen että takasumuvaloa ei sekoitetaisi jarruvaloihin, monissa autoissa kun takasumuvalo on takavalon yhteydessä niin jarruvaloa ei välttämättä eroitaisi takasumuvalosta (varsinkin silloin jos takasumuvaloja on kaksi).
Meillä teliikennelaki sallii nykyään kaksi takasumuvaloa kyllä (ennen EU:ta ei ollut sallittua kuin yksi), mutta siellä on maininta juurkin että suositeltavaa on yksi takasumuvalo ja sekin silloin mieluummin kuljettajan puolella.

Varmaan puskurien ja takavalojen muotoilu sanelee pitkälti miten sumarit sijoitellaan....Ja varmaan joissain symmetrisissä valaisinasetelmissa varaus on jätetty vaseman puoleisen liikenteen maihin...
Omaan capturiiin löytyy briteista nuo takasumarit ja peruutusvalo peilikuvana, ei brittimallissa on takasumari oikealla ja peruutusvalo vasemmalla.

takasumari.jpg
 
Viimeksi muokattu:

jmt

Jäsen
Viestejä
39
Peruutus/sumuvalot ovat päällepäin identtiset kummallakin puolella, ei tosiaan haittaisi vaikka molemmat sumuvalot palaisivatkin.
 

Akseli

Aktiivinen jäsen
Viestejä
550
Ulkolaisilla foorumeilla ovat pähkäilleet, että joidenkin pikku bugien ilmentyminen voisi riippua mahdollisesti EasyLinkin versiosta. Ainakin joitain typeryyksiä - kuten alkusarjan autoissa jatkuvasti herjaava rengaspainevaroitin - oli viime vuoden aikana saatu kuriin näillä OTA EasyLink -päivityksillä.

Jos viitsitte, katsokaahan mikä versio teillä on? Onko meillä kaikilla sama? Esim. Saksalaisella merkkifoorumilla on ainakin kolmea eri versiota liikkeellä.

Meidän autossa on viimeisin päivitys luovutuspäivältä 8.12.2020 ja ohjelmistoversio : 283C31374R
Tuolla Boschin sivuilla on Renaultin ohjelmistoversioita,


Omassa Cliossa on viimeisin päivitys tullut 11.7 -20.
Ohjelmistoversio 283C34777R

Eilen koitin muistitikun ja läppärin kans hakea päivitystä siinä onnistumatta.
 
Viimeksi muokattu:

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Se on syytä huomioida että nuo Boschin sivujen filut sisältävät vain Easylinkin lähdekoodit, eivät valmiita binaareja. Noilla ei siis suoraan tee mitään, vaan ne pitäisi kääntää softaksi, joka on korkeampaa koodausosaamista kuin mitä esim. itseltäni löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Capturissa ei näköjään ole pissapojan säiliössä anturia. Tai sitten se ei toimi. Miten muilla?

Säiliötä täyttäessä katsoin samalla, minkä merkkinen akku tässä on. Varta näkyy olevan, akun kyljessä on Vartan tarra.
Ihan tavallinen märkä lyijis. Luulin että kaikki valmistajat käyttäsivät järjestään AGM-akkuja uusissa autoissa start-stop-systeemin takia.
EDIT: Näköjään tuo EFB - Enhanced flooded battery on joku tavallisen lyijyakun evoluutioversio, joka kestää tällaisessakin käytössä.


Nissaneissa, ainakin Qashqaissa allianssi käyttää Fiammin akkuja ja ovat varsinaisia murheenkryynejä. Kestävät pahimmillaan vain vuoden tai kaksi. Isällä ollut kaksi J11-mallin Qashqaita ja molemmista akku vaihdettu hiukan yli vuoden ikäisenä takuutyönä.
 
Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Miten tuon AGM-akun kanssa mahtaisi tuo, ainakin mulla päivittäin ilmestyvä, akun optimointi-ilmoitus tulla? Olisko vaikutusta jos vaihtaisin tuohon? Niin, tämä auto on nyt ollut käytössä 7 kk ja ajettu n. 7 tkm. Olisko tuolla takuuasiohin vaikutusta, jos itse vaihtaisin?
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
EFB -akku on "se toinen" vaihtoehto, joita on AGM:n ohella käytetty näissä jarrutusenergiaa talteenottavissa S&S järjestelmissä. Siinä on hyvin pitkälle samantyyppisiä ominaisuuksia mm. syklikestävyydessä ja varauksen vastaanottokyvyssä kuin AGM -akuissa, mutta se on hieman halvempi kuin vastaava AGM -akku.
Jos alkaa itse vaihtamaan akkua toisentyyppiseen, kannattaa olla varma, että niin voi tehdä. En tiedä miten herkkä tämä Captur nyt sitten on, mutta monessa uudessa nykyautossa, joissa on näitä "älykkäitä" virranhallinta/latausjärjestelmiä, autoon tulee akun vaihdon yhteydessä ohjelmoida akun tyyppi ja malli. Etenkin, jos vaihtaa akkuun, joka hiukankin poikkeaa spekseiltään alkuperäisestä.
Meillä tuo akun optimointi ilmoitus näyttäisi tulevan myös silloin, kun ulkolämpötila on yksinkertaisesti liian kylmä S&S toiminnon alkamiseksi. Toistaiseksi S&S on aina herännyt pakkasten jälkeen piakkoin toimintaan ja myös em. ilmoitus kadonnut, kunhan keli on ollut jälleen riittävän lämmin toiminnan alkamiseen (n. -3 astetta). Mainittakoon, että tämän 7 viikkoa, mitä auto on meillä ollut, se on ollut enimmäkseen pätkäajossa. Akku on meidänkin Capturissa Vartan valmistama.

Vaimon kohta kolme-vuotiaassa Cliossa on joku turkkilainen Mutlu -mekkinen EFB-ensiasennusakku. Hyvin sekin on sinäänsä toiminut, joskin Clion S&S on ollut melko kranttu toimimaan jo uudesta asti.

Pissapojassa ei taida tosiaankaan olla varoitusvaloa.
 

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Hieman alle kolme kuukautta ja 5 000 km nyt ajettu ja toistaiseksi ei ole suoranaisia ongelmia ollut.

Easylinkkikään ei ole temppuillut, paitsi sen pari kertaa vaihtanut itsestään mittariston kielen suomeksi, vaikka valittuna on englanti. Tuo korjaantunut sillä että vaihtanut asetuksista kielen joksikin muuksi kuin englanniksi ja sitten takaisin. Etutörmäystutka tuntuu olevan tosi herkkä disabloitumaan, jos tutkan päällä on edes vähän kuuraa.

Lämmityspistokkeen paikan olisi autoliike voinut katsoa paremmin. Itsellä se on asennettu tuohon puskurin ilmanohjaimen alapuolella olevan mustan muovin yläosaan, mikä on viistottu ylös ja taaksepäin. Tuo kerää lunta ja samaten pistokkeen pesään menee helposti vettä. Yhden kerran aamulla oli kylmä auto kun oli tolpan vikavirtasuoja lauennut pistokkeessa olevan veden takia.

Tuossa näkyy tuo puskurin muoto

Talviautona on kyllä hyvä. Tuoli ja ratti lämpenee nopeasti ja samaten tuo ilmastointikanavan lisälämmitin alkaa äkkiä lämmittää. Kiassa oli myös tuo sähköinen lisälämmitin, mutta ei se näin äkkiä lämmittänyt. Kuinkahan tehokkaat vastukset Renuissa on ja minkähän kokoinen laturi tässä on? Tuskin tuo nyt 1 000 wattia tehokkaampi on ja laturi varmaan joku 150-ampeerinen?

EDIT:
Keski-Euroopan malleissa näyttää olevan 120-ampeerinen, mutta näissä pohjolaan tuotavissa on pakostakin tehokkaampi. Pitääpä tuokin koittaa kurkistella.
 
Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
On mullakin nyt mennyt joku viikko ilman sen suurempia uusia "yllätyksiä" paitsi nuo ajotietokoneen näyttötiedot siinä nopeusmittarin kahta puolen on silloin tällöin sammuneet kokonaan tai osittain. Mulla on ollut niissä nuo kulutuslukemat ja toisessa radion asematiedot.. Nuo on kyllä aina saanut siihen sitten taas takaisin ja pysyneet ehkä pari päivää tai muutaman viikon. En ole tuosta käynyt valittamassa kun ajattelin sitten eka huoltoon tuonkin kertoa. Ei vaan oikein vakuuta nuo kaikki toiminnot.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Yhdyn Temen kommenttiin auton talvisopivuudesta: Tämä uusi Captur on todella lämmin auto ja lämmöt nousevat ärhäkästi. Avustavat lämmittimet ovat myös ilahduttavan tehokkaita. Hyvä talviauto kaikkiaan. Takajarrutkaan eivät ole jäätyilleet. Lukot pelaavat hienosti. Tankinluukun ympärystä on joutunut pari kertaa puhdistelemaan jäästä, mutta luukun lukitus itsessään toimii hyvin. Auto on myös hyvä ajaa, ei souda, eikä haeskele pahemmin uria talvisellakaan maantiellä. Pirteä moottori jaksaa edelleen hymyilyttää vaikka kuumin kuherruskuukausi on ohitse.

Meillä lämmittimen pistoke on auton edessä, etusäleikön alareunassa, lähellä keskitutkaa. Sinäänsä OK paikka, mutta Calixin "jalallinen" pistoke on hieman rimpulan oloinen. Saa pakkasilla varoa, ettei kiskaise johtoa irti vetäessä halki mitään muoviosaa.
Meilläkin on nyt tovi mennyt kohtuu vähin bugituksin - tai sanotaanko - että mitään uutta ei ole ilmennyt. Trippikin on ollut nollautumatta jonkun aikaa, mutta jotain tuttuja kommelluksia nyt sentään: Tunnelmavalot nollaavat kirkkauden edelleen profiilien vaihdossa miten sattuu ja myös keskinäytön kirkkaus elelee välillä omaa elämäänsä.... Eilen tankatessani tankin aivan täyteen jäi polttoainemittari näyttämään kolmea palkkia, mutta päivittyi näyttämään täyttä uudelleen käynnistyksen (ja ovien lukitsemisen) jälkeen. Näin on käynyt joskus muidenkin Rellujemme kanssa.
Navigaattorin Suomi-karttaan tuli eilen joku päivitys. Sinäänsä Rellun oma navi ei kiinnosta, itse käytän Android Auton Google Mapsia, jos navigoin johonkin.
Meillä on ajettu nyt pari kk. ja 2200 km.
 
Viimeksi muokattu:

-Tom-

Jäsen
Viestejä
43
Nyt vaikuttaisi siltä, että nämä mittariston sivulehtien resetoitumiset ja tunnelmavalojen sammumiset ovat (toivottavasti) korjaantunueet ohjelmistopäivityksillä. Ainakaan mitään ylimääräistä häikkää ei enää ole ilmaantunut näiden suhteen.
Captur kävi siis ensihuollossa tammikuun 15 pv, ja tämän lisäksi vielä etukameran softapäivityksessä 29.1, jolloin ajettiin vielä joku päivitys viihdejärjestelmään tjsp.
Ruutu ilmoittaa nyt tällaisia järjestelmätietoja:
20210202_175957.jpg
 

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Itsellä on lisävarusteena vielä lämmitettävä tuulilasi ja sillekin ollut useamman kerran käyttöä, kun ei tuo 1 400 W sisälämmitin jaksa tuulilasista jäätä täysin sulattaa. Auton kun käynnistää ja pistää lasin lämmityksen päälle niin lämmitysjohtoa kerätessä tai lumia harjatessa jää sulaa niin että sen voi sitten pyyhkäistä lasilta pois. Ja vielä mukavampi tuo on jos ei ole ollut lämmityksessä ollenkaan.

Nissan Qashqailla paljon ajaneena ajattelin että onko kaikki crossoverit yhtä veteliä ajaa, mutta ei näköjään. Captur on yllättävän jämäkkä kitkarenkaillakin niin kesärenkailla meno on luultavasti vielä hiukan tukevampaa. Tuo talvinen jämäkkyys voi tosin johtua myös siitä, että tässä on alla Hakkapeliitta R3 SUV:t, eikä henkilöautosarjan renkaat. Ihmettelin tuota autoliikkeen talvirengasvalintaa, mutta vakio-R3:sia ei näköjään tässä koossa edes saa.

Kone on kyllä hyvä. Rauhallisessa ajossa lipuu rauhallisesti pienillä kierroksilla, mutta kun nilkkaa vähän ojentaa niin alkaa tapahtua. Kesää odotellessa, että pääsee ajamaan vähän dynaamisemmin.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Kiinnostaisi tuo Suomi-kartan päivitys ainakin siltä osin kun tämä uudesta minulla ollut versio vähän väliä ilmoittelee päällystämättömästä tiestä vaikka tie on ihan normaali asfalttipintainen.. Tuohon ei ainakaan syksyllä ollut olemassa korjausta vaikkei siitä silloin, eikä paljon tälläkään hetkellä, olisi paljoa iloa kun tuo DATA-yhteys ei ole toiminut syyskuun jälkeen eikä sille ole korjausta saatu aikaan(vaikka lupasivat). Nyt on tavoitteena ensi heinäkuu eka huollon yhteydessä. Saapi vaan nähdä miten taas käy.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Itsellä on lisävarusteena vielä lämmitettävä tuulilasi ja sillekin ollut useamman kerran käyttöä, kun ei tuo 1 400 W sisälämmitin jaksa tuulilasista jäätä täysin sulattaa. Auton kun käynnistää ja pistää lasin lämmityksen päälle niin lämmitysjohtoa kerätessä tai lumia harjatessa jää sulaa niin että sen voi sitten pyyhkäistä lasilta pois. Ja vielä mukavampi tuo on jos ei ole ollut lämmityksessä ollenkaan.

Nissan Qashqailla paljon ajaneena ajattelin että onko kaikki crossoverit yhtä veteliä ajaa, mutta ei näköjään. Captur on yllättävän jämäkkä kitkarenkaillakin niin kesärenkailla meno on luultavasti vielä hiukan tukevampaa. Tuo talvinen jämäkkyys voi tosin johtua myös siitä, että tässä on alla Hakkapeliitta R3 SUV:t, eikä henkilöautosarjan renkaat. Ihmettelin tuota autoliikkeen talvirengasvalintaa, mutta vakio-R3:sia ei näköjään tässä koossa edes saa.

Kone on kyllä hyvä. Rauhallisessa ajossa lipuu rauhallisesti pienillä kierroksilla, mutta kun nilkkaa vähän ojentaa niin alkaa tapahtua. Kesää odotellessa, että pääsee ajamaan vähän dynaamisemmin.
R3 SUV:it on meilläkin Capturin alla ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Pitoa on ja melutaso ok. Ovat muuten "made in Russia"...
Vaimon Clioon otettiin aikanaan kokeeksi Continentalin kitkat - nykyään ovat sitä toiseksi uusinta sukupolvea ja paljonhan nekin saivat ostoaikaan vertailuissa kiitosta. Itse kuitenkin olen vakuuttuneempi Nokian kitkoista etenkin keston, mutta myös pidon suhteen. Olen ajanut Nokian eri kitkasukupolvia aina Rsi:stä lähtien.
Meillä on Capturissa sisätilalämppärinä 2100 watin tehomylly ja kyllähän se jo sulattaa ikkunatkin. Haittapuolena sulamisvesi, joka liimaa pyyhkimet ja tekee kitiseviä jääpatteja lasien ja korin tiivisteiden saumakohtiin.
Temellähän on Tce 155, joten ruutia on vielä enemmän kuin jo sinäänsä makeasti vetävässä 130:ssä. Sport-tilassa reagointi on terävintä, mutta kierrokset pysyvät matka-ajossakin yleensä korkeammalla kuin perustilassa, joten sitä ei tule jatkuvasti käyteltyä. Eco-ajotilaa en ole kuin pikaisesti kokeillut. Se tappaa menon ihan totaalisesti. Ajotiloissa on ihan oikeastikkin eroa.

^¨On myös mukava kuulla, että näitä tuttuja bugeja saadaan päivityksillä pikkuhiljaa korjattua.:)
¨^ En muuten tajunnut tänään ajellessa kuunnella hävisikö hiekkatie-ilmoitukset. Minusta tuntuu etteivät hävinneet?
 

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Ei oikein ota selkoa tuosta Easylinkin over the air -päivitysten toiminnasta.

Painoin taas kerran tänään asetuksista check for updates ja Easylink lähtikin lataamaan päivitystä. Ruudulle tuli muistaakseni "Download in progress" ja latauspalkki. Tuo lataus kesti noin puoli tuntia, sopivasti kotimatkan.

Sitten ruutuun tuli kuvan kaltainen teksti ja tuosta ei sitten enempää tapahtunutkaan, vaikka tunnin verran odotti. Ajattelin että katsotaan, tapahtuuko mitään ja ajelin noin tunnin lenkin.


Lopulta kyllästyin, sammutin auton ja pistin ovet lukkoon. Avasin ovet uudestaan ja nyt näyttöön tuli muistaakseni teksti "Map update in progress, do not shut down the engine" vaikkei auto tuossa kohtaa edes käynyt. Ilmoituksessa oli OK-nappi, mutta en ehtinyt sitä painaa kun ilmoitus hävisi.

Kun valikosta tarkastaa, niin update status ei näytä mitään, eikä softaversio ole muuttunut. Pitää seuraavalla ajolla katsoa, tapahtuu check for updatesta mitään.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Olen tuolta renault-asiakaspalvelusta kysellyt viime kesästä alkaen vähän kaikkea ja aina ovat jaksaneet vastata. Iso kiitos vaan sinne suuntaan. Kyselisin tätäkin jos olisi omastani kyse. Jos jaksat kysellä niin olisi mukava kuulla mitä sanovat.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Saman suuntaisesti se kartanpäivitys meilläkin meni: Itse lataus kesti varmaan 30 -40 minuuttia kotipihassa. Sen jälkeen kun latauspalkki meni loppuun asti, easylink alkoi asentamaan päivitystä ja tein kuten Temekin, eli jätin auton ensiksi pihaan käymään ja sitten vielä ajelinkin jonkin aikaa. Tiimalasi ei hävinnyt vaikka auto oli käynnissä ainakin tunnin. Kyllästyin, sammutin auton ja jätin sikseen, mutta eipä tuo kyllä herjannutkaan mitään. Tänään kokeiltaessa update ilmoitti olevansa ajantasalla, eikä uusia päivityksiä löytynyt. En osaa sanoa, menikö kartan päivitys lopulta maaliin asti. Mistä sen karttaversion näkee vai näkeekö mistään??
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Taas vähän uutta: nyt eka kerran syttyi tuo työkaluvaroitusvalo. Paloi jonkun aikaa ja sitten taas uudelleen vähän myöhemmin vähäksi aikaa. Mitään muita varoitusvaloja tai tekstejä ei ilmestynyt niinkuin ohjekirjassa kerottiin useista eri jutuista. Täytyy seurata miten jatkossa, mutta mietin vaan mistä tämä nyt ei oikein pitänyt? Olisko nuo pakkashuurtumat vaikuttamassa? Auto ollut ulkona katoksessa jossa ei vielä ennen ole ikkunat olleet huurtuneet niinkuin nyt jostain syystä.

Nyt päivällä kun ilmat lämpeni ja huurteet hävisi niin ei enää ole tuota työkalua vilauttanut? Voisko olla esim huurtumat tutka-antureissa tai ehkä sadetunnistimessa tai gps ei saanut yhteyttä ?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ylös Bottom