Captur II

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Täytyy näköjään taas kaivaa tuo ohjekirja käteen. Tuota p-nappia ei ole tullut käytettyä. Siinä vaihdevivun juuressa kanssa ne kolme merkintää r n d näkyy vain kun kone on käynnissä. Kai siinä sitten on se n kun koneen sammuttaa vaikka siihen asti on ajanut d´llä? Elikä pitäisi kai sitten painaa sitä p-nappia vielä ellei tuo käsijarrutieto näy taulussa?
Capturin sähköinen käsijarru on ainakin itselläni linkitetty autoholdiin. Jos autohold ei ole päällä, ei pysäköidessä mene käsijarrukaan automaattisesti päälle. Sinänsä vähän kummallinen "linkkaus", mutta ihan hyödyllinen jos ei aina halua käsijarrua käyttää.

"Kelluvalla" vaihdekepillä varustetun Capturin voi huoletta sammuttaa vaihde päällä. P-asento menee sammuttaessa itsestään päälle.

Käsijarrulle on vielä erikseen oma nappinsa, kuten myös autoholdille siinä keskikonsolissa.
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
174
Hei. Sen verran vielä, että kyllä noissa lapsukaisten japskeissa on kanssa aluvanteet myös talvella, eli veikkaisin kuitenkin että eiköhän se jotenkin siitä Rellujen rumpujen/hihnojen rakenteesta/materiaalista johdu että sinne kosteutta syntyy/joutuu/pääsee näissä Suomen oloissa. Veikkaus jälleen on että peltivanne suojannee sen rummun ja hihnat paremmin. Painepesurien käyttö vaatii tiettyä malttia myös moottoria pestessä, ken sitten käyttäneekin:cool::p
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Capturin sähköinen käsijarru on ainakin itselläni linkitetty autoholdiin. Jos autohold ei ole päällä, ei pysäköidessä mene käsijarrukaan automaattisesti päälle. Sinänsä vähän kummallinen "linkkaus", mutta ihan hyödyllinen jos ei aina halua käsijarrua käyttää.

"Kelluvalla" vaihdekepillä varustetun Capturin voi huoletta sammuttaa vaihde päällä. P-asento menee sammuttaessa itsestään päälle.

Käsijarrulle on vielä erikseen oma nappinsa, kuten myös autoholdille siinä keskikonsolissa.
Juuri näin.

E-Shifterillä varustettu Captur menee aina automaattisesti P:lle kun auto on pysähtyneenä ja kuljettajan ovi aukaistaan. Lisäksi se menee P:lle aina kun virta katkaistaan. Toisinsanoen auton karkaaminen on käytännössä mahdotonta.
Ja käsijarru toimii tosiaankin automaattisesti vain jos autohold on päällä ja tällöinkin toiminta linkittyy pysähtymisen lisäksi muistaakseni turvavyön poiskytkemiseen/kuljettajan oven avaamiseen. Ajon aikana autohold pitelee autoa paikallaan käyttöjarruilla, se on ikäänkuin mäkilähtöavustimen jatke.

E-Shifterillä voi myös liipaista esim. pysäköidessä tai autoa vekslatessa D:n tai R:n "valmiiksi odottamaan", vaikka liikutaan valintaan nähden päinvastaiseen suuntaan, etukäteen valittu vaihde kytkeytyy kun autoa käy hetkenkin pysähdyksissä. Kätevä ja parkkeerausta nopeuttava ominaisuus.

Voiko noissa olla muka erilaisia toimintakonfiguraatioita?
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Niinpä. Ihmettelen vaan edelleen miksei tuo ns.käsijarru tai P kytkeytynyt päälle ennenkuin olin käyttänyt turvavyön kiinni. Pitäisköhän kokeilla uudestaan ilman turvavyön kiinnitystä josko vielä on auto lähtemässä omille teilleen. Tuossa ohjekirjassakin taitaa olla asiasta jotain (jos sen vaan osaisi oikein siitä ottaa)
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
299
Noista takajarruista vielä.

Minulla 2008 Hyundai i30:ssa takapalat kuluivat puolet nopeammin kuin etumaiset. Olen jokseenkin vakuuttunut, että syynä oli ajonvakautus, joka jarrutteli omia aikojaan. Niinpä uskonkin, että uusissa autoissa takajarrutkin toimivat aina jarrua poljettaessa riippumatta voimasta. Ainakin Avensiksen takalevyt kiilsivät koko 140000km matkan vaikka paloja ei tuolla matkalla vaihdettu kumpaankaan päähän.

Tai sitten Rellun jarrut on jotenkin oudost mitoitettu, mutta hyvin Kadjar pysähtyy.
 

jmt

Jäsen
Viestejä
39
Ajokortti ollut vuodesta -81, ja ainoa missä takapään jarrut jäätynyt on -84 Opel Ascona, ja nyt Renault Captur 2020.
Eli turha tulla läikkyttämään että kumma ettei kuski huomaa jos yksi pyörä on jumissa, täällä napapiirin pohjoispuolella on muutakin kuin +-keliä.
Tervetuloa kokeilemaan. Viärsyttää että aletaan puhumaan asian vierestä. Hyvää Uutta Vuotta kaikille Renault-ihmisille!
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Juu, ei kannata provosoitua, kyllä näissä Relluissa on ihan kuljettajan toimistakin riippumattomia tyyppivikoja ja "ominaisuuksia". Teet niin tai näin, niin joku paikka vaan prakaa. Tämän voin sanoa aika monen kyseisen merkin mallin omistaneena. ;)

Itse otin tänään riskin ja pesin alkavan vuoden kunniaksi Capturin viimeisen päälle, kun keli oli sopivasti nippanappa plussalla. Myös vanteet (ja varmaan nyt sitten takarummutkin) sai ihan kunnon vesisuihkut, esipesuvaahdot + vanneharjaukset. Keli näyttäs täällä menevän hiukan miinukselle, jotes saas nähdä miten käypi.
Sen verran vaisto sanoi, että jätin auton pihaan seisomaan P:lle. Käppärin nappiin en koskenut, kun ei tullut pesun jälkeen ajettua.
Vajaa 2 viikkoa edellisestä pesusta ja kyljissä oli yllättävän paljon lentoruostetta ja pikitäpliä!! Talvi se on näköjään tämäkin.
 

jmt

Jäsen
Viestejä
39
Petsku 76, täällä pohjoisessa on aloitettu muutama vuosi sitten tien hoito suolauksella, mikä ei toimi, eli lunta sataa ja lämpötila miinuksella koko ajan. Nykyään on koko ajan varoitus huonosta ajokelistä, mikä ennen oli normi ajokeli. Täällä sataa lunta 60-120cm joka vuosi ja pakkanen vaihtelee 0--40°asteeseen. Lämpö tuntuu kyllä riittävän Capturissa ja hyvät valot, olen kuiteninkin asentanut lisävalot.
 

teme565

Jäsen
Viestejä
338
Millainen huoltoväli bensakoneisissa Renaulteissa on? Onko 12kk/20 000 km öljynvaihtoväli/mitä valohoitoa sitten halutaankaan? Itsellä ei muistaakseni auton mukana tullut mitään kuponkia, josta nuo kävisi ilmi
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
153
Millainen huoltoväli bensakoneisissa Renaulteissa on? Onko 12kk/20 000 km öljynvaihtoväli/mitä valohoitoa sitten halutaankaan? Itsellä ei muistaakseni auton mukana tullut mitään kuponkia, josta nuo kävisi ilmi
Itse kolme uutta rellua ostanut. Aina saanut erilliset A4 papereilla olevat tiedot huolloista ja tarkemmat takuuehdot. Niistä selviää huoltojen sisällöt, öljyjen luokitukset jne. Kannattaa pyytää moiset jos et ole saanut.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Huolto-ohjelma ja takuuehdot tulivat meillekkin erillisessä A4 tulostepinkassa..... Kuten ovat tulleet kaikkien edellisten Rellujen kohdalla.
30 thkm tai 1 vuosi (kumpi täyttyy ensin) on huollossa käynnin väli.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Taas nollas matka/kulutusmittarin 2 kertaa saman päivän aikana... Kuten vähän etukäteen pelkäsin, aamusta aina iltapäivään asti liikkeelle lähdettiin "paukkumalla" sekä perää niiaamalla, jos käppärin nappiin oli pysäköinnissä koskenut. Aamun ensimmäisellä paukkulähdöllä toinen takapyörä liuku suksena muutaman metrin kunnes herkesi pyörimään.
Iltapäivällä käsijarru alkoi aukeilla pysäköintien jälkeisissä lähdöissä täysin normaalisti. Yritin päivän kuluessa mahdollisuuksien mukaan jarrutella reippaammin, jotta viimeisetkin viikonlopun pesun jäljiltä olevat kosteudet takarummuista häviäisi.
Uskaltaakohan tätä pestä talvella? Varmaankin uskottava, että vettä ei kannata tämänkään Rellun yhteydessä viedä lähellekkään takarumpuja, jos pikkuisenkin keli menee miinukselle. :rolleyes:
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Tämä taitaa olla jonkinlainen "ominaisuusko"? tälle uudelle sähköiselle pysäköintijarrulle? Nyt kun täälläkin etelässä pakkanen kiristyi melko nopeasti oli eka liikkeellelähtö eilen melkoinen röykytys. Ilmeisesti pluskelien jäljiltä oli jäänyt vettä? Tuon lähdön jälkeen se sitten taas toimi normaalisti. Mietin kanssa tuota pesujuttua että arvaisko tuota tehdä nyt kun taas lupaavat kelien pysyvän kuivenpana ainakin muutaman päivän. Mulla on tuossa lämmin pesutalli käytettävissä ja rupesin hommiin. Takapyörät jätin koskematta. Tuon edellisen tarinan takia yritin vielä kuumailmapuhaltimella saada rummut lämpimiksi. Parin tunnin lämpimässäolon jälkeen ajoin auton yöksi ulos. Tänään pakkasta - 7 ja ei mitään ongelmia pysäköintijarrun kanssa. Tulikohan ylireagoitua vai onko tuo todella noin kranttu?
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Tämä taitaa olla jonkinlainen "ominaisuusko"? tälle uudelle sähköiselle pysäköintijarrulle? Nyt kun täälläkin etelässä pakkanen kiristyi melko nopeasti oli eka liikkeellelähtö eilen melkoinen röykytys. Ilmeisesti pluskelien jäljiltä oli jäänyt vettä? Tuon lähdön jälkeen se sitten taas toimi normaalisti. Mietin kanssa tuota pesujuttua että arvaisko tuota tehdä nyt kun taas lupaavat kelien pysyvän kuivenpana ainakin muutaman päivän. Mulla on tuossa lämmin pesutalli käytettävissä ja rupesin hommiin. Takapyörät jätin koskematta. Tuon edellisen tarinan takia yritin vielä kuumailmapuhaltimella saada rummut lämpimiksi. Parin tunnin lämpimässäolon jälkeen ajoin auton yöksi ulos. Tänään pakkasta - 7 ja ei mitään ongelmia pysäköintijarrun kanssa. Tulikohan ylireagoitua vai onko tuo todella noin kranttu?
Aika krantun oloinen on pesulle, niinkuin on tuo rouvan IV koppanen farkku-Cliokin ja kokemukseni mukaan moni edellinen Rellu takarumpurakenteella. Tässä suhteessa uusi Captur on uskollinen merkkiperinteille, joskin kahva ja vaijerit ovat korvautuneet sähkömoottoreilla... Syy jäätymiseen on siinä, että kengät jäätyvät rumpuun kiinni, eli käyttömekanismi ei näytä vaikuttavan. Mekanismi palauttaa, mutta kengät eivät palaudu mukana.

Oman Capturini pesin tosiaan viime viikonloppuna suojakelillä pakkasten alla, ja maanantaina kelin painuessa miinukselle lähdöt olivat sitten yhtä paukuttelua ja juuttumista, mutta kun sitkeästi jaksoi "liioitella" jarrutusten kanssa, alkoi vähitellen toimimaan normaalisti. Eilen pakkasta oli parhaillaan -15 astetta ja ei enää minkäänlaisia ongelmia.
Etenkin pesun - ja miksei märkien kelien jälkeen pakastaessa kannattaa siis kuivatella takarumpuja jarruttelemalla muutaman kerran reippaammin, että myös takakäyttöjarrut joutuvat töihin.
Ja varmaan Helmisenkin neuvoa kannattaa noudattaa, eli talvipesuissa välttää kaikkein kovinta läträämistä ja painesuihkuja takapyörien yhteydessä.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Niinpä tuo kuulostaa. Ehkä tässä meikäläinen tuon kanssa jotenkin osaisi temppuilla, mutta kun auto on vaimon käytössä pääasiassa, niin on melkein turha yrittää mitään selitellä. Kyllä tämä on mielestäni maahantuojan/valmistajan asia saada homma toimimaan kunnolla.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Kiinnostaisi vielä kuulla, että minkälainen tuo takarumpu on avattavaksi? Tuleeko siinä laakerit mukana ja vaatii ulosvetäjän vai lähteekö siitä muuten?
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
339
Mikään auto mikä minulla on ollut,ei ole jäätänyt ikinä mistään!Vaikka pesen auton viikottain, ja ei tallia..Kadjari kanssa ei ole jäätynyt.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Ihan hyvä video muuten, mutta on ehkä vanhemman Clion kun on neljällä pultilla ja mekaanisella käsijarrulla. Tässä on viisipulttinen ja sähköinen pysäköintijarru, mutta ehkä tuo avaaminen silti käy yhtä helpon näköisesti?
 
Ylös Bottom