Megane IV

Viestejä
481
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

kimbe sanoi:
bugenhagen sanoi:
On eräästä rellun tuoreesta pikkukoneesta.
Osa myllyistä valitaan tohon raskaaseentestiin. Ajetaan vitosella kuormitettuna moottoripenkissä tosiaan 5000 kiepillä minuutissa, tuleehan tuossakin kilometreja n. 30-40 tkm. rasitettuna. mitälie vastaa sitten laskennallisia normi kilometrejä. Veikkaan että löytyy jo paljon kulumisia joita ingenjöörit saa sitten päivitellä ja keksiä vahvistusta. Eri moottorille tehdään sitten esim. tuo kevyempi testi, osalle taas jotain muita testejä. Eipä mikään noista valmistajista oikein noista kirjoittele, kun tuntuvat olevan omat salaisuutensa.
Ok. Muutama vuosi takaperin renulla moottoreitten / ecujen kalibrointihommia tehnyt kirjoitteli rsmegane-foorumilla mm. tuollaista alla olevaa. Ei suoraan eritellyt, että mitä koneita koskee, mutta vaikuttaa joka tapauksessa aavistuksen rankemmalta.

"After we calibrate an engine, it has to pass some reliability tests which are draconic: 600 hours of full speed (basically you run the engine 250rpm below rpm limit), 450 hours of ramps (you accelerate from idle to full load in 20-30 seconds and back) and the most harsh test is when we also cycle the water temp inside the engine between 0 to 110, while the engine goes to full load and back thousands of times."
Onhan noita erimoisia testejä eri moottoreille paljonkin, varsinkin tehokkaimille malleille. Salassapito on noille vahva.
Siinon jotain merssun mainosta
https://www.youtube.com/watch?v=dLTzKhiQnYg
https://www.youtube.com/watch?v=TrVN6-ZVfKY
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
868
Tykkäyksiä
19
Vs: Megane IV

bugenhagen sanoi:
Onhan noita erimoisia testejä eri moottoreille paljonkin, varsinkin tehokkaimille malleille.
On varmasti joo ja tuskinpa samalla kaavalla edes menee vuodesta toiseen, kun moottorit ja materiaalit vaihtuu. Sillä nyt lähinnä kysyinkin, että mistä sarjasta tuo mainitsemasi testi on, kun joillekin renun moteille jokseenkin rankempiakin vetoja nähtävästi tehdään. Tosin syytä tehdäkin, kun lujuuslaskenta- yms. ohjelmistojen kehittymisen myötä pitävät materiaalivahvuudet ja varmuuskertoimet nykyään aika minimissään.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
Vs: Megane IV

bugenhagen sanoi:
kimbe sanoi:
Onko nuo moottoritestin speksit renun osalta jotain faktaa jostain? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun vaikuttaa enemmänkin kevyeltä kuin raskaalta testiltä.
On eräästä rellun tuoreesta pikkukoneesta.
Osa myllyistä valitaan tohon raskaaseentestiin. Ajetaan vitosella kuormitettuna moottoripenkissä tosiaan 5000 kiepillä minuutissa, tuleehan tuossakin kilometreja n. 30-40 tkm. rasitettuna. mitälie vastaa sitten laskennallisia normi kilometrejä. Veikkaan että löytyy jo paljon kulumisia joita ingenjöörit saa sitten päivitellä ja keksiä vahvistusta. Eri moottorille tehdään sitten esim. tuo kevyempi testi, osalle taas jotain muita testejä. Eipä mikään noista valmistajista oikein noista kirjoittele, kun tuntuvat olevan omat salaisuutensa.
Tarkoitat ilmeisesti 1.3 Tce konetta koska se on rellulla ainoa täysin uusi kone 7 vuoteen?
Minusta rellun lähestymistapa on hyvä, parannellaan hyväksi todettua vanhaa konstruktiota, samaa metodiahan MB käytti (varsinkin OM617 koneessa joka nähtiini kolmena eri vuosikymmenenä mersun nokalla).
Moottoreista toiseksi uusin on R-sarjan 1.6 dCi koneet julkaistiin 2011 ja kolmantena bensiinikoneissa tulee H-sarja vuodelta 2008 (Meganessa vapaastihengittävänä 1397cm³ kokoisena ja turbolla varustettuna tutut 0.9Tce ja 1.2 Tce).
Niin olisko linkkiä tuohon testiin mitä kimblekin kysyi ettei mene ihan mutu jutuiksi kun tuollaista faktana kirjoittelet?

Palataan tuohon uuteen meganeen.
Älkkiä vilkastuna (valmistajan varaosanumeroista) vahaa testattua on seuraatav kohdat.
Moottorit.
Turbo (on vähän uudempi löytyy Megane III pellin alta).
Manuaalivaihteistot.
Vetoakselit (varaosanumeroltaan samat olivat jo Megane I alla).
Etupyörän napa (2013 Qashqaista lainattu).
Etujarrulevyt (löytyy jo Megane I mallin alta).

Eli moottori ja voimansiirto on koekeiltu ja testattu pitkään muissa malleissa.

Takajarrut ja navat on uutta (samaa kuin Talismanin alla).
 
Viestejä
481
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

hhelminen sanoi:
bugenhagen sanoi:
kimbe sanoi:
Onko nuo moottoritestin speksit renun osalta jotain faktaa jostain? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun vaikuttaa enemmänkin kevyeltä kuin raskaalta testiltä.
On eräästä rellun tuoreesta pikkukoneesta.
Osa myllyistä valitaan tohon raskaaseentestiin. Ajetaan vitosella kuormitettuna moottoripenkissä tosiaan 5000 kiepillä minuutissa, tuleehan tuossakin kilometreja n. 30-40 tkm. rasitettuna. mitälie vastaa sitten laskennallisia normi kilometrejä. Veikkaan että löytyy jo paljon kulumisia joita ingenjöörit saa sitten päivitellä ja keksiä vahvistusta. Eri moottorille tehdään sitten esim. tuo kevyempi testi, osalle taas jotain muita testejä. Eipä mikään noista valmistajista oikein noista kirjoittele, kun tuntuvat olevan omat salaisuutensa.
Tarkoitat ilmeisesti 1.3 Tce konetta koska se on rellulla ainoa täysin uusi kone 7 vuoteen?
Minusta rellun lähestymistapa on hyvä, parannellaan hyväksi todettua vanhaa konstruktiota, samaa metodiahan MB käytti (varsinkin OM617 koneessa joka nähtiini kolmena eri vuosikymmenenä mersun nokalla).
Moottoreista toiseksi uusin on R-sarjan 1.6 dCi koneet julkaistiin 2011 ja kolmantena bensiinikoneissa tulee H-sarja vuodelta 2008 (Meganessa vapaastihengittävänä 1397cm³ kokoisena ja turbolla varustettuna tutut 0.9Tce ja 1.2 Tce).
Niin olisko linkkiä tuohon testiin mitä kimblekin kysyi ettei mene ihan mutu jutuiksi kun tuollaista faktana kirjoittelet?

Palataan tuohon uuteen meganeen.
Älkkiä vilkastuna (valmistajan varaosanumeroista) vahaa testattua on seuraatav kohdat.
Moottorit.
Turbo (on vähän uudempi löytyy Megane III pellin alta).
Manuaalivaihteistot.
Vetoakselit (varaosanumeroltaan samat olivat jo Megane I alla).
Etupyörän napa (2013 Qashqaista lainattu).
Etujarrulevyt (löytyy jo Megane I mallin alta).

Eli moottori ja voimansiirto on koekeiltu ja testattu pitkään muissa malleissa.

Takajarrut ja navat on uutta (samaa kuin Talismanin alla).
En jaksaisi enää jankata. Moottorit käy muitakin testejä joissa on monia kehitysversioita, olkoonkin vaikka olisi kuinka vanha pohja.
Ei ole heittää linkkiä kun ei ole, en ole kyllä kattelukkaan ;D. Tehtaat eivät niitä jakele. Rellulla on mm. 0.8l ja 1.0 uusia koneita:
https://www.cardekho.com/carmodels/Renault/Renault_KWID
Melkoinen mopoauto ;D
Olkoon tämä jankkaaminen osaltani tässä.
Löytyi pikaisella etsimisellä tuollainen pätkä kialta
https://www.guideautoweb.com/en/videos/3343/did-you-know-engine-torture-testing/
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
Vs: Megane IV

bugenhagen sanoi:
Rellulla on mm. 0.8l ja 1.0 uusia koneita:
https://www.cardekho.com/carmodels/Renault/Renault_KWID
Tuo on 1 litrainen versio on mersun kanssa kehitetty Twingoon ja Smartiin, rellun tyypppi on H4D 400 (kyseessä 10 vuotta vanha H sarjan moottori siis).
0.8 litrainen on vain kuutiotilavuuden pienennys kyseisestä litraisesta koneesta.
Uutta on edellisiin H sarjan koneisiin perinteinen yksirivinen jakopään ketju (pienempi kitka ja massa) sekä pienempikitkaiset nokat (nokan selkäpuoli kavennettu).
Kantavat rellulla mallityyppiä Sce (Smart Control efficiency) ja edeltäjä 1 lirtaisena (3 syl vapaastihengittävänä) löytyy japanin markkinoilta Nissan Micran nokilta..
Voihan joku noita uusisksikin sanoa mutta perustuvat pitkälti vanhoihin H sarjan koneisiin.

EDIT Niin ja vielä on "uusia" 1.6 Sce (mm Megane IV pellin alta löytyy), on Nissanin HR16DE eli H sarjan moottori sekin..
 
Viestejä
481
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

hhelminen sanoi:
bugenhagen sanoi:
Rellulla on mm. 0.8l ja 1.0 uusia koneita:
https://www.cardekho.com/carmodels/Renault/Renault_KWID
Tuo on 1 litrainen versio on mersun kanssa kehitetty Twingoon ja Smartiin, rellun tyypppi on H4D 400 (kyseessä 10 vuotta vanha H sarjan moottori siis).
0.8 litrainen on vain kuutiotilavuuden pienennys kyseisestä litraisesta koneesta.
Uutta on edellisiin H sarjan koneisiin perinteinen yksirivinen jakopään ketju (pienempi kitka ja massa) sekä pienempikitkaiset nokat (nokan selkäpuoli kavennettu).
Kantavat rellulla mallityyppiä Sce (Smart Control efficiency) ja edeltäjä 1 lirtaisena (3 syl vapaastihengittävänä) löytyy japanin markkinoilta Nissan Micran nokilta..
Voihan joku noita uusisksikin sanoa mutta perustuvat pitkälti vanhoihin H sarjan koneisiin.

EDIT Niin ja vielä on "uusia" 1.6 Sce (mm Megane IV pellin alta löytyy), on Nissanin HR16DE eli H sarjan moottori sekin..
Jäi sulta tuo 1,8 pois. ;D ;D
 
Viestejä
35
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

tcane sanoi:
Muistaakseni kyse ei ollut huohotinputkesta. Valo ei syttynyt pitkässä siivussa tai heti sen jälkeen vaan perillä kylällä pyöriessä kun paikat ei kunnolla lämmenneet missään vaiheessa joten tiedä sitten onko maskisuoja oikea lääke vai ei. Parin viikon päästä meilläkin seuraava reissu, vertailun vuoksi maskin alaosa tukittuna.
Talven toinen reissu pohjoiseen tehty, tällä kertaa maskin alaosa peitettynä. Keli -10...-34. Ei jakarin kuvaa reissun aikana tai sen jälkeen -ainakaan toistaiseksi.
 

Lihis

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

kapsu sanoi:
kapsu sanoi:
joku vois ottaa kuvan tosta orkkis maskisuojasta, tietäis miltä se näyttää.. vs. tarvike kumisarjat
Anyone? Onko kellään tota kovamuovista suojaa? Noi kumiset on ainakin kohtuu kaamean näköiset :-\
Minulla on 2017 loppuvuoden farmari ja sen mukana tuli tuo kovamuovinen viimasuoja. Se on mielestäni fiksun näköinen tai ainakin huomaamaton. Ohessa kuva.
 

Liitteet

Viestejä
96
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

Lihis sanoi:
kapsu sanoi:
kapsu sanoi:
joku vois ottaa kuvan tosta orkkis maskisuojasta, tietäis miltä se näyttää.. vs. tarvike kumisarjat
Anyone? Onko kellään tota kovamuovista suojaa? Noi kumiset on ainakin kohtuu kaamean näköiset :-\
Minulla on 2017 loppuvuoden farmari ja sen mukana tuli tuo kovamuovinen viimasuoja. Se on mielestäni fiksun näköinen tai ainakin huomaamaton. Ohessa kuva.
Tuommoisen voisi jopa laittaa.Tämä talvi on jo taputeltu,mutta ensitalveksi täytyy varmaan hankkia.Sen pitää olla semmoinen että voi olla aina kiinni myös konepesujen ajan.
 
Viestejä
75
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

Käytännön ihmetys, miten edessä olevat sisävalot saa sammutettua kun ovet on auki? Katossa olevassa sisävalossa on off-kytkin, mutta se ei sammuta edessä olevia valoja..
 
Viestejä
187
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

Pieni ongelma:

Meillä oli Clio IV 1,5 dCI rempassa eli siihen vaihdettiin uusi laturi -remppa maksoi reilut 600 egeä.

Seuraavan päivänä kuitenkin parin minnutin tyhjäkäynnin jälkeen syttyi taas varoitus BATTERY CHARGE FAULT. Nimimerkki Markus on kirjoittanut samanlaisesta ongelmasta 11.12.2017 koskien Sceniciä. Eli siis tuo herja syttyy aina muutaman minuutin päästä - autolla ei ole ajettu laturin vaihdon jälkeen kuin 10 km.

Olisko syynä vaan pelkkä softaongelma eli siis paikallinen poropeukalofirma joka teki tämän rempan ei ole osannut esim. kuittailla pois vikamuistia vai olsiko syytä ajaa jo auto paalitettavaksi?

Soitin asiasta korjaamolle ja heidän mukaan akku on ok ja laturi uusi - olivat kuulemma testanneet autoa parikymmentä minuuttia ja silloin oli kaikki ollut ok.
 
Viestejä
42
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

kapsu sanoi:
taas ihmetys, mikä on tuo nappi kuvassa? ei tunnu tekevän mitään, ohjekirja ei tunne
Nappia painamalla voi valita, mitä tietoa näkyy nopeusmittarin oikeassa ylänurkassa. Siellä voi näkyä esim. kompassin neula, navigaattorin nuoliopasteita, tai päällä olevan radiokanavan tiedot. Nuo nyt muistuivat ensimmäisenä mieleen.
 
Viestejä
75
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

Mixu78 sanoi:
Nappia painamalla voi valita, mitä tietoa näkyy nopeusmittarin oikeassa ylänurkassa. Siellä voi näkyä esim. kompassin neula, navigaattorin nuoliopasteita, tai päällä olevan radiokanavan tiedot. Nuo nyt muistuivat ensimmäisenä mieleen.
Kiitokset, luulisi tuommoisen nyt huomanneen itsekin - no pitääpä huomenna kokeilla uusiksi ;D
 
Viestejä
75
Tykkäyksiä
0
Vs: Megane IV

Mixu78 sanoi:
Nappia painamalla voi valita, mitä tietoa näkyy nopeusmittarin oikeassa ylänurkassa. Siellä voi näkyä esim. kompassin neula, navigaattorin nuoliopasteita, tai päällä olevan radiokanavan tiedot. Nuo nyt muistuivat ensimmäisenä mieleen.
Noniin, löytyihän se, eli napin takaa sai navi tiedot, kanava/biisi, ajonopeuden tai off.
Omassa ollut off asennossa koko ajan, ja se nappi tosi jäykkä/jumissa, sitä saikin painaa ihan tosissaan että otti painallukset, aiemmat renaukset ei vaan tehnyt mitään ;D
 
Viestejä
296
Tykkäyksiä
2
Vs: Megane IV

kapsu sanoi:
Saako Meganesta kytkettyä rengaspainevalvonnan pois päältä jos laittaa rengassarjan ilman TPMS antureita?
Eiköhän kaikista autoista saa, rellu vaatii vain Clippiä että saa enemmän ohjelmoitua.
 
Ylös Bottom