kimbe
Tunnettu jäsen
- Viestejä
- 3 142
Öö, siis mikä raja on korkea ja verrattuna mihin? Ei noita euro-päästöarvoja ja katsastuksen savutusmittauksen arvoa voi keskenään vertailla.Sinällään erikoista että katsastusrajat on sitten Euro 5 moottoreille niin korkea että vois mennä katsastuksesta läpi vaikka loukku olisi rikki. Riippuu toki varmaan sitten katsastajasta.
Katsastuksessa savutusmittauksella mitataan k-arvoa, eli sen pakokaasun kykyä absorboida valoa - mitä enemmän savuttaa, niin sitä isompi k-kerroin, eli heikommin läpäisee valoa. Savussa on nokea, siis niitä pienhiukkasia, eli jos ei hiukkasloukkua ole, niin enemmänhän se moottori ulos asti savuttaa ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä tuo absobtiokerroinkaan ei katsastuksessa alitu ja hylky tulee. Siis se k-arvo 1.5, jonka aiempaan viestiisi laitoit. Vaikuttaahan tuohon nyt moottorin kunto ylipäätään, mutta taitaa nuo hiukkasloukut kuitenkin poistaa luokkaa 95% noista pienhiukkasista.
Mutta tuo katsastuksessa tehtävä mittaushan on melko karkea ja epätarkka mittaus ylipäätään, ja on edelleenkin ihan eri asia kuin nuo huomattavan paljon kalliimmilla ja tarkemmilla laitteilla tehtävät, hiukkasmassaan perustuvat EURO-päästömittauksen arvot. Isossa kuvassa toki samaa asiaa mitataan, mutta täysin eri menetelmilllä ja eri lähtökohdista.