Omassa Lagunassa meni myös toinen etu jousipoikki jossain reilussa 100tkm:ssa, molemmat vaihdoin joten on sitten yksi käytetty jousi varalla.Hylky tuli poikki menneestä vasemmasta etujousesta, muuten ei huomautettavaa. Nämä (Monroe-merkkiset) etujouset kestivät siis 4 vuotta ja noin 90 tkm. Ei kauhean hyvä kesto...
Ilman lukkorengasta meillä olleet ne jotka olen vaihdattanut vaimon Megane II (motonetin kokonainen alatukivarsi) kuin nekin joka otettiin pois (ilmeisemmin alkuperäinen).Oli kyllä vanha nivel tiukasti kiinni tukivarressa. Oli ilmeisesti uusittu joskus koska ei ollut lukkorengasta urassaan onneksi oli silti pysyny paikallaan.
Vai asennetaanko nämä tehtaalla ilman lukkorengasta?
Ok, ehkä se sitten oli alkupräinen nivel eli kohtuu hyvin kesti. Toisessa Meganessa oli lukkorengas nivelessä joten ehkäpä se oli sitten kertaallen vaihdettu.Ilman lukkorengasta meillä olleet ne jotka olen vaihdattanut vaimon Megane II (motonetin kokonainen alatukivarsi) kuin nekin joka otettiin pois (ilmeisemmin alkuperäinen).
Nyt on hyllyssä varapallot ja niiden mukana on nuo lukkorenkaat.
Eikös hiukkassuodatin tullut pakolliseksi jo 2007? Pölläyksiä tai muutenkaan mitään näkyvää pakokaasua en cliosta ole nähnyt.Meillä ainakin tuo Megane II 1.5 dCi pölläytyelee mm. käynnistäessä. Ei ilmeisesti hehkuta koska virtaa ei ennen startin pyörähtämistä montaa ampeeria virtaa akusta. Pitäis tutkia kun jaksais.
Pakoputkeen kerääntyy nokea, joka poistuu kyllä kun autoa polkee riittävästi. Katsastusmies varmaan polkaissut niin monta kertaa että sai rajan alle. Nämä dieselit ne vaan savuttaa tietyissä tilanteissa ja kun ei ole hiukkassuodatinta noki kerääntyy putkeen ja tulee myös putkesta ulos. En olisi huolissani.
Ei se hiukkassuodatin pakollinen ollut vielä 2007 eikä edes vielä 2011, mutta niitä on valmistajat laittaneet autoihinsa etukenossa. Taitaa renuissa olla isommissa koneissa aikaisemmin ja esim. omassa 2011 vm. Laguna III:ssa sellainen on vaikka hiukkaspäästöraja on sama kuin vanhemmassa Meganessa. Vertasin noiden kahden auton valmistajan ilmoittamia hiukkaspäästöarvoja niin olivat samaa luikkaa joten sen perusteella Lagunan hiukkassuodattimen vois ottaa pois ja sen sais edelleen katsastuksesta läpi, mutta vois sitten joutua polkemaan hiukan enemmän.Eikös hiukkassuodatin tullut pakolliseksi jo 2007? Pölläyksiä tai muutenkaan mitään näkyvää pakokaasua en cliosta ole nähnyt.
Tuo että katsastusmies on polkenut sen verran että saanut rajan alle käy järkeen hyvin. Pitää ensi kerralla leimalle mennessä ajella isoilla kierroksilla niin saa ehkä paremman arvon.
"Hiukkassuodatin on yleistynyt vuoden 2005 jälkeen kaikissa diesel-moottoreissa, ja vuoden 2007 jälkeen valmistettuihin diesel-autoihin se tuli EU-määräysten myötä pakolliseksi. DPF-suodatin sijaitsee auton pakoputkistossa. "Ei se hiukkassuodatin pakollinen ollut vielä 2007 eikä edes vielä 2011, mutta niitä on valmistajat laittaneet autoihinsa etukenossa. Taitaa renuissa olla isommissa koneissa aikaisemmin ja esim. omassa 2011 vm. Laguna III:ssa sellainen on vaikka hiukkaspäästöraja on sama kuin vanhemmassa Meganessa. Vertasin noiden kahden auton valmistajan ilmoittamia hiukkaspäästöarvoja niin olivat samaa luikkaa joten sen perusteella Lagunan hiukkassuodattimen vois ottaa pois ja sen sais edelleen katsastuksesta läpi, mutta vois sitten joutua polkemaan hiukan enemmän.
Meganella ajanut hiukan motarilla pienemmällä vaihteella hiukan lujempaa ennen katsastusta, en tiedä onko oikeasti paljoa vaikutusta muttei siitä haittaakaan ole.
Ei tuo 2007 kyllä paikkaansa pidä. DPF tuli dieseleihin pakolliseksi EURO 5:n myötä, eli käytännössä 1.9.2009 jälkeen tyyppihyväksyttyihin henkilöautoihin. Mutta vanhempia EURO 4 -tyyppihyväksyttyjä autoja sai edelleen valmistaa, myydä ja rekisteröidä 31.12.2010 asti. Teoriassa siis voi löytyä vaikka 31.12.2010 ensirekisteröity EURO 4 -auto, eikä DPF pakollinen (voi silti löytyä), mutta toisaalta voi olla vaikka vuotta aiemmin rekisteröity EURO 5 -vehje, ja siinä se DPF jo pakollinen.Tuota googlen antamaa lausetta olen itse luullut faktaksi
Teknisesti ainakin sillä perusteella, että yksikään tieliikenteeseen tyyppihyväksytty diesel-moottori ei noita Euro 5:n kiristyneitä hiukkaspäästörajoja (PM) ilman hiukkassuodatinta alita.Millä perusteella Euro 5 moottoreissa pitää hiukkassuodatin olla?
Niin viitannet tällä nyt johonkin Traficomin katsastusohjeeseen käytönaikaisesta päästömittauksesta? Tuo nyt kuitenkin ihan eri asia kuin auton tyyppihyväksyntään vaadittavat Euro-päästömääräykset, -rajat ja -mittaukset.Trafcomin dokumentti sanoo savutusrajoista näin: