Katsastus!

TiJuKo

Jäsen
Viestejä
78
Oma kokemus Relluista on, että niillä on suht hyvä vaihtoarvo uuteen parin-kolmen vuoden iässä. Takuu on aina voimassa ja huoltoja tulee 1-2 omistusajalle. Rengaskulut yleensä 0€, paitsi tämä nykyinen, joka söi eturenkaiden sisäkantit. Eikä tarvitse katsastaa.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Hylky tuli poikki menneestä vasemmasta etujousesta, muuten ei huomautettavaa. Nämä (Monroe-merkkiset) etujouset kestivät siis 4 vuotta ja noin 90 tkm. Ei kauhean hyvä kesto...
Omassa Lagunassa meni myös toinen etu jousipoikki jossain reilussa 100tkm:ssa, molemmat vaihdoin joten on sitten yksi käytetty jousi varalla.
Ihan tuuria oli kun juuri vaihdoin pyöriä ja alatukivarren päällä oli jousen pala. Muuten olis selvinny vasta katsastuksessa kun eipä noita tule tarkistettua eikä sitä huomaa kun jousen pää on siellä lautasella reunojen takana piilossa.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Taas meni Laguna huomautuksetta läpi, mittarissa reilu 210tkm. Sattunut hyvät nivelet tehtaalla kun yhtäkään ei ole vielä tarvinnut vaihtaa.
Ainoa toimenpide ennen katsastusta oli työntää puskurin takana oleva sumuvalojen liitin pohjaan asti kun oli jäänyt asentajalta (eli minulta) puskurin asennuksen yhteydessä puolitiehen.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 043
Sama täällä, pari viikkoa sitten leimattu. Alkuperäiset nivelet kaikki, ajettu 262tkm.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 676
Vaimon Megane II oli eilen voisiko sanoa että "The katsastuksessa", paikalla oli valtion tarkkailija ja silti meni läpi huomautuksitta (vaikka lähes tunti sitä tutkittiin), valtion virkamieskin otti kuvan katsastustodistuksesta koska hänenkin pitää todistaa että vanha Megane II läpi meni huomautuksitta. :D

megane II katsastustodistus.jpg
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Onneksi olkoon! Vaikka harvemmin noissa renuissa mitään on katsastuksessa ollut kunhan on hiukan muistanu siihen liittyviå kohteita tarkastaa etukäteen.

Olikohan mennyt Valtiolle vinkki etukäteen että nyt on varma nakki, joten kannattaa lähettää tarkkailija paikalle hylkäystä todistamaan
 

mikro

Jäsen
Viestejä
209
Katsastajista riittää juttuja, mutta täytyy myöntää, että kyllä niissäkin välillä on "ihmisiä". Olin taas kerran katsastamassa -96 Clio I ´tä (ollut mulla yli 20 v) eikä löytynyt huomauttamista. Paitsi, että kuskinpuolen sisemmästä raidetangon päästä löytyi pieni välys. jota ei ihme kyllä tarvinnut edes käydä näyttämässä. No, tuo välys on kyllä niin pieni ettei sitä muuten olisi huomannutkaan kuin rengasta kunnolla sivuilta ravistamalla. Olen luullut ettei noissa saa olla yhtään välystä, mutta kai sitten jokin kohtuus on olemassa? Vai olisko vaan puhtaasta säälistä ajatellut vanhaa autoa ja uskonut vanhan kuljettajan hoitavan asian muutenkin.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Kyllä tuollaista toimintaa on ollut ainakin vielä 20v sitten pienillä paikkakunnilla. Perin isän isäni vanhan auton ja menin sen itse ensimmäisen kerran katsastamaan niin oli yksi etunivel väljä ja tuli piikki pohjasta läpi ohjaamon puolelle. Ei ollut tainnut vuodessa vähäisellä ajomäãrällå mennä tuohon kuntoon vaan ei oltu viitsitty vakiokonttorilla turhaan pompauttaa.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
328tkm ajettu Megane 2 ei sitten mennytkään heittämällä läpi katsastuksesta, alapallonivel väljä. Meillä tällä autolla on ajettu yli 140 tkm, yhden koiranluun uusin ennen katsastusta ja ohjausnivelet uusittu varmuuden vuoksi samalla kun uusin sen hammastangon nailonpuslan. Eli kyllä ne nivelet silti ihan kohtuullisesti kestävät, ei tarvi joka katsastukseen jotain uusia.

Oli kyllä vanha nivel tiukasti kiinni tukivarressa. Oli ilmeisesti uusittu joskus koska ei ollut lukkorengasta urassaan onneksi oli silti pysyny paikallaan.
Vai asennetaanko nämä tehtaalla ilman lukkorengasta?
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 676
Oli kyllä vanha nivel tiukasti kiinni tukivarressa. Oli ilmeisesti uusittu joskus koska ei ollut lukkorengasta urassaan onneksi oli silti pysyny paikallaan.
Vai asennetaanko nämä tehtaalla ilman lukkorengasta?
Ilman lukkorengasta meillä olleet ne jotka olen vaihdattanut vaimon Megane II (motonetin kokonainen alatukivarsi) kuin nekin joka otettiin pois (ilmeisemmin alkuperäinen).
Nyt on hyllyssä varapallot ja niiden mukana on nuo lukkorenkaat.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Ilman lukkorengasta meillä olleet ne jotka olen vaihdattanut vaimon Megane II (motonetin kokonainen alatukivarsi) kuin nekin joka otettiin pois (ilmeisemmin alkuperäinen).
Nyt on hyllyssä varapallot ja niiden mukana on nuo lukkorenkaat.
Ok, ehkä se sitten oli alkupräinen nivel eli kohtuu hyvin kesti. Toisessa Meganessa oli lukkorengas nivelessä joten ehkäpä se oli sitten kertaallen vaihdettu.
Pitää myös laittaa parit alapallot ja koiranluut tilaukseen kun tilailee muutakin.
 

Renöööö

Jäsen
Viestejä
40
Morjensta. 2010 clion 1.5 dci käytin leimalla. Takajarrujen herkistelyä ja uudet renkaat taakse tarvii, mutta mutta. Savutusarvo hieman yllätti, raja 1.5 ja paperiin printattiin 1.48. Meinaako tämä nyt että kone alkaa olemaan jo valmista tavaraa vai ihan normi setti? Ajettu 168tkm.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Meillä ainakin tuo Megane II 1.5 dCi pölläytyelee mm. käynnistäessä. Ei ilmeisesti hehkuta koska virtaa ei ennen startin pyörähtämistä montaa ampeeria virtaa akusta. Pitäis tutkia kun jaksais.

Pakoputkeen kerääntyy nokea, joka poistuu kyllä kun autoa polkee riittävästi. Katsastusmies varmaan polkaissut niin monta kertaa että sai rajan alle. Nämä dieselit ne vaan savuttaa tietyissä tilanteissa ja kun ei ole hiukkassuodatinta noki kerääntyy putkeen ja tulee myös putkesta ulos. En olisi huolissani.
 

Renöööö

Jäsen
Viestejä
40
Meillä ainakin tuo Megane II 1.5 dCi pölläytyelee mm. käynnistäessä. Ei ilmeisesti hehkuta koska virtaa ei ennen startin pyörähtämistä montaa ampeeria virtaa akusta. Pitäis tutkia kun jaksais.

Pakoputkeen kerääntyy nokea, joka poistuu kyllä kun autoa polkee riittävästi. Katsastusmies varmaan polkaissut niin monta kertaa että sai rajan alle. Nämä dieselit ne vaan savuttaa tietyissä tilanteissa ja kun ei ole hiukkassuodatinta noki kerääntyy putkeen ja tulee myös putkesta ulos. En olisi huolissani.
Eikös hiukkassuodatin tullut pakolliseksi jo 2007? Pölläyksiä tai muutenkaan mitään näkyvää pakokaasua en cliosta ole nähnyt.

Tuo että katsastusmies on polkenut sen verran että saanut rajan alle käy järkeen hyvin. Pitää ensi kerralla leimalle mennessä ajella isoilla kierroksilla niin saa ehkä paremman arvon.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Eikös hiukkassuodatin tullut pakolliseksi jo 2007? Pölläyksiä tai muutenkaan mitään näkyvää pakokaasua en cliosta ole nähnyt.

Tuo että katsastusmies on polkenut sen verran että saanut rajan alle käy järkeen hyvin. Pitää ensi kerralla leimalle mennessä ajella isoilla kierroksilla niin saa ehkä paremman arvon.
Ei se hiukkassuodatin pakollinen ollut vielä 2007 eikä edes vielä 2011, mutta niitä on valmistajat laittaneet autoihinsa etukenossa. Taitaa renuissa olla isommissa koneissa aikaisemmin ja esim. omassa 2011 vm. Laguna III:ssa sellainen on vaikka hiukkaspäästöraja on sama kuin vanhemmassa Meganessa. Vertasin noiden kahden auton valmistajan ilmoittamia hiukkaspäästöarvoja niin olivat samaa luikkaa joten sen perusteella Lagunan hiukkassuodattimen vois ottaa pois ja sen sais edelleen katsastuksesta läpi, mutta vois sitten joutua polkemaan hiukan enemmän.

Meganella ajanut hiukan motarilla pienemmällä vaihteella hiukan lujempaa ennen katsastusta, en tiedä onko oikeasti paljoa vaikutusta muttei siitä haittaakaan ole.
 

Renöööö

Jäsen
Viestejä
40
Ei se hiukkassuodatin pakollinen ollut vielä 2007 eikä edes vielä 2011, mutta niitä on valmistajat laittaneet autoihinsa etukenossa. Taitaa renuissa olla isommissa koneissa aikaisemmin ja esim. omassa 2011 vm. Laguna III:ssa sellainen on vaikka hiukkaspäästöraja on sama kuin vanhemmassa Meganessa. Vertasin noiden kahden auton valmistajan ilmoittamia hiukkaspäästöarvoja niin olivat samaa luikkaa joten sen perusteella Lagunan hiukkassuodattimen vois ottaa pois ja sen sais edelleen katsastuksesta läpi, mutta vois sitten joutua polkemaan hiukan enemmän.

Meganella ajanut hiukan motarilla pienemmällä vaihteella hiukan lujempaa ennen katsastusta, en tiedä onko oikeasti paljoa vaikutusta muttei siitä haittaakaan ole.
"Hiukkassuodatin on yleistynyt vuoden 2005 jälkeen kaikissa diesel-moottoreissa, ja vuoden 2007 jälkeen valmistettuihin diesel-autoihin se tuli EU-määräysten myötä pakolliseksi. DPF-suodatin sijaitsee auton pakoputkistossa. "

Tuota googlen antamaa lausetta olen itse luullut faktaksi, mutta siis jos ei ole hiukkassuodatinta niin se on iso plussa, yksi vikaantuva osa vähemmän.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 142
Tuota googlen antamaa lausetta olen itse luullut faktaksi
Ei tuo 2007 kyllä paikkaansa pidä. DPF tuli dieseleihin pakolliseksi EURO 5:n myötä, eli käytännössä 1.9.2009 jälkeen tyyppihyväksyttyihin henkilöautoihin. Mutta vanhempia EURO 4 -tyyppihyväksyttyjä autoja sai edelleen valmistaa, myydä ja rekisteröidä 31.12.2010 asti. Teoriassa siis voi löytyä vaikka 31.12.2010 ensirekisteröity EURO 4 -auto, eikä DPF pakollinen (voi silti löytyä), mutta toisaalta voi olla vaikka vuotta aiemmin rekisteröity EURO 5 -vehje, ja siinä se DPF jo pakollinen.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Millä perusteella Euro 5 moottoreissa pitää hiukkassuodatin olla?
Trafcomin dokumentti sanoo savutusrajoista näin:
Euro 4/IV2 käyttöönottopäivä ennen 1.1.2007: - , 1,5
Euro 4/IV3 käyttöönottopäivä 1.1.2007 tai sen jälkeen: Merkkivalon normaali toiminta, 1,5
Euro 5/V3: Merkkivalon normaali toiminta, 1,5 tai valmistajan ilmoittama
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 142
Millä perusteella Euro 5 moottoreissa pitää hiukkassuodatin olla?
Teknisesti ainakin sillä perusteella, että yksikään tieliikenteeseen tyyppihyväksytty diesel-moottori ei noita Euro 5:n kiristyneitä hiukkaspäästörajoja (PM) ilman hiukkassuodatinta alita.

Esim.
"PM. The formation of particulates can be reduced to some extent by modifying the combustion process. Smaller engines could meet Euro 4 requirements in this way. But with the stiffened emission requirements of Euro 5, particulate filters are required for all diesel engines."

1666112225448.png



Trafcomin dokumentti sanoo savutusrajoista näin:
Niin viitannet tällä nyt johonkin Traficomin katsastusohjeeseen käytönaikaisesta päästömittauksesta? Tuo nyt kuitenkin ihan eri asia kuin auton tyyppihyväksyntään vaadittavat Euro-päästömääräykset, -rajat ja -mittaukset.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Jep, näin se varmasti on. Nyt kun katsoin tarkemmin niin 2008 Megane 2 1.5 dCi hiukkaspäästöt on 0.017g/km ja 2011 Laguna 3 1.5 dCi 0,17mg/km eli vain 1% siitä mitä Megane pölläyttää. Hämäsi tuo numero enkä huomannut että toisessa oli milligrammoja grammojen sijaan.

Sinällään erikoista että katsastusrajat on sitten Euro 5 moottoreille niin korkea että vois mennä katsastuksesta läpi vaikka loukku olisi rikki. Riippuu toki varmaan sitten katsastajasta.
 
Ylös Bottom