Katsastus!

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Tykkäyksiä
0
#1
Kaikki aina sanoo että rellua ei saa katsastuksesta ekalla läpi, niin tämähän ei pidä sitten paikkansa!

Tänään katsastin oman meganen ilman yhtäkään huomautusta ja kehujen kera että on positiivista nähdä noin hyvä yksilö! Jarruissa ainoastaan 0.1Kn ero, iskarit aivan loistavat, eikä alustastakaan löytynyt mitään huomautetaavaa! ;D

Tämän vuoden katsastuskorjauksiin on mennyt nyt 22,50€ ja parituntia omaa aikaa kun vaihdoin alapallonivelet. Seuraavaksi käytän öljynvaihdossa jotta saadaan merkintä kirjaan. Mitäs tuohon "90tkm" huoltoon muuta kuuluu?
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
759
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Katsastus!

Hienoa että meni läpi "heittämällä" ! Samoin mulla kun viimeksi kävin näyttämässä syksyllä, korjauskulut olivat 0e. ja 400tkm huolto pian tulossa, mitähän siinä pitäisi tehdä, muutakuin öljyt vaihtaa? ;) Nojoo, mutta tämä sun tapaus muutenkin hyvä esimerkki, jos katsotaan tilastoja. Useimmat menevät vain näyttämään kylmiltään sitä relluaan, eikä korjata yleensä jo tiedossa olevia vikoja, vaikka just tuota sun tapauksen alapalloniveltä. Tällä tavalla nuo rellun huonot katsastustilastot saataisiin näyttämään oikeammilta.
 
Viestejä
112
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Katsastus!

Kyllähän rellut menee katsastuksesta läpi ihan heittämällä jos niistä pitää yhtään huolta. Emännän '98 laguna on käytetty 2 kertaa katsastuksessa ja kummallakin kerralla huomautuksitta läpi.
Perushuollot tehty ja kulutusosaa vaihdettu tarpeen mukaan eikä ongelmia ole yhtä sytytyspuolaa lukuunottamatta ollut. Siltäkin olisi vältytty kun olisi heti samantien vaihtanut päältä haljenneen puolan suosiolla uuteen. Oli vaan olevinaan "niin kiire" sillä hetkellä... ::)

Monella vaan taitaa tuo auton huolto tosiaan olla ilman kiirettäkin sitä että korjataan vasta sitten hampaat irvessä kun leimasetä vaatii... ja jos on IHAN pakko... ;D

Kuuluukos tuohon 90tkm huoltoon meganessa jakopääremppa? Näin ainakin vanhassa lagunassa...

Ja 400tkm huolto vois vaikka olla moottoriöljynvaihto, vaihteistoöljyn tarkistus ja kovaa ajoa.
 

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Katsastus!

Tämäkin on totta että ihmiset eivät jaksa vikoja alkaa selvittämään, "että kyllähän se katsastusmies sitten kertoo". Itse taas käyn joka renkaan vaihdon yhteydessä läpi alustan ja koitan vääntöraudalla jokaisen nivelen ja tänävuonna löytyi noi kaksi väljää alapalloa, luulin aluksi että myös raidetanko on väljä mutta kun uusi alapallo oli kiinni niin klappi loppui! ;D
 

ATK-APU TT

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Katsastus!

Luukkonen sanoi:
Kaikki aina sanoo että rellua ei saa katsastuksesta ekalla läpi, niin tämähän ei pidä sitten paikkansa!

Tänään katsastin oman meganen ilman yhtäkään huomautusta ja kehujen kera että on positiivista nähdä noin hyvä yksilö! Jarruissa ainoastaan 0.1Kn ero, iskarit aivan loistavat, eikä alustastakaan löytynyt mitään huomautetaavaa! ;D

Tämän vuoden katsastuskorjauksiin on mennyt nyt 22,50€ ja parituntia omaa aikaa kun vaihdoin alapallonivelet. Seuraavaksi käytän öljynvaihdossa jotta saadaan merkintä kirjaan. Mitäs tuohon "90tkm" huoltoon muuta kuuluu?
Muut ovat kateellisia. ;) Mulla ei myöskään ole ollut ongelmia katsastusten kanssa.
 

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Katsastus!

Eilen käytin Lagunan konttorilla. 1994 2,0 200 000 km. Läpi kehujen kanssa. Alustaa kehu inssi. Sanoin, että uudenkarhea auto kun -94 vuosimallia. Katsoi vähän pitkään...
En tehny mitään katsastusremonttia. Viime vuonna ero takajarruissa 29 %, kun 30 salitaan. Mitään en oo tehny, ku jarrutellu kovaa, niin nyt ei juuri mitään eroa. Kummallista :D
 
Viestejä
112
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Katsastus!

Jami sanoi:
Kyllähän rellut menee katsastuksesta läpi ihan heittämällä jos niistä pitää yhtään huolta. Emännän '98 laguna on käytetty 2 kertaa katsastuksessa ja kummallakin kerralla huomautuksitta läpi.
Päivitetään tätäkin välillä, käytin nimittäin kyseisen lagunan tänään kolmatta kertaa katsastuksessa. Katsastusremonttia en tullut autolle tehneeksi vaan ajoin hetken mielijohteesta suoraan konttorille. Hyväksytty - ilman huomautuksia.

Tästähän alkaa tulla jo hiukan yksitoikkoista... ;D
 

red bull

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Katsastus!

Helmikuussa 2011 98 mallisen twingon katsastus ilman huomautuksia läpi, ainoa vika oli ajovalojen korkeuen säätö jotka katsastus insinööri sääti pyytämättä kohdalleen, en voinut kuin hämmästellä palvelua johon en ole ennen katsastuksessa törmännyt ja kiittää hyvästä palvelusta. Nyt on taas leiman aika edessä ja ainoa mitä pitäisi autolle tehdä on etujarru palojen ja levyjen uusiminen, taidan käydä ensin konttorilla ja jos huomauttaa niin sitten uusitaan.
 
Viestejä
99
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Katsastus!

Kaunistellaan katsastustilastoja täältäkin päin.
Tänään kävin katsastamassa oman autoni -95 Clio 1.4 S ajettu 264 000 km ja huomautuksitta läpi. Ainoa katsastushuolto mitä tehty sitten viime katsastuksen oli molempien alapallonivelten vaihto.
Ruosteetonta autoa ja alustaa yltyi vielä kehumaan tämä oikein mukava vanhempi katsastusinssi Hakus katsastuksessa Espoossa.
Täytyy kyllä sanoa että en ole pitkään aikaan näin mukavaan ja lepposanoloiseen katsastusinssiin törmännyt.
Hakukseen menin kun sieltä tuli postissa 15 € alennuslipuke ja sama alennuslippu tuli muuten viimevuonnakin.
Katsastus maksoi siten 37 €, tosin pakokaasumittaukset teetin etukäteen Kujalalla Korsossa, samalla kun noi alapallonivelet vaihdettiin. Maksaa siellä vain 15 € kun katsastuskonttorilla hinta olis ollut 23 €.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 749
Tykkäyksiä
4
#10
Vs: Katsastus!

Laguna meni tuossa viikko aikaa myös ykkösellä läpi. Piti sen verran hifistellä leimaan että vaihdoin C5W (vai oliko se tällainen?) polttimon vasemmalle puolelle takarekisterikilven yläpuolelle. -> naps leimaan. hieman päästöt koholla. Olnee aika vaihtaa tulpat.
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
759
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Katsastus!

Laguna00 sanoi:
Laguna meni tuossa viikko aikaa myös ykkösellä läpi. Piti sen verran hifistellä leimaan että vaihdoin C5W (vai oliko se tällainen?) polttimon vasemmalle puolelle takarekisterikilven yläpuolelle. -> naps leimaan. hieman päästöt koholla. Olnee aika vaihtaa tulpat.
Ja ilmanputsari :)

Laitetaan nyt tännekin tämän vuoden katsastus omasta renusta, vaik vähän viime vuoden puolella kävinkin jo "etuajassa" näyttämässä.

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=7122.msg48987#msg48987
 
Viestejä
291
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Katsastus!

Vuodesta 2000 alkaen Renaulteilla ajeltu eikä kertaakaan ole katsastuksessa hylätty. Pitäisi kai lisätä että "vielä ei ole pompannut".

"Pomppuja" on kyllä tullut kerran jos toisenkin tuolla merkkiliikkeen tiskillä mutta semmoista se on.
 
Viestejä
345
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Katsastus!

Näkyy se vaan olevan niin, että Lagunat ei näytä menevän ekalla läpi katsastuksesta. Näin tuossa lauantaina kaupan pihassa Laguna II penkillä lapun, jota oli käytetty katsastuksella. Oli ihan pakko katsoa ikkunan läpi, että mistä se oli pompannut, niin siellä lapussa luki että, alapallot, reidetangon pää ja lamppuja pimeenä. Tuli heti mieleen, että noistakin olis selvinnyt sillä, että olis vaikka pikkasenkaan kuunnellut, miltä auto kuullostaa kolosella tiellä, koliseeko ihmeellisesti ja käyttänyt jossakin korjaamossa ennakkoon. Nyt Lagunan hylkäykset vaan lisääntyy ja auton maine huonona autona jatkaa kulkuaan... No, noinhan sen auton kuuluiskin toimia, että sillä vaan ajetaan ja nivelet kestää ja kestää... mut Laguna ei. :-\
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 749
Tykkäyksiä
4
#15
Vs: Katsastus!

muski sanoi:
Näkyy se vaan olevan niin, että Lagunat ei näytä menevän ekalla läpi katsastuksesta. Näin tuossa lauantaina kaupan pihassa Laguna II penkillä lapun, jota oli käytetty katsastuksella. Oli ihan pakko katsoa ikkunan läpi, että mistä se oli pompannut, niin siellä lapussa luki että, alapallot, reidetangon pää ja lamppuja pimeenä. Tuli heti mieleen, että noistakin olis selvinnyt sillä, että olis vaikka pikkasenkaan kuunnellut, miltä auto kuullostaa kolosella tiellä, koliseeko ihmeellisesti ja käyttänyt jossakin korjaamossa ennakkoon. Nyt Lagunan hylkäykset vaan lisääntyy ja auton maine huonona autona jatkaa kulkuaan... No, noinhan sen auton kuuluiskin toimia, että sillä vaan ajetaan ja nivelet kestää ja kestää... mut Laguna ei. :-\
Tuohon alapalloon on pakko sen verran tarttua että vaihdoin omaani toista kertaa alapallon vasemmalle. Koska suojakumista oli mennyt kivi tms terävä läpi. Vaihdoin koko nivelen ennen kun alkaa olla välystä ja sitä kautta nivel särki ja hylsy papereissa. Vaihdetulla alapallolla kerkesin ajamaan 2 vuotta (siis vain 2 vuotta) ennen kuin kumi puhkesi ja se olis sitten ollut enää ajan kysymys millon sanoopi osa morot.
Kyseessä on kolmas alapallo vasempaan etunurkkaan auton historian aikana. Eka oli tehdasalkuperäinen ja kantoi jonnekin 180tkm nurkille. Seuraava oli TRW ja se pelitti tuon pari vuotta ja taas tuli TRW paikalleen. Vai TWR no kuiten sinne päin.

Pointtina se että ei mikään nivel kestä jos suojaus pettää ja voitelu puuttuu.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 482
Tykkäyksiä
1
#16
Vs: Katsastus!

muski sanoi:
Tuli heti mieleen, että noistakin olis selvinnyt sillä, että olis vaikka pikkasenkaan kuunnellut, miltä auto kuullostaa kolosella tiellä, koliseeko ihmeellisesti ja käyttänyt jossakin korjaamossa ennakkoon.
Mutta kun yleensä noita niveliä yms. joutuu alkaa vaihtelemaan vasta 150tkm tuolla puolen, mutta Renaultissa ei ole mitenkään harvininaista että jo 50tkm kohdilla joutuu tuohon soppaan mukaan :-\ Eihän tuo nyt kovin kallista ole, mutta varmasti ihmetyttää ja yllättää monet katsastuksessa "Häh, nytkö jo? Ei voi olla mahdollista!" Itselläkin tuo ex. Megane II alkuperäinen koiranluu muistaakseni meni uusintaan jo 35tkm kohdalla ja alapallo 45tkm, puolasarjaa 50tkm... :eek: Eihän nyt herran jestas hyvin suunnitellun auton noin nopeasti noita osiaan pitäisi syödä! :( Se viimeinen niitti oli hammastanko, vetarit, raidetangonpäät ja takalevyt uusintaan eikä mittarissa ollut vasta kuin 81tkm!?! :'( Tulee mieleen Saunalahden mainos "Eihän tässä ole mitään järkeä", auto vaihtoon = kunnon kiertopalkinto seuraavalle "onnelliselle" :mad:
 

Jakz

Aktiivinen jäsen
Viestejä
680
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Katsastus!

Kielii kyllä todella huonosta suunnittelusta, ja vielä kaikissa malleissa sama. Cliossa kaikki samat hommat, Lagunassa.. Luulis että sitä jossain vaiheessa viisastuis kun vuosi toisensa perään samat probleemat ::)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 482
Tykkäyksiä
1
#18
Vs: Katsastus!

Itse olen ymmärtänyt että Meganen kohdalla suunta on ollut juuri päin vastoin :eek: Megane I kestää vuodesta toiseen, mutta II syö niveliään yms. kuin Laguna konsanaan ;) Ja II:n hammastanko on jopa ihan tiedostettu tyyppivikakin johon ainoa korjaus on uusia koko hammastanko! Nyt III:sta ei varmaan ole vielä porukoilla kerennyt kertyä kokemuksia, mutta ihan hirveästi huonompaakaan on enää varmaan aika hankala tehdä ;D
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
759
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Katsastus!

Hyvää päivää!

Olihan tuolla asiaakin, mutta poijaat hei, vaalit on jo ohi ;)

Jotain tottakin, tuntuu että myös Megsu I (ainakin meillä kestänyt hyvin!) on kyllä varmasti parempi mitä Megsu II?, mutta taas omista- ja lähipiirin Lagu II:sta pelkästään hyviä kokemuksia. Tsekatkaa tämä, jos nyt kerran vuoteen 20-35t kilometrissä menee yks parinkybän alapallo tai raidetangonpää, niin so what?
Onpa peevelinmoiset korjauskulut. Tätä se yleensä vain on 8)

Edit. Ainiin, ei niitä nyt sentään vuosittain mene ;) esim. omaani vaihdoin alapallon katsastukseen, ja oli niitattu orggis-osa, silloinkin oli jo over 400tkm. taulussa, ettei ihan 20-35tkm välein niitä sentään mene. Ja pääasiahan on juurikin se, mitä tuossa jo ennemminkin sanottiinkin, suojakummin kestävyys ja se rasva siellä. Kestävyys on taattu.
 
Ylös Bottom