Katsastus!

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Niin se 194 tkm ajettu Laguna meni taas huomautuksetta läpi kastastuksesta. Oli viimeinen virallinen katsastuspäivä, joten ajattelin käyttää että ei mene suoraan ajokieltoon jos jotain korjattavaa löytyy.
Auto on liikenteestä poistettuna, koska juuri nyt ei ole kahdelle autolle käyttöä, mutta katsatuksessa saa käyttää ilman että laittaa liikenteeseen, kunhan on etukäteen katsastusaika varattuna.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Ja se tärkein eli liikennevakuutus on voimassa.
Näinhän se on, autolla on oltava voimassa oleva liikennevakuutus. Liikennevakuutusta ei kannata irtisanoa muutenkaan jos haluaa ottaa auton takaisin liikennekäyttöön nopeasti vaikkapa traficomin verkkopalvelussa.
Auton siirtäminen määräaikaiskatsastukseen ja sieltä takaisin säilytyspaikkaan ei ole liikennekäyttöä, joten sen saa tehdä vaikka auto on poistettuna liikennekäytöstä. Minnekään ei sovi poiketa siirtämisen aikana, jottei siirtäminen muutu liikennekäytöksi.
EDIT: Tässä dokumentissa sivulla 17 myös aiheesta: https://www.finva.fi/media/finva-vts-files/lvkn-ohjeita-ja-paatoksia-2018.pdf
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Näinhän se on, autolla on oltava voimassa oleva liikennevakuutus. Liikennevakuutusta ei kannata irtisanoa muutenkaan jos haluaa ottaa auton takaisin liikennekäyttöön nopeasti vaikkapa traficomin verkkopalvelussa.
Auton siirtäminen määräaikaiskatsastukseen ja sieltä takaisin säilytyspaikkaan ei ole liikennekäyttöä, joten sen saa tehdä vaikka auto on poistettuna liikennekäytöstä. Minnekään ei sovi poiketa siirtämisen aikana, jottei siirtäminen muutu liikennekäytöksi.
EDIT: Tässä dokumentissa sivulla 17 myös aiheesta: https://www.finva.fi/media/finva-vts-files/lvkn-ohjeita-ja-paatoksia-2018.pdf
Kun olen ottanut traficomin sivulla auton pois liikennekäytöstä, niin myös liikennevakuutuksen maksut pysähtyvät. Sitten jos menen vakuutusyhtiön sivulle, niin ei sieltä saa sitä vakuutusta erikseen aktivoitua, muistaakseni haluaisi sielläkin vain mennä ottamaan auton liikennekäyttöön. Eli riittääkö tuo "uinuvassa" tilassa oleva liikennevakuutus tuolle katsastusreissulle.

Tosiaan, jos olen muutamaa päivää varten ottanut auton liikenteeseen ja sitten pois, niin kohta tipahtaa postista sekä veron, että liikennevakuutuksen minimimaksut. Jotain reilu 20e yhteensä.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Eli riittääkö tuo "uinuvassa" tilassa oleva liikennevakuutus tuolle katsastusreissulle.
Näin olen itse tulkannut noita tekstejä, mutta lopullisen totuuden saa varmasti vakuutusyhtiöstä kysymällä.

Yleensähän vakuutusyhtiöt laskuttavat voimassa olevasta liikennevakuutuksesta vaikka ajoneuvo ei olisi vuoden aikana päivääkään liikennekäytössä ja tämä summa on paljon isompi kuin se yhden päivän vakuutusmaksu joka menisi jos auton laittaisi liikennekäyttöön, joten luulisi sen kattavan katsastukseen siirtämisen vakuutuskustannukset.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Jos tarkoitat uinuvalla tilalla sitä, että autolla on vakuutus, mutta se ei ole aktiivisena eikä näin ollen maksettu, niin EI. Vakuutus pitää olla maksettu kun menee katsastukseen. Auton katsastus voidaan aloittaa ilman voimassa olevaa vakuutusta, mutta hyväksyttyä päätöstä ei saa. Katsastus tulee silloin suorittaa loppuun maksullisella jälkitarkastuksella kun puutteet on hoidettu kuntoon.
Autolla on voimassaoleva vakuutus jos sitä ei ole irtisanottu. Vakuutusta ei automaattisesti irtisanota jos auton poistaa liikennekäytöstä. Autoa ei saa käyttää liikenteessä jos se on poistettu liikennekäytöstä. Liikennekäytöstä poistetun auton saa siirtää katasastuspaikkaan kunhan on etukäteen varattu aika katsastukseen ja sieltä siirtää takaisin säilytyspaikkaan tai korjaamolle. Miten jälkitarkastukseen siirtämisen kanssa, sitä en tiedä. Jos tekee uuden määräaikaiskatsatuksen liikennekäytöstä poistetulle autolle niin sitten säännöt ainakin pitäisi olla samat kuin ekalla kerralla.

Liikennevakuutuskeskukselta saa siirtolupia ja siirtoliikennevakuutuksia, jotka on soveltuvampia tällaisiin yhden päivän katsastusreissuihin.
Tämä on tarpeen ainakin rekisteröimättömälle ajoneuvolle.

Kannattaa kysyä vakuutusyhtiöstä jos on epävarma eikä halua varmuuden vuoksi ottaa autoa liikennekäyttöön tai maksaa erikseen vakuutusta vain määräaikaiskatsastuksessa käyttämistä varten.
 

Pudezzio

Jäsen
Viestejä
147
Clio grandtour 2015, 0.9 Tci. HYLÄTTY
Perinteiset, alapallonivel välys ja etujousi poikki. Korjauskehoite, toinen sumuvalo.

Edit:28.5. molemmat jouset ja alapallo vaihdettu. Sumuvalon johto oli unohtunut kiinnittää edellisessä huollossa, kun vaihtoivat ilmastoinnin putken. Jälkitarkastus, HYVÄKSYTTY!
 
Viimeksi muokattu:

duracell

Nuorempi jäsen
Viestejä
17
Pari viikkoa siten Megane 3 1,2 TCe moottorilla katsastuksesta korjauskehoitus moottorin öljyvuoto ja hylkäys etujousi poikki, tänään leima paperiin. Moottorin öljyvuodosta paikallinen Renuhuolto antoi kahdenlaista vastausta: ensin jakoketjun vaihdon yhteydessä käytetty vanhaa tiivistettä, toinen vastaus: jakoketjun kotelosta ei voi vuotaa kun ei ole öljyä tilassa, vuotaa jostain ylempää. tiedä sitten mistä tihkuu. koneen puhdistus ja leima tuli huomautuksitta.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Meidän tällä hetkellä vanhimman Rellun, -01 Meganen katsastus tänään ad-hoc tyyliin. Tuomiona korjauskehotus rekisterikilven valosta:cool:
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 676
Vaimon Megane II tuli ensi kertaa hylsy, syy oli takajarrupala (Bosch) irronnut.
Paloissa pintaa noin 95% jäljellä mutta kaksi oli ruostunut irti (yhden vain katsuri huomasi), uudet palat ja levyt abs kehällä laakereineen paikalleen ja leima tuli..
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
258
Taas lähestyy se jännitysnäytelmä, saako vm 2005 Megane 2 1.4sen leimattua. Tarkoitus oli viedä ensi viikolla näytölle. Yllätyin, miten vikamuisti oli täynnä koodeja. Vikavalo ei pala eli rellu on vain vaivihkaa piilottanut niitä koodeja muistiin. Ajatelkaa, jos olisin tarkistamatta vienyt katsastukseen, heti olisi pompannut. Muissa autoissa on aina vikavalo syttynyt. Valitettavasti annoin volkkarin mukana sen dashboard lämpömittari/koodinlukijan, joka osaa myös poistaa koodit. Voihan olla, että rellussa on ollut joku tilapäinen häiriötilanne, eikä autossa ole enää koodia. Yksi oli ilmastoinnin paineventtiili, se on aika helppo, en ole koskaan huollattanut, paine hävinnyt. Siitä ei pompsahda katsastuksesta eikä alhainen voltti-koodista, mutta 0130 pitää saada pois, lambda vika näkyy olevan. Pitää hommata toinen koodinlukija, Fordin lukija ei saa yhteyttä, kännykän carscanner ei osaa poistaa koodeja.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 142
Vikavalo ei pala eli rellu on vain vaivihkaa piilottanut niitä koodeja muistiin. Ajatelkaa, jos olisin tarkistamatta vienyt katsastukseen, heti olisi pompannut.
Vaan eihän ne kaikki vikakoodit vikavaloa sytytä, eikä läheskään kaikki vikakoodit hylkyä katsastuksessa aiheuta.
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
258
Tämä vikakoodi P0130 selviää huomenna kun käyn ottamassa päästömittauksen, samalla katsotaan, saako tuolla vikakoodilla leimattua vai ei. Puuilosta hain aamulla koodinlukijan ja se luki hienosti auton tiedot eikä ilmoittanut yhtään vikakoodia. Vain tämä Carscanner kännykkäsovellus kaivaa pitkän listan vikoja. Poistin sen ja asensin uudelleen, mutta taas se löysi ainakin 4 koodia.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 142
Puuilosta hain aamulla koodinlukijan ja se luki hienosti auton tiedot eikä ilmoittanut yhtään vikakoodia.
Niin, täytyy näiden kanssa nyt aina muistaa se, että autonvalmistajat on velvoitettuja tarjoamaan ainoastaan rajoitetun määrän standardoituja, pääasiassa moottorin päästöihin liittyviä, ja moottorin eculta luettavissa olevia vikakoodeja. Ajoneuvon merkistä ja mallista riippumatta nuo samat koodit löytyvät samoista osoitteista, lukijalla kuin lukijalla (jos toimivat oikein), eikä nuo yleismalliset lukijat juuri muita koodeja tuon standardin ulkopuolelta sitten löydäkään. Ne kaikki muut koodit ovat valmistajakohtaisia, ja löytyvät monista eri ohjainlaitteista, osoitteista ja millä sattuu valmistajakohtaisella koodituksella.

Tuon ikäisessä Meganessakin kuitenkin varustetasosta riippuen varmaan lähemmäs kymmenkunta eri ohjainlaitetta, joissa jokaisella on omat vikakoodistonsa. Näitä koodeja nuo yleislukijat harvemmin siis löytävät tai osaavat tulkata, tai edes yrittävät lukea. Tai jos yrittävätkin, niin monessa tapauksessa lopputulos on enemmän tai vähemmän epäluotettavaa tietoa. Sen takia esim. renun clip, tai muutama muu pätevämpi lukija, on ensisijaisesti suositeltavampia laitteita renujen vikakoodien lukemiseen. Koska ne osaavat jutella jokaisen ohjainlaitteen kanssa, ja osaavat tulkata jokaisen vikakoodin niistä. Se, että joku Puuilon lukija ei koodeja löydä, johtuu juurikin siitä, että se osaa lukea ainoastaan murto-osan niistä Meganen koodeista, sieltä moottorinohjaimesta, niitä päästöihin vaikuttavia, niitä katsastuksen kannalta oleellisia. Joku carscanner taas voi kaivaa ne neljä vikakoodia kuka tietää mistä. Voi olla että eivät ole edes sieltä moottorin ecusta. Tai voi olla että ovat moottorin ecusta, standardeissa määriteltyjen ulkopuolelta, mutta kuitenkin ihan puutaheinää nekin.
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
258
Vika taisi olla siinä Carscanner sovelluksessa. Tarkistin Bilteman tupakansytkäriliitäntäisellä volttimittarilla, että latausta on, se näytti 14,4V kylmänä, lämpimänä 13,9V. Vikakoodia ei löytynyt huoltokorjaamossakaan. Katsastaja löysi kyllä sisemmän raidetangon pään, jonka vaihdolla leima irtosi.
Toivottavasti ei temppuile tänä talvena mikään, ei huvita pakkasessa ruuvata, lämmityslaitteen puhaltaja oli hankala vaihtaa viime vuoden vaihteessa.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
299 tkm ajettu 13-vuotias Megane huomautuksetta läpi katsastuksesta. Ennakoiden tuli vaihdettua kyllä tuulilasi ja takaiskarit. Vuoden aikana tais vaihtua myös yksi lähivalopolttimo, mutta esim. jarruille ei viimeisen 100tkm aikana ole tehty mitään.
 

petrionmestari

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Hylkyhän sieltä tuli Capturin valmistajakilven vesittymisen vuoksi. Mistä sitä kopiota sille lähtis kyseleen? Varsinaisen kilven saapuminen saattaa kestää toistakin kuukautta.
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 676
Hylkyhän sieltä tuli Capturin valmistajakilven vesittymisen vuoksi. Mistä sitä kopiota sille lähtis kyseleen? Varsinaisen kilven saapuminen saattaa kestää toistakin kuukautta.
Meidän capturiin sai ihan takuuseen uuden tyyppikilven, toki ensin meinasivat käyttöautossa että pitäisi maksaa tuostakin mutta kuin huomautin että takuu on voimassa ja tuo tarra on viallinen kun vesi pääsee väliin tekemään tuhojaan..
 

maximi

Jäsen
Viestejä
271
Hylky tuli poikki menneestä vasemmasta etujousesta, muuten ei huomautettavaa. Nämä (Monroe-merkkiset) etujouset kestivät siis 4 vuotta ja noin 90 tkm. Ei kauhean hyvä kesto...
 
Ylös Bottom