Captur II

hhelminen

Tunnettu jäsen
Heti kun on muutama lämpöaste päivällä ulkona , niin näkee näitä . Jos on lämmin autotalli mihin voi ajaa auton pesun jälkeen, niin
silloin se ei niin haittaa , mutta kaikilla ei ole sitä .
Kyllä minä pesen jos auto on likainen ja on muutama aste lämmintä (tänä talvena tässä alkutalvesta pesty kerran ja näin keväällä kaksi kertaa), tallia ei ole mutta katos on.
Ei mitään ongelmaa kun pesee vanteet painepesurilla ja ei vanteen välistä jarrurumpua suihkuttele turhan päiten..

romumatti1

Jäsen
" ja ei vanteen välistä jarrurumpua suihkuttele turhan päiten.. "

Tässähän se vika on monella , pitäähän ne jarrutkin pestä :oops:

Ja mielellään myös vetoakselit , sitten ihmetellään kun on suojakumet risana .

Vaahteramaki

Jäsen
Minä käyn Capturin kanssa suihkussa (konepesu) vähintään kerran viikossa, joskus useamminkin. Jos on pakkasta yli viisi astetta, niin olen odotellut lämpimämpiä kelejä. Kieltämättä hiukan on pelottanut koska napsahtaa takarenkaat jumiin. Ei ole onneksi vielä näin käynyt, olisiko syynä levyjarrut takana. Edellisessä kulkineessani Cliossa meni takarumpu juntturiin kesällä. Kun tuota harmittelin huollossa niin kertoivat sen olevan "normaalia". Sen jälkeen auto varustettiin puuvasaralla.

@ntsu

Jäsen
Muistui mieleen, että ennen vanhaan oli jarrukenkien nauhoissa asbestia ja nyt ei ole. Lieneekö silläkin vaikutusta juuttumisen kanssa.

romumatti1

Jäsen
Muistui mieleen, että ennen vanhaan oli jarrukenkien nauhoissa asbestia ja nyt ei ole. Lieneekö silläkin vaikutusta juuttumisen kanssa.
Ei ole muistikuvaa että ne olis jäätynyt . Nykyään on jarruosat valmistettu osittain kierrätys metalleista , Bosch varoitti jo 20 vuotta sitten
kuparipastan käytöstä , koska jarruosissa on jonkin verran alumiiniä metallin seassa .

lemmentalja

Jäsen
Tämä totta, mut tuskin kukaan sitä talvella käyttää?
Meidän Clio IV ja Captur II pestään aina vanteita myoden painepesurilla. Toki virtaus säädettynä pienelle. Kertaakaan ei ole jarrut jäätynyt ja pesen myös pakkaskeleillä.

Ensimmäinen Clio IV taisi tulla meille 4 vuotta sitten ja Capturi on ollut vuoden päivät.

Osittain taitaa olla tuurista ja kuun asennosta kiinni tuo jarrujen jäätyminen :D

romumatti1

Jäsen
Näin kirjoitin aikaisemmin " Ja harvalla oli korkeapainepesuri , millä saa aika paljon tuhoa aikaiseksi väärin käytetty.

Olisi pitänyt lukea lopussa väärin käytettynä.

Vastaus edelliseen , ei se ollu tuuri tai kuun asento , itse kirjoitit " Toki virtaus säädettynä pienelle."

sulo

Jäsen
Muistelisin lukeneeni, että näissä olisi kahden mallista rumpua. Voisikos toinen niistä olla "avonaisempi"?

Tuo asbesti asia voisi kyllä vaikuttaakin, no tietty jos sinne vettä pääsee/jää, niin kyllähän se pakkasella jäätyy.
Daciassa on käytetty aina seisontajarrua, noissa muissa psan vehkeissä talvella ei, kylläkin eri syystä.

lemmentalja

Jäsen
Meillä ainakin Cliossa on sileät rummut ja Capturissa jäähdytysrivoilla.

En tiedä millaista korkeapainepesuria romumatti tarkoittaa, tuo minun käyttämäni työntää vettä moninkertaisella paineella vesiletkuun verrattuna. Kai se sitten on tuuria, että ei ole koskaan jäätynyt.

Mutta ei ne jarrut mielestäni niin surkeita ole, mitä täältä voisi ymmärtää :)

Viimeksi muokattu:

romumatti1

Jäsen
" Toki virtaus säädettynä pienelle." Tarkoitin että sehän on hyvä vain , pienempi vaara että vettä menee jarrurumpuihin .

Ei ne ole surkeita jos niitä käytetään oikein , mutta kun moni käyttää täyttä tehoa koko ajan .

-Tom-

Jäsen
Captur II on nyt suorittanut palvelusvuotensa tässä taloudessa. Meno on ollut huoletonta, ja auto on vastannut odotuksia.
Pari pikku ärsyttävyyttä on matkan varrella ilmaantunut, mutta niiden kanssa on opittu elämään.
Jäätyvien takajarrurumpujen suhteen auto on ollut vailla pesua kireimpien pakkasten aikana. Lämmin talli työpaikalla on myös auttanut asiaa.
Mittariston hämärätunnistin elelee toisinaan omaa logiikkaansa, mutta äkkiäkös tuon napsauttaa haluttuun asentoonsa vasemmasta näppäinpaneelista.
155 Tce on miellyttävä voimanlähde. Tehoa ja vääntöä on riittävästi kaikkiin tilanteisiin, ja kärrykin kulkee perässä vaivattomasti.
Ikää nyt 3 vuotta 8 kuukautta. Kilometrejä vajaa 60000.
Seuraava omistaja saa ehjän ja huolletun auton alleen.
Tilalle tulee Arkana RS-line Full Hybrid.

Akseli

Aktiivinen jäsen
Oon katellut nuita Captureita jos vaihtais Clion semmoiseen. Yhtä kävin koeajaan Seinäjoella.
Vähän mietityttää EDC7-laatikon kestävyys, onko foorumin Captur-kuskeilla ollut ongelmia laatikon kans?
Autobild.de sivuilla on 100000km kestotesti Captur Tce130 EDC7, tulee myös Suomen lehden seuraavaan numeroon.
Moittivat mm. kaksoiskytkintä ja kevyttä ruostetta löytyi koteloista.

Viimeksi muokattu:

mikro

Jäsen
Mulla ajettuna vasta 36 tkm, reilu 3vuotta, eikä tuossa määrässä ainakaan vielä ole laatikosta mitään moitittavaa. Tuo ajoittain jäätyvä käsijarru kuten muillakin. Joskus harvoin mittarinäyttö tekee omiaan, mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin ovat ongelmat hävinneet. Tänään viimeksi ajoa n.350km yhtä soittoa ja hyvin sillä kerkiää ohituksetkin.

Tuohon Australiin liittyen: miten tuo on kun mainoksissa lukee komeasti että 200 hv. Teknisissä tiedoissa taisi olla maininta ettei tuo yhteisteho ole yhdessä mahdollista olla käytössä samanaikaisesti? Jos noin on, niin eikös tämä ole harhaanjohtavaa mainostamista?

Viimeksi muokattu:

kurtsi

Kia Niro EV
Oon katellut nuita Captureita jos vaihtais Clion semmoiseen. Yhtä kävin koeajaan Seinäjoella.
Vähän mietityttää EDC7-laatikon kestävyys, onko foorumin Captur-kuskeilla ollut ongelmia laatikon kans?
Autobild.de sivuilla on 100000km kestotesti Captur Tce130 EDC7, tulee myös Suomen lehden seuraavaan numeroon.

Kannattaa joko itse tai sitten ammattilaisen toimesta koettaa ruosteelta suojata ajoneuvoa, jos siitä ihan rahaa pitää maksaa.

Akseli

Aktiivinen jäsen
Tuon taulukon mukaan ruostesuojaus huonontunut Clio V ja Captur II malleissa edeltäjiin verrattuna.
1 huonoin ja 5 paras.

IMG_0419.jpeg

mikro

Jäsen
Kun ainoastaan pesun yhteydessä noita katsellut, niin en muuta erikoista toistaiseksi huomannut, kuin noiden "kromi"listojen laatu vaan vähän arveluttaa? Ei niistä enää pelkästään vesipesulla kauniita saa.

teme565

Jäsen

Itse ehdin kaksi vuotta ja 45 000 km ajaa TCe155:llä ja suurimman osan vielä kaupunkiajoa. Ei mitään ongelmia ja toimi pehmeästi. Tuossa 1,3-litraisessa, varsinkin TCe155:ssä on toki vääntöä niin paljon että vähentää jatkuvaa vaihtamisen tarvetta.

Laatikko on tämä https://www.greencarcongress.com/2012/09/getrag-20120926.html eli ei mikään uusi keksintö ja on märkäkytkinlaatikko. Joissakin Mersuissa ja Bemareissa käytetään samaa vaihteistoa. Tosin ihmetyttää, että Mersujen omistajilta on mm. Autostadiumilla kuultu että laatikko toimisi töksähtelevästi.

Yleisesti ottaen, Ford ja Volkkari oli ne kaksi sankaria, jotka takavuosina mustasivat kaksoiskytkinvaihteiston mainetta huterilla kuivakytkinviritelmillään.

Ylös Bottom