Captur II

Akseli

Aktiivinen jäsen
Ite en käytä juurikaan käsijarrua talvisin.
Tosin kesällä pesun jälkeen ruosteen kans tarttumistakin olen havainnut rummuissa.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Ei tuo nyt ole mitenkään ihmeellistä. Kengät ja rummut jämähtää jos auto on ollut parkissa 2 päivääkin. Siellä on pölyä,jarrukenkäainesta ja ruostetta. Niitä voi saada pienemmäksi joskus jarruttelemalla kunnolla, mutta siellä ne paskat on. Poistaa ne täytyy ja " huoltaa". Rumpujarrut toimii silti paremmin kuin levyjarrut, kun jäätyy tai palat jää kiinni levyihin.

mikro

Jäsen
Olen samaa mieltä tuosta huoltamisesta, mutta kyllä vähän jää miettimään josko tuosta olisi ollut vielä paljoa hyötyä kun eka pakkasilla uusi ja muutama kk ajetussa autossa jo tekee tuota jäätymistä. Tullut kyllä nähtyä ja omistettua monenlaista rumpujarrullista autoa aikojen kuluessa, mutta kyllä tämä Captur on ensimmäinen, joka noin jäätyy. Olen kyllä sitä mieltä, että tuossa on jokin suunnittelumoka tapahtunut jossain vaiheessa.

rummukainen

Jäsen
Hei. Poitsun Toyota Corolla vm 2001(osti 2008)nyt mittarissa 250000km ja ei kyllä ole takarumpuja vieläkään avattu eikä jäädy, samoin iskarit ja alapallonivelet alkuperäiset(ei tarvitse uskoa, mutta tosi se vaan on). Sitä tässä on välillä mietiskellyt, että missä se syy oikein on?Ei Corolla mikään premium auto ole, mutta vaan ko osat tehty kunnolla. Onkohan tästä vedettävä johtopäätös, että Rellu vaan paljon paljon ahneempi?Huomattavasti huonompi vaihtoauto olisi, että ei osaa.

mikro

Jäsen
Välillä vähän muuta: Nyt kun pakkaskelit on menossa niin tuo S&S lopetti toimintansa niinkuin kuuluukin (tässä autossa n.-5 oli rajana). Sen jälkeen mittaristoon on alkanut ilmestyä tekstiä: optimoidaan sisälämmitystä. (tai jotain tuonnepäin). Voipi olla, että tuokin on jossain kerrottuna mitä sillä haetaan, muttei ole tullut huomattua.? Ihmettelen vaan, että mitä minä tuolla tiedolla teen. Pitäiskö siihen sitten jotenkin reagoida? Toistaiseksi olen laittanut asian näiden digiohjelmoijien mielikuvituksen tuotteeksi. ts. laitetaan nyt tuollainenkin kun se on niin "kiva".

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Hei. Poitsun Toyota Corolla vm 2001(osti 2008)nyt mittarissa 250000km ja ei kyllä ole takarumpuja vieläkään avattu eikä jäädy, samoin iskarit ja alapallonivelet alkuperäiset(ei tarvitse uskoa, mutta tosi se vaan on). Sitä tässä on välillä mietiskellyt, että missä se syy oikein on?Ei Corolla mikään premium auto ole, mutta vaan ko osat tehty kunnolla. Onkohan tästä vedettävä johtopäätös, että Rellu vaan paljon paljon ahneempi?Huomattavasti huonompi vaihtoauto olisi, että ei osaa.
Joo totta tuokin on. Mutta Corolla se on... Mulla Relluissa ( Clio 1.9D-02) eikä takajarrut jäädy, rohisee vaan. On näissä ollut näitä vikoja, mutta aina silloin tällöin huoltajalla toimii. Jos huolta ei pidetä,niin hitsatakkin saa. Olen sen verran ajellut 1.6 Corolla farkulla,että hakee urissa ja vikuroi ja bensaa palaa. Sen verran paremmin Rellut kulkee,että jarruja reippaan mielelläni kuin ajelen corillalla.:)

Täytyy sanoa,että joitakin tyyppivikoja on myös vanhemmiten mutta suurin osa johtuu,että huolletaan kun rikki menee. Opelin merkkihuollossa vaihdetaan ilmansuodin ja raitis ilmasuodin 2 vuoden välein. Ei ihme jos koneet paskoo ja kuluttaa öljyä. Se tulee paljon kalliimmaksi kuin vaihtaa säännöllisesti suotimet. Kerran vuodessakin on joskus liian lyhyt aika. No meni off topikiks,mutta halusin nyt vain sanoa.

Purple84

Jäsen
1. Ensin kokemus tuohon jarrurumpu ongelmaan.
Meillä oli Clio 2018 ja sen takajarrut "ruostuivat" kiinni pesun jälkeen (kesällä). Ei auttanut peruuttelut tai eteenpäin yritykset. Onneksi olin kotona, rengas irti ja muutaman kerran puuvasaralla rumpuun niin jumi aukesi. Sittemmin puuvasara matkusti tavaratilassa mukana.
Sitten tuohon toisen henkilön aiheuttamaan jälkeen rummussa:mad: Minäkään en hyväksy tuollaista, ruostuu se sitten huomenna tai ei. Katson toiminnan olleen epäammattimaista. Miksei saisi pahoittaa mieltään jos toinen vioittaa omaisuuttani?
No, Clio meni sittemmin lunastukseen. Tuli vastaantulija suoraan kohti. katso liitettä 17541
2. Uusi kulkuneuvo on Captur E-Tech. Olen myös yrittänyt ymmärtää kuinka tuo auto toimii ja kuinka sen saisi"säädettyä" niinkuin kuuluisi olla. Tällä hetkellä olen tyytynyt tilanteeseen, että kotiintultaessa auto lataukseen ja se riittää sitten ajeltaessa sen minkä riittää. Moottori käynnistyy kun se käynnistyy, en oikein jaksa enää välittää. Ehkä joskus vielä yritän uudelleen selvittää kuinka auto toimii/tulisi toimia. Ajoa ei tällä hetkellä tule kovinkaan paljon kun parantelen vielä murtunutta rintalastaa.
Joku sentään samaa mieltä.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Rumpujarrut toimii silti paremmin kuin levyjarrut, kun jäätyy tai palat jää kiinni levyihin.
Näin varmaankin yleisestiottaen, mutta aiemman Kadjarin kanssa ei ollut ikinä mitään ongelmia takalevyjarrujen kanssa. Toki pakkaspesun jälkeen sekin vaati pienen jarrujen lämmittelyn, mutta ei muuten. Kaikki talvipelleilyt on ainakin itselläni keskittynyt näiden rumpujarrullisten Renujen yhteyteen ja temppuilu on alkanut miltei siitä päivästä kun uusi auto on ajettu pihaan.
Tänäänkin asioilla käydessä (-15 ast) Capturin takajarrut aukesi lievästi paukkumalla/narahtamalla, miltei jokaisen parkkeerauksen jälkeen, vaikkei autoa ole edes pesty pariin viikkoon.
Tokihan tuo automaatti pysyy paikallaan P:lläkin, joten käsijarrua ei ole jatkuvasti pakko ainakaan tasaisella käyttää.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Kylmä tosiasia on se, että eihän se hyvää/ kivaa tee etenkään omistajallekkaan jos nyt millä tahansa nuijii vanteita tai/ja jarrulevyjä tai rumpuja tai satuloita. Itse nuijin vasaralla ja ruuvimeisselillä takajarrusatuloita kun jumissa oli kahden vuoden jälkeen. Väkisin siinä osumaa tuli aluvanteisiin. Ei auttanut vaikka hinurilla pihasta silti vietiin. Vasaralla tai puuvasaralla lyönnit ovat ihan normaalia vanteella tai rumpuihin tai satiloihin. Aina renkaan vaihdossa kauan ei irti lähde. Yleensä kannattaa putsata navat ja vanteen kehät jotka osuu napoihin.ja pultin kierteisiin vähän rasvaa. Kyllä tuo kura,suola ja muut kurittavat autoja.

Täällä näyttää olevat nyt tiedossa kaikilla,että pikku ongelmia on noissa. Säännöllinen käsijarrun käyttö auttaa, varsinkin jos vaijerit on uudet ja toimii. Jos vaijerit on vanhat eikä ennakoivia huoltoja ole tehty, niin tahtoo kyllä jumittaa. Jäätyy juu varmasti. Clio takajarrut rohisee aina sateella, kostealla ja kylmässä. Muutaman kerran kun kunnolla jarruttelee niin häviää. Väitän,että uudet kengät,sylinterit ja jouset ja rummut laittaisi, nii äänikin häviäisi. Mutta antaa rohista kun jarrutusarvot on vielä hyvät.

Käsijarrun en käyttäisi talvella, varsinkaan kun jätän auton parkkiin ja aamulla pitäisi lähteä...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Vielä tuossa takajarrujen paukkumisesta jokaisen parkkeeraamisen yhteydessä sen verran,että siellä takalevyissä/jarruissa voi satula tai vaijerit janottaa sen verran,että palat ovat päällä kokoajan. Kun lämmin levy ja auto pysähtyy, jäähtyy niin tapahtuu tämä ilmiö. Itse olen käyttänyt puuvasaraa ja jotain rasvaa aina silloin tällöin, voidellut käsijarrun linkut/jouset ja nuijinut linkut auki asentoon. Pieni voitelu käsijarrun vaijereihin molempiin päihin on auttanut. Tämä systeemi on Traficissa ja se toimii...

Tiedän,että kaikille uusille Capturin omistajille tämä ei käy, mutta aina on jotain tehtävissä.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Itse olen käyttänyt puuvasaraa ja jotain rasvaa aina silloin tällöin, voidellut käsijarrun linkut/jouset ja nuijinut linkut auki asentoon. Pieni voitelu käsijarrun vaijereihin molempiin päihin on auttanut. Tämä systeemi on Traficissa ja se toimii...
Muuten ihan hyvä idea, mutta kun uudessa Capturissa ei ole mitään vaijereita ja linkkuja, kun siinä on sähköinen käsijarru, joka kääntelee kenkiä jarrukilpien yhteydessä olevilla suorilla toimilaitteilla...;) Tai keppijarru taitaa olla joissain hinnat alkaen malleissa, mutta tällä palstalla kommentoivilla taitaa kaikilla olla sähköjarrulliset Intens/Festival malliversiot...
Käyttämättömyyskään ei näissä ole se juttu, kun ongelmat ovat välittömästi alkaneet upouusissa autoissa, mitkä on kirjaimellisesti ajettu suoraan liikkeestä pihaan.
Mutta juu, puuvasara näissä varmaan kannattaa olla mukana kun talvella ajelee....

Tipitce

Jäsen
Pakko hieman kommentoida kun kerran kaikkien rellujen rumpujarrut jäätyy. Edellinen megane ykkönen oli minulla 11,5 vuotta ajoin yli 200tkm ja takarummut eivät jäätyneet kertaakaan. Ainoa huolto noin 90tkm kohdalla pölyjen puhdistus. Emännän Clio kohta nelivuotias, jarrurummut ei kertaakaan jumissa. Tänäänkin auto seissyt viisi päivää käsijarru päällä pakkasta - 13 astetta, ei mitään merkkejä jumista.

Käsijarrua käytämme aina.

Ongelmia varmasti on kuten viesteistä näkee, mutta ei nyt kuitenkaan teilata kaikkia rumpujarrullisia relluja.

Nykyisen megane kolmosen levytakajarrut vaatineet paljon enemmän huoltoa ja silti ovat vaihtokunnossa115tkm jälkeen.

rummukainen

Jäsen
Hei. Sen verran vielä, että mun Megane 4 vm 2016 kyllä kanssa takalevyjarrun palat myös ns. liimaantuvat kiinni, jos pari kolme päivää ajamatta. Eli ne ikään kuin ns kiinni liimautumisesta aukeavat, jota ei ole ollut aikasemmissani Lagu 2:ssa ja 3:ssa. Sori vähän rumpujarruaiheesta sivuun.

Akseli

Aktiivinen jäsen
Mulla Laguna 2 jääty joskus levyjarrut, muistaakseni oli oikein tyyppivika ensimmäisissä Laguna 2:ssa ja takuukorjauksena muuttivat jotain takajarrukilpee tai jotain estääkseen jäätymistä.
Dusterin takarummut jäätyivät myös, en tosin hakannut koskaan irti vaan sulatin jään kuumailmapuhaltimella.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Omia kokemuksia:

Captur 1 = takajarrut jäätyi helposti
Clio IV farmari = takajarrut jäätyy melko helposti
Captur 2 = takajarrut jäätyy erittäin helposti
Clio IV HB = pesun jälkeen jäätyi jonkun kerran

Uskallan kyllä yleistää omien kokemusten, sekä tämän Rellufoorumin kirjoitusten perusteella jonkunlaisen herkkyyden nykymalleissa olevan. Mainittakoon, että esim Clio IV:tä/Captur 1 on rummuiltaan parilla erilaisella halkaisijalla ja se isompi jäähdytysrivoituksella varustettu tuntuisi olevan herkempi jäätymään.
Kerran muuten tankilla joku tuntematon mies alkoi rupatella jarrujen jäätymisestä, Kertoili, että muuten on ollut tyytyväinen omaan Clioonsa, mutta takajarrujen jäätyminen kiusaa...:)

Ylläpitäjä

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Ketjusta siivottu asiattomuuksia. Ne jotka huomaavat viestejään poistetun ottakoot itseensä ja korjatkoot toimintaansa.

Purple84

Jäsen
Oletteko muuttaneet mitään asetuksia, ovien avauksen, peilien suhteen, nytten kun talvi tuli...? Saiko ovien lukitus äänen pois?

mikro

Jäsen
En ole tutkinut miten, mutta kyllä noita varmasti saa muutettua, kun omassanikin tapahtui muutoksia akun vaihdon yhteydessä. (vaikken ollut niitä pyytänytkään). Nyt toimii siten, että kun tulet riittävän lähelle syttyvät ne parkkivalot (vai miksi niitä kutsutaan) , mitään ääniä ei kuulu eikä ovi myöskään aukea samalla vaan pitää painaa kahvan napista ja samalla peilit kääntyy. Autosta poislähtiessä kaikki toimii niinkuin ennenkin eli antaa äänimerkin, ovet menee lukkoon ja peilit kääntyy. Ehkä tuota saa muokattua jotenkin toisinkin, mutta minusta tuo on parempi noin kun jos joudut jostain syystä pyörimään auton ympärillä avain taskussa niin ei seurauksena ole enää tuota valo/äänimerkkishowta.

anton6

Nuorempi jäsen
Ei aukea bensaluukku. Eilen oli -18 aamulla, liittykö siihen ? Ohjeen mukaan "Avataksesi luukun 1 auton lukituksen ollessa auki paina aluetta A ja irrota". Käsittääkseni ei ole siis mikään erikoista avausvipua auton sisällä. Oliko muilla jotain samanlaista ?

Ylös Bottom