Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

MT66

Nuorempi jäsen
Laitanpa kokemuksiani Talismanista minäkin... Runsaat kolme vuotta ajoa takana ja kilometrejä vain runsaat 41000km. Tyytyväinen olen ajoon ja menoon ollut. Tilavaa ja tyylikästä menoa. Samoja takuukorjauksia ollut minullakin kuin muillakin Talisman kuskeilla:

- akku vaihdettu takuuseen 33000 km kohdalla
- avainkortit koodattu uudelleen (toinen vaihdettu uuteen) 41000 km kohdalla takuutyönä
- vaihteiston öljypohjan tiiviste vaihdettu takuuna 27000 km kohdalla
- jakopään laippa vaihdettu ja tiivistetty 40000 km kohdalla
- aurauskulmia korjattu niin ikään 40000 km kohdalla < kesärenkaat kuluneet oudosti sisäreunastaan

Määräaikaishuoltojen yhteydessä em. viat huomattu, paitsi akkuongelma. Tampereen Käyttöautossa huollettu ja tyytyväinen olen palveluun ollut.

Kuulin myös, ettei Käyttöauto enää maahantuo Talismaneja Suomeen tammikuusta lukien. Kauppa ei kaiketi ole käynyt, tai sitten keskittyvät pienempiin malleihin.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Laitanpa kokemuksiani Talismanista minäkin... Runsaat kolme vuotta ajoa takana ja kilometrejä vain runsaat 41000km. Tyytyväinen olen ajoon ja menoon ollut. Tilavaa ja tyylikästä menoa. Samoja takuukorjauksia ollut minullakin kuin muillakin Talisman kuskeilla:

- akku vaihdettu takuuseen 33000 km kohdalla
- avainkortit koodattu uudelleen (toinen vaihdettu uuteen) 41000 km kohdalla takuutyönä
- vaihteiston öljypohjan tiiviste vaihdettu takuuna 27000 km kohdalla
- jakopään laippa vaihdettu ja tiivistetty 40000 km kohdalla
- aurauskulmia korjattu niin ikään 40000 km kohdalla < kesärenkaat kuluneet oudosti sisäreunastaan

Määräaikaishuoltojen yhteydessä em. viat huomattu, paitsi akkuongelma. Tampereen Käyttöautossa huollettu ja tyytyväinen olen palveluun ollut.

Kuulin myös, ettei Käyttöauto enää maahantuo Talismaneja Suomeen tammikuusta lukien. Kauppa ei kaiketi ole käynyt, tai sitten keskittyvät pienempiin malleihin.
Tai siis Käyttöauto ei myy, kun maahantuoja on tiputtanut maahantuontiohjelmistosta Twingon,Scenikin,Talismanin,Koleoksen ja Espacen. Hyvä juttu. Rellusta tulee marginaalimerkki. Tai sitä se on jo. Ei yksin Cliot,Capturit ja sähkö/hybridit pelasta.

Onneksi tuonti pelaa ja maailmalta saa niitä Talismaneja, mutta tietenkin ne on keskieuroopassa käytettyinä kalliimpia kuin Suomessa.

Toppe-Super5

Jäsen
Olipa murheellinen uutinen Talismanin maahantuonnin loppuminen. Luin koko ketjun läpi. Ensimmäisenä tietysti alussa ajatus, että Markulla on jumalauta pähein auto ikinä. Sitten seuraava ajatus oli, että Markun on pakko olla coolein henkilö ikinä. Ei tuolla tyyneydellä varustettuja henkilöitä ole. Toivon kaikkea hyvää Markulle, ja toivon, että suomalainen Renault-organisaatio ottaa jälleen maahantuontiohjelmistoon dieselit ja Talismanit. Siksi hieno auto on kyseessä. Omassa Meganessani pidän suuressa arvossa sen K9K-dieselmoottoria.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Suomalainen organisaatio ei ota mallistoon mitään isoja.Seuraavaksi he kaupittelevat sähkö zoeta,clioa,capturia ja näitä hypridiversioita. Vaikka Renaultin uusi toimitusjohtaja Ranskassa valittu ja nostanut Seatin eteenpäin, ei hän Suomen tilanteeseen voi mitään,jos Suomessa ei ole tarjolla kuin puolimallistoa. Kohta Fiatkin menee ohi nousuprosenteissa kun saa uudet maahantuontijärjestelyt kuntoon.

markkul

Aktiivinen jäsen
Juu ei tarvitse Relluja enää mietiskellä Talismanin jälkeen sitten kun vaihtotarve/himo iskee, kun sopivaa peliä ei nykymenolla tule löytymään.

Mutta kerrotaanpa taas Talismanin tarinaa. Alkoi auto valitella huollon lähestymisestä, kun vuosi tulee täyteen 84000 km kohdalla tehdystä 90k-huollosta (joka vuosihan pitää huolto-ohjelman mukaan tehdä joku huolto, kilometreistä riippumatta, joko "A-huolto" tai "B-huolto", tai sitten molemmat), joten laitoin Espoon MetroAutoon pyynnön tehdä tarvittavat toimet. Mittarissa 96000 km.

Aloin sitten huollon jälkeen kotona katsella lappuja tarkemmin, ja näyttää siltä, että tämä espoolainen merkkihuolto haluaa tehdä ylimääräisiä suodatinvaihtoja. Huoltoväli ilmansuodattimella ja polttoainesuodattimella on heidänkin papereissa 60k/4 vuotta, mutta vaihtoon ne menivät nyt 36k/2 vuoden jälkeen. Eipä nuo 120 euroa vielä konkurssiin vie tätä kuskia, onpahan toivon mukaan puhtaat ilmat ja polttoaineet! Kaipa tälle Renault-merkkihuoltokonseptille pitää vaan lähinnä nauraa.

markkul

Aktiivinen jäsen
Hellohello, tänään vaihdettiin takaiskarit kun toinen kuulemma vuoti (400 e), selviteltiin huollossa vaihdetuista pyyhkijänsulista tulevaa vihellystä (ei muuta kuin että paikallaan kuulemma ovat, seuraillaanpa tilannetta) ja otettiin valokuvat Rellulle lähetettäväksi taas halkeilevasta kuljettajanpenkin nahkaverhoilusta (bon voyage -ilmiökö? no kyllä, tämä samainen verhoilu vaihdettiin just 36000km/2v sitten). Ja sitten vetoja pystyyn, minkä hintaiseksi tulee penkin korjaus minulle, nyt kun 4v-takuun päättymisestä on kulunut tasan kuukausi?

kimbe

Tunnettu jäsen
Ja sitten vetoja pystyyn, minkä hintaiseksi tulee penkin korjaus minulle, nyt kun 4v-takuun päättymisestä on kulunut tasan kuukausi?
Varmaan tuo on omasta aktiivisuudesta ja periksiantamattomuudestakin kiinni, että paljonko tuosta on halua alkaa vääntämään. Takuun päättyminenhän ei sinänsä tarkoita sitä, että vastuu tuotteen virheestä samalla päättyisi. Kuluttajansuojalain nojalla tavaran virheeseen voi vedota, jos tuotteen kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi, kuin mitä yleisesti voidaan olettaa. Näistä tietenkin saa hankalan riidan aikaiseksi, jos myyjäpuoli niin haluaa, mutta 36tkm/2v ainakin itsestä tuntuu kyllä auton penkillekin reilusti lyhyemmältä kestoiältä, kuin mitä yleisesti voisi olettaa. Varsinkin, kun se on jo kertaalleen korjattu, niin voiko olettaa, että itse nyt maksamalla saisi edelleenkään tuon pidemmäksi ajaksi rahoilleen vastinetta.

markkul

Aktiivinen jäsen
Varmaan tuo on omasta aktiivisuudesta ja periksiantamattomuudestakin kiinni, että paljonko tuosta on halua alkaa vääntämään. Takuun päättyminenhän ei sinänsä tarkoita sitä, että vastuu tuotteen virheestä samalla päättyisi. Kuluttajansuojalain nojalla tavaran virheeseen voi vedota, jos tuotteen kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi, kuin mitä yleisesti voidaan olettaa. Näistä tietenkin saa hankalan riidan aikaiseksi, jos myyjäpuoli niin haluaa, mutta 36tkm/2v ainakin itsestä tuntuu kyllä auton penkillekin reilusti lyhyemmältä kestoiältä, kuin mitä yleisesti voisi olettaa. Varsinkin, kun se on jo kertaalleen korjattu, niin voiko olettaa, että itse nyt maksamalla saisi edelleenkään tuon pidemmäksi ajaksi rahoilleen vastinetta.

MetroAuton työnjohtaja ilmoitti nyt, että Renaultin mukaan takuu on neljä vuotta ja se on siinä ja tarkalleen, ei korvata. Mutta hänkin hiukan kakisteli (ihan syystä), kun totesin, että Talismanin nahkaverhoilun käyttöikä on siis heidän mukaansa kaksi vuotta... Ei ollut halukas keskustelemaan Renaultin kanssa uudelleen asiasta, vaan toki minun pitää asiaa itse hoitaa. Tämä siitä huolimatta, että äänensävystä oli tulkittavissa, että eivät oikein olleet itsekään ymmärtäneet asian laatua. Kommentoin jatkotoimista sitten mahdollisesti joskus lisää, jos tulee kommentoitavaa. Oma käsitykseni on edelleen, että nahkaverhoilun pitäisi kestää yli kaksi vuotta, näillä kilometreillä.

Työnjohtaja ei myöskään halunnut antaa mitään yhteystietoja Renaultille asian jatkon hoitamiseksi, vaan ne pitää itse selvittää. 605 euroa kertoi uuden verhoilun hinnaksi, mutta en siinä hoksannut varmistaa, oliko siinä vaihtotyö mukana.

Joo, selväähän se on, että en näe mitään syytä olettaa uudenkaan verhoilun kestävän sen kauempaa kuin mitä se nyt on kestänyt kahdella kerralla, ja muiden kommenttien perusteella.

markkul

Aktiivinen jäsen
Ainiin: määräaikaishuollossa pyysin vaihtamaan lasinpyyhkijöiden sulat, ja siitä lähtien moottoritiellä kuuluu melkoinen vihellys, joka hieman muuttuu, kun pyyhkijöitä käyttää. Merkkisulat näyttää olevan, mutta eipä tällaistakaan ongelmaa ole ennen ollut. Pyysin katsomaan tätäkin iskarivaihdon yhteydessä, tuomio oli, että sulat ovat paikallaan. Siihen loppui taas Espoon MetroAuton kiinnostus asiaan.

Eipä ole tällaistakaan ongelmaa ennen ollut. Ilmeisesti pitää vaan lähteä teipin tai sinitarran kanssa ajelemaan moottoritien liittymiä edestakaisin ja testailla, mihin väliin pitää jotain ainetta tunkea, että vihellys loppuu.

markkul

Aktiivinen jäsen
Testiradaksi valikoitui tällä kertaa VT 2 Nummelassa. Tässä vihellyksen aiheuttaja:
F87C7315-B085-42BA-B6E6-AFA22B7C2D06.jpeg

Ja tässä korjaus:
3382E0F3-419B-405B-AEF4-5AB96EA7E042.jpeg

Mjoo, ehkäpä tuota teippivalikoiman värikarttaa pitää vielä selailla paremmalla aikaa... Että näin tällä kertaa. Jokuhan tuossa sulassa nyt sitten oli muuttunut, kun uusi sulka viheltää mutta vanha ei.

Mr.Blue

Mustat Rellut
Mulla kanssa kuuluu vihellystä maantienopeuksissa sopivissa tuuli-/keliolosuhteissa. Mielestäni kuuluu kyllä jostain kuskin oven/sivupeilin suunnalta pään asennosta riippuen, mutta pitääpä tsekata pyyhkijät. Olen sulkia jo muutamat vaihdellut enkä ole ajatellut asiaa ollenkaan tältä kantilta. Championin sulat taisin viimeksi laittaa (ehkä kahteenkin otteeseen), aikaisemmin ollut Valeon/SWF:n sulkia.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Myös vanhemmassa Capturin sulissa Valeo on muuttantu kiinnitystä tuollaiseksi reijälliseksi, Capturissa ne eivät sentään ajossa viheltele..

anselotti

Nuorempi jäsen
Moro. Minulla on Rellusta kokemusta vain kakkosautona (Clio 06), joten kaipaisin hieman Talismanin omistajilta rehellistä mielipidettä. Olen katsellut 15000 e haarukkaan sopivaa hyvin varusteltua dieselautoa ja silmään osui 137000 km Talisman. Ulkonäöltään ilo silmälle ja varustetaso korkea sekä arvostelujen mukaan pitäisi olla hyvä ajettava. Ajan 50 000 km vuoteen, joten kovalle käytölle auto on tulossa. En oikein tiedä uskallanko luottaa Talismaniin, joten kyselisin Talismanin omistajilta mielipidettä. Jakohihnan vaihto tulossa 150k km kohdalla ja sovittu siitä autoliikkeen kanssa, mikäli kaupat tehdään.

Linkki autoon: https://autolle.com/ajoneuvo/renault-talisman-112672

kurtsi

Kia Niro EV
Jos mahdollista, edelliseen omistajaan yhteys ja kyselyä mitä kaikkea on ilmennyt alkutaipaleella. Radio omassa kuuluu paikoitellen huonosti vaikka sitä ohjelmallisesti päivitetty useasti. Koiranluut kolisevat edessä, eli halvimpia ei kannata hankkia. Ajoltaan oikeasti hyvä, oma 1,6 , joten en osaa sanoa pienemmän dieselin voimavaroista. Eco-ohjelma ainakin latistaa kulkua oleellisesti ja käytännössä poistaa moottorijarrutuksen kokonaan. Vaikka ajelen säyseästi, luvatut kulutuslukemat haamulukuja. Rengaskoko näyttää olevan suomen teille järkevä, leveitä rinkuloita 19" vanteilla en suosittele kuin masokistille.

Maskinsuojus pakkasella nokalle.

Renuun uskaltaa luottaa siinä missä muihin.

anselotti

Nuorempi jäsen
Kiitos vastauksesta. Täytyy yrittää saada yhteys edellsieen omistajaan. Yksi omistaja pitänyt ensimmäiset 4 vuotta ja vuoden ollut toisella omistajalla. Millainen kulutus todellisuudessa matka-ajossa tämä pienempi kone?

clio_rt

Jäsen
Missä varustelutasossa kuljettajan istuimessa ois sähkösäädöt?
Peruspenkki ei oikein toimi pitkällä kuskilla kun reisituki jää olemattomaksi.
Joissakin lehtien koeajoautoissa niitä on ollut Intens tasossakin mutta ei vaan ole vaihtoautoissa tullut vastaan.
Tai olisiko joku kikka jolla reisitukea saisi lisää. Voi heikon penkin takia Laguna vaihtua Kia Optimaan eikä Talismaan:(

Ylös Bottom