Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Viestejä
148
Tykkäyksiä
0
#1
Otsikon mukainen Talisman saapui tänään uuden omistajansa haltuun. Ensimmäinen kuva on tässä. Ja kyllä, keula on tosiaan yhtä iso kuin miltä se kuvassa näyttää ;-)
 

Liitteet

Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Onnea tämän osion ensimmäisestä Talismanista! On se Rellu vaan komea ;D Miltä tuntuu tehot päivittäisessä ajossa, pärjääkö? Mites muuten onko äkkiseltään ehtinyt löytymään mitään kommentoitavaa?

Ei uusia autoja saa enää isoilla moottoreilla prkl ::)
 
Viestejä
148
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Reino88 sanoi:
Onnea tämän osion ensimmäisestä Talismanista! On se Rellu vaan komea ;D Miltä tuntuu tehot päivittäisessä ajossa, pärjääkö? Mites muuten onko äkkiseltään ehtinyt löytymään mitään kommentoitavaa?

Ei uusia autoja saa enää isoilla moottoreilla prkl ::)
Tattista, reippaasti etuajassahan tuo tuli, kun Webaston asennus menee syksymmälle. Webasto nyt tuli tilattua TC4-mobiiliohjauksella, aiemmin en ole niitä näin pienessä kalustossa käytellyt.

Mittarissa on vasta aika tarkkaan 100 km, joten tehoja ei ole vielä kummemmin kutiteltu ulos. Mutta koeajoautoa kun keväällä pyörittelin, kyllä tuolla ehtii. Ja vertailukohtanahan mulla on käsivaihteinen ja 1.5-litrainen Laguna, joten kaikki siitä ylöspäin on tehokkaita ;D

Viihdekeskusnäyttösysteemin kanssa pitää jokunen tovi viettää, että saa säädöt kohdalleen. Puheentunnistus ei taida suomella toimia, pitää miettiä, tohtiiko vaihtaa kieltä, että saa äänellä avattua puhelut. Aloitussivuille saa kyllä neljännesruudun kokoisia pikakuvakkeita usein soitetuille kohteille.

Rengasmelu jotenkin kiinnitti nyt alkutaipaleella huomiota, kun moottorista ei juuri ääniä tule. Tässä on Intensin 17-tuumaiset vakiorenkaat, talvikumeina 16-tuumaiset. Täytyy paremmalla ajalla laittaa joku kuva niistäkin.

Tehdasvarusteena otin (Cosmos-sinisen lisäksi) sähköisen takaluukun, sen äärellä heiluttelu ei vielä tunnu oikein onnistuvan sujuvasti :p
 
Viestejä
148
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Reino88 sanoi:
On se Rellu vaan komea ;D
Ja siis juurikin näin, komea peli on!

Tajusin vasta eilen tuon Rellun naamalogiikan: mitä isompi malli, sitä leveämpi hymy. Cliossa siis on hyvin kapea alahuuli, Talismanissa taisi olla levein. En nyt löydä mallikuvaa, mutta jossain rellumainoksissahan näkyy koko mallisto edestä kuvattuna.
 
Viestejä
145
Tykkäyksiä
1
#5
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Ai hemmetti että on komea peli!

Itsekin olen juuri tuota farkku-Talismania kaavaillut ja sen perään kuolannut, mutta tulen sellaisen todennäköisemmin myöhemmässä vaiheessa kohtuullisen vähän käytettynä/ajettuna ostamaan, kuten Lagunankin kanssa tein. Odotellaan, että kanta kasvaa... ;)

Mukavia kilometrejä ja onnea uudelle autolle!
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
814
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Peukkua myös täältä! Kyllä tuolla kelpaa painaa menemään kun on vielä tehdastilauksena saanut ruksia auton haluamakseen. ;D Erityisesti kiinnostaisi käyttökokemukset liittyen noihin Tekniikan Maailman testissä esiin nostettuihin asioihin? Minkälainen laatutuntuma autossa on ja kuuluuko ylimääräisiä ääniä? Erittäin tyylikäs laite! 8)
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 037
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Hyvännäköinen pirssi, tiiä vaikka itekki joskus laittas ::)
Minä ainakin jätän vag(tm) lehden kommentit omaan arvoonsa, eikä kyllä kiinnosta niitä enää lukeakkaan.
 
Viestejä
78
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Todella näyttävä peli!! Saisi vaan konepeltiä vähän jatkettua ja renaultin merkin pois keulalta, niin vois kanssa-autoilijatkin ihmetellä, mikä meni ohi 8)

Miten "mukautuva" vakionopeudensäädin on toiminut käytännössä, oletko kaupungissa päässyt pientä stop and go- tyylistä ajoa päässyt ajamaan?
 
Viestejä
30
Tykkäyksiä
1
#10
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Laatumerkki keulalla! , ja on sitten todella komia peli! , Onnea uudelle autolle! saa varmasti ihailevia katseita missä liikkuukin ! :)
 
Viestejä
148
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Mittarissa on jo peräti yli 200 kilometriä, maantiellä, satasella ja kaupungissa. Hyvältä ja laadukkaalta tuntuu. Audi- ja Volvo-kuskit kehuneet vaikutelmaa kahden kesken ja miettivät tosissaan, mutta bemarimiehet haukkuu porukassa edelleen kovaan ääneen, kun niin vaan ilmeisesti kuuluu rellusta sanoa :D. Kukin tyylillään.

Mukautuva vakionopeudensäädin vaatii totuttelua, koska sehän sitten etäisyysasetuksen mukaan jarruttelee välillä vähän liikaa, kun lähestyy edelläajavaa (esim. siten, että vieressä on vielä toinen auto, mutta kohta se menee ohi ja pääsisi itsekin vaihtamaan kaistaa, joten ei tarvitsisi vielä oikeasti jarruttaa) tai kun suomalaiseen tyyliin hitaasti ohittava vaihtaa kaistaa suoraan nokan eteen. Väljässä liikenteessä tuo ei tietenkään vaikuta mitään. Jonkinmoinen miinus tulee siitä, että vakkari ei toimi alle 50 km/h nopeuksilla. Tämä oli pettymys, kun kaupunkialueilta löytyy nykyään paljon pitkiä hiljaisia osuuksia, joissa nopeus on kuitenkin laskettu neljäänkymppiin. Käsikirjasta saa vähän eri käsityksen, mutta ilmeisesti liittyy tuohon mukautuvuuteen (ilman sitä olisi alaraja kai 40 km/h). Jos vakkarin ottaa pois päältä, näytöllä näkyy välimatka edelläajavaan sekä symboleina että sekunteina ("1.9 s"), huomasin tuossa vahingossa.

Stop and go toimii niin hyvin kuin tuollainen voi toimia, oletan. J os jarrua painaa vain vähän (mutta auto kuitenkin pysähtyy kokonaan), moottori ei sammu ollenkaan. Tai, jos reippaamman pysähtymisen jälkeen nostaa sopivasti jarrua, moottori käynnistyy valmiiksi. Olikohan se speksin mukaan niin, että jos se kerran on jo käynnistynyt uudelleen, se ei sen jälkeen enää samalla pysähdyksellä sammukaan, joten jarrun voi painaa taas pidemmälle, tätä en ole vielä testannut. Mutta pointti kuitenkin on, että poiskytkemisnappia ei tarvitse välttämättä käyttää, vaikka haluaa varautua ripeään jatkolähtöön, jos jaksaa jarrun kanssa olla tarkkana. Tyylejä on monia, ja voihan sitä huomiokykyään muuhunkin liikenteessä käyttää kuin jarrupolkimen hienosäätöön.

Peilien ja A-pilareiden (niiksi niitä kai kutsutaan?) katve on melkoinen. Omalla kotimatkallani on paikka, jossa tullaan korotettuun ja tasa-arvoiseen risteykseen lievään ylämäkeen, ja myös oikealta tulevat tulevat samaan tapaan ylämäkeen. Siinä saa olla tosissaan kurkkimassa, että näkee mahdollisen tulijan. Ihan erilainen katve kuin Lagunassa oli. Saas nähdä, tuleeko yllätyksiä. Meneeköhän tuossa penkkikin alemmas, mikä vaikuttaa tietty asiaan myös. Mielestäni penkki ei ole ala-asennossa vielä kuitenkaan. Pituutta mulla on tuommoiset 184 cm, joten saa se melko alhaalla ollakin.

Kuljettajan jalkatiloja ja keskikonsolia ovat jotkut kommentoineet. Mulla ei ole kummastakaan huonoa sanottavaa. Toki keskikonsolin reuna tuntuu erilaiselta kuin Lagunassa, jossa oikea jalka sai olla välillä oikein huolella levällään. Ei tunnu ongelmalliselta nyt ainakaan tämän hetken ajatuksen mukaan. Ja neljäneloset räpylät mahtuu ihan ok, en ole kertaakaan kiinnittänyt huomiota asiaan. Muuttuuko asia sitten talvella, jos laittaa jotkut isot talvipopot jalkaan, sittenhän sen näkee. Siinä vaiheessa Webaston toiminta on sitten epäonnistunut, jos pitää arktiset varusteet laittaa päälle autoilua varten :D.

Tankki on speksin mukaan vain 52 litraa (4Controlissa 47 l), kun Lagunassa oli 66 litraa. Pitääkö tuota olla koko ajan tankkaamassa ;). Lagunalla yleensä kävin tankilla yli tuhannen kilometrin välein. Toki S-mobiilitankkaus on niin turkasen nopeaa ja helppoa, että mitäpä siitä :D.

Rengasmelu jotenkin kiinnittää huomiota, johtuuko sitten siitä, että moottoria ei oikein kuulu (sisäänajo, max 2500 rpm...). Liitteenä muuten kuvat vanteista, kesävanne on 17" Bayadère, 16-tuumaisesta talvivanteesta en tiedä. Tunnistaako joku? Mukavasti kulkee näillä renkailla kuitenkin. Länsiväylän päässä Ruoholahteen tullessa on vasemmalla kaistalla sellainen kaivonkansi, jossa auto nuljauttaa mun mielestä enemmän kuin aiemmin, vähän samaan tyyliin kuin Clio-kakkosella aikoinaan, mikä taas kolmoscliossa ja Lagunassa ei tuntunut samoin. Liekö joku teknologiaero takapäässä.

R-Link 2 -systeemi on monipuolinen, sen kaikkia säätöjä pitää kyllä ajalla katsella. Saitille https://fi.rlinkstore.com/RLink en ole vielä päässyt kirjautumaan, kun jostain syystä sieltä ei vaan ole vahvistusviestiä tullut sähköpostiin (joo, roskapostit on katsottu). Ettei tässä nyt olisi taas joku "ei toimi Suomessa" -juttu, vaikka systeemi sitten toimisikin (näinhän se oli Lagunassakin, Tomtom toimi mainiosti, mutta sekä maahantuoja että Tomtom halusi aina vaan palauttaa rahat ja estää käytön). Toivottavasti ei, kivahan se on tällaisiin tutustua. Maahantuojaan ehkä otan yhteyksiä joku päivä asian tiimoilta. Ohjevideoihin laitoinkin jo linkkiä aiemmin.

Tunnelmavalohässäkät eli Multisense on vielä kokeilematta sen kummemmin. Huomasin tosin, että Neutral-moodissa, jolla olen nyt ajellut, moottoriäänet (juuh) oli Sport-asennossa vakiona, ja kun vaihdoin sen off-asentoon, en huomannut mitään eroa. Pitää joskus koittaa paremmin. Hieronta tuntui kummalliselta, mutta täytyy sitä pidemmillä pätkillä testailla.

Premium-matot on takalootassa odottamassa, että laitan paikoilleen. Nyt se takajalalla lutkautus muuten sujuu jo sataprosenttisesti luukun avaukseen ja sulkuun, myyjä neuvoi kaupassa väärin (potkaistaan pitkittäin, eikä heilutella sivuttain). Takapenkillä en ole vielä edes käynyt. Aurinkolasikoteloa ei ole enää kuljettajan kauhukahvan paikalla, mutta mietin, että jos jonkun tellinkin saisi viritettyä keskikattoon, kun siinä on niin reilusti tilaa valopaneelien takareunan nousussa. Tässähän ei nyt ole lasikattoa, kun valikoimassa sitä ei toukokuussa ollut. Toki lompakko siitä kiittää, ja toimitusaikakin oli varmaan 3 kk nopeampi näin. Vaihdekepin etupuolella oleva reilunkokoinen lokero on verhoiltu, joten se lienee lasien paikka toistaiseksi, mutta aina sitä ottaa jossain kohtaa linssistä kuitenkin kiinni laseja sieltä kaivaessaan.

Vielä lopuksi: Ei näitä kuolata kannata, autokaupoille vaan, jos haluttaa, sillä siitä pääsee ;D. Tai vaihtoehtoisesti voi jatkaa vanhalla rutkulla ajelua ;). Ja hyvin pidetty, alle 108000 ajettu Lagunahan lienee tulossa Laakkosella tai jossain myyntiin näinä hetkinä!
 

Liitteet

Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Kyllä se on vielä toistamiseenkin kommentoitava ensimmäiselle sivulle; turkasen hyvännäköinen auto. Jos tällä ei saada myyntimääriä nousuun, niin millä sitten? Ja jos pienessä perjantaipöhnässä auto näyttää hyvältä, silloin se sitä todellakin on ;D

Valitettavasti näihin "rellunvihaajiin" törmää ties missä milloinkin. Monesti kysyn, että moneskos Rellu hänellä on omistuksessa. Yllättäen ei ole yhtäkään omistanut, mutta siskon kaiman veljen koiranulkoiluttajan kautta on tullut tietoa, että paska auto on ::) No ostelkaa ihmiset näitä uusia Relluja nyt niin maan perkeleesti, että saadaan volyymia kaduillekin ja ihmisten mieleen pieni ajatus vaihtoehdosta!

Surullista, kun VAG-kulkineita tuntuu jokainen ostavan (mikäli ei kehtaa ostaa pappa-Toyotaa), vaikka pienellä googlettamisella löytyy useampikin syy, miksi näin ei pitäisi tehdä. No, tietty jakoketjut ja vaihteistot ei näy katsastustilastoissa samoin kuin menneiden Rellujen alustojen kulutusosat…

Sitten odotellaan talvea ja Talismanin käyttökokemuksia kylmässä 8)
 
Viestejä
148
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Ensimmäinen tankillinen ajettu: tankattu 48,9 litraa (tankki 52 litraa), kulutukseksi muodostui 5,7 l/100 km, kuten allekirjoituksesta näkyy. Sekalaista ajoa, melkein joka päivä Helsingin kaupunkiliikenteessä plus useamman kymmentä kilometriä 80-100 moottoritietä, ja yksi 300 kilometrin motarireissu Turun suuntaan.

Tämä ei näköjään enää kerro ajotietokoneessa, paljonko litroja se on kuvitellut polttaneensa. Ajotietokoneen mukaan kulutuslukema oli kuitenkin 5,1 litraa satasella (täytön pyrin tekemään samaan tyyliin kuin ekalla tankkauksella), joten litroja hävisi sen mielestä tankista selkeästi vähemmän kuin mitä oikeasti lähti. Kun katson Lagunan tankkaus- ja ajotietokonedatoja, siinä ei tainnut juuri koskaan mennä näinpäin, vaan mielestäni aina oli ajotietokoneen mielestä dieseliä tankista hävinnyt enemmän kuin mitä tankkauksessa sinne sai mahtumaan. Ainakin kerran oli tankille saapuessa ajotietokone sanonut jo 68,4 litraa menneen, kun tankki on vain 66 litraa :D (tankkaukseni silloin oli 61,6 litraa)

Hyvät fiilikset edelleen, kun Talismanilla ajelee! Nyt on sellaista letkeää ajelua ollut, kun ei ole konetta viitsinyt kurittaa tuoreeltaan, ja kone kyllä mahdollistaa väännöllään sen hienosti. Mitään värinöitä ei tunnu, vaikka kierrokset olisivat normaalissa ajotilanteessa välillä kuinka alhaalla. Kaupunkiajoa, maantietä, moottoritietä, kaikki menee mukavasti.

Vieläkin sitä kesäloman alkua odotellessa :)
 
Viestejä
97
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Talismaniin ja uusimman kopan Passattiin on saatu kyllä leveys näkymään ja se on kyllä mukavan näköistä. Kyllä alkaa näiden uusien mallien myötä itsellekin pikkuhiljaa lämpiämään ajatus Rellusta jopa ihan käyttöauton virkaa hoitamaan.. ::) :D
 
Viestejä
148
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Hyvän hintainen on muuten Talismanin tavaratilaan käännettävä kangas/kumimatto (82 01 626 489): noin 220 euroa, "löytyy keskusvarastolta". Sveitsissä, jota olen pitänyt kalliina maana, sama matto maksaa kevään lisävarustehinnaston mukaan noin 90 euroa, ja heinäkuun autohinnaston lisävarustelistan mukaan reilut 60 euroa.

Vertailun vuoksi, kangasmattosarja sisälle (82 01 599 663) maksaa Suomessa noin 120 euroa, Sveitsissä reilut 100 euroa. Tässä ollaan siis ihan samoilla tonteilla kuitenkin. Miten tuossa tavaratilan matossa ero voi kuitenkin olla tuollainen?

Laitoin kyllä autoliikkeeseen jatkokysymyksen, että katsoivatko oikeaa riviä (ja viittasin tähän samaan hintavertailuun), kommentointi loppui siihen...
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
#19
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

markkul sanoi:
Laitoin kyllä autoliikkeeseen jatkokysymyksen, että katsoivatko oikeaa riviä (ja viittasin tähän samaan hintavertailuun), kommentointi loppui siihen...
Itse olen todennut saman, nuo rellun lisävarusteet saa paljon halvemmalla ulkomailta.
Suomalaiset kauppiaat hinnoittelee lisävarusteissa itsensä pikku hiljaa pihalle sitä mukaa kun ihmiset ymmärtää vertailla hintoja ulkomailta (tallinnaankaan ei ole pitkä matka).
Ymmärrän kyllä että meillä on isompi arvonlisävero ja katteet on jostain revittävä mutta silti..
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 037
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

Kyllä ne taitaa arpomalla laittaa hinnat, varaosissa ainakin huomannut. Jotkut on halvempia kuin tarvike osat(harvemmin kyllä) ja jotkut sitten moninkertaisia.
Joskus vanhaan Lagunaan ostin takalevyt laakereilla 105€ pari kun tarvikkeena olisi ollut samanverran kpl.
 
Ylös Bottom