Talisman on uusi Laguna

anselotti

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Laitanpa tähänkin saman, mikä meni johonkin toiseen Talisman-keskusteluun.

Moro. Minulla on Rellusta kokemusta vain kakkosautona (Clio 06), joten kaipaisin hieman Talismanin omistajilta rehellistä mielipidettä. Olen katsellut 15000 e haarukkaan sopivaa hyvin varusteltua dieselautoa ja silmään osui 137000 km Talisman. Ulkonäöltään ilo silmälle ja varustetaso korkea sekä arvostelujen mukaan pitäisi olla hyvä ajettava. Ajan 50 000 km vuoteen, joten kovalle käytölle auto on tulossa. En oikein tiedä uskallanko luottaa Talismaniin, joten kyselisin Talismanin omistajilta mielipidettä. Jakohihnan vaihto tulossa 150k km kohdalla ja sovittu siitä autoliikkeen kanssa, mikäli kaupat tehdään.

Linkki autoon: https://autolle.com/ajoneuvo/renault-talisman-112672
 

lmg

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Kokemuksia hierovan istuimen sielunelämästä?

Hankin vastikään Talismanin, jossa hierontatoiminto kyllä lähtee aluksi toimimaan, kun sen laittaa ensimmäisen kerran päälle. Lakkaa kuitenkin toimimasta jossain vaiheessa, eikä sitä saa uudestaan päälle. Hetkellinen auton sammuttaminen ei asiaan vaikuta.

Kun valikosta laittaa hieronnan uudestaan ON -asentoon, niin auto miettii muutaman sekunnin ja sitten palauttaa "kytkimen" takaisin OFF -asentoon. Hieronta ei siis lähde päälle tässä välissä.

Osaako kukaan arvata, mistä vikaa kannattaisi tässä tapauksessa etsiä? Vai teenkö vain jotain väärin?
 

megane76

Talisman tce 200 intens 4 control
Viestejä
83
Moro, Kuuluuko TALISMAN TCE 200 vm 2016, 60tkm huoltoon moniurahihnan ja kiristimen vaihto. Ihmettelen vain kun olen kysellyt huoltohintoja eri korjaamoista, Niin marmoripalatsi on ainoa kenen huolto-ohjelmaan tuo hihnan vaihto kuuluu.
 

megane76

Talisman tce 200 intens 4 control
Viestejä
83
Moniurahihnalla ja kiristimellä on sekä kilometriraja että vuosiraja, ja sen mukaan vaihdetaan kumpi täyttyy ensin. 6 vuotta taitaa olla rajana kun iän puolesta osat pitää uusia joten eikös se nyt ajankohtaista ole.
Ok kiitos, Kyllä se melkein parempi on sitten vaihdattaa.
 

lmg

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Kaksi viikkoa pihassa olleen Talismanin sähköviat saivat astetta pahempaa jatkoa. Keskinäyttö alkoi menemään pois päältä noin minuutiksi kerrallaan, jonka jälkeen käynnistyi itsekseen. Asia on edennyt nyt niin, että näyttö on enimmäkseen mustana (jolloin myös mm. radio on pois päältä ilmastointia ei pysty säätämään jne.), käynnistyen vain aika-ajoin hetkeksi. Tällä on selvä ajallinen yhteys ilmojen viilentymiseen, en toki tiedä onko tämä varsinaisesti syynä?

Kellään vastaavia kokemuksia sillä välin kun odottelen, että saisi auton myyjäliikkeen huoltoon?
 

megane76

Talisman tce 200 intens 4 control
Viestejä
83
Img: Taitaa olla nyt keskinäyttö jotenkin rikki ja sen takia ei se hierontakaan toimi oikein. Eikun merkkihuoltoon auto tutkittavaksi ja myyjälle lasku.
 
D

Deleted member 4146

Vieras
Kokemuksia hierovan istuimen sielunelämästä?

Hankin vastikään Talismanin, jossa hierontatoiminto kyllä lähtee aluksi toimimaan, kun sen laittaa ensimmäisen kerran päälle. Lakkaa kuitenkin toimimasta jossain vaiheessa, eikä sitä saa uudestaan päälle. Hetkellinen auton sammuttaminen ei asiaan vaikuta.

Kun valikosta laittaa hieronnan uudestaan ON -asentoon, niin auto miettii muutaman sekunnin ja sitten palauttaa "kytkimen" takaisin OFF -asentoon. Hieronta ei siis lähde päälle tässä välissä.

Osaako kukaan arvata, mistä vikaa kannattaisi tässä tapauksessa etsiä? Vai teenkö vain jotain väärin?
Sulla on sen hieromismekanismin moottorin asentoanturi rikki.Kysäseppä piruuttas sen osan hintaa merkkihuollosta niin kannattaa soittaa istualtaan se puhelu ettei aivan pystystä tipahda lattialle...:D
 
D

Deleted member 4146

Vieras
Kaksi viikkoa pihassa olleen Talismanin sähköviat saivat astetta pahempaa jatkoa. Keskinäyttö alkoi menemään pois päältä noin minuutiksi kerrallaan, jonka jälkeen käynnistyi itsekseen. Asia on edennyt nyt niin, että näyttö on enimmäkseen mustana (jolloin myös mm. radio on pois päältä ilmastointia ei pysty säätämään jne.), käynnistyen vain aika-ajoin hetkeksi. Tällä on selvä ajallinen yhteys ilmojen viilentymiseen, en toki tiedä onko tämä varsinaisesti syynä?

Kellään vastaavia kokemuksia sillä välin kun odottelen, että saisi auton myyjäliikkeen huoltoon?
.Ensimmäisenä kattoo että akku on kunnossa.Talismanissahan se kyykkää heti jos se on virrat päällä vartinkaan.Korjaamolla aina heti laturi kiinni.Sulla buuttaa se r-linkki todennäköisimmin.Siitä on olemassa tekninen tiedote joka käskee päivittämään tietyn softanumeron vehkeet.Siinä tiedotteessa sanotaan että "Ohjeista asiakkaat osoitteeseen www.xxx. lataamaan päivitys.Auta asiakasta tarvittaessa".Se päivitysprosessi on helvetin monimutkainen korjaamollakin,päivitetään sekä clipillä että r-usb-tikulla.Teet huonojen ohjeiden ansiosta yhden virheen ja pahin skenaario on se että laite ei herää henkiin enää ikinä.Sitte kysellään grammarille maksajaa.Ja nykyisen komponenttipulan aikana se uus laite ei välttämättä edes löydy kovin äkkiä.Just eilen oli samanlainen,näyttö pimeänä ja alkanu toimimaan sitten.Ja takuu ummessa.Totesin että kokeilet päivittää sen ja jos ei onnistu,niin anna mennä vaan niin kauan ku toimii... tai voin minäki sen päivittää mutta en maksa mitään jos se hajoaa...
 
D

Deleted member 4146

Vieras
Kerrottakoon tämäki asia tässä nyt sitten julkisesti.Pahin virhe koko yli 20 vuoden ammattimekaanikon uralla sattui just talismanille.Sehän on yks hienoimpia renaulteja.Ja ei,kyse ei oo siitä että olis jääny laittamatta öljyt moottoriin.Eikä edes siitä,että pyöränpultit olis jääny auki.En oo vielä onnistunu noissa hommissa.Kyse on siitä,että erehdyin kerran takertumaan asiakasvalitukseen että talismanin etututkassa olis vikaa.Koodeja ei ollu,ja autossa takuu voimassa.No mitäs teet? No tietysti päivität sen!! Se oli ensimmäinen ja absoluuttisesti viimeinen kerta se.Alkaa pyyteleen kalibrointia.No mitäs se käytännössä tarkoittaa? Pahimmillaan sitä,että tarvitaan 2 autoa,3 mekaanikkoa,molemmissa autoissa tankki täynnä ainetta...ja x-määrä aikaa.Kysymys kuuluu että kuka maksaa? Ensimmäinen kalibrointiajo oli yksin ja 30km-->ei tästä tuu v..ttujakaan.Työkaveri kyytiin...50km ja loppumetreillä näytti siltä että nyt menee läpi-->pari kilsaa ennen pajaa että "suoritusolosuhteet ei täyty-herja".Se oli siinä.Auto parkkiin,paperit työnjohtoon että kattellaan.Ei oo takaisin tullu.Niinku sanottu,niin ei koskaan enää...ainakaan ennenkuin maksaja on selvillä...
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 146
Alkaa pyyteleen kalibrointia.No mitäs se käytännössä tarkoittaa? Pahimmillaan sitä,että tarvitaan 2 autoa,3 mekaanikkoa,molemmissa autoissa tankki täynnä ainetta...ja x-määrä aikaa.
No mites ne tehtaalla uusiin ja ajamattomiin nuo kalibroi? Tuskin ainakaan noin. Kai siihen joku helpompikin keino täytyy olla.
 
D

Deleted member 4146

Vieras
No varmaan sillä tavalla,että siellä ajetaan testiradalla autolla.Siellä tuskin on muuta liikennettä sekoittamassa hommaa...mä en tiedä muutaku ne ohjeet mitä clippi sanoo.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 180
Hitto ei oo tollanen kivaa. Talisman on kyllä hieno auto, ei voi muuta sanoo. Näissä uusissa on jo niin paljon kaikkia hienouksia,että matka voi katketa no niistäkin. Ja yleensäkin .. Täytyy olla vaan tyytyväinen että vaihdellaan palloniveliä ja jakohihnoja 100 tkm välein. Tulee helpommaksi ja halvemmaksi kuin nämä sähköset vempeleet.
 

lmg

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
.Ensimmäisenä kattoo että akku on kunnossa.Talismanissahan se kyykkää heti jos se on virrat päällä vartinkaan.Korjaamolla aina heti laturi kiinni.Sulla buuttaa se r-linkki todennäköisimmin.Siitä on olemassa tekninen tiedote joka käskee päivittämään tietyn softanumeron vehkeet.Siinä tiedotteessa sanotaan että "Ohjeista asiakkaat osoitteeseen www.xxx. lataamaan päivitys.Auta asiakasta tarvittaessa".Se päivitysprosessi on helvetin monimutkainen korjaamollakin,päivitetään sekä clipillä että r-usb-tikulla.Teet huonojen ohjeiden ansiosta yhden virheen ja pahin skenaario on se että laite ei herää henkiin enää ikinä.Sitte kysellään grammarille maksajaa.Ja nykyisen komponenttipulan aikana se uus laite ei välttämättä edes löydy kovin äkkiä.Just eilen oli samanlainen,näyttö pimeänä ja alkanu toimimaan sitten.Ja takuu ummessa.Totesin että kokeilet päivittää sen ja jos ei onnistu,niin anna mennä vaan niin kauan ku toimii... tai voin minäki sen päivittää mutta en maksa mitään jos se hajoaa...
Kiitos vastauksesta. Nyt on auto viettänyt kuitenkin jo kohta kuukauden pajalla ja kuulemma vierähtää vielä toinenkin…Olivat yrittäneet päivittää ohjelmiston ja saaneet näytön kokonaan mustaksi, uutta yksikköä tilaukseen. Muutaman viikon päästä sitten olivat uutta asentaessa epäonnistuneet ohjelmistopäivityksessä tai mahdollisesti osa ollut väärä (tämä jäi hieman epäselväksi). Ei kun uutta tilaukseen ja reilu kuukausi pitäisi vielä odotella. Ei kovin hyvät ensikokemukset Talismanista…

Onneksi sentään liikkeen piikkiin, kun otin vielä lisävakuutuksen ostotilanteessa, kerrankin sellaisesta hyötyä, vaikka varmaan viimeistään pienellä taistelulla olisi onnistunut muutenkin maksattaa.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 146
Ei kovin hyvät ensikokemukset Talismanista…
Itselle kyllä tulisi antipatia enemmänkin sitä huolto-maahantuoja-valmistaja -ketjua kohtaan, jos kerta toisensa perään ohjelmointihommat ryssitään ja uusien osien saaminen kestää ikuisuuden. Onko tässä huollon osalta kyseessä renun valtuuttama huolto?
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
174
Jos Renun oma huolto, niin kyllä tosissaan voi olla huolissaan, että mitä niissä tehdään, ja mikä on tosissaan osaamisen taso?????
 

lmg

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Itselle kyllä tulisi antipatia enemmänkin sitä huolto-maahantuoja-valmistaja -ketjua kohtaan, jos kerta toisensa perään ohjelmointihommat ryssitään ja uusien osien saaminen kestää ikuisuuden. Onko tässä huollon osalta kyseessä renun valtuuttama huolto?
Valtuutettu huolto tosiaan kyseessä. Asiakaspalvelu on sinänsä ollut avuliasta, kun vaan on yhteyden auki saanut. Yhteyden näyttää saavan, kun jaksaa soittaa yleisnumeroon noin neljä kertaa ja muistuttaa, että lupasivat muutamaa päivää aikaisemmin soittaa takaisin ja auton remontin olisi tietääkseni pitänyt valmistua jo... Asiaa ei ole parantanut sekoilu sijaisautojen kanssa, nyt puolentoista kuukauden sisään erinäisistä syistä viides sijaisauto menossa. Mukaan mahtuu ongelmia vakuutusten kanssa, n. 40km ajon jälkeen syttynyt moottorin vikavalo, huollon puoleinen tarve (ilmeisesti) vaihtaa sijaisauto halvempaan, kun korjauksessa yllättäen kestikin.

Renault’n mallistosta onkin nyt tullut paremmin tutuksi edelliskopan Clio, joka ei kooltaan ja yksilön kunnoltaan nyt kovinkaan toimiva vaihtoehto Talismanille ole ollut (kaikki penkit ties missä hampurilaiskastikkeessa, vaihteet ulisee ja alusta kolisee joka pienessä epätasaisuudessa — ei ihan uskoisi vain 50tkm ajetuksi).
 

markkul

Jäsen
Viestejä
299
Onkos kukaan sattumalta purkanut Talismanin keskikyynärnojalokeron kantta? Yksi tyyppivika Talismanissa tuntuu olevan lokeron lukituksen pettäminen, napista puuttuu taas jousipalautus. Lohjalaisliike rikkoi sen huoltoreissulla joskus 40-50k paikkeilla, nyt se on taas rikki (120k). En ole vielä yhtään edes yrittänyt kurkkia, mistä löytyisi ruuveja tai nipsuja, että saisi auki ja tutkintaan. Sormenpäillä saa hivutettua vielä sen verran nuppia ulospäin, että kieli tarttuu kiinni ja kansi pysyy alhaalla, mutta jotain tarttis kyllä tehdä.

Karu ratkaisu on tietty liimata nupin alareunaan sen verran tartuntapintaa elikkäs kynnystä, että hivutusoperaatio onnistuu helpommin :D
 

markkul

Jäsen
Viestejä
299
Onkos kukaan sattumalta purkanut Talismanin keskikyynärnojalokeron kantta?
No nyt yritin, siinä sisäpuolen yläreunassa (kun kannen nostaa pystyyn) on kaksi ruuvia, mutta niiden irrotuksen jälkeenkään sisäkansi ei irtoa ulkopuolen nahkaosasta, hiukan raottuu kyllä. Liekö jotain liimaa vielä välissä, ei tunnu vähän isommallakaan vääntämisellä aukeavan merkittävästi, joten nuppikoneistoon ei vielä pääse käsiksi.

Saranapuolella ei näy mitään kiinnikkeitä, joku kieleke siellä varmaan on sisäpuolella pitämässä osat yhdessä siellä päässä. Saranakoneistoa ei nähtävästi pääse purkamaan erikseen ilman koko keskikonsolin purkamista, joten kannen irrotus kokonaisenakaan ei onnistu helposti.

Lukitussalpa ei ole ihan jouseton kuitenkaan, pohjassa tuntuu pientä palautusvastetta, ihan kuin jousi olisi jotenkin kuoleentunut. Mitään irtonaista ei tunnu kannen kääntelyllä saranan varassa. Mielikuvani on, että ei se nappi ole koskaan ihan täysin ulos saakka palautunutkaan, nyt kun sitä nykii manuaalisesti ulos. Mutta tietty jos sen liike on muuttunut pikkuhiljaa, eipä sitä isosti ole välttämättä huomannutkaan.

Markku
 

$cenillac

Jäsen
Viestejä
135
Tiedoksi sitten huolloille ja muille tietämättömille, että vaikka tietojärjestelmiennne tiedot toisin väittää, niin camber-kulmaa voidaan Talismanissa jonkun verran säätää etuiskarien yläpäästä. :cool: On nimenomaan tehty pidemmät hahlot iskaritorneissa kiinnityspulteille. Arviolta n. puoli senttiä liikkuu ainakin yläpäästä sisään ja ulos vaikuttaen nimenomaan camberiin. Samalla pystyy hienosäätämään myös casteria. Pultteihin käsiksi pääsy vaatii pyyhkimien irroituksen ja suojamuovilevyjen löysäämisen. Muutaman minsan homma.

Takana on erilliset säädöt camberille (epäskeskopultti) ja auraukselle.
 
Viimeksi muokattu:

lmg

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Talisman on alkanut hiljattain avaamaan ja sulkemaan itsestään takaluukkua. Ongelma ilmenee vain silloin kun seisoo avain taskussa auton takana. Eli toisin sanoen virheellisesti havannoi “handsfree” jalanheilautuksia. Tätä ei tapahdu myöskään, kun kytkee handsfree -toiminnot kokonaan pois asetuksista. Eli selvästi vaikuttaisi tässä olevan ongelma. Ongelma alkoi sen jälkeen, kun auto oli jonkun aikaa sateessa takaluukku ylhäällä.

Mikä neuvoksi, onko kellään kokemusta vastaavasta?

Edit: näyttää siltä, että ongelma korjaantui itsestään, kun auto sai kuivua muutaman päivän.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom