Talisman on uusi Laguna

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Mulla menee vaihtoon toisen puolen koiranluu... alkoi kolisemaan tuossa 45tkm. kohdilla. Toinen oli vaihdettu jo tuolla kolmen kympin pintaan. Laatukamaa (lue KURAA) pistää Renault autoihinsa! Ei ole tarvinnut koskaan tähän päivään mennessä vaihtaa minun vielä koiranluita aiemmista autoistani ja olen omistanut 6 autoa ennen tätä.
Njoo, mullakin jo käytännössä uutena koiranluut vaihdettiin kun kolkatti oudosti töyssyissä ja talven polanteilla. Ei ole mielestäni siitä huolimatta oikein missään vaiheessa tuntunut olevan täysin "kunnossa", vaan terävissä töyssyissä on edelleenkin ja enenemään päin fiilis, että jotain ois löysällä. Ja samalla auto on ajoltaan vähän rauhaton + kuluttaa eturenkaita epätasaisesti. Ajettu nyt noin 45 tkm. Viimeksi vuosi sitten kesärengaskauden jälkeen kävin säädättämässä aurauskulmat, mutta ei tainnut olla paljoa vaikutusta mihinkään.

Takapakkia on menty, jotenkin muistuttaa tuota meillä aikoinaan ollutta vuoden '04 Grand Sceniciä etupään ripustusten laadun osalta, siinähän sai vähän väliä olla laittamassa uutta osaa. Vastapainona taas GS3:ssa ei ollut mitään vastaavia ongelmia ja nykyisellä kakkosella, Laguna 3:llakin, on rullattu jo lähes 200 tkm ilman koiranluiden tai nivelten vaihtoa! On edelleen kuin yhtä puuta. Ja kulkee kuin juna.

Kunhan jaksaisin, niin kokoaisin taas listan takuunalaisia asioita korjattavaksi. Hyvinhän niitä kuitenkin myyjäliikkeessä aina kuntoon laitetaan.
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Vielä lisäys. Saksan foorumilla näistä koiranluista onkin paljon kirjoiteltu ja ongelmia on ollut. Ilmeisesti jossain vaiheessa lähimenneisyydessä koiranluihin on tehty muutos materiaalin osalta, joten uusien osien pitäisi olla kestävämpiä. Aikaisemmin osissa on nähtävästi käytetty muovia tai alumiinia, uusimmat ovat kai terästä. Kestävyys toki riippuu pitkälti siitä miten alustarakenteet on kokonaisuutena suunniteltu.
 

Taliskeri

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
Njoo, mullakin jo käytännössä uutena koiranluut vaihdettiin kun kolkatti oudosti töyssyissä ja talven polanteilla. Ei ole mielestäni siitä huolimatta oikein missään vaiheessa tuntunut olevan täysin "kunnossa", vaan terävissä töyssyissä on edelleenkin ja enenemään päin fiilis, että jotain ois löysällä. Ja samalla auto on ajoltaan vähän rauhaton + kuluttaa eturenkaita epätasaisesti. Ajettu nyt noin 45 tkm. Viimeksi vuosi sitten kesärengaskauden jälkeen kävin säädättämässä aurauskulmat, mutta ei tainnut olla paljoa vaikutusta mihinkään.

Takapakkia on menty, jotenkin muistuttaa tuota meillä aikoinaan ollutta vuoden '04 Grand Sceniciä etupään ripustusten laadun osalta, siinähän sai vähän väliä olla laittamassa uutta osaa. Vastapainona taas GS3:ssa ei ollut mitään vastaavia ongelmia ja nykyisellä kakkosella, Laguna 3:llakin, on rullattu jo lähes 200 tkm ilman koiranluiden tai nivelten vaihtoa! On edelleen kuin yhtä puuta. Ja kulkee kuin juna.

Kunhan jaksaisin, niin kokoaisin taas listan takuunalaisia asioita korjattavaksi. Hyvinhän niitä kuitenkin myyjäliikkeessä aina kuntoon laitetaan.

Itsellänikin oli hieman rauhaton kulkemaan ja kulutti eturenkaita sisäsyrjältä. Käytin merkkihuollossa nelipyöräsuuntauksessa, jossa sitten huomattiin, että autossa oli positiivinen camber, kun pitäisi olla negatiivinen. Heidän suuntauskoneessa oli myös väärät arvot. Tehtaalta sai sitten tulostettua oikeat arvot suuntaukseen.

Ja koira luut oli aluksi muoviset ja korvaavat metalliset.
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Itsellänikin oli hieman rauhaton kulkemaan ja kulutti eturenkaita sisäsyrjältä. Käytin merkkihuollossa nelipyöräsuuntauksessa, jossa sitten huomattiin, että autossa oli positiivinen camber, kun pitäisi olla negatiivinen. Heidän suuntauskoneessa oli myös väärät arvot. Tehtaalta sai sitten tulostettua oikeat arvot suuntaukseen.

Ja koira luut oli aluksi muoviset ja korvaavat metalliset.
Kiitos näistä tiedoista. Sain vahvistusta omiin ajatuksiini ja uusia terveisiä merkkihuollolle.
 

$cenillac

Jäsen
Viestejä
135
Vaihdoin uuden luun ja äänet tietty hävisivät. Myyjäliikkeen mukaan kyseessä olevat Moog-merkkiset osat ovat vahvistettuja ja näin keskimääräistä kestävämpiä. Hieman alkoi epäilyttämään, kun näyttäs olevan samanlainen kuin minkä tuolta irroitin.... runko jotain valettua metallia, napojen päissä ainakin näytti olevan muovinkin.... :confused: No toivotaan parasta.
 

$cenillac

Jäsen
Viestejä
135
Itsellänikin oli hieman rauhaton kulkemaan ja kulutti eturenkaita sisäsyrjältä. Käytin merkkihuollossa nelipyöräsuuntauksessa, jossa sitten huomattiin, että autossa oli positiivinen camber, kun pitäisi olla negatiivinen. Heidän suuntauskoneessa oli myös väärät arvot. Tehtaalta sai sitten tulostettua oikeat arvot suuntaukseen.

Ja koira luut oli aluksi muoviset ja korvaavat metalliset.
Täälläkin sisäreunakulutusta havaittavissa. Edellinen omistaja oli tarkastattanut kulmat vastikään, mutta olisikohan tuossa jotain takana, että arvot ehkä väärät...

Yleisesti ottaen käsityksenä lienee kuitenkin, se että negatiivinen camber on omiaan kuluttamaan sisäreunaa, kun paino sille enemmän tulee. Vastaavasti harituksen sanotaan syövän sisäreunaa enemmän...
 
Viimeksi muokattu:

Taliskeri

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
Täälläkin sisäreunakulutusta havaittavissa. Edellinen omistaja oli tarkastattanut kulmat vastikään, mutta olisikohan tuossa jotain takana, että arvot ehkä väärät...

Yleisesti ottaen käsityksenä lienee kuitenkin, se että negatiivinen camber on omiaan kuluttamaan sisäreunaa, kun paino sille enemmän tulee. Vastaavasti harituksen sanotaan syövän sisäreunaa enemmän...
Omassa autossa renkaiden sisäsyrjän kuluminen loppui tuon suuntauksen jälkeen. Huoltomieskin oli hyvinkin ihmeissään, että miten voi koneessa olla väärät arvot, mutta onneksi oli hyvin hereillä, että tarkisti tehtaan tiedoista oikeat arvot.
Tämä siis tapahtui Kuopion avain vaunulla, siellä on siis asiasta tietoa.
 

Taliskeri

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
Ohhoh, nyt on mennyt kyllä minulla puurot ja vellit sekaisin, nuissa talismanin pyöränkulmissa.
Kun siis auraus oli negatiivinen kun pitäisi olla positiivinen.
Tajusin vasta tuosta Scenillacin viestistä vatupassista.
 

muski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
735
Tuo nivel asia on minusta sellainen, että tuollaisilla pikkuasioilla saadaan paljon pahaa aikaiseksi. Suomalaiset tekee laatututkimuksia katsastustilastojen perusteella ja siellä nuo nivel asiat tulee esille juuri hylkäysten perusteella. Monessa autossa kestää nivelet 150-200 tkm ja monesti ranskalaisissa ne on jo vaihtokunnossa 40-50 tkm kohdalla. Tosin Volvolla töissä ollessani 2000 luvun alkupuolella, niin isoissa Volvoissa etu pystytangot oli väljänä 20 tonnin huollossa ja takapäässä 40 huollossa. Sitten kun kuuntelee joidenkin toyota miesten porinoita, niin siellä ei kuulemma niveliä ole tarvinnut vaihtaa koskaan ja autoilla ajettu 300tkm. Saa nähdä, kun meidän uutena ostettu -13 Clio 4 menee talvella katsatukseen, niin jokohan sitä joutuu alapalloja vaihtamaan. Auto on meille uutena ostettu ja nyt sillä on ajettu 55 tkm ja on nyt tyttäreni ajossa.
 

tcane

Jäsen
Viestejä
52
Kun minulla oli samaa pohjaa oleva Megane IV niin tehtaan jäljiltä vain toinen takapyörä oli toleranssissa eli nelipyöräsuuntaukselle oli tarvetta ja se myös paransi auton käytöstä.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 037
Tuo nivel asia on minusta sellainen, että tuollaisilla pikkuasioilla saadaan paljon pahaa aikaiseksi. Suomalaiset tekee laatututkimuksia katsastustilastojen perusteella ja siellä nuo nivel asiat tulee esille juuri hylkäysten perusteella. Monessa autossa kestää nivelet 150-200 tkm ja monesti ranskalaisissa ne on jo vaihtokunnossa 40-50 tkm kohdalla. Tosin Volvolla töissä ollessani 2000 luvun alkupuolella, niin isoissa Volvoissa etu pystytangot oli väljänä 20 tonnin huollossa ja takapäässä 40 huollossa. Sitten kun kuuntelee joidenkin toyota miesten porinoita, niin siellä ei kuulemma niveliä ole tarvinnut vaihtaa koskaan ja autoilla ajettu 300tkm. Saa nähdä, kun meidän uutena ostettu -13 Clio 4 menee talvella katsatukseen, niin jokohan sitä joutuu alapalloja vaihtamaan. Auto on meille uutena ostettu ja nyt sillä on ajettu 55 tkm ja on nyt tyttäreni ajossa.
Megane I:ssä meni myös alapalloja, melkeinpä jokaiseen katsastukseen piti jompikumpi alapallo vaihtaa. Kilometrejä tuli kyllä 30tkm vuodessa, joten tarkoittaa, että eivät ne 100tkm kyllä yleensä kestäneet. Aikanaan Vectra A ruostui 350tkm ajettuna pois, eikä yhtään etupään niveltä siihen vaihdeltu. Olisko se nykyään vain tämä viimeiseen asti optimointi, jossa joka paikkaan laitetaan juuri niin vahva ja laadukas osa että se ehkä kestää autonvalmistajan suunnitteleman käyttöiän ja välillä menee sitten pahastikin pieleen.

Tuohon nivelongelmaan auttaisi paljon jos niissä nivelissä olisi enemmän rasvaa. Tai sitä lisäisi itse. Säästäähän siinä osavalmistajat joitakin senttejä kun pihistellään voitelun kanssa, ja osien jälleenmyynti kasvaa.
Sekin varmaan auttaisi, mutta miksi nivelissä toinen liukuosa on yleensä nailonia tai vastaavaa, onko se vain siksi että äänet eivät johdu koriin nivelien kautta niin voimakkaasti? Jos olisivat kokonaan terästä niin luulisi kestävän kunnolla voideltuna auton iän.
Motonetin tiskillä oli joskus jokun nivelmainos aukileikatun nivelen kanssa ja siinä kehuttiin että tekevät nivelet isommalla pallolla, joten kestävät myös paremmin. Tässäkin on varmasti perää ja palautuu taas siihen optimointiin, jota autovalmistajat joutuvat harjoittamaan eli tukevampi nivel vain on kalliimpi eikä sitä kannata autoon laittaa, jos sirommallakin pärjää edes sen aikaa kun valmistajan myöntämä takuu loppuu.
 

muski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
735
Ne Meylen nivelet pitäs olla ns HD-mallia. Mulla on jo varalla Megane II sellaiset Meylen koiranluut ja veljelle laitettiin sellaiset vuosi sitten grand sceniciin, niin näytti pallo isommalta, mitä siitä otettiin aikaisemat pois. Sen perusteella niissä on eroja, koonkin suhteen ja vois olettaa, että kestävät mainoksen mukaan pitempään...
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 146
Ne Meylen nivelet pitäs olla ns HD-mallia.
Eipä nuokaan ihan täyttä luottamusta herätä. Meillä meni koiranluu ihan väljäksi n. 2v. ja alle 40tkm. Ei tosin renu, mutta kuitenkin. Onneksi sentään 4v. takuu, niin sai uuden tilalle. Vaiva se vaihtoprosessikin silti muutaman kympin osan takia.
 

Tmex

Clio IV
Viestejä
453
Aeromotorsilta olen nyt kokeeksi tilannut Clio IV:lle alapallot, toisen kerran katsastuksessa Clio pomppasi niistä. Ajoaikaa 1 kk. Aeromotorsilla alapallonivel valikoimaa piisaa,TRW:t tilasin. Olisiko ne Talismanin alkuperäiset alapallonivelet saman valmistajan täyttä kuraa kuin Cliossakin? Vaimon ajot ovat 30 tkm kahdessa vuodessa sileällä asvaltilla,ja kummatkin alapallot kyseisellä ajomäärällä ovat sökönä. Eipä sillä, oma työsuhde Passatti narisee jokaisessa hidastekorokkeen ulosajossa keulastaan, 50 tkm ajettuna.
 

13 rellua

Jäsen
Viestejä
157
TRW:n alapallo vaihtoon alle vuoden. Vaihdoin tämän puolen varoiksi toisen, väljäksi menneen kanssa. Ei olis pitäny. Oli kuitti joten sain vaihtaa toiseen merkkiin.
 

Tmex

Clio IV
Viestejä
453
Kovin huolellisesti klikkasin ostoskoriin TRW alapallonivelet, hiiri vieri Lemförderin ohi ilman klikkausta :( Simppeli homma vaihtaa, Cliossa yllättää se että ne on aivan rieskana kun ne ottaa pois mutta ajossa kolinaa en huomaa. Korona siirsi kaiken työmatkustamisen Teamsiin, joten työsuhdeautohaitasta ajattelin luopua koska asiakkaalle ajoja ei ole. Vähän ajettu Talisman pikkudieselinä kiinnostaa. Se oli ainakin Meganessa 1.5 DCi huoleton moottori, 300 tkm sellaisella ongelmitta ajelin.
 

Digip

Jäsen
Viestejä
476
Tuo nivel asia on minusta sellainen, että tuollaisilla pikkuasioilla saadaan paljon pahaa aikaiseksi. Suomalaiset tekee laatututkimuksia katsastustilastojen perusteella ja siellä nuo nivel asiat tulee esille juuri hylkäysten perusteella. Monessa autossa kestää nivelet 150-200 tkm ja monesti ranskalaisissa ne on jo vaihtokunnossa 40-50 tkm kohdalla. Tosin Volvolla töissä ollessani 2000 luvun alkupuolella, niin isoissa Volvoissa etu pystytangot oli väljänä 20 tonnin huollossa ja takapäässä 40 huollossa. Sitten kun kuuntelee joidenkin toyota miesten porinoita, niin siellä ei kuulemma niveliä ole tarvinnut vaihtaa koskaan ja autoilla ajettu 300tkm. Saa nähdä, kun meidän uutena ostettu -13 Clio 4 menee talvella katsatukseen, niin jokohan sitä joutuu alapalloja vaihtamaan. Auto on meille uutena ostettu ja nyt sillä on ajettu 55 tkm ja on nyt tyttäreni ajossa.
Emännän 2008 corolla on täysin alkuperäinen alustan puolelta ja nyt mittarissa 170tkm, ollut uudesta asti meillä, yhtään ylimääräistä ei ole tehty normi huollon lisäksi ellei oteta kahta takaisinkutsua huomioon, ensimmäinen oli 2012 ja toinen nyt 2020, molemmilla kerroilla sai vara-auton käyttöön päiväksi ja oma auto oli pesty kun palautettiin.

Yhtään katsastusta ei ole hylätty, automaatti toimii, kaikki varusteet toimii...

Faijalla ollut uudesta lähtien 2008 Landcruiser, silläkin ajettu nyt 170tkm ja ei siihenkään ole koskaan mitään ylimääräistä tehty.

Systerillä on Toyota Auris hybrid, millä veivattu 100tkm ilman yhtään murhetta.

En minäkään näitä Toyota miesten juttuja aluksi uskonut, mutta pakko se on uskoa kun noita kolmea tuossa seurannut.
 
Ylös Bottom