Talisman on uusi Laguna

Corsten

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Päivää. Perheenjäsenet paisuu ja Skoda Octavian takapenkki käy ahtaaksi 2x 12 v sekä 6-vuotiaalle. Olen tässä katsellut mahdollisimman leveitä autoja ja Talisman vaikuttaa järkivalinnalta. Tällä hetkellä hinnat ei ole mahdottomia vähän ajetuista: alle 100tkm ajetun Sedanin saa alle 17.000e:lla. Mua kiinnostelee enemmän toi Sedan, koska siinä on ilmeisesti farkkua isompi tavaratila ja siltähän se piruvie näyttää.

Vaikka Talismanin valmistus on lopetettu, niin saahan tähän nyt varaosatukea vielä vuosiksi eteenpäin? Toinen mielenkiintoinen juttu on, että näissä ei tunnu olevan webastoja saatavilla käytettyinä? Miksiköhän näihin ei ole asennettu webastoja esim diesel malleihin? Ja webaston asennus lienee joku 2000e paketti auton ostohinnan päälle?
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 146
Vaikka Talismanin valmistus on lopetettu, niin saahan tähän nyt varaosatukea vielä vuosiksi eteenpäin?
Kun monta kymmentä vuotta vanhempiinkin renuihin on varaosia hyvin saatavilla, niin en näe mitään syytä, miksi ei saisi myös Talismaniin. Ehkä jos yleismaailmallinen tilanne muuttuu sähköautoilun myötä niin radikaalisti ja nopeasti, että polttomoottorivehkeistä tulee selkeästi vähemmistöä, niin varmasti se karsii aikanaan myös varaosavalmistajien kiinnostusta valmistaa niitä varaosia. Mutta sen verran sakkaa tänä päivänä tuo sähköautoilun yleistyminen niihin autovalmistajien muutaman vuoden takaisiin visioihin nähden, että taitaa kysyntää polttisten varaosiin riittää vielä aika pitkäksi aikaa.

Jos tuolla varaosatuella tarkoitat renun omalla brändillä myytäviä alkuperäisosia, niin niiden saatavuus vaihtelee sitten melkoisesti osasta riippuen ja on enemmänkin arpapeliä. Joitain osia saa tyyliin sen kymmenen vuotta, mutta sitten loppuu saatavuus. Suurinta osaa osista saa kuitenkin alkuperäisenäkin aika paljon pidempään. Tai on ainakin näihin päiviin asti saanut.
 

Toppe-Super5

Jäsen
Viestejä
65
Hei tietäjät!

Pientä ammattilaiskärkeä - tai perehtyneen henkilön vinkkiä - olisin vailla.

Renault Talisman Sport Tourer dCi 160 Twin Turbo EDC-aut Business olisi alustavasti kiikarissa. Tulisi Megane III:n seuraajaksi. K9K-moottori on jo käynyt tutuksi ja sen hyvät puolet ovat tosi hyviä. Mieleinen kampe ominaisuuksiltaan on ollut. Kulutus maltillista ja maantiellä matkurina hintaansa nähden mahtava.

Mutta entäs tämä Talisman ja 1.6. dci 160 tuplaturbo?
Onko näissä jotain tyyppivikoja tai heikkoja kohtia, joihin tulisi hankintavaiheessa varautua tarkalla silmällä - tai pankkitilin ylipaineella? =)
 
Viestejä
37
Hieno auto Talisman, mutta itse välttelisin tuota 1.6 dci moottoria, varsinkin 160hp versiota. Korjauskulut järkyttävän suuret. Saksan Talisman foorumi kannattaa selata tarkkaan niin tietää mitä tuleman pitää. Suomessa kun kohtuu harvassa nuo autot ja varsinkin käyttäjäkokemukset. Jos nyt jotain pitää mainita omaata kokemuksesta niin jakopään öljyvuodot, jäähdytinnestevuodot (vesipumppu+letkut), vaihteistoöljyvuodot, egr-jäähdytin ja sen tiiveys. Moottori muutenkin herkkä hajoamaan, omaankin oli laitettu uusi moottori. Jakopää ilmeisesti vaikea saada tiiviiksi kun "joka" moottori vuotaa ja omaakin korjattiin useaan kertaan.(Korjausohjeen mukaan moottori irroitettava liimausta varten). Hierontatoiminto hajoaa herkästi, USB-moduulin vaihdoin kertaalleen. Ledilistat sisällä vilkkuivat ja jotain muuta mitä en enää muista..
Ja auton ominaisuuksista vielä. R-Link tuki ilmeisesti päättynyt, ei enää uusia päivityksiä järjestelmään tai karttoihin. Radiota turha kuunnella kun kuuluvuus niin surkea. Mukautuva vakionopeudensäädin piti aivan liian pientä turvaväliä edellä olevaan. Autosta kun luovuin niin reilu 100tkm oli mittarissa. Erittäin mukava auto ajaa varsinkin nelipyöräohjauksella ja hiljainen jopa 19" renkailla.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
94
Meillä oli kolme vuotta Talisman. Hieno auto, jossa ainoa epäilyttävä asia oli runsas idiootti( lue:digi) varusteiden määrä. Loppuviimitteks ainoa oikea vika oli jäähdyttimen tuulettimen vikaantuminen. 100000 kilometrin matkalle osui lisäksi tuulilasin vaihto ja levyt ja palat ympäriinsä. Kaikki muu toimi kuten olettaa. Auto lähti meiltä n. 280000 km mittarissa.

Jakopää ei vuotanut vaan hikoili ja samalla koneella eli R9M varustettu Traficimme on aivan samanlainen jakopäänsä osalta.

Traficissa on nyt mittarissa 155000 km. Yhteensä on tullut R9M koneella ajettua 150000 km eikä ole edellisen kirjoittajan mainitsemia vikoja ollut. Traficciin vaihdoin juuri uudet hehkut kun yksi oli palanut ja suuttimen sähköohjauksen pätkiminen hävisi liittimen puhdistamisella. Öljynkulutuskin on Renaultin tapaan olematonta. Muuten vähäkulutuksinen ja miellyttävä moottori. No, alavääntöä saisi olla enemmän mutta 145 hp riittää Traficciin tehoksi kyllä.

Vaikka molemmissa em. autoissa on samanlainen euro 6 moottori, vain Traficissa on ureavehkeet. Kumma juttu.
 

kurtsi

Kia Niro EV
Viestejä
724
Oli neljä vuotta tuolla 1,6 tuplaturbodieselillä farmari Talisman ja EGR-venttiili tavallisten huoltojen lisäksi piti vaihdattaa. En sitten tiedä millaisia autoilijoita Saksassa on kun saavat kaiken rikottua, mutta omilla ajoilla kuusi Renaultia vienyt perille ja takaisin kotiin ilman ongelmia. 30000 km liian pitkä öljyn vaihtoväli, parin kympin välein kannattaa vaihtaa ja unohtaa markettilitkut.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 037
Oli neljä vuotta tuolla 1,6 tuplaturbodieselillä farmari Talisman ja EGR-venttiili tavallisten huoltojen lisäksi piti vaihdattaa. En sitten tiedä millaisia autoilijoita Saksassa on kun saavat kaiken rikottua, mutta omilla ajoilla kuusi Renaultia vienyt perille ja takaisin kotiin ilman ongelmia. 30000 km liian pitkä öljyn vaihtoväli, parin kympin välein kannattaa vaihtaa ja unohtaa markettilitkut.
Saksassa saattaa mootori rasittua enemmän jos ajellaan lähellä auton huippunopeutta paljon.

Moottorille on varmasti hyvä vaihtaa öljyt mieluummin useammin kuin harvemmin, mutta mitä on markettilitkut?
 
Viestejä
37
Ei ne moottorit kaikilla hajoa, joku onnekas ajaa pitkään ilman ongelmia. Mitä aiheesta lukenut niin moottorin lohkon halkeamia myös tapahtunut paljon varsinkin raskaamman Espacen keulalla. Valmistajakin hyvin tietoinen, huippusalainen hys hys lisätakuu myönnetty ilmeisesti 2019 tälle tuplaturbo moottorille. OTS 0CZ2 hakusanalla löytyy jotain lisätietoa tästä
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
94
Omissa R9M koneissa on vaihtoväli ollut 20K. Öljynä Liqui Molyn TopTec. Kallista, mutta halpa henkivakuutus koneelle
 

Toppe-Super5

Jäsen
Viestejä
65
Nyt taisi käydä niin, että joku onnellinen relluilija tuon kyseisen yksilön kävi plokkaamassa pois kuljeksimasta. Itse olin niin pitkänmatkalainen Keski-Suomeen, että en nyt työviikolla mitenkään ehtinyt.
Nyt on semmoinen tilanne, että lyhytlistalla peurakolarissa kosahtaneen Meganen tilalle ei ole yhtään ainutta Rellua, ellen keksi jotain mullistavaa. En tiedä, ehkä käyn jopa uutta Clioa kokeilemassa, jos siitä olisi niin tulinen rahoitustarjous, että pystyisin jotenkin selviytymään.

Kävin koeajamassa Kadjarin K9K-koneella. Hyvää: moottori tunnetusti loistava, hunajaiset Boset. Huonoa: Herra minun vereni; katumaasturin konsepti - korkea, koppakuoriaisen näköinen jööti. Tuntui kuin olisi ajanut heiluvaisella möhköfantilla. Tykkään enempi matalammista, virtaviivaisista, ehkä jopa kepeän tuntuisista autoista. Tuo oli ihan kaamea. Menin moottorin perässä haastamaan oman käsitykseni katumaastureista, ja hävisin henkien taistelun itseäni vastaan.
 

Petteri75

Jäsen
Viestejä
215
Ruokahalu kasvaa syödessä, eli nyt kun Laguna III:en kanssa on tullut taivallettua vasta 10tkm, niin tekisi mieli taas automaattia, vaikka nyt piti olla järkevä ja ajaa vanhemmalla & säästää..

Yleinen kysely koskien tuota 1.6 tuplaturbo -bensamoottoria (TCe 150/160/200) ja ehkä aivan erityisesti EDC7-vaihteistoa, uhka vai mahdollisuus? Kokoluokka olisi juurikin tämä, nykymuoti suosii katumaasturia mutta varsinkin vanhanaikainen D-luokan sedan innostaisi ajatuksena. Näitä vain ei oikein näy Nettiautossa, yleensäkin Talisman on vähän harvinaisempi?
 

T5GT

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Uhka jos ei ole öljyjä vaihdeltu, omaan nyt 126tkm ajettuun 200tce Talibaniin vaihdettu nyt kaksi kertaa ja öljyt olivat hyvin hyvin tummia molemmilla kerroilla, nyt juuri meni Totalin DCT-1 öljyt laatikkoon, aiemmin oli Renaultin omassa pullossa olleet. Vaihtovälinä ollut siis 60tkm kun pidän öljynvaihtoa halvempana ratkaisuna kuin laatikon vaihtoa, varsinkin kun auto ostetaan itselle vuosiksi eikä vain muutamiksi. Personal asetuksella ajettessa valitettu jo takuuaikana nykäyksestä ja ei sitä pois koskaan saatu ja kun ei kovemmissa testausajoissa laatikko koskaan paukkunut, niin pitävät nykäystä ominaisuutena, yrittivät kyllä kaikennäköistä, kiitos siitä. Nyt eco asetuksella ajellessa vaihtaa mukavammin mutta vieläkin tuntuu pieni nykäys 2 ja 3 vaihteen vaihdossa, liekö sitten kytkinkori repeämässä, mene ja tiedä. Moottorin öljyvaihtovälinä ollut 10tkm ja öljyinä RN 17 RSA luokituksella olevat Elfin 0w-40 sport tech, silti öljyissä havaittavaa bensan hajua jo10tkm ajettuina. Perheessä myös Laguna 3 joka on 4 control Talibaniin verrattuna parempi ajaa sekä lähes viaton. Itse asiassa niin hyvä auto että jos jollain on ylimääräisenä tai vaihtoon menossa hyvin huollettu max 200tkm ajettu 1.5 tai 2.0 diesel Laguna olisin kiinnostunut sellaisen ostamisesta.
 
Ylös Bottom