Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tässä ohjeessa vaihdetaan Mégane II:een matkustamon raitisilmasuodatin ja desinfioidaan ilmastointi-/lämmityslaitteen kennostot sekä tuuletuskanavistot. Nämä toimenpiteet ovat tarpeellisia mikäli:
- ilmanvaihto tuntuu heikolta vaikka puhallin on päällä ja vaikkei sisäilmankierto ole päällä
- lasit eivät pysy huurteettomina kostealla kelillä ilman ilmastoinnin päällekytkemistä
- ilmanvaihdon mukana tulee epämiellyttävä, tunkkainen haju

Mégane II:een on saatavana kahta erilaista sisäilmansuodatinta: tavallinen tai aktiivihiilisuodatin. Tavallinen paperisuodatin suodattaa ilman "suuret" hiukkasmaiset epäpuhtaudet kuten siitepölyn, aktiivihiilisuodattimen pitäisi vähentää tämän lisäksi myös ulkoa tulevia epämiellyttäviä hajuja.

Suodattimen vaihdossa ja ilmastoinnin desinfioinnissa tarvitaan seuraavia osia ja työkaluja:
- Torx-ruuviavain kokoa T-20
- raitisilmasuodatin (tavallinen tai aktiivihiili)
- ilmastoinnin desinfiointispray



Kyseisten tarvikkeiden lisäksi saatetaan tarvita myös:
- ohutkärkinen talttapääruuvimeisseli
- pölynimuri pitkällä, kapealla jatkosuulakkeella ja/tai
- pitkä, kapea harja
- taskulamppu
- pieni käsipeili

---------------------------------------------------

1. Irroita hansikaslokero

Ensin irroitetaan matkustajan jalkatilan etummainen sivupaneeli ylä-/etukiinnityksistään. Paneeli ei ole kiinni ruuveilla vaan lähtee irti vetämällä ensin yläosaa suoraan taaksepäin:



Kun yläkiinnike on saatu irti, vedetään yhä taaksepäin jotta kaksi alempaa kohdistuskielekettä vapautuvat korissa olevista rei'istä:



-----LISÄYS ALKAA (varmuuden vuoksi hieman työturvallisuuspakkopullaa...)
ENNEN TURVATYYNYKATKAISIJAN LIITTIMEN IRROITTAMISTA/KIINNITTÄMISTÄ ON SUOSITELTAVAA IRROITTAA AKUN MIINUSKAAPELI.
Varmista ennen kaapelikengän irroittamista, että sinulla on radion turvakoodi tiedossa mikäli radiossa on tämä turvaominaisuus kytkettynä päälle! Mikäli olet auton omistaja ja kyseessä on alkuperäisradio, koodin saa rekisteriotteen ja henkilötodistuksen esittämällä valtuutetusta merkkiliikkeestä.
LISÄYS PÄÄTTYY-----

Seuraavaksi irroitetaan kojelaudan päätypaneeli, jossa sijaitsee matkustajan turvatyynyn katkaisin. Tämäkään paneeli ei ole ruuvikiinnitteinen vaan irtoaa vetämällä. Ensin avataan hansikaslokeron kansi, minkä jälkeen vedetään paneelin ulkoreunasta suoraan ulospäin (kohti oviaukkoa) jolloin kiinnityskynnet vapautuvat:



Kun paneeli on irti, näkyy turvatyynyn katkaisimen liitin:



Jotta päätypaneeli saadaan johtojen varasta pois tieltä, irroitetaan liitin katkaisimesta vapauttamalla ensin lukituskynsi ja vetämällä samalla liitin ulos:



Seuraavaksi kammetaan vahvalla kynnellä tai vaihtoehtoisesti ohuella ruuvimeisselillä irti hansikaslokeron kannen alta, vasemmasta yläreunasta paljastuva kosmeetinen peitelevy:



Peitelevyn alla on vasemmanpuoleisin hansikaslokeron yhteensä kuudesta kiinnitysruuvista. Avataan kyseinen ruuvi:



Seuraavaksi avataan kolme keskimmäistä ruuvia:



Lopuksi oikeasta päädystä vielä kaksi ruuvia (huom. alimmainen on hienompikierteinen "koneruuvi", muut "peltiruuveja"):



Hansikaslokero on vielä kiinni kojelaudassa vasemmasta alakulmasta:



Kyseisessä kulmassa ei ole ruuvia vaan klipsi, joka kyllä vapautuu kun vain vetää hansikaslokeroa taaksepäin:



Hansikaslokero siis irtoaa siistinä pakettina:



---------------------------------------------------

2. Irroita raitisilmasuodatin

Kun hansikaslokero on irti, sen alta paljastuu poikittainen jalkatilan tuuletus-/lämmityskanava. Tämän takaa pilkistää raitisilmasuodattimen pääty (sininen nuoli):



Suodatin lähtee irti ottamalla peukalolla ja etusormella ote kahdesta kielekkeestä ja vetämällä ulospäin:



Suodattimen pohja on pienellä klipsillä kiinni pesänsä pohjassa, joten etenkin vanhuuttaan haurastuneen suodattimen kehys tuppaa hieman repeämään ulosvedettäessä:



---------------------------------------------------

3. Suodatinkotelon puhdistus

Vanhan suodattimen mukana saattaa tulla aivan pikkiriikkisen verran siitepölyäkin... ;) ;D



Kun kotelon pohjalla on tarpeeksi maatumaan pyrkivää kariketta, ei tunkkainen haju ole mikään ihme:



Käsin saa kaavittua kotelon suulta suurimmat roskat, lisäksi tässä vaiheessa pölynimurista on suurta hyötyä. Mitä pidempi ja ohuempi suulake imuriin löytyy, sen parempi sillä kotelo on melko syvä:



Omassa imurissa ei suulake riittänyt kotelon perille asti, niinpä lakaisin sieltä suurimmat lehdet lumiharjalla:



Tämän jälkeen tähystin kotelon pohjalle taskulampun ja käsipeilin avulla, ja raavin pienemmistä koloista ohuella tikulla suurimmat, jo maatuneet kerrostumat "liikkeelle". Tämän jälkeen teippasin/tiivistin ilmastointiteipillä imurin suulakkeeseen ohuehkon letkunpätkän jatkosuulakkeeksi, sillä sain enimmät moskat pois kotelon pohjalta. Aivan putipuhtaaksi en jaksanut nysvätä, tämä sai kelvata:



---------------------------------------------------

4. Desinfioi järjestelmä

Ilmastoinnin desinfiointiainetta myydään spraypulloon pakattuna vaahtona, joka laajentuessaan leviää kanavistoihin ja kennojen pinnalle tappaen samalla haju- ja muita haittoja aiheuttavan bakteerikasvuston. Aine on helppokäyttöistä ja turvallista, mutta yksi asia on huomioitava:

ÄLÄ KOSKAAN SUMUTA DESINFIOINTIVAAHTOA SUORAAN MATKUSTAMON ILMANOTTOAUKKOON AUTON ULKOPUOLELTA!

Aine liuottaa imuilman mukana puhallinmoottorin akselille ja sitä kautta laakereille kulkeutuessaan laakerien voitelurasvan, minkä jälkeen laakerit ovat kaputt ja kalliin moottorin saa heittää romukoppaan! :(

Eli siis ei koskaan puhdistusainetta puhallinmoottorista "ylävirtaan" vaan aina "alavirran" puolelle jolloin ainetta ei joudu laakereille. Renaultin oma korjaamokäsikirja neuvoo Mégane II:n kohdalla tyhjentämään koko pullollisen jatkosuuttimen kautta irroitetun raitisilmasuodattimen koteloon:



Omalla kohdallani en saanut koteloa "vetämään" kaikkea vaahtoa, niinpä suihkutin pullon sisällöstä osan myös kojelautaan ja jalkatilaan tuleviin tuuletuskanaviin, nämähän sijaitsevat myös puhallinmoottorista alavirtaan:



Aineen käytöohjeet saattavat vaihdella valmistajittain, käyttämässäni CRC:n tuotteessa (kuten myös Renaultin omassa ohjeessa) kuitenkin käskettiin vaahdotuksen jälkeen odottamaan 15 minuuttia, minkä jälkeen laitetaan puhallin pyörimään n. 5-10 minuutiksi. Puhalluksen ansiosta haihtunut/haihtuva vaahto kulkeutuu kanavistojen läpi ulos järjestelmästä, samalla desinfioiden ilmavirran mukana kanavistot, joihin vaahto ei suoraan tunkeutunut.

Vaahdotuksen jäljiltä suodatinkotelo näytti puhdistuneen vielä hieman irtoroskistakin:



---------------------------------------------------

5. Uusi suodatin paikoilleen

Uutta suodatinta paikoilleen työnnettäessä huomioitaan, että se tulee oikein päin: Kehyksen reunassa kulkeva harjanne tulee kohti auton takaosaa ja kehyksen perässä oleva klipsi tulee keskitason yläpuolelle (siniset nuolet):



---------------------------------------------------

6. Kokoonpano

Totuttuun tyyliin irroitetut osat asentuvat paikoilleen purkamiseen nähden käänteisessä järjestyksessä.

Hansikaslokeroa takaisin laitettaessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, että vasemman alakulman klipsi menee oikein kojelaudassa olevaan reikään, muuten klipsi saattaa taittua poikittain ja lokero jää hieman vinoon. Tässäkin vaiheessa on käsipeilistä ja taskulampusta apua, niillä pääsee katsomaan takapuolelle että klipsi meni oikein.

Kojelaudan päätypaneelia asentaessasi muista kiinnittää turvatyynyn katkaisimen liitin!

---------------------------------------------------


Näillä eväillä matkanteon pitäisi taas pysyä suht' raikkaana jonkin aikaa. Käyttöolosuhteista riippuen seuraava käsittely tullee ajankohtaiseksi taas vuoden-parin kuluttua.

Joidenkin lähteiden mukaan raitisilmasuodattimen vaihto onnistuu myös ilman hansikaslokeron irroittamista, mutta koska irroittamiseen ei mene kymmentä minuuttia kauempaa pidän sitä itse järkevänä toimenpiteenä, koska se helpottaa työskentelyä oleellisesti.
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Tarkennettakoon vielä että on olemassa myös sellaisia desinfiointi aineita, jotka ruiskutetaan ilmastoinnin poistovesi putken kautta sisään. Tällöin ei voi käyttää raitisilmasuodattimen kautta ruiskuttamista.

Voisiko Juha laittaa myös kuvaa poistovesi putken paikasta, jotta tämäkin onnistuisi.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Voin koettaa muistaa kuvata tuon poistovesiputken kun tulee jotain asiaa oman Méganen alle. Mikäli jään jonkun toisen Méganen alle niin en voi taata että silloin olisi kamera mukana tai että olisin enää kuvauskunnossa.... ::)

Mutta kiinnostaisi tietää minkä valmistajan aine nimenomaan vaatii suihkuttamisen vedenpoistoputkeen? Onko se koostumukseltaan jotenkin esim. CRC:n vaahdosta eroavaa?

Olen kyllä lukenut Renaultin jonkin mallin (en muista minkä) huolto-ohjeen, jossa kehoitettiin suihkuttamaan aine juuri vedenpoistoputken kautta, mutta mielestäni tuossa on kyse pikemminkin automallikohtaisesta suosituksesta eikä niinkään desinfiointiaineen edellyttämästä menettelystä?

Toki on olemassa esim. Motipin pakkaama desinfiointiaine, joka kehoitetaan asettamaan vapaasti matkustamon lattialle etupenkkien taakse ja laukaisemaan purkki, jolloin hiukkaset leviävät ympäri matkustamoa ja siitä (toivottavasti) myös höyrystimen kennolle.
 
A

Aade

Vieras
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Kenties tuossa poistoputken kautta suihkuttamisessa on ideana että putki ei tukkeutuisi ja aiheuttaisi tulvaa??? Sitten taas jos tuota matkustamossa laukaistavaa ainetta käyttää pitää olla sisäkierto päällä ja puhallin tietty pyörimässä. Aine sitten kiertää ja puhdistaa kennon ja kanavat ja samalla sisustustakin.
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Wurthin aine kehottaa tekemään juurikin niin että letkun kautta pitää suihkuttaa...
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Theros sanoi:
Wurthin aine kehottaa tekemään juurikin niin että letkun kautta pitää suihkuttaa...
OK, hyvä tietää. Olisivatko Würthillä tietoisia siitä puhaltimen moottorin tuhoamismahdollisuudesta ja siksi kehoittavat sen suihkuttamaan turvallisesti sinne letkuun? Samalla laillahan se kuitenkin sieltä leviää kennolle kuin raitisilmasuodattimenkin paikalle suihkutettaessa(?). Koska raitisilmasuodatin saattaa joissain merkeissä sijaita ennen puhaltimen moottoria, niin tuo Würthin on ainakin automerkistä riippumatta turvallinen ohje, ei ainakaan hajoita mitään sen mukaan toimiessa.

Itselläni puolestaan luki tuossa CRC:n aineessa että suihkutetaan suoraan ilmantulokanavaan! Eli juuri Renaultin nimenomaisesti kieltämään paikkaan! Tällaisessa tapauksessa jos olisin noudattanut orjallisesti pakkauksen ohjeita ja moottorin laakerit olisivat ottaneet itseensä, niin kukahan siinä lopulta olisi ollut maksumiehenä, minä vai CRC:n maahantuoja? ???
 

kyrtsi

Jäsen
Viestejä
314
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

fortella on myös aerosoli purkki joka laitetaan sisäkierron kautta.oikein omenan hajuinen ::) ::) meillä töissä käytössä ja ihan hyviä tuloksia.
 

piinatturellu

Jäsen
Viestejä
476
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Kaipaisin vielä tarkennusta pariin seikkaan:

1. Voiko ilmastoinnin desinfiointiainetta käyttää myös ilman ilmastointia olevaan järjestelmään, eli lämmityslaitteen kennoon ja kanaviin?

2. Puhallinmoottorin "pesusta" näyttää olevan kahdenlaista koulukuntaa, mutta entä puhallinmoottorin avonaiset etuvastukset (nopeussäätö), jotka on ainakin Lagu 1:ssä sijoitettu puhaltimen jälkeen ilmakanavaan. Eikö toisissa aineissa kuulu pitää puhallin päällä kun aine ruiskutetaan, tuolloin aineet menee kuumille etuvastuksille ja se vaikuttaa vaaralliselta, ellei jopa palovaaralliselta?

Kysyy nimim. "CRC:n pullo jo hankittuna, minne sen tyhjennän"?
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

piinatturellu sanoi:
1. Voiko ilmastoinnin desinfiointiainetta käyttää myös ilman ilmastointia olevaan järjestelmään, eli lämmityslaitteen kennoon ja kanaviin?
Enpä ole alan koulutusta saanut, mutta maallikon silmillä ajateltuna ;) yhtä laillahan se vaahto tappaa bakteerit on ne sitten ilmastoinnin kennolla tai lämppärin kennolla... Tavallisessa lämmitysjärjestelmässä ei vaan se kosteus ole samaa luokkaa kuin ilmastoinnissa, joten bakteeritkin tuppaavat olemaan kitukasvuisempia, siksi ehkä vielä mikään valmistaja ei ole keksinyt (kehdannut?) alkaa markkinoida vaahtoa tavallisiinkin systeemeihin. Mutta jos suurimmat piisamit on sieltä kanavistoista jo kaivettu haisemasta ja edelleen ilmanvaihto tuntuu tunkkaiselta, niin kyllähän tuota desinfiointia varmaan kannattaa kokeilla tavalliseenkin systeemiin.
 

Spreewald

Jäsen
Viestejä
146
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Merkkihuollossa (Pirkanmaan Käyttöauto TRE) ovat pojat hiukan oikaisseet raitisilmasuodattimen vaihdossa. Suodattimen nimittäin saa paikallen ilman hanskalokeron irroitusta, jos kehyksen katkaisee Juhan kuvissaakin näkyviä uria pitkin n 5 cm:n pituisiin paloihin (siis vain kehyksen). Juuri näin oli autossani edellisessä huollossa tehty. En tiedä onko Renulta tullut uusi ohje (NT), joka hyväksyy/ohjeistaa vaihdon näin tehtäväksi. Ainakin korjaamokäsikirjassa olevan ohjeen mukaan on hanskalokero irroitettava suodatinta vaihdettaessa. Jos vien vielä autoni ko.huoltoon, kysyn kyllä onko valmistaja hyväksynyt menettelyn. Ellei ole en tietysti hyväksy vaihtotapaa. Taitaa tosin olla, että vaihdan jatkosssa suodattimen itse; eihän se lokero irrrottamallakaan kovin vaikea toimenpide ole kiitos Juhan hyvien ohjeiden!
 

ville_te

Jäsen
Viestejä
107
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Vai helppo! Onhan tuo nyt aivan naurettavaa, että joutuu koko hansikaslokeron, turvatyynyn johdot ja akun miinuspiuhan irrottamaan raitisilmasuodattimen vaihdon takia. Surkeaa suunnittelua. Ei ihme jos huollot hieman maksaa Rellulla. Samanlaisia suunnittelukukkasiahan ovat jakohihnan ja polttimoiden vaihdot Rellussa. Itsellä on 2005 vuoden Grand Scenic ja kauhulla nyt sitten odotellaan tuota jakohihnan vaihtoa tai siis sen kustannuksia.
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Spreewald sanoi:
Merkkihuollossa (Pirkanmaan Käyttöauto TRE) ovat pojat hiukan oikaisseet raitisilmasuodattimen vaihdossa. Suodattimen nimittäin saa paikallen ilman hanskalokeron irroitusta, jos kehyksen katkaisee Juhan kuvissaakin näkyviä uria pitkin n 5 cm:n pituisiin paloihin (siis vain kehyksen). Juuri näin oli autossani edellisessä huollossa tehty. En tiedä onko Renulta tullut uusi ohje (NT), joka hyväksyy/ohjeistaa vaihdon näin tehtäväksi. Ainakin korjaamokäsikirjassa olevan ohjeen mukaan on hanskalokero irroitettava suodatinta vaihdettaessa. Jos vien vielä autoni ko.huoltoon, kysyn kyllä onko valmistaja hyväksynyt menettelyn. Ellei ole en tietysti hyväksy vaihtotapaa. Taitaa tosin olla, että vaihdan jatkosssa suodattimen itse; eihän se lokero irrrottamallakaan kovin vaikea toimenpide ole kiitos Juhan hyvien ohjeiden!

Ihmettelinkin että omassa autossani on juurikin palasina tuo raitisilmasuodattimen kehys. Oman autoni ostin Porvoosta.
 
R

romulainen

Vieras
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Laiskuus kehittää hyviä oikoteitä ;D
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 825
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

ville_te sanoi:
Vai helppo! -- Ei ihme jos huollot hieman maksaa Rellulla. Samanlaisia suunnittelukukkasiahan ovat jakohihnan ja polttimoiden vaihdot Rellussa. --
Sorry pakko muistuttaa että tohon mun Lagunaan vaihtui ammattitaitoisella vaihtajalla ½ tunnissa jakohihna, ja 2 tunnissa etupyöränlaakeri = laskussa makoili 2½ tunnin homma. Viestin tarkoitus on muistuttaa siitä ettei kannata yleistää ; sama kun kusis vastatuuleen. ;)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Spreewald sanoi:
Suodattimen nimittäin saa paikallen ilman hanskalokeron irroitusta, jos kehyksen katkaisee Juhan kuvissaakin näkyviä uria pitkin n 5 cm:n pituisiin paloihin (siis vain kehyksen).
Kiitos ja kumarrus jälleen Juhalle ERINOMAISISTA ohjeista :) Mutta tuosta filsun pätkimisestä, niin oman filsuni kävin noukkimassa Motonetistä ja sen kehys on lähes katki-poikki, juurikin 5cm pätkissä :eek: Enää vain sellainen ohut kannas yhdistää pätkät toisiinsa => filsun voi taittaa mutkalle = ajattelin yrittää "oikaista", mutta kattoos nyt kuin ukon käy ;D
 

sininen

Jäsen
Viestejä
55
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Juuri sen takia ainakin originaali suodatin on pätkitty, ettei tarvitse irroittaa hanskista.

Ja muistakaa sitten putsata se kotelo.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

HiTec sanoi:
ajattelin yrittää "oikaista", mutta kattoos nyt kuin ukon käy ;D
No onnistuihan tuo - puoliksi = wanha lähti pois ilman hanskalokeron irroitusta (oli kehikko pätkitty), mutta uutta ei enää tohtinut rikkoa = eikun lokero irroittaen, mutta eipä tuossa noiden ohjeiden kanssa kauaa silti aikaa tuhraantunut. Akkua tosin en viitsinyt irroittaa, sillä käsittääkseni tuo kytkin on pelkkä katkosta ilmoittava signaali kompuutterille = kytkintä on tarkoituskin käännellä aina välillä => pussit tuskin ottaa siitä nokkkiinsa pätkitäänkö sitä sinkkua kytkintä kääntelemällä vaiko liitintä irroittaen ::) Ja wanhan filsun väristä päätellen taisi ilmeisesti olla orkkis. Sen verran musta meinaan oli jotta tuo kuvasarjankin filsu on vielä kuin pakasta vedetyn valkoinen tuohon omaani vrt :eek:
 

HenriPetteri

Jäsen
Viestejä
44
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Joo taitaapi mennä itsellänikin toi raitisilmasuodatin vaihtoon huomenna. Autoon on tulvinut käynnistyksen yhteydessä aamuisin sellainen tympeähkö etikkamainen döfis jo pariviikkoa.
Täytyy ottaa taisteluvarustus vaihtotyöhön mukaan, koska kuulin merkkihuollosta asiaa tiedustellessani, että ko. suodatinta ei ole autoon (-04) vaihdettu ainakaan vuosihuoltojen yhteydessä vielä kertaakaan :eek: :eek: :eek:

Syvä kumarrus ja kiitos Juhalle informatiivisesta kuvasarjasta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

HenriPetteri sanoi:
Täytyy ottaa taisteluvarustus vaihtotyöhön mukaan, koska kuulin merkkihuollosta asiaa tiedustellessani, että ko. suodatinta ei ole autoon (-04) vaihdettu ainakaan vuosihuoltojen yhteydessä vielä kertaakaan :eek: :eek: :eek:
Ei kuulu huolto-ohjelmaan, kuten ei moottorin ilmafilsukaan, vaan aina laskutetaan lisätyönä - sikäli-mikäli nyt edes asiakkaalle muistetaan asiasta muistuttaa jotta tarttis ehkä vaihtaa... ::)
 

jks299

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

Grand Scenicin kaikissa malleissa ei taida olla sisäilmansuodatinta ollenkaan.
Itsellä on -04 mallin Scenic ja en kyllä löytänyt suodatinta mistään. Manuaali ilmastoinnilla varustettu malli.

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Ylös Bottom