Tässä ohjeessa vaihdetaan Mégane II:een matkustamon raitisilmasuodatin ja desinfioidaan ilmastointi-/lämmityslaitteen kennostot sekä tuuletuskanavistot. Nämä toimenpiteet ovat tarpeellisia mikäli:
- ilmanvaihto tuntuu heikolta vaikka puhallin on päällä ja vaikkei sisäilmankierto ole päällä
- lasit eivät pysy huurteettomina kostealla kelillä ilman ilmastoinnin päällekytkemistä
- ilmanvaihdon mukana tulee epämiellyttävä, tunkkainen haju
Mégane II:een on saatavana kahta erilaista sisäilmansuodatinta: tavallinen tai aktiivihiilisuodatin. Tavallinen paperisuodatin suodattaa ilman "suuret" hiukkasmaiset epäpuhtaudet kuten siitepölyn, aktiivihiilisuodattimen pitäisi vähentää tämän lisäksi myös ulkoa tulevia epämiellyttäviä hajuja.
Suodattimen vaihdossa ja ilmastoinnin desinfioinnissa tarvitaan seuraavia osia ja työkaluja:
- Torx-ruuviavain kokoa T-20
- raitisilmasuodatin (tavallinen tai aktiivihiili)
- ilmastoinnin desinfiointispray
Kyseisten tarvikkeiden lisäksi saatetaan tarvita myös:
- ohutkärkinen talttapääruuvimeisseli
- pölynimuri pitkällä, kapealla jatkosuulakkeella ja/tai
- pitkä, kapea harja
- taskulamppu
- pieni käsipeili
---------------------------------------------------
1. Irroita hansikaslokero
Ensin irroitetaan matkustajan jalkatilan etummainen sivupaneeli ylä-/etukiinnityksistään. Paneeli ei ole kiinni ruuveilla vaan lähtee irti vetämällä ensin yläosaa suoraan taaksepäin:
Kun yläkiinnike on saatu irti, vedetään yhä taaksepäin jotta kaksi alempaa kohdistuskielekettä vapautuvat korissa olevista rei'istä:
-----LISÄYS ALKAA (varmuuden vuoksi hieman työturvallisuuspakkopullaa...)
ENNEN TURVATYYNYKATKAISIJAN LIITTIMEN IRROITTAMISTA/KIINNITTÄMISTÄ ON SUOSITELTAVAA IRROITTAA AKUN MIINUSKAAPELI.
Varmista ennen kaapelikengän irroittamista, että sinulla on radion turvakoodi tiedossa mikäli radiossa on tämä turvaominaisuus kytkettynä päälle! Mikäli olet auton omistaja ja kyseessä on alkuperäisradio, koodin saa rekisteriotteen ja henkilötodistuksen esittämällä valtuutetusta merkkiliikkeestä.
LISÄYS PÄÄTTYY-----
Seuraavaksi irroitetaan kojelaudan päätypaneeli, jossa sijaitsee matkustajan turvatyynyn katkaisin. Tämäkään paneeli ei ole ruuvikiinnitteinen vaan irtoaa vetämällä. Ensin avataan hansikaslokeron kansi, minkä jälkeen vedetään paneelin ulkoreunasta suoraan ulospäin (kohti oviaukkoa) jolloin kiinnityskynnet vapautuvat:
Kun paneeli on irti, näkyy turvatyynyn katkaisimen liitin:
Jotta päätypaneeli saadaan johtojen varasta pois tieltä, irroitetaan liitin katkaisimesta vapauttamalla ensin lukituskynsi ja vetämällä samalla liitin ulos:
Seuraavaksi kammetaan vahvalla kynnellä tai vaihtoehtoisesti ohuella ruuvimeisselillä irti hansikaslokeron kannen alta, vasemmasta yläreunasta paljastuva kosmeetinen peitelevy:
Peitelevyn alla on vasemmanpuoleisin hansikaslokeron yhteensä kuudesta kiinnitysruuvista. Avataan kyseinen ruuvi:
Seuraavaksi avataan kolme keskimmäistä ruuvia:
Lopuksi oikeasta päädystä vielä kaksi ruuvia (huom. alimmainen on hienompikierteinen "koneruuvi", muut "peltiruuveja"):
Hansikaslokero on vielä kiinni kojelaudassa vasemmasta alakulmasta:
Kyseisessä kulmassa ei ole ruuvia vaan klipsi, joka kyllä vapautuu kun vain vetää hansikaslokeroa taaksepäin:
Hansikaslokero siis irtoaa siistinä pakettina:
---------------------------------------------------
2. Irroita raitisilmasuodatin
Kun hansikaslokero on irti, sen alta paljastuu poikittainen jalkatilan tuuletus-/lämmityskanava. Tämän takaa pilkistää raitisilmasuodattimen pääty (sininen nuoli):
Suodatin lähtee irti ottamalla peukalolla ja etusormella ote kahdesta kielekkeestä ja vetämällä ulospäin:
Suodattimen pohja on pienellä klipsillä kiinni pesänsä pohjassa, joten etenkin vanhuuttaan haurastuneen suodattimen kehys tuppaa hieman repeämään ulosvedettäessä:
---------------------------------------------------
3. Suodatinkotelon puhdistus
Vanhan suodattimen mukana saattaa tulla aivan pikkiriikkisen verran siitepölyäkin...
;D
Kun kotelon pohjalla on tarpeeksi maatumaan pyrkivää kariketta, ei tunkkainen haju ole mikään ihme:
Käsin saa kaavittua kotelon suulta suurimmat roskat, lisäksi tässä vaiheessa pölynimurista on suurta hyötyä. Mitä pidempi ja ohuempi suulake imuriin löytyy, sen parempi sillä kotelo on melko syvä:
Omassa imurissa ei suulake riittänyt kotelon perille asti, niinpä lakaisin sieltä suurimmat lehdet lumiharjalla:
Tämän jälkeen tähystin kotelon pohjalle taskulampun ja käsipeilin avulla, ja raavin pienemmistä koloista ohuella tikulla suurimmat, jo maatuneet kerrostumat "liikkeelle". Tämän jälkeen teippasin/tiivistin ilmastointiteipillä imurin suulakkeeseen ohuehkon letkunpätkän jatkosuulakkeeksi, sillä sain enimmät moskat pois kotelon pohjalta. Aivan putipuhtaaksi en jaksanut nysvätä, tämä sai kelvata:
---------------------------------------------------
4. Desinfioi järjestelmä
Ilmastoinnin desinfiointiainetta myydään spraypulloon pakattuna vaahtona, joka laajentuessaan leviää kanavistoihin ja kennojen pinnalle tappaen samalla haju- ja muita haittoja aiheuttavan bakteerikasvuston. Aine on helppokäyttöistä ja turvallista, mutta yksi asia on huomioitava:
ÄLÄ KOSKAAN SUMUTA DESINFIOINTIVAAHTOA SUORAAN MATKUSTAMON ILMANOTTOAUKKOON AUTON ULKOPUOLELTA!
Aine liuottaa imuilman mukana puhallinmoottorin akselille ja sitä kautta laakereille kulkeutuessaan laakerien voitelurasvan, minkä jälkeen laakerit ovat kaputt ja kalliin moottorin saa heittää romukoppaan!
Eli siis ei koskaan puhdistusainetta puhallinmoottorista "ylävirtaan" vaan aina "alavirran" puolelle jolloin ainetta ei joudu laakereille. Renaultin oma korjaamokäsikirja neuvoo Mégane II:n kohdalla tyhjentämään koko pullollisen jatkosuuttimen kautta irroitetun raitisilmasuodattimen koteloon:
Omalla kohdallani en saanut koteloa "vetämään" kaikkea vaahtoa, niinpä suihkutin pullon sisällöstä osan myös kojelautaan ja jalkatilaan tuleviin tuuletuskanaviin, nämähän sijaitsevat myös puhallinmoottorista alavirtaan:
Aineen käytöohjeet saattavat vaihdella valmistajittain, käyttämässäni CRC:n tuotteessa (kuten myös Renaultin omassa ohjeessa) kuitenkin käskettiin vaahdotuksen jälkeen odottamaan 15 minuuttia, minkä jälkeen laitetaan puhallin pyörimään n. 5-10 minuutiksi. Puhalluksen ansiosta haihtunut/haihtuva vaahto kulkeutuu kanavistojen läpi ulos järjestelmästä, samalla desinfioiden ilmavirran mukana kanavistot, joihin vaahto ei suoraan tunkeutunut.
Vaahdotuksen jäljiltä suodatinkotelo näytti puhdistuneen vielä hieman irtoroskistakin:
---------------------------------------------------
5. Uusi suodatin paikoilleen
Uutta suodatinta paikoilleen työnnettäessä huomioitaan, että se tulee oikein päin: Kehyksen reunassa kulkeva harjanne tulee kohti auton takaosaa ja kehyksen perässä oleva klipsi tulee keskitason yläpuolelle (siniset nuolet):
---------------------------------------------------
6. Kokoonpano
Totuttuun tyyliin irroitetut osat asentuvat paikoilleen purkamiseen nähden käänteisessä järjestyksessä.
Hansikaslokeroa takaisin laitettaessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, että vasemman alakulman klipsi menee oikein kojelaudassa olevaan reikään, muuten klipsi saattaa taittua poikittain ja lokero jää hieman vinoon. Tässäkin vaiheessa on käsipeilistä ja taskulampusta apua, niillä pääsee katsomaan takapuolelle että klipsi meni oikein.
Kojelaudan päätypaneelia asentaessasi muista kiinnittää turvatyynyn katkaisimen liitin!
---------------------------------------------------
Näillä eväillä matkanteon pitäisi taas pysyä suht' raikkaana jonkin aikaa. Käyttöolosuhteista riippuen seuraava käsittely tullee ajankohtaiseksi taas vuoden-parin kuluttua.
Joidenkin lähteiden mukaan raitisilmasuodattimen vaihto onnistuu myös ilman hansikaslokeron irroittamista, mutta koska irroittamiseen ei mene kymmentä minuuttia kauempaa pidän sitä itse järkevänä toimenpiteenä, koska se helpottaa työskentelyä oleellisesti.
- ilmanvaihto tuntuu heikolta vaikka puhallin on päällä ja vaikkei sisäilmankierto ole päällä
- lasit eivät pysy huurteettomina kostealla kelillä ilman ilmastoinnin päällekytkemistä
- ilmanvaihdon mukana tulee epämiellyttävä, tunkkainen haju
Mégane II:een on saatavana kahta erilaista sisäilmansuodatinta: tavallinen tai aktiivihiilisuodatin. Tavallinen paperisuodatin suodattaa ilman "suuret" hiukkasmaiset epäpuhtaudet kuten siitepölyn, aktiivihiilisuodattimen pitäisi vähentää tämän lisäksi myös ulkoa tulevia epämiellyttäviä hajuja.
Suodattimen vaihdossa ja ilmastoinnin desinfioinnissa tarvitaan seuraavia osia ja työkaluja:
- Torx-ruuviavain kokoa T-20
- raitisilmasuodatin (tavallinen tai aktiivihiili)
- ilmastoinnin desinfiointispray
Kyseisten tarvikkeiden lisäksi saatetaan tarvita myös:
- ohutkärkinen talttapääruuvimeisseli
- pölynimuri pitkällä, kapealla jatkosuulakkeella ja/tai
- pitkä, kapea harja
- taskulamppu
- pieni käsipeili
---------------------------------------------------
1. Irroita hansikaslokero
Ensin irroitetaan matkustajan jalkatilan etummainen sivupaneeli ylä-/etukiinnityksistään. Paneeli ei ole kiinni ruuveilla vaan lähtee irti vetämällä ensin yläosaa suoraan taaksepäin:
Kun yläkiinnike on saatu irti, vedetään yhä taaksepäin jotta kaksi alempaa kohdistuskielekettä vapautuvat korissa olevista rei'istä:
-----LISÄYS ALKAA (varmuuden vuoksi hieman työturvallisuuspakkopullaa...)
ENNEN TURVATYYNYKATKAISIJAN LIITTIMEN IRROITTAMISTA/KIINNITTÄMISTÄ ON SUOSITELTAVAA IRROITTAA AKUN MIINUSKAAPELI.
Varmista ennen kaapelikengän irroittamista, että sinulla on radion turvakoodi tiedossa mikäli radiossa on tämä turvaominaisuus kytkettynä päälle! Mikäli olet auton omistaja ja kyseessä on alkuperäisradio, koodin saa rekisteriotteen ja henkilötodistuksen esittämällä valtuutetusta merkkiliikkeestä.
LISÄYS PÄÄTTYY-----
Seuraavaksi irroitetaan kojelaudan päätypaneeli, jossa sijaitsee matkustajan turvatyynyn katkaisin. Tämäkään paneeli ei ole ruuvikiinnitteinen vaan irtoaa vetämällä. Ensin avataan hansikaslokeron kansi, minkä jälkeen vedetään paneelin ulkoreunasta suoraan ulospäin (kohti oviaukkoa) jolloin kiinnityskynnet vapautuvat:
Kun paneeli on irti, näkyy turvatyynyn katkaisimen liitin:
Jotta päätypaneeli saadaan johtojen varasta pois tieltä, irroitetaan liitin katkaisimesta vapauttamalla ensin lukituskynsi ja vetämällä samalla liitin ulos:
Seuraavaksi kammetaan vahvalla kynnellä tai vaihtoehtoisesti ohuella ruuvimeisselillä irti hansikaslokeron kannen alta, vasemmasta yläreunasta paljastuva kosmeetinen peitelevy:
Peitelevyn alla on vasemmanpuoleisin hansikaslokeron yhteensä kuudesta kiinnitysruuvista. Avataan kyseinen ruuvi:
Seuraavaksi avataan kolme keskimmäistä ruuvia:
Lopuksi oikeasta päädystä vielä kaksi ruuvia (huom. alimmainen on hienompikierteinen "koneruuvi", muut "peltiruuveja"):
Hansikaslokero on vielä kiinni kojelaudassa vasemmasta alakulmasta:
Kyseisessä kulmassa ei ole ruuvia vaan klipsi, joka kyllä vapautuu kun vain vetää hansikaslokeroa taaksepäin:
Hansikaslokero siis irtoaa siistinä pakettina:
---------------------------------------------------
2. Irroita raitisilmasuodatin
Kun hansikaslokero on irti, sen alta paljastuu poikittainen jalkatilan tuuletus-/lämmityskanava. Tämän takaa pilkistää raitisilmasuodattimen pääty (sininen nuoli):
Suodatin lähtee irti ottamalla peukalolla ja etusormella ote kahdesta kielekkeestä ja vetämällä ulospäin:
Suodattimen pohja on pienellä klipsillä kiinni pesänsä pohjassa, joten etenkin vanhuuttaan haurastuneen suodattimen kehys tuppaa hieman repeämään ulosvedettäessä:
---------------------------------------------------
3. Suodatinkotelon puhdistus
Vanhan suodattimen mukana saattaa tulla aivan pikkiriikkisen verran siitepölyäkin...
Kun kotelon pohjalla on tarpeeksi maatumaan pyrkivää kariketta, ei tunkkainen haju ole mikään ihme:
Käsin saa kaavittua kotelon suulta suurimmat roskat, lisäksi tässä vaiheessa pölynimurista on suurta hyötyä. Mitä pidempi ja ohuempi suulake imuriin löytyy, sen parempi sillä kotelo on melko syvä:
Omassa imurissa ei suulake riittänyt kotelon perille asti, niinpä lakaisin sieltä suurimmat lehdet lumiharjalla:
Tämän jälkeen tähystin kotelon pohjalle taskulampun ja käsipeilin avulla, ja raavin pienemmistä koloista ohuella tikulla suurimmat, jo maatuneet kerrostumat "liikkeelle". Tämän jälkeen teippasin/tiivistin ilmastointiteipillä imurin suulakkeeseen ohuehkon letkunpätkän jatkosuulakkeeksi, sillä sain enimmät moskat pois kotelon pohjalta. Aivan putipuhtaaksi en jaksanut nysvätä, tämä sai kelvata:
---------------------------------------------------
4. Desinfioi järjestelmä
Ilmastoinnin desinfiointiainetta myydään spraypulloon pakattuna vaahtona, joka laajentuessaan leviää kanavistoihin ja kennojen pinnalle tappaen samalla haju- ja muita haittoja aiheuttavan bakteerikasvuston. Aine on helppokäyttöistä ja turvallista, mutta yksi asia on huomioitava:
ÄLÄ KOSKAAN SUMUTA DESINFIOINTIVAAHTOA SUORAAN MATKUSTAMON ILMANOTTOAUKKOON AUTON ULKOPUOLELTA!
Aine liuottaa imuilman mukana puhallinmoottorin akselille ja sitä kautta laakereille kulkeutuessaan laakerien voitelurasvan, minkä jälkeen laakerit ovat kaputt ja kalliin moottorin saa heittää romukoppaan!
Eli siis ei koskaan puhdistusainetta puhallinmoottorista "ylävirtaan" vaan aina "alavirran" puolelle jolloin ainetta ei joudu laakereille. Renaultin oma korjaamokäsikirja neuvoo Mégane II:n kohdalla tyhjentämään koko pullollisen jatkosuuttimen kautta irroitetun raitisilmasuodattimen koteloon:
Omalla kohdallani en saanut koteloa "vetämään" kaikkea vaahtoa, niinpä suihkutin pullon sisällöstä osan myös kojelautaan ja jalkatilaan tuleviin tuuletuskanaviin, nämähän sijaitsevat myös puhallinmoottorista alavirtaan:
Aineen käytöohjeet saattavat vaihdella valmistajittain, käyttämässäni CRC:n tuotteessa (kuten myös Renaultin omassa ohjeessa) kuitenkin käskettiin vaahdotuksen jälkeen odottamaan 15 minuuttia, minkä jälkeen laitetaan puhallin pyörimään n. 5-10 minuutiksi. Puhalluksen ansiosta haihtunut/haihtuva vaahto kulkeutuu kanavistojen läpi ulos järjestelmästä, samalla desinfioiden ilmavirran mukana kanavistot, joihin vaahto ei suoraan tunkeutunut.
Vaahdotuksen jäljiltä suodatinkotelo näytti puhdistuneen vielä hieman irtoroskistakin:
---------------------------------------------------
5. Uusi suodatin paikoilleen
Uutta suodatinta paikoilleen työnnettäessä huomioitaan, että se tulee oikein päin: Kehyksen reunassa kulkeva harjanne tulee kohti auton takaosaa ja kehyksen perässä oleva klipsi tulee keskitason yläpuolelle (siniset nuolet):
---------------------------------------------------
6. Kokoonpano
Totuttuun tyyliin irroitetut osat asentuvat paikoilleen purkamiseen nähden käänteisessä järjestyksessä.
Hansikaslokeroa takaisin laitettaessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, että vasemman alakulman klipsi menee oikein kojelaudassa olevaan reikään, muuten klipsi saattaa taittua poikittain ja lokero jää hieman vinoon. Tässäkin vaiheessa on käsipeilistä ja taskulampusta apua, niillä pääsee katsomaan takapuolelle että klipsi meni oikein.
Kojelaudan päätypaneelia asentaessasi muista kiinnittää turvatyynyn katkaisimen liitin!
---------------------------------------------------
Näillä eväillä matkanteon pitäisi taas pysyä suht' raikkaana jonkin aikaa. Käyttöolosuhteista riippuen seuraava käsittely tullee ajankohtaiseksi taas vuoden-parin kuluttua.
Joidenkin lähteiden mukaan raitisilmasuodattimen vaihto onnistuu myös ilman hansikaslokeron irroittamista, mutta koska irroittamiseen ei mene kymmentä minuuttia kauempaa pidän sitä itse järkevänä toimenpiteenä, koska se helpottaa työskentelyä oleellisesti.