Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

kyrtsi

Jäsen
Vs: Megane II: raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastoinnin desinfiointi

scenicissä raittari löytyy konehuoneen puolella olevasta luukusta. ;)

jks299

Nuorempi jäsen

kyrtsi sanoi:
scenicissä raittari löytyy konehuoneen puolella olevasta luukusta. ;)
Missä siellä semmonen luukku on? Puhaltimen etupuolella ei ainakaan ole mitään suodatinta ja sehän imee
ilmaa sieltä ritilän reijistä joka puolelta. Koneen suodattimen luukun kyllä tiedän.

[ylläpito on poistanut liitteen]

kyrtsi

Jäsen

tossa kuvassa kyllä pitäisi raittarin näkyä mutta jos ei ole niin outo reki sano piru kun viulun näki ;)

jks299

Nuorempi jäsen

kyrtsi sanoi:
tossa kuvassa kyllä pitäisi raittarin näkyä mutta jos ei ole niin outo reki sano piru kun viulun näki ;)
No löytyhän se suodatin lopuksi. Siellä oli tosiaan luukku moottorin takana.

Draga

Jump in, lets save the world.

Hmm.. Eroaako scenic II raitisilmaohje muuten tuosta meganesta kuin tuolla, että suodatin sijaitsee eripaikassa? ??? Olisi kiva tietää jo valmiiksi niin osaa sitten purkaa ::)

Nähtävästi erosi aika reippaasti: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=8616.0

Gigane

Jäsen

Missä mahtaa luurata ilmastoinnin kondenssiveden putken pää tuolla Megane II -04 pohjassa? Kokeilin tuossa ilmastointia pidemmän aikaa ja alkoi tiputella vettä pelkääjän jalkatilaan.

maja2

Jäsen

Itse en löytänyt tuota kuin vasta ilmastointikennon pesuvaahdon merkattua paikan. Se on siellä jossain pakoputken lämpökilven ja korin välissä, piilossa erittäin.

jyha

Aktiivinen jäsen

Taas kevään tullen nostetaan vanha topicci esiin.
-00 Laguna ilmanvaihtokanavat tuli puhdistettua crc:n vaahdolla. laskin aineen kondensivesiputkesta sisään. Käänsin putken ylöspäin ettei suotta valu hyvät myrkyt maahan. Hyvä tuli ja ihan purkamatta onnistuu ainakin ko. automallissa.
Kurkin kyllä raitisilmasuodattimen kautta, että puhallinmoottori pysyi kuivana.
Taas kelpaa hönkiä viileää raikkaan tuoksuista ilmaa. ;D

deore

Jäsen

Juha™ sanoi:
Toki on olemassa esim. Motipin pakkaama desinfiointiaine, joka kehoitetaan asettamaan vapaasti matkustamon lattialle etupenkkien taakse ja laukaisemaan purkki, jolloin hiukkaset leviävät ympäri matkustamoa ja siitä (toivottavasti) myös höyrystimen kennolle.
Mä käytin tätä ja se oli hirvittävä virhe. Koko auto haisee nyt ihan joltain wunderbaumilta, saatanan järkyttävää. Sen piti olla "omenan" hajuista, pelkäsin kyllä etukäteen että uskaltaako sitä käyttää mutta en pelännyt riittävästi.

Nyt mietin että mitä pitäis tehdä. Itse auton saa kyllä tuuletettua enkä usko että se haju olisi kauhean tiukasti verhoiluissa. Sen sijaan se "omena" on nyt tuolla kanavistoissa eli kun puhaltimen käynnistää niin sitä omenaista tulee sieltä koko ajan lisää. What to do?

Mulla on siis Laguna II, siinä on eri tavalla tuo raitisilmasuodatin kuin Meganessa, itse asiassa puhaltimen moottori on heti suodattimen alla. Siksi jos sinne olisi työntänyt CRC:tä niin kaikki olisi mennyt suoraan moottorin päälle. Olisiko jollain ohjeita miten tuo CRC käytetään oikeaoppisesti Laguna II:een, niin ehkä sillä pääsisi tosta kauheasta wunderbaumin hajusta pois?

Mietin jo otsonointiakin, mutta ongelma on just että se haju on tuolla kanavistoissa, pitäis olla vähintään sisäkierto päällä otsonoinnin ajan, ehkä jopa moottori+ilmastointi?

Gigane

Jäsen

Löysin kuvan Megane II:n ilmastoinnin kondenssiveden poistoputkesta. Siellähän se lämpösuojan alla jemmassa. Loppuviikosta saan auton nosturille niin pääsee?? puhdistamaan. Alkoi uudelleen tiputtelemaan
vettä pelkääjän jalkatilaan.
Onkohan nuo lämpösuojan pitimet jotenkin eksoottisia vai tavallisia ruuveja?? Saattaa olla tiukassa..

Vai olisiko jollain tietoa mistä se kondenssiputki lähtee ohjaamon puolelta.

Sam75

Nuorempi jäsen

Se kondenssiputki lähtee siitä ilmastointi/lämmityslaitteen pohjasta suoraan. Ulkopuolella pohjassa näkyy semmonen kuminen "tötsä". Yritin itse putsata rautalangalla sitä, siitä reiästä mistä menee se putki hanskalootalle. Ja eihän siitä mitään tullut :mad:

peebee77

Nuorempi jäsen

Draga sanoi:
Hmm.. Eroaako scenic II raitisilmaohje muuten tuosta meganesta kuin tuolla, että suodatin sijaitsee eripaikassa? ??? Olisi kiva tietää jo valmiiksi niin osaa sitten purkaa ::)
Voiko sen CRC vaahdon laitaa samalla tavalla kuin ohjeessa neuvotaan myös Scenic II:en raitisilma laatikoon. Vai hajoaako tuulettimen laakeri käsittelyn jälkeen. Jossain luin että Scenic II on ihan omat ohjeet ilmastoinnin desinfiointiin.

kinnkisa

Jäsen

Gigane sanoi:
Löysin kuvan Megane II:n ilmastoinnin kondenssiveden poistoputkesta. Siellähän se lämpösuojan alla jemmassa. Loppuviikosta saan auton nosturille niin pääsee?? puhdistamaan. Alkoi uudelleen tiputtelemaan
vettä pelkääjän jalkatilaan.
Onkohan nuo lämpösuojan pitimet jotenkin eksoottisia vai tavallisia ruuveja?? Saattaa olla tiukassa..

Vai olisiko jollain tietoa mistä se kondenssiputki lähtee ohjaamon puolelta.
Itte olen metästänyt tuota putkenpäätä ulkopuolelta - kiitos! Nyt kun tietää että se on siellä lämpösuojan alla jemmassa niin pitänee ruveta sitä lämpösuojaa poistamaan ja putkea rassaamaan auki - onko kellään vinkkejä kuinka sen lämpösuojan saa parhaiten pois. Mulla tuo putki lienee tukossa koska apukuskin jalkatila lainehti vettä ja erinäiset testit ja kokeilut varmisti sen että se vesi tulee nimenomaan raitisilmasuodattimen kotelon kautta koska se ilmastoinnin kondessivesi ei muualta pääse ulos. Arvatkaa vaan oliko lattia märkä sillä lattialle tulleen veden määrä on n. 0,2 l / 100 km helteellä ja kesäkuun alun jälkeen olen ajanut n. 9500 km ::)

Kuva nykyisestä vedenpoistosta ;D

milo

Nuorempi jäsen

jeah..menin sitten tekeen ton raittarin vaihdon + ilmastoinnin desin..mikähän meni v.....ks kö keskuslukitus ei pelaa.??? ???

jaqu

Nuorempi jäsen

Sama vika Rahikaisella eli tuo ilmastoinnin kondessiveden poistoputki lienee tukossa, koska osa päätyy ulos auton alle oikeaan paikkaan, mutta osa pelkääjän jalkatilaan. Pystyykö tuota poistoputkea kuinka helposti ja mistä puhaltamaan paineilmalla sisäkautta auki? Se lämppärin pohjassa oleva kumiläpyskä on aika kapeassa välissä. Uskaltaakohan sitä painaa yläreunasta alas niin paljon, että saisi paineilmapistoolin kärjen sinne väliin -vai jostain muusta raosta?

jaqu

Nuorempi jäsen

Itse itselleni vastaten; eilen illalla RYMYAUTO antoikin toimivan neuvon kori ja sisustus -puolella. Ensin Juhan ohjeiden mukaan puretaan pelkääjän paikan edusta ja hanskalokeron takaa/alta paljastuva vaakatasossa oleva ilmakanavan putki irrotetaan. Hanskalokerolle menevä ilmakanava paljastuu silloin ja kun kanava on irrotettu kiinnikkeistään, sen voi kiertää irti lämmityslaitteen kyljestä. Tämän jälkeen laitoin pieneen polttimoon + ja - johdot ja kiinnitin ne paristoon. Em. virityksen kiinnitin rautalangan päähän ja työnsin lämppärikotelon kylkeen paljastuneesta reiästä sisään. Valaistuani lämppärikotelon sisältä näin poistoletkun reiän kotelon pohjassa. Ujutin juuri reikään mahtuvan taivutetun muoviputken (ulkohalkaisija 9mm) ja puhalsin paineilmaa perään. Ennen ko. toimitusta laitoin auton alle poistolputken kohdalle pahvin nähdäkseni tuleeko putkesta mitään ulos. Ja sieltähän tuli. Homma toimi hyvin tällä tavalla eikä ne roskat sun muut kököt ainakaan lämppärin koteloon jääneet sisälle. Ainakin täällä päin maailmaa alan korjauspuljut yleensä puhaltavat paineella auton alta putken auki, jolloin kaikki roskat vain odottavat lämppärikotelossa tukkiakseen poistoputken uudelleen.

Toivottavasti vedet eivät enää päädy vänkärin jalkatilaan. Vielä riittää vanhojenkin vesin kuivattelua maton alta.......

kinnkisa

Jäsen

Minä puhdistin alakautta, ajoin auton montulle, irrotin pakoputken lämpösuojan kaksi etummaista kiinnikettä, väänsin lämpösuojaa hieman kasaan jotta pääsin kiinni ylivuotoputken päähän, sorkin ensin nippusiteellä reijän auki, sen jälkeen työnsin n. 4mm paksua letkua putken sisään ja sorhasin putken auki. Lopuksi huuhtelin kaatamalla hanskalokeroon menevän putken kautta hissukseen n. 5 litraa vettä. Iloisesti lirisi auton alle, toivottavasti kaikk roskat tuli ulos, jos tukkeentuu uudestaan niin pitänee sitten yläkautta paineilmalla puhaltaa.

jjvirtan

Aktiivinen jäsen

Pulloharjalla alakautta?Montulla helppo tehdä...

rellufani

Jäsen

Onneksi kaksvitosen kanssa ei ole noin monimutkaista: Ekaksi tsekkaa että puhaltimen ympärillä ei ole lehtimoskaa, sitten huuhtelee vedellä pienet roskat pois ( Lorisee putkesta alle) Sitten lämppäri ja puhallin ihan täysille ja sisäkierto päälle , antaa olla vartin ( auto on kuin sauna).
pahimmat mömmöt kuolevat tuohon lämpöön. Sen jälkeen toimii taas , kuin jääkaapissa olisi ja 32 asteen hesan lämpötilat tuntu kun olisi kävellyt tulikuumaan seinään autosta ulos astuessa... Tämän neuvon antoi Alppilan autohuollon avuliaat Bosh jannut, suosittelen heitä muutenkin, ovat aina saaneet mun rellut tikittämään loistavasti.

megane 19di

Nuorempi jäsen

Tervehdys,

Mulla on ollut kaksi Meganea 2002 uutena hankittu bensa-versio ja nyt 2004 1.9di ja molemmissa on ollut sama vika, eli kondenssivesi uittaa lattiamatolle. Mielestäni on tyyppivian elkeitä. Tän lisäksi oon huomannut et kondenssivettä tippuu konsolin sisällä SUORAAN pehmusteelle ja koko lattiapehmuste kastuu. Näkee parhaiten kun irrottaa kuskin jalkatilasta konsolin katemuovin pois. Joskus vettä ihan tippu,alla tippuu pehmusteelle. Oon käyttänyt autoa kuivatuksessa, puhdistuksessa ja hajun vuoksi myös otsonoinnissa, ei auta. Puhdistus tosin vie hajun ja veden hetkeks pois, mut nyt on jo tunne, että jokin home alkaa olla auton sisällä. Alkaa vaikuttaa hengitykseenkin... lienee allergisoitumista. Onko muilla vastaavaa tunnetta??

Eli jos repsikan jalkatilaan valuu vettä niin kannattaa tarkistaa myös konsolin sisälle kuskin jalkatilan puolelta, suurempi ongelma saattaa muhia sillä puolella.

Auto on taas menossa kondenssiputken puhdistukseen , mutta tuntuu siltä, että se ei ole kuin hetken helpotus asiaan.

Ylös Bottom