Megane II hammastanko

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
684
Vs: Megane II hammastanko

RelluTimo sanoi:


JaLe ootkos saanut puslat vaihdettua ohjausvaihteeseen ?


En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa puslaa.. On nii muka kaikkia muuta hommaa ollu.. ::)
 

RelluTimo

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Vs: Megane II hammastanko

JaLe ootkos saanut puslat vaihdettua ohjausvaihteeseen ?

En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa puslaa.. On nii muka kaikkia muuta hommaa ollu.. ::)


Jos kerkeet nappaa muutama kuva malliksi kun vaihdat puslat miltä näyttää.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Vs: Megane II hammastanko

Ensinnäkin kiitokset Rellu Timolle linkistä, pelasti isolta laskulta, ku olin jo valmistautunut koko ohjauslaitteen vaihtoon.
Linkki näyttää että loppuun myyty, mutta sen avulla löysin tämän linkin josta tilasin 2 kpl, kun en tiedä kuinka kestävät, tuskin alkuperäis osia.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=Renault+Megane+MK2+steering+box+hub+rack+repair+kit+ring+clips&_sacat=0


Näin sen räpelsin paikoilleen, huomenna näyttään insenjöörille, josko nyt kelpais? (Totuuden nimessä sanottava, että siä oli aikas paljon väljää).


Hammastangon repsikanpuolen puslan vaihto pihassa, aikaa meni varmaankin pari tuntia?
Suurin osa puslan kaivamisessa, muttei niin paha homma, kun oletin.

1. Löysää molemmat etupyörät
2. Nosta etupää pukeille ja ota renkaat irti.
3. Irrota kuskinpuolen raidetangon ulompipää (ulommastapäästä, ei akselista, pysyy säädöt kohillaan), jaa miksi? Siksi, että kun pääset kaiveleen puslaa ulos, saat käännettyä ratin oik. ääriasentoon ja pysyy siellä. Ainakin itellä ku en heti irrottanut, ratti (raidetanko) palasi cm takasi ja siinä kaivelu vaiheessa on millikki tärkeitä ;)
4. Irrota repsikanpuolen ulompi raidetangonpää ulkopäästään. (Helpottaa takasinlaittaessa ja saa tilaa ähertää).
5. Ota repsikanpuolen sisemmän nivelen suojakumi irti molemmista päistä.
6. Irrota repsikanpuolen sisempi nivel hammastangosta.
7. Käännä ratti täysin oikealle ääriasentoon, hammastanko vetäytyy puslan sisään n. puoliväliin.
8. Nyt alkaa se ähellys, harmi ku ei pystyny kuvaan, ku yksin teki.Olis pitäny olla kuus kättä ja kul….sa koukku.
No tarvitaan pitkä hoikkanen ruuvari ja parin mm langasta väännetty koukku. Pusla on olakkeen takana, ruvarilla pitää vääntää yksi neljästä puslan päässä olevasta ”lärpäkkeestä” vai kuin tuon ny nimeäis, mutkalle putken keskustaa kohden. Sit ujuttaa koukku puslan ja putken väliin ja koettaa saada se sinne ”lärpäkkeen” kohdalla puslassa olevaan hahloon. Ainakin vanha pusla oli hyvin notkea, ei tarvinnut pelätä katkeamista.
Kun koukku on hahlossa vedetään puslaa ulospäin ja samalla ruuvarilla taivutellaan loput kolme ”lärpäkettä” mutkalle ja kas yht’äkkiä pusla on ulkona koukun päässä.
9. Sit voi puhdistaa, sen minkä pääsee, sitä puslan pesää, ku kääntää ratin, niin pääsee putsaan akselin ja voiteleen.
10. Lopuksi ratti ääriasentoon taas oikealle, pusla painetaan sormin niin pitkälle pesäänsä ku menee (tuo pää jossa pienet ulokkeet ulospäin). Sen jälkeen ruuvarilla ohjataan akseli vielä puslan keskelle, tässä vaiheessa pusla ei vielä ollut perillä, joten 22 tai 23 mm hylsä ja pitkä varsi, sillä naputellaan varoen ja lopuksi varmistetaan, että pusla on mennyt olakkeen taakse.
11. Osat kasaan, johan lakkas tanko hemputtamasta.
Tässä muutama kuvatus. Eli eväät remppaan, ulompi nivel irti tästä, havainne kuinka puslan lutistat putken sisässä, koukku pitäs saada näin.
Enpä onnistunut kuvien alle saamaan tekstiä, mutta ei kaikki voi onnistua samana päivänä, näemmä ;)
 

Liitteet

  • Eväät remppaan.jpg
    Eväät remppaan.jpg
    410,8 KB · Katsottu: 90
  • Ulompi nivel irti.jpg
    Ulompi nivel irti.jpg
    39,1 KB · Katsottu: 91
  • Lutista pusla putkensisässä näin.jpg
    Lutista pusla putkensisässä näin.jpg
    27,8 KB · Katsottu: 137
  • Näin pitäs koukku saada puslan uraan.jpg
    Näin pitäs koukku saada puslan uraan.jpg
    27 KB · Katsottu: 142

RelluTimo

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Vs: Megane II hammastanko

Hyviä ohjeita ja kuvia Megane II hammastangon muovipuslasta.
Pitikö sulla hammastanko myös kitinää ohjausta käännettäessä ?
Vai oliko vain puslassa väljää ja kolisi tai naksui ?
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Vs: Megane II hammastanko

RelluTimo sanoi:
Hyviä ohjeita ja kuvia Megane II hammastangon muovipuslasta.
Pitikö sulla hammastanko myös kitinää ohjausta käännettäessä ?
Vai oliko vain puslassa väljää ja kolisi tai naksui ?

En havainnut erikoisempia ääniä. Loppuvaiheessa ohjauksessa tuntui tärinää, ikäänkuin renkaan tasapainotus olisi ollut pielessä. Väljyyttä oli jo viimevuoden katsastuksessa, mutta vasta tänä vuonna tuli hylsy. Väljyyden kyllä huomaa, kun avaa sisäpään suojakumin ja "heiluttelee" hammastankoa, varsinkin nyt kun on uusi pusla, ei minkäänlaista väljyyttä. Hammastangossa oli jonkun verran ruostetta ja puslan "pesässä" töhnää. Jonkunverran oli vielä vanhaa vaseliinia, voisiko kitinä ilmestyä sitten, jos pusla ja tanko kuivuvat rasvoista? Silloin se myö todennäköisesti kuluu melkosen nopeasti
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 616
Vs: Megane II hammastanko

Pende57 sanoi:
Jonkunverran oli vielä vanhaa vaseliinia, voisiko kitinä ilmestyä sitten, jos pusla ja tanko kuivuvat rasvoista? Silloin se myö todennäköisesti kuluu melkosen nopeasti

Eiköhän se ole samanlainen pusla siellä tangon toisessakin päässä, mutta silti vain tuo apparin puoleinen aina kulahtaa = vikaa lienee ihan mekaniikassa, osien mitoituksessa tai jossain - ja myös tuo tyyppivika on 1:1 kopioitu Sceniciin, sama alustahan se on siinäkin :-\

Sinällään tietty jos tuo liittyisi jotenkin ohjaukseen tms. niin englannissahan pitäisi sitten kulahtaa tuo toinen pää, vaan onko näin? ???
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
Vs: Megane II hammastanko

HiTec sanoi:
Eiköhän se ole samanlainen pusla siellä tangon toisessakin päässä, mutta silti vain tuo apparin puoleinen aina kulahtaa = vikaa lienee ihan mekaniikassa, osien mitoituksessa tai jossain - ja myös tuo tyyppivika on 1:1 kopioitu Sceniciin, sama alustahan se on siinäkin :-\

Sinällään tietty jos tuo liittyisi jotenkin ohjaukseen tms. niin englannissahan pitäisi sitten kulahtaa tuo toinen pää, vaan onko näin? ???

Veikkaanpa että johtuu juurikin siitä että ohjausakselin vaihde (hammaspyörä) tukee kuskin puolta ja repsinkan puoli "roikkuu" vain puslan varassa.
Todennäköisesti myös ohjausvaihteessa on jousi joka pitää ratinakselin hammaspyörän / hammastangon välyksen poissa.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Vs: Megane II hammastanko

hhelminen sanoi:
HiTec sanoi:
Eiköhän se ole samanlainen pusla siellä tangon toisessakin päässä, mutta silti vain tuo apparin puoleinen aina kulahtaa = vikaa lienee ihan mekaniikassa, osien mitoituksessa tai jossain - ja myös tuo tyyppivika on 1:1 kopioitu Sceniciin, sama alustahan se on siinäkin :-\

Sinällään tietty jos tuo liittyisi jotenkin ohjaukseen tms. niin englannissahan pitäisi sitten kulahtaa tuo toinen pää, vaan onko näin? ???

Veikkaanpa että johtuu juurikin siitä että ohjausakselin vaihde (hammaspyörä) tukee kuskin puolta ja repsinkan puoli "roikkuu" vain puslan varassa.
Todennäköisesti myös ohjausvaihteessa on jousi joka pitää ratinakselin hammaspyörän / hammastangon välyksen poissa.

Näin myös olen asiaa pähkäillyt, jotta repsikan pitkä varsi on ainakin osasyy.
Nähdäkseni rattia käännettäessä pitkä vipuvarsi aihuttaa isomman rasituksen puslaan?
Ainakin itellä saattaa olla myös osasyitä seuraavilla asioilla:
Viimevuonna, siinä rospuuttokelien alkaessa, vaihdoin repsikan sisemmäisen nivelen ja yllätys yllätys, kun silloin avasin suojakummin, joka näytti ehjältä (en tutkinut paremmin), sisältä löytyi vettä.
Tunnustan, vaikka turhaa se on, en silloin putsannut kunnolla ruosteista akselia ja olisihan sille ollut hyvä antaa myös viimeinen voitelu siinä avaus vaiheessa. Sitten kävi vielä niin, jotta ku kömmin keväällä Rellun pippanan alle, huomasin suojakummin luiskahtaneen pois paikoltaan. No kaikkihan sen tietää, kuin siinä käy, jos kummi luiskahtaa kesken ajon akselin päältä, maksuja siitä seuraa.

Tänään kävin muuton siä insenjöörin pakeilla ja täyrestä meni , ku väärä raha. Pienellä paikalla ku tarkastajat muistavat immeiset ja varsinki kulkuneuvot. Sano jotta nyt on hyvä, ei varsi hemputa yhtää, jotta hyvin on tyrnän olonen. Sit se vasta elämä hymyilee, ku vaimoki antaa ton kommentin, ees autosta ;)
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
Vs: Megane II hammastanko

Olen laittanut puslan pariin relluun ja molemmissa tanko paksussa ruosteessa.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Vs: Megane II hammastanko

keijokos sanoi:
Olen laittanut puslan pariin relluun ja molemmissa tanko paksussa ruosteessa.

Eli tuo, jostain syystä, suojakumin sisään pääsevä kosteus saattaa olla "todellinen totuus", puslien kulumiselle? Tietty siinä vaiheessa, kun ruoste saa kulumisen aluilleen, alkaa varmaan pyörästä tulevat "iskuvoimat" jyystää puslaa lisää?
Yllättävän isolta tuntuu välys, ku yritin mittailla vanhaa ja uutta puslaa. Uudesta sain seinämä vahvuudeksi n. 4,6 mm ja vanhasta n. 4,3 mm, eli välys puslan kohdalla 0,6 mm. Renkaasta ku vemputteli loppuvaiheessa, olis luullu, jotta välys olis paljon isompi?

Kuis olet keijokos kaivanut ne puslat ulos, olisko sulla joku helpompi vinkki, ku toi mun "koukku metodi".
Ite ja kaikki foorumin lukijat ottavat varmaan mielellään vastaan aina uusia vinkkejä ja joskus niitä yhdistelemällä niistä saa hyvin toimivan.
Ei tuo mun ole välttämättä se paras ja ainoo, se vaan synty siinä vaiheessa, ku olin repiny kaikki irti ja päätin, jotta lähdethänsä pusla sieltä. Ku sisu ei enää antanu periksi alkaa paketoimaan kaikkea takas.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
Vs: Megane II hammastanko

Kyllä mullakin oli rautalankakoukku mutta vääntelin pienellä meisselillä ne lipsakkeet ulos. Muistaakseni niitä on neljällä kantilla ja kun saa pari tulemaan kolostaan se jotenkin lipsahtaa pois. Ei ollut vaikea. Uuden asennuksessa kannattaa olla tarkkana että se menee niihin koloihin ettei ensimmäisessä ratin käännössä tule ulos. Laitoin itse niitä halpoja muutaman euron puslia mutta ainakin ne toimi sen ajan kun autot minulla oli. Sisään laitoin silikonivaseliinia ja hioin tankoa hienolla paperilla.Aivan kuivia minulla ainakin olivat ja paksussa ruosteessa.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Vs: Megane II hammastanko

keijokos sanoi:
Kyllä mullakin oli rautalankakoukku mutta vääntelin pienellä meisselillä ne lipsakkeet ulos. Muistaakseni niitä on neljällä kantilla ja kun saa pari tulemaan kolostaan se jotenkin lipsahtaa pois. Ei ollut vaikea. Uuden asennuksessa kannattaa olla tarkkana että se menee niihin koloihin ettei ensimmäisessä ratin käännössä tule ulos. Laitoin itse niitä halpoja muutaman euron puslia mutta ainakin ne toimi sen ajan kun autot minulla oli. Sisään laitoin silikonivaseliinia ja hioin tankoa hienolla paperilla.Aivan kuivia minulla ainakin olivat ja paksussa ruosteessa.

Laitetaas tähän ny vähän kuulumisia tai kulumisia Meganen puslasta.
Se oli mulla "Vuoden pusla". Eli viimevuonna 2015 kirjoittelin puslan vaihdosta (tässä samassa osiossa). Nyt on katastus eessä ja tuossa ku motuuritietä huristelin, ravisti julmetusti, aikani ku tutkin, niin se sama puslahan siellä kenkkuili. Niin kestihän se vuoden ja noin 13600 km. Jos edellinen vaihtamani oli alkuperäinen se kesti noin 360 th km.

Vastakkaiset "siivekkeet" oli ohentuneet yhteensä n. 0,5 mm, kyl siä oli ihan näkyvä rako. Menikö sit lyttyyn vai kuluko tiiä sit, mut hyvin ilmeisesti materiaalista johtuvaa?
Markalla saa markan tavaran sano isäukko, näin se kai on? Toisaalta ohjausvaihteen hinnalla saan saraksi vuoreksi puslia ;)
Ny ku tietää kuin homma hoidetaan, se vie tunnin. Jotta vaikka laskis palkkaaki itelle, kannattaa pusla näillä ajoilla (km/v) viä vaihtaa ;)

Onko muilla kokemuksia tällaisista Ebay-puslista?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 616
Vs: Megane II hammastanko

Väistämättäkin tässä vaiheessa käy mielessä voisiko sen wanhan puslan korjata? Siis kun on jo wanha, kulahtanut kourassa, niin voisiko sen jotenkin holkittaa esim. ohkasella messinkiputkella tms. ja näin siitä tulisi jälleen paitsi tiukka, mutta myös varmasti kestävämpi kuin yksikään muovinen, oli ne sitten kiina-muovia tai ihan nailoniakin ???
 

Jallmari

Clio IV TCe 90 Expression 04/2013
Viestejä
552
Vs: Megane II hammastanko

Täällä Ebay-pusla kestänyt ainakin 30tkm. Varmaan eri muovilaatua sitten. :-\
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Vs: Megane II hammastanko

Jallmari sanoi:
Täällä Ebay-pusla kestänyt ainakin 30tkm. Varmaan eri muovilaatua sitten. :-\

Hieno juttu, et on kestäny. Kiitos kommentista.
Kestävyyteen voi vaikuttaa niin moni asia.
Itellä ainaki oli vaseliinia riittävästi liukastukseksi, jottei siitä jääny kiinni. Mut jos vaikka muovi on huokosta, lyttyyhän se menee. Itelläki välys oli eestaas suuntanen, ei pysty suunnassa ollut välystä.
Jotta se vois viitata huokoseen muoviin, eli eri muovilaatua kuten sanoit.
No uus pusla läpäsi katastuksen, ei ku uusia tilaukseen.
Saapi nuita ohjausvaihteen hinnalla repullisen ja riittää saraks vuoreks ;)
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Vs: Megane II hammastanko

HiTec sanoi:
Väistämättäkin tässä vaiheessa käy mielessä voisiko sen wanhan puslan korjata? Siis kun on jo wanha, kulahtanut kourassa, niin voisiko sen jotenkin holkittaa esim. ohkasella messinkiputkella tms. ja näin siitä tulisi jälleen paitsi tiukka, mutta myös varmasti kestävämpi kuin yksikään muovinen, oli ne sitten kiina-muovia tai ihan nailoniakin ???

Niin no , hiukan taitaa olla hankalata. Kuten kirjotin niin kuluma olis sellanen 0,25 mm/ puoli ja siihen sit sellanen sorvata. Mikään ei oo mahotonta, mut taian tilata lisää buslia 3e/kpl. Ja tunnin vaihtotyö. Eläkeläisen ku ei tarvi laskee tuntipalkkaa ;) Ne tunnit menöö siinä sivussa.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: Megane II hammastanko

Täällä luultavasti yksi Clio 3 missä sama vika, muualta en kyllä keksi oikein mistä keulan lotina johtuisi.
Meillä tuo kuuluu keulalta tasaisena lotinana, esim. mukulakivillä ajaessa. Koiranluut ja iskarit on jo vaihdettu ei auttanut mitään.
Miten meganessa tuo oireili?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 616
Vs: Megane II hammastanko

Pende57 sanoi:
Kuten kirjotin niin kuluma olis sellanen 0,25 mm/ puoli ja siihen sit sellanen sorvata.

No totta kai se kulahtanut holkki ensin porataan suuremmaksi ja vasta sitten siihen ruvetaan sovittelemaan tuota sorvattu puslaa. Näin puslan materiaalivahvuuskin voisi olla jo ihan inhimillinen. Toki yksi mahis olisi sellainen pusla vain taitella ohkasesta pellistä, niin tartte sorvailla mitään ja pellin lipareet voisi taitella ulkopuolelle, jolloin pusla pysyisi myös paikoillaankin paremmin ???
 

Jaron

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Vs: Megane II hammastanko

Mulle tuli katsastuksessa hylky Megane II:ssa pallonivelestä vasemmalla, sekä raidetangon sisäpäästä oikealla. Nyt on nuo osat vaihdettu, mutta korjaaja sanoi, että hammastagossa on vielä väljää, ei kauheasti, mutta kuitenkin. Saa nähdä että mitä sanoo katsastusmies, huomauttaako väljyydestä? Aikaisemmin piti lotinaa mukulakivillä ajaessa, mutta nyt on ainakin huomattavasti hiljaisempi.
 

RAP220989

Jäsen
Viestejä
70
Vs: Megane II hammastanko

Tänään vaihdoin yhteen meganeen tuon surullisen kuuluisan puslan. Itse otin vanhan ulos siten, että kampesin puslan kahdesta kohtaa ("kynsien" kohdalta) ruuvimeisseleillä. Samalla kun pidin ruuvimeisseleillä puslaa jännityksessä, niin kaveri käänsi rattia, jolloin pusla tuli ulos hammastangon/akselin mukana. Aikaa tähän meni noin 5min.

Uuden puslan asennus olikin sitten tuskaisempi, kun oli niin tuhottoman tiivis/tiukka. Nyt pusla kuitenkin paikallaan ja välykset kadonneet. Rasvailin myös akselin, joka oli kyllä lähes ruosteeton. Kilometrejä autossa 80 000km
 
Ylös Bottom