Megane II hammastanko

Killroy

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Vs: Megane II hammastanko

Nostetaampa aihetta! Eli ilmeisesti tuo sama pusla käy myös 2003 scenikkiin?
Onko linkkiä mistä sais tilattua?
 

RAP220989

Jäsen
Viestejä
70
Vs: Megane II hammastanko

RAP220989 sanoi:
Tänään vaihdoin yhteen meganeen tuon surullisen kuuluisan puslan. Itse otin vanhan ulos siten, että kampesin puslan kahdesta kohtaa ("kynsien" kohdalta) ruuvimeisseleillä. Samalla kun pidin ruuvimeisseleillä puslaa jännityksessä, niin kaveri käänsi rattia, jolloin pusla tuli ulos hammastangon/akselin mukana. Aikaa tähän meni noin 5min.

Uuden puslan asennus olikin sitten tuskaisempi, kun oli niin tuhottoman tiivis/tiukka. Nyt pusla kuitenkin paikallaan ja välykset kadonneet. Rasvailin myös akselin, joka oli kyllä lähes ruosteeton. Kilometrejä autossa 80 000km

Tänään vaihdettu sama pusla uudelleen. Ei ollut vielä isosti väljä, mutta selvä välys kuitenkin oli. 98 700km nyt oli mittarissa eli 18700km / yksi vuosi ja pusla vaihtokunnossa (Ebay:stä tilattu ja väriltään musta). Ei ollut paha vaihtaa, mutta jotain kestävämpää pitää kehittää
 

kekeV

Aktiivinen jäsen
Viestejä
870
Vs: Megane II hammastanko

http://www.trackfocusdirect.com/shop/4575864550/megane-2-polyamide-plastic-steering-rack-bush-also-fits-clio-3-scenic-2-kangoo/7481443
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: Megane II hammastanko

Clio3 yritti kaveri vaihtaa tuota puslaa, ja se hammastangon sisällä liikkuva tappi mihin rt sisäpää ruuvataa.. oli niin tiukka siihen puslaan ettei se mahtunut tulemaan sieltä pois. Yritti aika pitkään vielä erilaisilla työkaluilla sitä sieltä irroittaa. Se pyöri vaan paikallaan muttei mahtunut mitenkään ulos.
Lienee meganessa hieman erilainen rakenne?
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
Vs: Megane II hammastanko

Oliskohan näin. Kai se kaveri muisti ottaa sen raidetangon pois ja kääntää rattia niin että se on ihan sisällä tai siinä huulilla muuten se ei tietenkään tule pois?
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
876
Vs: Megane II hammastanko

Niin, sisäpää oli irti, ja ratti ihan äärilaidassa. Ei suostunut silti lähtemään irti. Ei mahtunut vaan yksinkertaisesti ne kynnet painumaan tarpeeksi sisään että se holkki olisi irronnut ulkokehältä irti.
 

Työtön

Jäsen
Viestejä
151
Jos nyt alkais noita holkkeja vaihtamaan, niin miten se hammastangon voitelu nyt kuuluu sitten järjestää? Hammastanko pitää minulla kovaa natinaa ja siinä on välystä. Puslat ovat siis todennäköisesti menneet ja mietin lisävoitelusta natinan poistavaa ensiapua siihen asti, että puslat saapuvat. Onko siinä ohjausvaihteessa mitään voitelunippaa ja oli tai ei, mitä ainetta siihen nyt sitten kannattaa käyttää voiteluun?
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
Vaikea sinne varmaan on saada mitään mutta puslarempan yhteydessä helppo. Itse joskus vaihdoin puslan ja tanko oli aivan ruosteessa, hioin hienolla paperilla ja laitoin silikonirasvaa, hyvä tuli
 

Työtön

Jäsen
Viestejä
151
Silikonirasvaa siis. Jotkut kumilaadut tykkäävät siitä kuulemma kyttyrää ja mietin vähän niiden raidetangon jotain kovaa muovia olevien suojien kohtaloa, mutta ehkä se sitten käy tähän. Mietin, että kun siellä on muoviosia se voisi olla hyvä, toisaalta itse voitelu kohdistuu sitten metallin ja metallin välille.

Sellaista pitäisi vielä kysyä, että kun vaihdon muutama päivä sitten sisemmän pallonivelen kuskin puolelta, siellä tuli vastaan tangon ympärillä sen kumin alla pallonivelestä sisäänpäin tangon suuntaisesti vapaasti liikkuva pyöreä levy. Annoin olla paikallan. Siitä levystä taisi olla jo yksi maininta aikaisemminkin tässä ketjussa. Tuli mieleen, että, onkohan sen levyn oikea sijainti mahdollisesti sen hajonneen puslan ulkoreunassa?
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
En tiedä mikä se oikea rasva olisi mutta metalli siinä hankaa muovi tai nailonpuslaan. Ainakin se silikoni toimi sen vuoden kun auto minulla oli.
 

Työtön

Jäsen
Viestejä
151
Hmm.. Kaveri voiteli juuri eilen autoni raidetangon litiumrasvalla laittamalla rasvaa raidetangon päähän hammasharjalla. Olikohan se paras mahdollinen valinta?
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Lieneekö sillä kovin suurta väliä mitä rasvaa sinne laittaa kunhan sitä on siellä. Omassa meganessa oli toinen suojakumeista irti, putsasin sen verran mitä pystyi, laitoin grafiittivaseliinia ja letkuklemmarilla suojakumin sisempi pää kiinni. Hyvin on toiminut.
Seuraavaan katsastukseen joutuu toisenpään nailonpuslan vaihtamaan kun katsastumies sanoi että siellä on jonkinlainen välys eli arvatenkin juuri se pusla kulunut.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Tuli tuossa vaihdettua sitten tuo nailonpusla ja samalla nivelet ettei tarvitse katsatuksessa ihmetellä mitään ohjauksen välyksiä.
Raidetangon sisempää niveltä en saanut irti kuin siihen tarkoitettulla työkalulla. Vaikka ohjaus on ääriasennossa nivel jää apurungon kohtaan, joten siitä ei saa millään pihdeillä kiinni niin että pystyisi vääntämään riittävällä vomalla.
Lauantaina klo 17:25 ei ollut paljon vaihtoehtoja vaan oli Biltemasta haettava kyseinen työkalu mutta onpa työkalupakissa sellainenkin jos tulevaisuudessa tarvitsee.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
93
Jatkanpa tähän osioon, vaikka aikaa onkin kulunut.
Nyt on alla 1,5 dCi207. Mutta samat on murheet näemmä? Repsikan puoli alko kolisteleen, ite epäilin taas hammastangon puslaa, olihan sielläkin murhetta, mutta tais suurin syyllinen olla raidetangon sisäpään nivel. Meni vaihtoon.
Mutta vaihdoin samalla raidetangon puslan, koska tuntu olevan " poikkittaisväljyyttä".
Vaan pirullisempi homma oli, ku 1,9 dCihin (aikaisempi kirjoitus). Sama pusla, mutta pahempi saada pois.

Sit pikku vinkki lohokolämmittimen kunnon tarkastukseen ( joka kannattaa suorittaa nyt, eikä ekoilla pakkasilla;), jottei käy ku mulle, ku tuntu lämmitin renkaavan.
Ensin mittasin lämmittimen ohmit, Ihan ok. 136 ohmia, suoraan lämmittimestä (400 W), sitten kytkin haaroitusjohtimet ja mittasin syöttöjohdon päästä 96 ohmia. Kuinka voi vastus pudota, ku lisää johtimia?
Hetki meni ennenkuin ymmärsin, miksi vastus putosi 136>96, sisätilan lämmitin sen aiheutti. Siellä oli ilmeisesti se pienin vastus? Jotta näin " oppia ikävä kaikki". Eli jos lohkolämmitintä mittaa, kaikki muut pois samasta syötöstä.

Sit lopuksi kysymys, johon en ole löytänyt vastausta. Eli yhä 1,5 dCi Megane 2007.
Vakionopeussäädin tempuilee, ajoittain. Saattaa toimia viikon iha ok,, sitten ei suostu meneen päälle millään,
Vika ei mielestäni ole napeissa, koska mikään ratissa oleva +,-,R, 0 ei reakoi käskyhin?nSitten taas yht'äkkiä alkaa toimia?
Olisko kellään kokemusta, neuvoa mistä hakea vikaa?
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Sit pikku vinkki lohokolämmittimen kunnon tarkastukseen ( joka kannattaa suorittaa nyt, eikä ekoilla pakkasilla;), jottei käy ku mulle, ku tuntu lämmitin renkaavan.
Ensin mittasin lämmittimen ohmit, Ihan ok. 136 ohmia, suoraan lämmittimestä (400 W), sitten kytkin haaroitusjohtimet ja mittasin syöttöjohdon päästä 96 ohmia. Kuinka voi vastus pudota, ku lisää johtimia?
Hetki meni ennenkuin ymmärsin, miksi vastus putosi 136>96, sisätilan lämmitin sen aiheutti. Siellä oli ilmeisesti se pienin vastus? Jotta näin " oppia ikävä kaikki". Eli jos lohkolämmitintä mittaa, kaikki muut pois samasta syötöstä.
Säkökytkennöissä kun kytketään kaksi vastusta rinnan, kokonaisvastus pienenee.

Sit lopuksi kysymys, johon en ole löytänyt vastausta. Eli yhä 1,5 dCi Megane 2007.
Vakionopeussäädin tempuilee, ajoittain. Saattaa toimia viikon iha ok,, sitten ei suostu meneen päälle millään,
Vika ei mielestäni ole napeissa, koska mikään ratissa oleva +,-,R, 0 ei reakoi käskyhin?nSitten taas yht'äkkiä alkaa toimia?
Olisko kellään kokemusta, neuvoa mistä hakea vikaa?
Voisko olla jarru- tai kytkinpolkimen anturi-/katkaisija. Vakkarihan menee pois päältä jos painaa jompaa kumpaa. En kyllä tiedä kumminpäin ne katkaisjat toimii mutta eka mitä tuli mieleen.
 

Nikke

Jäsen
Viestejä
51
Löytyykö noita hammastangon puslia mistään varaosana Suomenmaasta?

Pojan Megane 2 oli mennyt hylkyyn sekä rt sisäpään että hammastangon välyksestä, ja epäilen että hammastanko korjaantuisi puslan vaihdolla. Tilasin jo briteistä uuden, mutta se ei kyllä ehdi tähän hätään. Purkuautosta irrottelin jo hammastangon, mutta siinäkin on sen verran klappia että saattaa olla turhaa työtä ruveta sitä vaihtamaan paikalleen.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 288
Löytyykö noita hammastangon puslia mistään varaosana Suomenmaasta?

Pojan Megane 2 oli mennyt hylkyyn sekä rt sisäpään että hammastangon välyksestä, ja epäilen että hammastanko korjaantuisi puslan vaihdolla. Tilasin jo briteistä uuden, mutta se ei kyllä ehdi tähän hätään. Purkuautosta irrottelin jo hammastangon, mutta siinäkin on sen verran klappia että saattaa olla turhaa työtä ruveta sitä vaihtamaan paikalleen.
Tuskin varaosaliikkeistä saa. Jos jollakulla on ylimääräisiä niin se on varmaan melkein ainoa vaihtoehto. Eikö se viikossa briteistäkin tule?
 

Nikke

Jäsen
Viestejä
51
Tuskin varaosaliikkeistä saa. Jos jollakulla on ylimääräisiä niin se on varmaan melkein ainoa vaihtoehto. Eikö se viikossa briteistäkin tule?
Vähän myöhään taas herättiin osia haalimaan, kun korjausaika käy vähiin. En ole brexitin jälkeen briteistä mitään tilannut niin ei ole kokemusta nykyisistä toimitusajoista.

Pitää koettaa nyt viikonloppuna tutkia onko väljyys vain puslassa vai onko hammastangossa muutakin vikaa. Katsastustodistuksen merkintä ”Hammastanko, Välyksellinen, Edessä oikealla” viittaa kyllä vahvasti puslaan. Irrottelin tuon purkuosan puslan, ja lisäsin ulkokehälle teippisuikaleen. Sillä sai välykset pois, joten saattaisi toimia ainakin tilapäiskorjauksena. Teippi ei vaaranna liikenneturvallisuuttakaan, kun se ei jumita ohjausvaihdetta vaikka pääsisi irtoamaan puslan ja kotelon välistä.

Mitä joutuu purkamaan jotta saa hammastangon vaihdettua? Haku ei tärpännyt. Purkuautosta oli helppo irrotella kun ei ole moottori ja vaihteisto paikallaan.
 
Ylös Bottom