Megane II hammastanko

RYMYAUTO

Jäsen
Viestejä
43
Vs: Megane II hammastanko, nylonpuslat

Ohjausvaihteen hammastangon päätyjen nylonpuslat 35€ pari + rahti: www.trackfocusdirect.com. Ei omia kokemuksia, mutta vaihtoon löytyy netistä ohjeet ja tulee myös puslien mukana.
 

Spreewald

Jäsen
Viestejä
145
Vs: Megane II hammastanko

Linkin takana näyttäsi olevan helat myynnissä hintaan £2,99. Ei siis kovin paha hinta. Tiedä sitten kuinka ovat laadullisesti verrattuna tuohon toiseen vaihtoehtoon.

http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Megane-MK2-steering-box-hub-rack-repair-kit-ring-clips-06-030-/141474413993?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20f0883da9
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
Vs: Megane II hammastanko

Tilasin tuon halvan helan ja sieltä tuli 1 kpl musta muovihela. Olisko joku asentanut helan ja sais ohjeita. Avasin sen sisäpään oikealta puolelta ja se näyttää jotenkin oudolta kun siinä on 5-10 cm sitä putkea tyhjänä, miksei siihen ole suunniteltu jotain järeämpää helaa, vai puuttuuko hammastangosta jotain. Kuvia kun katselee saa käsityksen että hela olisi aivan putken ulkopäässä mutta ainakin omassa autossani joku hela näkyy siellä syvällä.
 

kekeV

Aktiivinen jäsen
Viestejä
870
Vs: Megane II hammastanko

No, kyllä se ainakin noissa kuvissa on hieman sisällä.
http://www.aussiefrogs.com/forum/renault-forum/107218-megane-steering-rack-bush.html
Vaan olet sinä rohkea mies, kaimakos. Kolmen markan osalla korjaat.
 

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
627
Vs: Megane II hammastanko

kekeV sanoi:
No, kyllä se ainakin noissa kuvissa on hieman sisällä.
http://www.aussiefrogs.com/forum/renault-forum/107218-megane-steering-rack-bush.html
Vaan olet sinä rohkea mies, kaimakos. Kolmen markan osalla korjaat.

No jos rellu oli laittanut markan osan niin parannus on huomattava!
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
Vs: Megane II hammastanko

No tulipahan vaihdettua tuo muutaman euron hela ja ainakin nyt se on erittäin tiivis. Tosin en tiedä onko pitkäikäinen. Hieman teetti töitä kun ei uskaltanut repiä vanhaa voimalla kun en ollut varma sopiiko uusi ollenkaan. Siinä on kahdella sivulla kynnet jotka ottaa siihen uraan ja ne kun saa kammettua pois lähtee helposti. Oliskohan syy että hela kuluu nopeasti se että varsi joka liikkuu helan sisällä oli reilusti ruosteessa. Eli onkohan tämänkin alkuperäinen syy voitelun puute?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 616
Vs: Megane II hammastanko

keijokos sanoi:
Eli onkohan tämänkin alkuperäinen syy voitelun puute?

Kai nyt sitten samalla kun oli paikat auki, laitoit kunnolla vaselinia tms. tuohon tankoon, jotta se kestäisi siten ehkä pidempään? ???
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 977
Vs: Megane II hammastanko

Hioin tangon hienolla hiekkapaperilla ja rasvasin silikoonivaseliinilla kun en ole aivan varma kestääkö hela perinteistä rasvaa.
 

carpower

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Vs: Megane II hammastanko

keijokos sanoi:
No tulipahan vaihdettua tuo muutaman euron hela ja ainakin nyt se on erittäin tiivis. Tosin en tiedä onko pitkäikäinen. Hieman teetti töitä kun ei uskaltanut repiä vanhaa voimalla kun en ollut varma sopiiko uusi ollenkaan. Siinä on kahdella sivulla kynnet jotka ottaa siihen uraan ja ne kun saa kammettua pois lähtee helposti. Oliskohan syy että hela kuluu nopeasti se että varsi joka liikkuu helan sisällä oli reilusti ruosteessa. Eli onkohan tämänkin alkuperäinen syy voitelun puute?

No niin, itsekkin tuli tilattua samainen osa... vieläkö omasi on kestänyt? Tuntuu ehkä vähän pehmeältä tuo uusi holkki... mut kait se on tuo heitettävä paikoilleen ja toivoa että kestää...
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
684
Vs: Megane II hammastanko

Tänään oman Meganen alla tutkiskelin alustasta johtuvan kolinan syytä ja hammastamgossahan se välys. :-\

Oikean puolen raidetangon sisäpäästä kun retuutti niin reilu välys hammastangossa. ::)

Ilemeisesti väki onnistuneesti saanut ebaysta hankitulla helalla paikan tiiviiksi.

Onnistuiko vaihto sinnepäin vai pitikö hammastanko irroittaa..? ???
 

Renaultisti

Aktiivinen jäsen
Viestejä
551
Vs: Megane II hammastanko

Vetää sen suojakumin pois tieltä, irrottaa rt ulkopään ja sisäpään yhtenä pötkönä niin siellähän se hela näkyy hyvin ja kasauksen jälkeen ei tarvi kulmia säädellä, jos ei siis uusi niveliä. Sisäpää on tiukassa koska siellä on yleensä lukitetta kun on ilman mitään lukituksia kiristetty siihen. Mutta ei tarvi siis hammastankoa irrottaa.
 

Pera

Jäsen
Viestejä
74
Vs: Megane II hammastanko

Mulla Scenicissä heilui koko pusla ohjausvaihteen putken sisällä ,itse hammastankoon sovitus oli tiukka.Kaivoin puslan ulos putkesta ja laitoin puslassa oleviin uriin muistaakseni 3x26 kokoiset o-renkaat.Vaseliinia ympärille,pusla paikoilleen ja välykset katosi.
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
684
Vs: Megane II hammastanko

Heloilla ilmeisesti ollut menekkiä koska ylempänä oleva Ebay linnki tarjoaa SOLD OUT samoin toinen myyntisivusto loppuunmyytyä ja ebaysta etsimällä en ole vielä helaan törmännyt kuin yhden myyjän tuotteeseen hintaa 26€ mutta ei toimitusta suomeen listalla eli pitäisi sitä tiedustella.. :-\

Quippossa olisi koko Renaultin orkkis ohjausvaihde 135€ luokkaa ja siinä tulisi raidetangon ulkopäätkin mukana eli ei olisi huono vaikka vaihtaisi koko höskän koska vähän näyttää että puslan lisäksi niveltä ja haitari kummia olisi muutenkin menossa vaihtoon niin pianhan näihinkin jo tuo 100€ menee.. ???

Onko kukaan koko hammastankoa vaihtanut eli miten paljon joutuu auto purkamaan.. ? ???
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 616
Vs: Megane II hammastanko

Paikka on kovin ahdas, mutta kuulemma tuon saisi jopa apurunkoa pudottamatta pujoteltua välistä ???

Itsellä tämän topicin aloittajana tuo tosiaan iski Megu II päälle jokunen vuosi sitten, mutta tuolloin osat oli vielä niin kalliita että laitettiin koko auto kiertoon. No juu, olihan tuossa vähän jo muutakin sanomista, mutta kuitenkin tuo ohjausvaihteen pääty oli se ns. vimonen niitti :-\ Ja kun en kerrasta uskonut, hommasin kohta Grand Scenic II jossa ylläri pylläri iski tuo sama vika aikanaan ;D Siihen tuon sitten lopulta vaihdatin kun olin uusi osa tallin lattialla jonkin aikaa asian kanssa arponut. Mutta kun ei ole syntynyt kätilöksi, niin ei ole :-\
 

RelluTimo

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Vs: Megane II hammastanko

Heloilla ilmeisesti ollut menekkiä koska ylempänä oleva Ebay linnki tarjoaa SOLD OUT

Moi kyllä tuota toista halpaa hammastangon helaa löytyy tuolta UK ebaysta vielä 10 kpl.
Kerro jos tilaat ja vaihdat helan itsellä ohjaus narisee ilmeisesti juuri tuosta helasta johtuen.

Renault Megane MK2 steering box hub rack repair kit ring clips 06-030

http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Megane-MK2-steering-box-hub-rack-repair-kit-ring-clips-06-030-/141750961416?hash=item2101040508
 

Renaultisti

Aktiivinen jäsen
Viestejä
551
Vs: Megane II hammastanko

Pari kertaa olen hammastangon vaihtanut megu kakkoseen. Irroitus lyhyesti: koko keula ylös, rattiakseli irti hammastangon akselista kojetaulun alta, renkaat pois, rt-ulkopäät irti olka-akselista, koiranluut irti iskarista niin saa vakaajaa käänneltyä, apurunko irti ja tunkin varassa lasku, hammastanko irti ja koko paketti ulos kuskinpuolelta. Lisäksi on ainakin lämpösuoja hammastangon päällä mikä pitää mahdollisesti irrottaa ja muistaakseni lambdan johto risteilee siellä seassa. Rattiakseliin kiinni tuleva hammastangon akseli menee niin pitkälle ohjaamon puolelle että on aika fakiiri jos tangon sieltä saa pois ilman apurungon laskemista.
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
684
Vs: Megane II hammastanko

Kiitokset RelluTimolle Ebay löydöstä. :)

itsekkin monenlaisilla hakusanoilla yritin hakea mitä tuossakin litaniassa oli, mutta ei vain osunut.. Mutta nyt on pusla tilauksessa, niin ompahan hankittuna jos ei vielä koko ohjaus vaihteen vaihtoon tarvitsisi lähteä.. ::)

Ja Renaultistille kiitokset tästä ohjausvaihteen vaihto hommaa valottavasta selostuksesta... :)

No kun kuvia katselin niin juuri tämä hyttiin työntyvä rattiputkelle tuleva varsi näytti varsin pitkältä että näin arvelinkin että ei ihan ilman apurungon irroitusta taida tulla.. ::)

Saiko homman tehtyä kuitenkin suht kivuttomasti ihan tasamaa hommana ilman mitään sen ihmeempiä nosturin tarpeita eli perus hallitunkka ja pari pukkia riittää..? ???
 

Renaultisti

Aktiivinen jäsen
Viestejä
551
Vs: Megane II hammastanko

Kyllä ihan tallin lattialla tuli homma tehtyä. Pari pukkia oli käytössä ja tais siellä pyöriä kolmekin tunkkia mutta vähemmälläkin pärjää. Mitään erikoistyökalujakaan ei tarvita.
 

RelluTimo

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Vs: Megane II hammastanko

Kiitokset RelluTimolle Ebay löydöstä. :)

itsekkin monenlaisilla hakusanoilla yritin hakea mitä tuossakin litaniassa oli, mutta ei vain osunut.. Mutta nyt on pusla tilauksessa, niin ompahan hankittuna jos ei vielä koko ohjaus vaihteen vaihtoon tarvitsisi lähteä.. ::)
Ja Renaultistille kiitokset tästä ohjausvaihteen vaihto hommaa valottavasta selostuksesta... :)


JaLe ootkos saanut puslat vaihdettua ohjausvaihteeseen ?
 
Ylös Bottom