Markun Scenic E-Tech 220 Esprit Alpine

relluttelija

Jaa mitä että?
Viestejä
329
Näin motonetissa tällaisen "kabinettivalon", liiketunnistimella, niin lätkäisin hanskalokeroon:
Tuo on kyllä melkoinen puute tässä autossa. Jopa Zoessa oli valo lokerossa. Samaten "konepellin" aukipito. Ei ollu kaasujousia osunu Scenicin pellin alle. Zoessa oli nekin. En kyllä silti palaa Zoeen :)
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Softaversioloki. Auton noudon jälkeen lokakuussa 2024:

Ohjelmistoversiot
SW: 283C34005R_DOM.18.10.36.12S_prd.user
VUC: 6.18.104
DSP: 10.61.4
Ethernet: SDK4.4FW02.03EE400
GNSS-versio: ADR 4.11
Kokoonpano: 283C69040R;F188:283C34005R
Xtra-data: 283C26530R
Graafisten resurssien versio
Versio: 280B74195R
Ajoneuvon ulkonäkö: VEH-VISUAL-XCB-3.0.9
Brändi-ilme: BRAND-VISUAL-R24A-3.1.0
Ohjekirja: VEH-DIGITAL-OM-XCB-3.4.1
Digitaalisen multimedian käyttöohje: MM-DIGITAL-OM-MM2-3.2.0

Eilen asentui päivitys "TEKNINEN PALVELU 1.1.0", "Firmware Over-The-Air-prosessin (FOTA) optimointi". Sanoi, että kestää noin tunnin.

Senkin jälkeen kaikki em. versiotiedot ovat täsmälleen samat.

Päivityshistoria-listassa näkyy tällä hetkellä:
  • TEKNINEN PALVELU 1.1.0 (22 maaliskuuta 2025)
  • Palvelun päivitys (01 lokakuuta 2024)
Softaversioloki jatkuu. Toissapäivänä asentui "OPENR LINK 3.2.0". Muutokset aiempiin versioihin:

SW: 283C36560R_DOM.18.47.30.12S_prd.user
VUC: 6.18.115
Kokoonpano: 283C60535R;F188:283C36560R
Xtra-data: 283C22601R

Muutaman ajokerran perusteella muutoshavainnot:
  • Ratinlämmityksen kytkentä ratin suosikkinapilla toimi kerrasta (voi olla joku sattumakin)
  • Yksityisyysluvitus alustavasti toimii paremmin, asetussivun kautta mennessä siinä lukeekin jopa jo edellisellä sivulla että "Hyväksytty kaikki" (kun kaikki oli hyväksyttynä), kun aiemmin siinä luki aina "Muokkaa" ja sitten varsinaisella luvitussivulla oli joko hylkää tai hyväksy kaikki
  • Tervetuloääni katkeaa kesken, johtuneeko puhelimen liitoksen syntymisestä
  • Podcastin jatkaminen ajon alussa tuntuu nyt onnistuvan painamalla mediakaukosäätimestä mute+unmute (aiemmin toimi vain satunnaisesti tai usean yrityksen jälkeen, eli käytännössä yleensä painoin kosketusnäytöltä käyntiin)
Päivityshistoria-listassa näkyy siis tällä hetkellä:
  • OPENR LINK 3.2.0 (07 toukokuuta 2025)
  • TEKNINEN PALVELU 1.1.0 (22 maaliskuuta 2025)
  • Palvelun päivitys (01 lokakuuta 2024)
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Tuli ostettua bluetooth-OBD-lukija "täytteeksi" amazon-tilaukseen. "vgate Fahrzeug angetrieben iCar Pro OBD2 Bluetooth 4.0(BLE) Diagnosegerät Auto Automotive Motor Fehlercode-Lesegerät ELM 327 V 2.3 Für Android/IOS-System, kompatibel mit App Torque,OBD Car Doctor". Car Scanner -sovelluksella Androidissa pikatesti näytti hyvältä, esim:

IMG_0522.jpeg

Ei tässä nyt mitään erityistä jatkuvaa tavoitetta ole, mutta maailmallahan on edelleen legenda olemassa, että akun valmistelu ei toimisi, jos pikalaturi on navissa matkan kohteena (eikä välietappina), joten tällä nyt sitten ainakin näkee konkreettisesti, milloin nestelämmitys toimii (olettaen, että jaksaa katsella sovellusta).

Autossa kilometrejä noin 11000.

OBD-pistoke löytyy kuljettajan vasemman jalan kohdalta käsikopelolla suoraan muoviverhoilun takana.
 
Viimeksi muokattu:

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Sattui tuossa sopivasti pidempi ajokeikka, niin testailin OBD-lukijalla noita lämpötiloja.

Katselin lukuja ensin tasaisella moottoritienopeudella noin vartin, luvut pysyivät hyvin tasaisina (akku min/max noin 14 astetta, tulovesi noin 19 astetta). Sitten laitoin auton naviin kohteeksi 37 minuutin päässä olevan pikalaturin. Tuloveden lämpötila lähti välittömästi nousuun, luokkaa minuutin-parin sisällä se oli noussut 28 asteeseen. Lopetin navigoinnin samantien, kun ei lataustarvetta ollut näköpiirissä kuitenkaan (akun varaus >80%), ja tuloveden lämpötila alkoi heti laskea noin 24 asteeseen, ja pysyi siinä koko loppumatkan eli noin tunnin. Akun lämpötila ehti sinä aikana nousta noin 20 asteeseen.

Johtopäätös tästä kokeilusta: sopivalla etäisyydellä olleen laturin asettaminen navigoinnin kohteeksi käynnisti akun valmistelun. Kun reitti oli muutoin tuttu, ei olisi tarvinnut sählätä välietappien kanssa, jos olisi halunnut pikalatausta ottaa.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
951
Hyvä tietää, että laturille navigointi pitäisi nyt sitten sinunkin kokemuksesi mukaan riittää siihen, että auto valmistelee akun latausta varten. Testasin itse viikonloppuna pikalatausta sen verran, että ajoin laturille navigoimatta mihinkään eli ilman mitään akun esivalmisteluja. Vajaan kahden tunnin ajon jälkeen auto latasi lähes luvatulla huipputeholla eli olikohan 146 kilowattia huipputeho heti minuutin latauksen jälkeen lähes tyhjälle akulle. Ehkä akku oli sitten sopivassa lämpötilassa ajon jäljiltä tässä tapauksessa.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Tuli ostettua bluetooth-OBD-lukija "täytteeksi" amazon-tilaukseen. "vgate Fahrzeug angetrieben iCar Pro OBD2 Bluetooth 4.0(BLE) Diagnosegerät Auto Automotive Motor Fehlercode-Lesegerät ELM 327 V 2.3 Für Android/IOS-System, kompatibel mit App Torque,OBD Car Doctor". Car Scanner -sovelluksella Androidissa pikatesti näytti hyvältä, esim:
Havainto: OBD Volts näyttää yleensä 12.3 V, joskus 12.2 V. Kun auto on AC-latauksessa, latausjännite on 13.8 tai 13.9 V. Joskus jännite on ajoon lähtiessä jonkun aikaa 13.8/13.9 eli latailee pikkuakkua.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Heh, lisää OBD-havaintoja. Tänään ajellessani näkyi tällaisia varaustilatietoja (SoC) samaan aikaan:
- auton mittaristossa 69%
- auton ABRP-sovelluksen ruudussa 68%
- Car Scannerin "SOC Display" -ruudussa 66%
- Car Scannerin "SOC"-ruudussa 70,xx% (väheni tietty koko ajan)

Demo-moodista katsoin:
- SOC Display = Hybrid/EV battery pack remaining charge
- SOC = [BMS] TRACTION BATTERY SOC

Mutta että jokaiselle jotain, voi valkata mieleisensä lukeman :cool:

Niinjuu ja My Renault näytti 82% kun auto oli lopettanut latauksen 80% rajaan.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Scenic-kulutustarina. Käväisin yön yli reissulla siten, että lähdin 100% varauksella kotoa liikkeelle (auto oli lopettanut latauksen 100% rajaansa, Car Scanner tosin näytti 98%-lukemia), ja ajomatkaa oli tiedossa yhteensä n. 375 km, lähes kokonaan 120 km/h moottoritietä ja hyvällä marssinopeudella ilman pihistelyitä. Täyden akun olisi pitänyt riittää reissuun, arvioin näin.

Pitkän pysäköinnin aikana auto raportoi varauksen vähentyneen 3%-yksikköä (56% -> 53%, huom. kotimatka oli hiukan pidempi lenkki kuin menomatka). Paluumatkalla arvioin, että akku ei riitä kotilataukseen saakka, joten pidettiin wc+jäätelötauko, jonka aikana latasin 13 min = 25,3 kWh = 29% (21%->50%, huipputeho 139 kW, "auto rajoittaa", esilämmitys todettu Car Scannerilla tapahtuneen). Kotona varausta oli jäljellä 27%.

Näillä luvuilla, oikein arvioitu, välilataus tarvittiin, mutta "2% olisi riittänyt".

Sitä en tiedä, miksi auto näytti 3% varausta hävinneen n. 24h parkkitaloseisonnan aikana. Veikkaan, että liittyi jotenkin tuohon "100% vs. 98%" -ilmiöön, joka tuolla startissa oli havaittavissa.

(Huom. tätä ei kirjoitettu vianhakumielessä tms, vain havaintomuistiinpanona vaikka sitten itselleni. Saa toki silti kommentoida, jos on kommentoitavaa.)
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
951
Hyvin samanlainen kokemus mullakin. Puolivälin parkissa auto näytti latausta 55 % ja päivän seisomisen jälkeen siitä oli kadonnut 3 %. Kotiin olisi ehkä juuri ja juuri päässyt maltillisesti ajamalla mutta otin sitten pienen välilatauksen. Auto otti silloin tosiaan sen 146 kw vastaan ilman mitään esilämmitystä lähes tyhjään akkuun. Silti olen sitä mieltä, että Scenic ennustaa aika realistisesti tuota toimintamatkaa, vaikka sekin taitaa inasen optimistinen olla..
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Kempowerin latausennuste parin viikon takaa:

IMG_0535.jpeg

Ehdottaa siis, että latausnopeus kasvaa hetkeksi tuossa 50% paikkeilla, ja 80%:ssa nopeus nousee niin kovaksi, että sataseen päästään siitä parissa minuutissa :cool:

Eli puutaheinäähän tuo on. Itseasiassa oli eka kerta, kun muistan nähneeni tuon ennusteen ylipäätään, olen ajatellut, että johtuu vaan siitä, että Kempowerilla ei ole ollut dataa Sceniceistä niin paljon, että osaisivat ennustetta antaa. Mutta just tuossa pari päivää sitten ABC-latauksen facebook-ryhmässä ABC-Marko kertoi, että ennuste on otettu kokonaan pois käytöstä, joten onkohan ennustuksiin tullut jotain yleisempääkin ongelmaa.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Näin motonetissa tällaisen "kabinettivalon", liiketunnistimella, niin lätkäisin hanskalokeroon:

katso liitettä 20710

Tuo nimenomainen malli on sellainen, että siinä on kaksi tarroilla kiinnitettävää metallipohjaa, ja valaisin ottaa niihin kiinni sisäisillä magneeteilla. USB-C-latausportti on oikeanpuoleisessa päässä, ajatus on, että tuo otetaan latausta varten alustasta irti. Mulla on tuossa lokerossa sen verran paksua tavaraa tällä hetkellä, että ei mahtunut ylös "kattoon", mutta luulen, että magneetit eivät olisi sitä pitäneetkään siellä ajossa (en kokeillut). Tuossa päädyssä pysyy kyllä. Latausvälistä ei tietoa, ollut pari viikkoa paikoillaan ja ainakin tänään toimi.
Tämä kabinettivalo on muuten ollut hyvä. En ole kertaakaan vielä ladannut asennuksen eli 3,5 kk jälkeen, mutta eipä hanskalokerossa tule kovin usein käytyäkään. Selvästikään ei sen liiketunnistin ainakaan turhaan sähköä syö.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Scenicistä ei ole ollut paljon kerrottavaa, hyviä kilometrejä nyt takana noin 19000. Mutta jossain vaiheessa alkoi takapenkin suunnasta kuulua jonkinlaista resonanssiääntä, joka oli havaittavissa hitaissa nopeuksissa. Eräänä iltana nyt sitten lopulta muistin asian ottaa erikseen rouvan kanssa hoitoon, ja kuulosteltiin, mistä ääni kuuluu. Kuvassa osoitettu takaluukun muovinen verhoilupaneeli osoittautui syylliseksi:

IMG_0549.jpeg

Hiukan sitä paneelia kun painoi, niin ääni lakkasi.

Paneelin sivureunoissa oli raotusvaraa, joten laitoin korjauskokeiluna pienet pahvinpalat reunojen alle. Nyt ei ole ainakaan pariin päivään kuulunut mitään. En alkanut selvittää, miten tuo paneeli on kiinni eli voisiko sen sisäpuolelle laittaa jotain, ei maksa vaivaa.
 

Jamvais

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Scenicistä ei ole ollut paljon kerrottavaa, hyviä kilometrejä nyt takana noin 19000. Mutta jossain vaiheessa alkoi takapenkin suunnasta kuulua jonkinlaista resonanssiääntä, joka oli havaittavissa hitaissa nopeuksissa. Eräänä iltana nyt sitten lopulta muistin asian ottaa erikseen rouvan kanssa hoitoon, ja kuulosteltiin, mistä ääni kuuluu. Kuvassa osoitettu takaluukun muovinen verhoilupaneeli osoittautui syylliseksi:

katso liitettä 21029

Hiukan sitä paneelia kun painoi, niin ääni lakkasi.

Paneelin sivureunoissa oli raotusvaraa, joten laitoin korjauskokeiluna pienet pahvinpalat reunojen alle. Nyt ei ole ainakaan pariin päivään kuulunut mitään. En alkanut selvittää, miten tuo paneeli on kiinni eli voisiko sen sisäpuolelle laittaa jotain, ei maksa vaivaa.
Tuo ihan sama muovi rämisee myös Meganessa. Auttoi, kun laittoi kiilan muovin ja takalasin väliin. Samoiten ärsyttävästi tärisee kojelaudan ilma-aukkojen säätimet. Menisköhän nuo takuun piiriin korjattavaksi?
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Tuo ihan sama muovi rämisee myös Meganessa. Auttoi, kun laittoi kiilan muovin ja takalasin väliin. Samoiten ärsyttävästi tärisee kojelaudan ilma-aukkojen säätimet. Menisköhän nuo takuun piiriin korjattavaksi?
Ehdottomasti kannattaa ottaa puheeksi, jos pystyy osoittamaan äänen lähteen. Onpahan sitten yrittänyt, voihan se olla, että vaihto-osat olisivat parempia. Talismanissa mulla aikoinaan pärisi jotain etuoven sisällä, huomautin, korjasivat, en tiedä tarkemmin, mikä oli irti.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Softaversioloki jatkuu. Toissapäivänä asentui "OPENR LINK 3.2.0". Muutokset aiempiin versioihin:

SW: 283C36560R_DOM.18.47.30.12S_prd.user
VUC: 6.18.115
Kokoonpano: 283C60535R;F188:283C36560R
Xtra-data: 283C22601R

Muutaman ajokerran perusteella muutoshavainnot:
  • Ratinlämmityksen kytkentä ratin suosikkinapilla toimi kerrasta (voi olla joku sattumakin)
  • Yksityisyysluvitus alustavasti toimii paremmin, asetussivun kautta mennessä siinä lukeekin jopa jo edellisellä sivulla että "Hyväksytty kaikki" (kun kaikki oli hyväksyttynä), kun aiemmin siinä luki aina "Muokkaa" ja sitten varsinaisella luvitussivulla oli joko hylkää tai hyväksy kaikki
  • Tervetuloääni katkeaa kesken, johtuneeko puhelimen liitoksen syntymisestä
  • Podcastin jatkaminen ajon alussa tuntuu nyt onnistuvan painamalla mediakaukosäätimestä mute+unmute (aiemmin toimi vain satunnaisesti tai usean yrityksen jälkeen, eli käytännössä yleensä painoin kosketusnäytöltä käyntiin)
Päivityshistoria-listassa näkyy siis tällä hetkellä:
  • OPENR LINK 3.2.0 (07 toukokuuta 2025)
  • TEKNINEN PALVELU 1.1.0 (22 maaliskuuta 2025)
  • Palvelun päivitys (01 lokakuuta 2024)
Ja softaversioloki jatkuu. Määräaikaishuollossa asensivat tänään onnistuneesti "MULTIMEDIA 3.5 USB" ja epäonnistuneesti "CONNECTIVITY 3.3 USB" (huoltopaperissa maininta "Telematiikka ei suostu päivittymään", siinäpä se). Muutokset aiempiin versioihin:

SW: 283C39758R_DOM.18.73.31.12S_prd.user
VUC: 6.18.133
Kokoonpano: 283C69092R;F188:283C39758R
Xtra-data: 283C25228R

Ei vielä havaintoja mistään käytännön muutoksista toiminnoissa. Huollossa olivat ladanneet auton asetettuun latausrajaan saakka, kahdessa osassa (olisiko tehty päivitystä samalla?), mutta kuten usein (aina?) käy, jälkimmäinen lataus ei näy sovellusten (My Renault, Kelec) lataushistoriatiedoissa ollenkaan.

Päivityshistoria-listassa näkyy tällä hetkellä:
  • MULTIMEDIA 3.5 USB (29 syyskuuta 2025)
  • CONNECTIVITY 3.3 USB (29 syyskuuta 2025) (tässä punainen ruksi)
  • OPENR LINK 3.2.0 (07 toukokuuta 2025)
  • TEKNINEN PALVELU 1.1.0 (22 maaliskuuta 2025)
  • Palvelun päivitys (01 lokakuuta 2024)
Aika ohutta on taas Renaultin sitoutuminen näihin softamaailman juttuihin. Jos päivitys menee pieleen eikä maahantuojankaan avustuksella sitä saada tehtyä, sitten asia vain jätetään niin? Vähimmillään olisin odottanut, että lapussa lukee, että selvittävät ja kutsuvat uudelleen sisään myöhemmin, jos tuo connectivity-päivitys ei OTA-päivityksenä onnistu.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
290
Auto meni merkkihuoltoon 1v-määräaikaishuoltoon (22000 km), ja palautui sieltä kera huoltopöytäkirjan, jossa ruksittuna oli sekä A-huollon (huoltoväli 30000 km/1 v) että B-huollon (60000 km/2 v) kohteet. Hintaa en tiedä, kun lasku meni ns. jonnekin muualle. Vaikea sanoa, mitä oli tuon huoltoratkaisun taustalla.
 
Ylös Bottom