Mégane III

Petteri75

Jäsen
Vs: Mégane III

Onko Megane II:ssa ja III:ssa sama vannekoko, eli käyvätkö Megane II:en vanteet III:een? Jos vaikka nuo 15-tuumaiset kesäpyörät voisi vaihtaa vaikka hiukan käytettyihinkin vanteisiin..

P

PM

Vieras

Petteri75 sanoi:
Onko Megane II:ssa ja III:ssa sama vannekoko, eli käyvätkö Megane II:en vanteet III:een? Jos vaikka nuo 15-tuumaiset kesäpyörät voisi vaihtaa vaikka hiukan käytettyihinkin vanteisiin..

MIII:ssa on pultteja yksi enemmän.

P

PM

Vieras

Petteri75 sanoi:
PM sanoi:
Petteri75 sanoi:

MIII:ssa on pultteja yksi enemmän.

Myös 2-litraisessa?

Taitaa tosiaan joissakin MII:ssa olla 5-pulttiset vanteet, mutta pulttijako on joka tapauksessa eri kuin MIII - ainakin, jos googleen on luottaminen.

renu_mega

Jäsen

Kesärenkaiden vaihto olisi kohta ajankohtaista. Mitä muut palstalaiset on käyttäneet tunkkina meksussa? Se vakiona tuleva kokonaan metallia oleva saksitunkki näytti aika tukevarakenteiselle, uskaltaisiko sitä käyttää jatkuvasti kausirenkaanvaihdossa? Monissa autoissahan ne on selvästi tehty hätätilanteisiin eivätkä kestä jatkuvaa käyttöä, kuten meikäläisen edellisessä lagussa jossa se oli sellainen saksitunkin puolikas muovisella kierreosalla.

Varastosta löytyy myöskin sellainen halpa hallitunkki ja siihen ruskea kiekkomainen todella pehmeä pehmuste (mallia Biltema). Uskaltaako käyttää? Se nostopiste on meksussa ilmeisesti se ovaalinmuotoinen kohta. Tuo Bilteman pehmuste on isompi kuin se helman ovaali kohta. Onko vaarana, että helma pehmeää heti nostokohdan vierestä, että ylimenevä pehmuste ruttaa sen?

Hallitunkilla on käytettäessä sitä epätasaisella alustalla taipumusta vetää sivulle nostettavaa kohdetta. Lagussa oli helman nostokohda sellaista terävää pellin reunaa, joka vääntyi ulospäin hallitunkkia käytettäessä. Meksussa helman alaosa on tasaista peltiä, miten se mahtaa käyttäytyä, jos siihen kohdistuu tuollaista voimaa? Olisiko viisainta pitäytyä auton omassa tunkissa?

Auton todellisessa kulutuksessa tuli uusi ennätys, 7,96 l/100km (95E10:llä). Ajotietokone väitti kulutuksen olleen 8,9 l/100km. Aika paljon heittoa. Tämän johdosta onnistuin sitten tankkaamaan niin, että polttoainetta pursusi yli. Ajotietokone väitti tankkiin mahtuvan yli 58 litraa ja pumppu stoppasi jo 50 litran tienoilla. Jatkoin tankkausta useamman stoppauksen verran mutta jo hieman yli 51 litrassa tuli yli. Yleensä on kestänyt tankata vielä muutaman litran eka stopin jälkeen mutta nyt muka tuli kerralla melkein piri pintaan.
Todellisuudessa kulutus oli tämän vuoksi jopa alempi kuin 7,96 l/100 koska tankki tuli noin täyteen. Samalla tuli todettua ettei tämä automaattinen tankin korkki ole täysin tiivis. Bensaa pulppusi yli vielä ensimmäisten kilometrien ajon aikana.

Laitoin kokeeksi 98:ia taas kerran. Katsotaan putoaako kulutus vai ei. Talvella kokeilin eikä ollut vaikutusta.

3Gee

Aktiivinen jäsen

renu_mega sanoi:
Kesärenkaiden vaihto olisi kohta ajankohtaista. Mitä muut palstalaiset on käyttäneet tunkkina meksussa? Se vakiona tuleva kokonaan metallia oleva saksitunkki näytti aika tukevarakenteiselle, uskaltaisiko sitä käyttää jatkuvasti kausirenkaanvaihdossa? Monissa autoissahan ne on selvästi tehty hätätilanteisiin eivätkä kestä jatkuvaa käyttöä, kuten meikäläisen edellisessä lagussa jossa se oli sellainen saksitunkin puolikas muovisella kierreosalla.

Varastosta löytyy myöskin sellainen halpa hallitunkki ja siihen ruskea kiekkomainen todella pehmeä pehmuste (mallia Biltema). Uskaltaako käyttää? Se nostopiste on meksussa ilmeisesti se ovaalinmuotoinen kohta. Tuo Bilteman pehmuste on isompi kuin se helman ovaali kohta. Onko vaarana, että helma pehmeää heti nostokohdan vierestä, että ylimenevä pehmuste ruttaa sen?

Hallitunkilla on käytettäessä sitä epätasaisella alustalla taipumusta vetää sivulle nostettavaa kohdetta. Lagussa oli helman nostokohda sellaista terävää pellin reunaa, joka vääntyi ulospäin hallitunkkia käytettäessä. Meksussa helman alaosa on tasaista peltiä, miten se mahtaa käyttäytyä, jos siihen kohdistuu tuollaista voimaa? Olisiko viisainta pitäytyä auton omassa tunkissa?

Turvallisin vaihtoehto on teettää työ ammattilaisella mutta sehän ei ole tee se itse-miehelle vaihtoehto. ;) Olen käyttänyt Meganen omaa tunkkiakin pari kertaa mutta kyllä hallitunkki on mielestäni turvallisempi vaihtoehto. Nykyään käytän sellaista parinkympin hallitunkkia. Se on myös nopeampi ja helpompi käyttää. Jos haluaa pelata varman päälle, niin laittaa auton alle pukin tai pari lankun pätkää. Tällöin tunkin pettäessä auto ei putoa maahan asti. Ei se Meksun helma mielestäni mitään heppoista peltiä ole eli kyllä se kestää nostaa. Kannattaa tietysti katsoa, että tunkki saa kunnon otteen helmasta sen pehmusteenkin kanssa. Lisäksi sen hallitunkin pitää yleensä päästä liikkumaan pyöriensä kanssa, jotta se toimii oikein.

Pitäisi ostaa vielä omaan valikoimaan joku käypä momenttiavain, jotta saisi pultit kuta kuinkin oikeaan kireyteen. Nykyään tulee laitettua ihan oman tuntuman mukaan. :-\ Niin ja muistakaa pulttien jälkikiristys n. sadan kilometrin ajon jälkeen. 8)

renu_mega

Jäsen

3Gee sanoi:
Turvallisin vaihtoehto on teettää työ ammattilaisella mutta sehän ei ole tee se itse-miehelle vaihtoehto. ;)

Ei tietenkään. Tosimiehet tekee kaiken itse. :)

Nykyään käytän sellaista parinkympin hallitunkkia. Se on myös nopeampi ja helpompi käyttää. Jos haluaa pelata varman päälle, niin laittaa auton alle pukin tai pari lankun pätkää. Tällöin tunkin pettäessä auto ei putoa maahan asti. Ei se Meksun helma mielestäni mitään heppoista peltiä ole eli kyllä se kestää nostaa. Kannattaa tietysti katsoa, että tunkki saa kunnon otteen helmasta sen pehmusteenkin kanssa. Lisäksi sen hallitunkin pitää yleensä päästä liikkumaan pyöriensä kanssa, jotta se toimii oikein.

Mitä käytät hallitunkin pehmusteena? Onko sinullakin se tunkin koura melko pieni, sellainen joka on paljon pienempi kuin ne valmiit pehmustekiekot mitä kaupoista saa?

Olen laittanut tunkin ja maan väliin jotain mdf-levyä mutta sekin tahtoo silti sen verran takerrella (pyörät uppoaa levyyn), että tunkki kiskoo sivulle.

Pitäisi ostaa vielä omaan valikoimaan joku käypä momenttiavain, jotta saisi pultit kuta kuinkin oikeaan kireyteen. Nykyään tulee laitettua ihan oman tuntuman mukaan.

Sama täällä. Käsikopelolla vaan tahtoo ainakin minulla olla taipumus vetää kaikki niin tiukalle, että kierteet menee, tosin en vielä pyöränpulteille tuota ole onnistunut tekemään.

Mikä muuten olisi oikea kiristysmomentti Meksun kevytmetallivanteille?

tuomas-82

Jäsen

renu_mega sanoi:

Itse olen nostanut hallitunkilla suoraan kynnyskotelossa olevista nostopisteistä, tunkin ja auton välissä olen käyttänyt pehmusteena milloin mitäkin, viimeksi käsien ulottuvilla olevaa autonpesusientä... olennaisintahan tuossa on, että tunkin metalliosa ei vaurioita kynnyskotelon nostopisteessä olevaa maalia/massaa tai mitälie siinä onkaan muutenhan pehmusteen laadulla ei ole väliä.

Tuosta ammattilaisella teetättämisestä sen verran, että sen kerran kun renkaanoston yhteydessä ammattilaiset laitto renkaat kiinni mun autoon, niin onnistuivat samalla naarmuttamaan vanteita kun sohivat hylsyn miten sattuu pultille ja samalla vetivät pulttipyssyllä pultit kiinni ihan tajuttoman kireälle, eli monesti paremman lopputuloksen saa kun tekee itse. Tottakai on olemassa oikeita ammattilaisia joiden työnlaatu on moitteetonta, mutta monesti noissa rengasfirmoissa on etenkin sesonkiaikoihin töissä porukkaa joka viis veisaa mistään...

megano

Kadjar dCi 110 EDC Bose

renu_mega sanoi:

Ei nyt suoranaisesti vastaa kysymykseen, mutta kirjoittelenpa silti :)

Kesärenkaat tuli nimittäin vaihdettua (tai oikeastaan vaihdatettua, kun ostaessa ensimmäinen renkaanvaihto tuli kaupantekijäisiksi) ja mielestäni auton ajettavuus matkustusmukavuuden ohella parani ihan selvästi. Talvirenkaina oli Continentalin nastat ja nyt alla Michelinin Energy Saverit. Lisäksi kesärenkaiden vanteetkin ovat mielestäni hienommat kuin talvipyörissä - tämä(kin) oli positiivinen yllätys, sillä en ostotilanteessa koko kesäkiekkoja edes nähnyt. Ei nyt mitenkään erikoista ole, että kesärenkaat ovat paremmat ajaa kuin nastat, mutta mukava se on aina huomata.

ArtOfLife

Jäsen

renu_mega sanoi:
Pitäisi ostaa vielä omaan valikoimaan joku käypä momenttiavain, jotta saisi pultit kuta kuinkin oikeaan kireyteen. Nykyään tulee laitettua ihan oman tuntuman mukaan.

Sama täällä. Käsikopelolla vaan tahtoo ainakin minulla olla taipumus vetää kaikki niin tiukalle, että kierteet menee, tosin en vielä pyöränpulteille tuota ole onnistunut tekemään.

Mikä muuten olisi oikea kiristysmomentti Meksun kevytmetallivanteille?

Momentista en tarkkaan tiedä, yleensä on siinä 100 Nm:n tienoilla (+- 10 tai 20 Nm). Ainakin tähän asti ollut kaikissa autoissa joihin olen vaihtanut.
Jos ei momenttiavainta ole juuri saatavilla, niin teleskooppivarrellisella kiristys lyhyenä (aukaisu luonnollisesti pitkänä). Ja vanha konsti käyttää pyöränpulttien kiristykseen sitä toista kättä, oikeakätisellä vasen ja päinvastoin (ja vain yhdellä kädellä). Luultavasti se heikompi. Aina ovat näin kiinni pysyneet.
Ja muistetaan se jälkikiristys 100-200 km jälkeen! Ei vie montaa minuttia...

Niin ja toinen ääni hallitunkille.

renu_mega sanoi:
Auton todellisessa kulutuksessa tuli uusi ennätys, 7,96 l/100km (95E10:llä). Ajotietokone väitti kulutuksen olleen 8,9 l/100km. Aika paljon heittoa. Tämän johdosta onnistuin sitten tankkaamaan niin, että polttoainetta pursusi yli. Ajotietokone väitti tankkiin mahtuvan yli 58 litraa ja pumppu stoppasi jo 50 litran tienoilla. Jatkoin tankkausta useamman stoppauksen verran mutta jo hieman yli 51 litrassa tuli yli. Yleensä on kestänyt tankata vielä muutaman litran eka stopin jälkeen mutta nyt muka tuli kerralla melkein piri pintaan.
Todellisuudessa kulutus oli tämän vuoksi jopa alempi kuin 7,96 l/100 koska tankki tuli noin täyteen. Samalla tuli todettua ettei tämä automaattinen tankin korkki ole täysin tiivis. Bensaa pulppusi yli vielä ensimmäisten kilometrien ajon aikana.

Laitoin kokeeksi 98:ia taas kerran. Katsotaan putoaako kulutus vai ei. Talvella kokeilin eikä ollut vaikutusta.
Onko ollut paljon taajama-ajoa ja liikennevaloja yms?
Pienissä nopeuksisa ja tyhjäkäynnillähän näyttää hetkellinen kulutus nollaa. Tuo voi selittää eroa. Toisaalta jos väitti että mahtuu 58 litraa...

Itse tankkaan aina ihan joka kerta samalla tavalla. Ekan stoppauksen jälkeen muutaman sekunnin tauko ja sen jälkeen kaksi stoppausta. Ei enempää. Vanhassa Renussa oli ihan käyttöohjeissa ohjeistettu ettei kahta stoppausta täydemmäksi saanut siinä tankata. Oisko juuri ylitulemisen välttämiseksi. Voi purskauttaa sieltä ilmanpaluuputkesta.

ArtOfLife

Jäsen

megano sanoi:
Kesärenkaat tuli nimittäin vaihdettua (tai oikeastaan vaihdatettua, kun ostaessa ensimmäinen renkaanvaihto tuli kaupantekijäisiksi) ja mielestäni auton ajettavuus matkustusmukavuuden ohella parani ihan selvästi. Talvirenkaina oli Continentalin nastat ja nyt alla Michelinin Energy Saverit. Lisäksi kesärenkaiden vanteetkin ovat mielestäni hienommat kuin talvipyörissä - tämä(kin) oli positiivinen yllätys, sillä en ostotilanteessa koko kesäkiekkoja edes nähnyt. Ei nyt mitenkään erikoista ole, että kesärenkaat ovat paremmat ajaa kuin nastat, mutta mukava se on aina huomata.

Nokian R kitkat olleet ihan kohtuullisen hiljaiset. Jännityksellä odotan vertailua Michelin energy Savereihin...
Itsellä taas talvipyörissä omasta mielestä paremmannäköiset vanteet kuin kesäpyörissä :( Ja kun vähemmän aikaa ajetaan talvipyörillä ja pääasiassa pimeässä. Ja olisivat kesäpyörien vanteet helpompi puhdistaakin talvikäytössä kun vähemmän reikiä.

tuomas-82

Jäsen

ArtOfLife sanoi:
Nokian R kitkat olleet ihan kohtuullisen hiljaiset. Jännityksellä odotan vertailua Michelin energy Savereihin...
Itsellä taas talvipyörissä omasta mielestä paremmannäköiset vanteet kuin kesäpyörissä :( Ja kun vähemmän aikaa ajetaan talvipyörillä ja pääasiassa pimeässä. Ja olisivat kesäpyörien vanteet helpompi puhdistaakin talvikäytössä kun vähemmän reikiä.

Eiköhän lopputulema ole jo aika selvä, kesärenkaisiin vaihdettaessa melutaso lisääntyy selkeästi kitkoihin nähden ja suuntavakavuus ja muu ajettavuus paranee, näinhän se menee aina :)

3Gee

Aktiivinen jäsen

renu_mega sanoi:
Mitä käytät hallitunkin pehmusteena? Onko sinullakin se tunkin koura melko pieni, sellainen joka on paljon pienempi kuin ne valmiit pehmustekiekot mitä kaupoista saa?

Olen laittanut tunkin ja maan väliin jotain mdf-levyä mutta sekin tahtoo silti sen verran takerrella (pyörät uppoaa levyyn), että tunkki kiskoo sivulle.

Mulla ei ole mitään virallista nostotyynyä eli käytän jotain käteen sattuvaa muovimatonpalaa tms. Ja onhan se tunkin koura aika pieni mutta kyllä sen ihan hyvin autoon kiinni saa.

Mullakin on jotain lastulevyä tai vaneria ollut tunkin alla. Liian pehmeä levy ei tosiaan paljon auta asiaa.

Kyllä näissäkin hommissa kannattaa olla tarkkana, jotta ei saa kovin isoa vahinkoa aikaiseksi. Eli kannattaa katsoa, että tunkki pysyy oikeassa asennossa ja kaatumatta, eikä auto pääse liikkumaan mihinkään suuntaan. Ja tosiaan jos pelaa varman päälle niin vielä varmistaa jollain pukilla tai lankunpätkällä, että auto pysyy ylhäällä, vaikka tunkki kaatuisi. 8)

Mulla on vielä kitkarenkaat alla, enkä pidä mitään kiirettä renkaanvaihdolla. Merkkivanteet on molemmissa rengassarjoissa. Kesärenkaissa on 17-tuuman vanteet ja talvitassuissa 16-tuumaiset. Kesärenkaiden vanteet olisi tarkoitus vielä vahata ennen vaihtoa. Vahaaminen on aika paljon miellyttävämpää sisätiloissa kun renkaat eivät ole vielä alla. Sitten vielä itse renkaisiin hoitoainetta, niin rengaspuoli on kunnossa. Auton maalipinta saa vielä odottaa puhdistusta, vahausta ja kivenhakkaumien paikkamaalausta. 8)

Pappa

Jäsen

3Gee sanoi:
Mulla ei ole mitään virallista nostotyynyä eli käytän jotain käteen sattuvaa muovimatonpalaa tms. Ja onhan se tunkin koura aika pieni mutta kyllä sen ihan hyvin autoon kiinni saa.

Unohtakaa nyt hyvät isännät nuo muovimaton palat ja pesusienet tuon hallitunkin "pehmusteena". Eivät ne mitään suojaa anna helmalle. Tunkin pad esim. Motonetissa maksaa 5eur ja on suojaus-ja nosto-ominaisuuksiltaan aivan toista luokkaa. Hallitunkin nostosatula on usein muodoltaan nelisakarainen kuppi, mikä istuu huonosti Meganen helman nostokohdan harjanteisiin. Huonolla suojauksella pintavaurio on takuu varma- vallankin, jos tunkki ei pääse vapaasti rullaamaan auton alla.
No, tietysti jos sitä autoa pitää sen 3-4 vuotta, niin kai se sen kestää ilman padiäkin. Eikä taida autokauppias olla kiinnostunut, miten sitä on nosteltu. ;)

tuomas-82

Jäsen

Sica sanoi:
3Gee sanoi:

Unohtakaa nyt hyvät isännät nuo muovimaton palat ja pesusienet tuon hallitunkin "pehmusteena". Eivät ne mitään suojaa anna helmalle. Tunkin pad esim. Motonetissa maksaa 5eur ja on suojaus-ja nosto-ominaisuuksiltaan aivan toista luokkaa. Hallitunkin nostosatula on usein muodoltaan nelisakarainen kuppi, mikä istuu huonosti Meganen helman nostokohdan harjanteisiin. Huonolla suojauksella pintavaurio on takuu varma- vallankin, jos tunkki ei pääse vapaasti rullaamaan auton alla.
No, tietysti jos sitä autoa pitää sen 3-4 vuotta, niin kai se sen kestää ilman padiäkin. Eikä taida autokauppias olla kiinnostunut, miten sitä on nosteltu. ;)

Tuollainen kaupassa myytävä "suoja" on varmasti se paras vaihtoehto ja ainakin toimiva, mutta tosta olen kyllä eri mieltä etteikö nostokohtaa voisi suojata myös muilla tavoilla... esimerkiksi itse käytin viimeksi kolminkerroin taiteltua autonpesusientä tunkin jalan ja auton välissä, eikä noston aikana tullut ainuttakaan naarmua autoon kuten ei ennenkään, suojan tehtävä kun on ainoastaan varmistaa ettei tunkin metallijalka pääse koskettamaan auton pohjaa.

Se on totta, että hallitunkin nostojalka on muotoiltu sellaiseksi että ilman suojia se tekee varmasti aika pahaa jälkeä nostokohtaan. Mutta täysin vaurioitta ei nosta auton omakaan tunkki jos sen kanssa ei käytetä suojaa, sen nostopää on tietysti muotoiltu autoon sopivasti, mutta siinäkin on metalli metallia vasten.

renu_mega

Jäsen

ArtOfLife sanoi:
Jos ei momenttiavainta ole juuri saatavilla, niin teleskooppivarrellisella kiristys lyhyenä (aukaisu luonnollisesti pitkänä). Ja vanha konsti käyttää pyöränpulttien kiristykseen sitä toista kättä, oikeakätisellä vasen ja päinvastoin (ja vain yhdellä kädellä). Luultavasti se heikompi. Aina ovat näin kiinni pysyneet.
Ja muistetaan se jälkikiristys 100-200 km jälkeen! Ei vie montaa minuttia...

Teleskooppivarsi lyhyenä minäkin kiristän aina mutta olen käyttänyt aina parempaa kättä ja vaatimatonta massaani apuna. Jälkikiristyksen olen aina tarkastanut mutta eipä ihme ettei koskaan ole ollut löysällä. Varmaan se löysemmällä saisi olla mutta käsituntumalla tulee tehtyä varman päälle.

Onko ollut paljon taajama-ajoa ja liikennevaloja yms?
Pienissä nopeuksisa ja tyhjäkäynnillähän näyttää hetkellinen kulutus nollaa. Tuo voi selittää eroa. Toisaalta jos väitti että mahtuu 58 litraa...
Tuolla tankillisella oli alussa matelua ja tyhjäkäyntiä. Ehkä se ajotietokone laskeskelee silloin yläkanttiin. Selkeästi oli suurin heitto todellisen ja ajotietokoneen välillä tällä kertaa. Kulutuksen mittaus ilmiselvästi tehdään jotenkin sumealla logiikalla laskien näissä uudemmissa malleissa. Jos olisi perinteinen polttoaineen virtauksen mittaus putkistosta, olisi tulos paljon tarkempi.

Itse tankkaan aina ihan joka kerta samalla tavalla. Ekan stoppauksen jälkeen muutaman sekunnin tauko ja sen jälkeen kaksi stoppausta. Ei enempää. Vanhassa Renussa oli ihan käyttöohjeissa ohjeistettu ettei kahta stoppausta täydemmäksi saanut siinä tankata. Oisko juuri ylitulemisen välttämiseksi. Voi purskauttaa sieltä ilmanpaluuputkesta.

Näin olen itsekin aiemmin tehnyt. Meksun kanssa tämä on ollut jostain syystä vähän hakusassa, kun tankkiin välillä menee tosi paljon pumpun eka stopin jälkeen. Ajattelin taas olevan sama juttu, kun oli vielä niin paljon alle ajotietokoneen luvun, että kyllä sinne mahtuu.

Onko ylitankkauksesta mitään haittaa? Kai ne ilmaputket ja paisuntasäiliö tyhjenee tankin vailletessa.

renu_mega

Jäsen

Sica sanoi:

Juuri semmoinen Bilteman padi minulla on mutta se on tosi pehmeä. Siinä on syvennys halpistunkin pienelle kouralle joka on vain noin puolet pehmusteen halkaisijasta. Saa tähdätä tarkkaan tunkkia nostokohtaan ettei pääse muljahtamaan.
Edellisellä sivulla mietin juuri sitä, että mitä meksun helma tykkää siitä, että pehmuste tulee yli helman nostokohdan ja pehmuste on tosiaankin pehmeä niin nostokohta uppoaa siihen. Onko helma pehmeää nostopisteen ympäriltä

ArtOfLife

Jäsen

renu_mega sanoi:

Näin olen itsekin aiemmin tehnyt. Meksun kanssa tämä on ollut jostain syystä vähän hakusassa, kun tankkiin välillä menee tosi paljon pumpun eka stopin jälkeen. Ajattelin taas olevan sama juttu, kun oli vielä niin paljon alle ajotietokoneen luvun, että kyllä sinne mahtuu.

Onko ylitankkauksesta mitään haittaa? Kai ne ilmaputket ja paisuntasäiliö tyhjenee tankin vailletessa.
Ei minulla ole ekan stopin jälkeen kovin montaa litraa ole mennyt. Kaksi viimeistä stoppia sitten tulee nopeasti peräkkäin. Pistoolin asento vaikuttanee myös tuohon. Itse pidän klo 7-8 asennossa.
Toki on suuria eroja pumpuissa. Toiset valuttavat tosi hitaasti, jolloin ei kupli niin paljoa ja toisissa virtausta enemmän. Näissä kai stoppaa aikaisemmin. Jotkut pumput ovat luonnostaan yliherkkiä.
Näköjään tämän uudenkin Meganen ohjekirjassa oli samat ohjeet tankkauksessa kuin vanhassa... Jotain varoittelivat ylitäytöstä, en muista enää mitä.

Lähinnä kai ylitankkauksesta on ympäristöllinen ja taloudellinen haitta mikäli purskauttaa kengille. Ainoa mikä tulee muu haitta mieleen on se, että saako korvausilmaa tankkiin. En muista missä autossa kerran kun avasi polttoainesäiliön korkin niin ihan sihahti reippaasti, oli sen verran alipainetta. Jotain käyntihäiriöitäkin oli sitä ennen. Taisivat hävitäkin sen jälkeen...

Ylös Bottom