Mégane III

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Mégane III

3Gee sanoi:
Kolme kuukautta ajelin liikkeen 1.5 dCi 90 heppaisella, eikä pahaa sanottavaa ole kyllä autosta sillä kokemuksella. Ne puutteet, mitä tuossa autossa oli pitäisi olla omassa autossa korjattu tehon ja varustelun suhteen.

Löytyikö mitään muuta puutosta? Toimimattomuuksia, ylimääräisiä ääniä, omituista toimintalogiikka tms? Mitenkäs itse mittaristo, suurine vaaleine taustoineen ja nopeusnumeroineen? Itsellä kun on tähtäimessä tuo III 1.5dCi farkku :-[

3Gee

Aktiivinen jäsen

Tuo liikkeen esittelyauto oli ilmeisesti ihan ensimmäisiä kolmannen sukupolven Meguja eli jotain kummallisuuksia laitan sen piikkiin. Joitain puutteita:
-kaukosäädin ei aina toiminut ensimmäisellä painalluksella
-ilmastointilaite oli asennettu huolimattomasti, eikä ollut keskellä sille varattua tilaa kojelaudassa
-radion CD-soittimessa oli Random-toiminto koko ajan päällä, en saanut sitä muutettua (vika saattoi olla myös käyttäjässä)

Muita puutteita tai vikoja en havainnut. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut missään vaiheessa, auto tuntui erittäin jämäkältä, matalammat renkaat vaikuttivat tietysti osaltaan tähän. Radion toimintalogiikan kanssa en päässyt oikein sinuiksi mutta eiköhän se siitä aukene. Auto on kaupungissa ja mutkaisilla maanteillä todella hauska ajettava. Suoralla maantiellä ja moottoritiellä pehmeähkö ohjauksen keskialue ja lyhyehkö akseliväli vaikuttavat ajettavuuteen jonkin verran. Tuo ohjauksen keskialueen pehmeys on kyllä ongelma kaikissa uusissa autoissa.

Mittariston kirkkaus alkoi vähän häiritä kun illat alkoivat pimentyä mutta sitähän voi säätää himmeämmäksi. Muuten tuohon nopeusnäyttöön oli helppo tottua. 90 heppainen dCi oli kyllä yllättävän pirteä ja riittää arkiajoon ihan mukavasti. Ainoastaan ylämäissä, moottoritielle liityttäessä ja ohituksissa välillä kaipasi lisää reservejä. Ajotavastahan tuo paljon on kiinni, paljonko tehoja kaipaa. Siinä vastaantulevien kaistalla on vaan kiva tietää, että auto liikkuu tarvittaessa riittävän ripeästi. Meganeissahan on eroja sen mukaan, millä moottorilla auto on varustettu mm. jousituksessa. Eli kannattaa koeajaa juuri sitä autoa, minkä suunnittelee ostavansa. Mullahan oli alunperin tilauksessa 110 heppainen dCi mutta sitä ei sitten koskaan pystytty Suomeen toimittamaan syystä tai toisesta.

HiTec

3Gee sanoi:
Mullahan oli alunperin tilauksessa 110 heppainen dCi mutta sitä ei sitten koskaan pystytty Suomeen toimittamaan syystä tai toisesta.

Itse odotan kieli pitkällä juurikin tätä versiota 1.5dCi:stä + siihen ympättyä kaksoiskytkin DCT-vaihteistoa 8)

3Gee

Aktiivinen jäsen

Tuolla 110 heppaisella dieselillä luulisi kyllä pärjäävän ihan mukavasti ja se on kuluiltaan huomattavasti edullisempi 1.9 dieseliin verrattuna. Vaikka on tuossa isossa koneessa kyllä oma tunnelmansa jo matalalta murisevasta käyntiäänestä lähtien. Ja vääntöhän tuossa riittää ja siihen päälle se lähtee paikaltaankin todella liukkaasti. Näissä uusissa koneissa ei enää tule mitään "turbopotkua" vaan kone vetää tasaisesti laajalla kierroalueella. Siinä mielessä ei tule samaa voimantunnetta kuin vanhemmissa turbodieseleissä, jotka oli alakierroksilla ihan hengettömiä ja sitten löytyi potkua kun kierrokset nousivat riittävästi.

Sitikan C4-mallia kokeilin 110 heppaisella vastaavalla dieselillä mutta se ei ollut kyllä ominaisuuksiltaan rellun luokkaa, autokin oli toki pari vuotta vanha. Tuota Rellun pikkudieseliä on kovasti kehuttu Lagunan nokallakin, joten eiköhän se Meganen nokalla aja asiansa ihan hienosti. Saa sitten nähdä, koska Suomeen saadaan tuota tehokkaampaa 1.5 dieseliä myös Meganeen. Volkkarin DSG-vaihteistolla olen ajellut joskus mutta itse tykkään kyllä käyttää perinteistä manuaalilaatikkoa. Onhan nuo uudet automaatit näppäriä ja kun kulutuskin on kunnossa, niin mikä ettei.

HiTec

3Gee sanoi:
Onhan nuo uudet automaatit näppäriä ja kun kulutuskin on kunnossa, niin mikä ettei.

Juurikin näin, ikäänkuin molempien laatikkojen hyvät puolet samassa askissa. Jos tykkää automaagista, tuollaisella DCT:llä homma hoituu siistin nykäyksittä kuin perinteisellä momentinmuunnin-automaatilla. Jos taasen haluaa itse vatkata, niin ratin takaa läpyköistä kun nykii F1-tyylillä niin tuokin homma hoituu :) Tänä päivänähän tuota tunkee paitsi VW DSG, mutta ainakin myös PSA BMP ja Rellu DCT -nimillä maailmalle ja onhan tuota jo Hondakin moottoripyöriinsä puskemassa. Minun on tuosta loodasta hyvin vaikea löytää mitään pahaa sanottavaa - jos vain sen tuoma hintalisä manuaaliin pysyy edes about aisoissa 8)

Jossain Start-ohjelman jaksossahan testattiin juurikin tuota PSA:n loodaa C4 disussa ja niin selvää ylistystä aski sai ettei tosikaan. Automaatti-mode päällä cruisaillen ja jos tuleekin halu päästä edellämenijästä ohi reippaasti, läpyskästä pykälä pienemmälle ja survastaan sitä poljinta. Looda tottelee kyselemäti ja kohta taas kun tilanne on ohi, palaa systeemi auto-modeen itsekseen. Manuaalilla saat huudattaa tai jurnuttaa ihan niin kuin haluat, ainoastaan moottorin suojasysteemit on päällä ettei ihan yli/alikierroksille päästä mutta kellä niille mitään tarvettakaan olisi. Ainoat omat epäilykseni kenties kohdistuvat esim. auton pysäköintiin talvella; Pitääkö kässäriä käyttää ja pelätä että jäätyy mokoma vielä jumiin vai jääkö laatikkoon 1. päälle? Tuo samahan oikeastaan kohdistuu myös III:n sähkökäkkäriin, joka kuulemma olisi aina itsestään päällä kun auton sammuttaa :-\

3Gee

Aktiivinen jäsen

Hyvältähän tuo uusi laatikko kuulostaa. Itse olen sen verran skeptinen näiden uutuuksien suhteen, että odottaisin muutaman vuoden käyttökokemuksia ja sitten kun mahdolliset lastentaudit on korjattu, niin voisin itsekin harkita. Sama koskee tuota uutta 1.4 TCe bensaturboa, joka kyllä kiinnostaa kovasti mutta en ehkä vielä hankkisi sitä itselleni. Kyllä kai ison valmistajan uutuuksiin sinäänsä voi luottaa mutta minkäs sitä luonteelleen mahtaa. ;)

HiTec

3Gee sanoi:
Itse olen sen verran skeptinen näiden uutuuksien suhteen, että odottaisin muutaman vuoden käyttökokemuksia ja sitten kun mahdolliset lastentaudit on korjattu, niin voisin itsekin harkita.

Sitä kutsutaan autoeduksi - jonka kohteen sitten leasing-kauden päätteeksi voi erittäin perusteellisesti koeajettuna lunastaa sopivasti itselleen ;D

konjamiini

Jäsen

Joo, viitaten vähän aikaisempiin kirjoituksiin: vähän rajoitettu on vielä tuo Megane III:n Suomeen tarjottava moottorivalikoima. Itse tilasin alunperin kesäkuussa uuden Meksun 1,5 dCI moottorilla, mutta sen arvioitu toimitusajankohta olisi ollut joulukuu 2009/tammikuu 2010 eli yli puolen vuoden toimitusaika!

Sain toki sitten vaihtoehtona uuden 1,9dCI version 1,5 dCI:n hinnalla ja toimitusaika oli 1,5 kk eli sain sen käyttööni elokuun puolessavälissä. Olen kyllä tyytyväinen tähän ratkaisuun, että ei sen puoleen mulla ole mitään valittamista. Ymmärsin autoliikkeen puheista, että nämä rellun skandinavian mallit ovat "jonon hännillä"
tehtaalla ja että nuo Keski-Euroopan/Etelä-Euroopan tuotantomallit ovat etusijalla=siksi kuulemma ei esim. ennakkomainostetut moottorivalikoimat välttämättä olekaan saatavilla vaan sitten tarjotaan jotain vastiketta.

Eli toisin sanoen Skandinavian markkinat ovat toissijaiset markkinat Rellun näkökulmasta, joten tänne ei panosteta kun kerran myyntikin on ollut esim. Suomessa minimaalista...vai olisiko sittenkin kysymys siitä, että maahantuoja on täysi nolla?

ranksu

Jäsen

HiTec sanoi:
3Gee sanoi:
Onhan nuo uudet automaatit näppäriä ja kun kulutuskin on kunnossa, niin mikä ettei.

Juurikin näin, ikäänkuin molempien laatikkojen hyvät puolet samassa askissa. Jos tykkää automaagista, tuollaisella DCT:llä homma hoituu siistin nykäyksittä kuin perinteisellä momentinmuunnin-automaatilla. Jos taasen haluaa itse vatkata, niin ratin takaa läpyköistä kun nykii F1-tyylillä niin tuokin homma hoituu :) Tänä päivänähän tuota tunkee paitsi VW DSG, mutta ainakin myös PSA BMP ja Rellu DCT -nimillä maailmalle ja onhan tuota jo Hondakin moottoripyöriinsä puskemassa. Minun on tuosta loodasta hyvin vaikea löytää mitään pahaa sanottavaa - jos vain sen tuoma hintalisä manuaaliin pysyy edes about aisoissa

Psan bmp ei ole tuplakytkin vaan pelkkä vaihtajarobotti. Tää psa:n bmp ainakin mun mielestäni vaatii erittäin rauhallisen ajotavan koska se vaihtotapahtuma on hiiidas ja nykiminen on jotain ylimaallista jos koittaa vähänkään ripeämmin liikkua. Vw:n dsg:n ekassa versiossa oli ainakin puolimahdotonta ryömittää autoa hitaasti esim. parkkiksella koska minimaalisesta kaasusta auto ei liikkunut minnekään ja sitten seuraavaassa vaiheessa nk. Lähti. Ahtaassa välissä jokainen voi kuvitella miten nopeasti jalka haki viereistä poljinta.

HiTec

konjamiini sanoi:
Eli toisin sanoen Skandinavian markkinat ovat toissijaiset markkinat Rellun näkökulmasta, joten tänne ei panosteta kun kerran myyntikin on ollut esim. Suomessa minimaalista...vai olisiko sittenkin kysymys siitä, että maahantuoja on täysi nolla?
No kyllähän ton ymmärtää automallin elinkaaren tässä vaiheessa. Ensin dumpataan Keski-Euroopan suurille markkinoille kovaan hintaan kaikki mitä vain linjalta ulos saadaan ja vasta sitten ruvetaan nostamaan myös "laita-alueiden" myyntikapasiteettia. Tämän vuoksihan nuo mallien ensiesittelytkin tapahtuu täällä Perä-Pohjolassa vasta muutaman kk sen jälkeen kun jo Keski-Eurooppalaiset ovat saanet muutamia katuliikenteeseenkin :-\

ranksu sanoi:
Psan bmp ei ole tuplakytkin vaan pelkkä vaihtajarobotti.
Ups! Niin muuten onkin :-[ Jotenkin vain tuota kirjoittaessa hätäpäissäni pidin tuota nykyaikaisena = tuplakytkimellisenä ;)

ranksu

Jäsen

ranksu sanoi:
Psan bmp ei ole tuplakytkin vaan pelkkä vaihtajarobotti.
Ups! Niin muuten onkin :-[ Jotenkin vain tuota kirjoittaessa hätäpäissäni pidin tuota nykyaikaisena = tuplakytkimellisenä ;)

Josta muuten tuli mieleen, että Renullakin on saatavana noita robotteja. Suomeen vaivaudutaan tuomaan vaan Traficcia, mutta esim. Clioon ja Modukseen saa robotin kanssa nimellä Quickshift. Renault nordicin mielestä tulisi varmasti liikaa vaivaa edes harkita moisen tuomista ja tietenkin onhan se "urheilullista" kepittää käsin 1.2l grand modusta. :)

3Gee

Aktiivinen jäsen

Vasta huomasin, miten karsittu tuo Megun hinnasto on nykyään. Jokaista moottorivaihtoehtoa kohden on vain yksi varusteluvaihtoehto. Aika erinäköinen hinnasto oli vielä keväällä, vaikka onhan tuo 1.4 T sentään tullut mukaan. Farkun kohdalla on näköjään muuten sama tilanne mutta tuohon isoon dieseliin saa sentään valita Expressionin tai Dynamiquen väliltä. Huonoa palveluahan tuo on, ei kai siitä muuta voi sanoa. Siihen vielä päälle se 110 heppaisen disun puuttuminen.

Dynamique kyllä kannattaa melkein valita jos haluaa autoonsa automaattisen ilmastoinnin ja vakionopeuden/nopeudenrajoittimen. Noiden lisäksi tulee vielä jotain muuta pientä kivaa, sadetunnistin on mulla vielä testaamatta. Nuo varusteet kyllä helpottaa elämää mukavasti, varsinkin tuo automaattinen ilmastointi on kyllä luksusta jos on manuaaliseen tottunut. Toki auton hinta on jo sillä tasolla, että samalla hinnalla melkein saa jo Lagunan tai Mondeon, joissa on jo parempi vakiovarustus. Megane on kyllä miellyttävämpi pysäköitävä kuin Mondeo.

ranksu

Jäsen

3Gee sanoi:
Siihen vielä päälle se 110 heppaisen disun puuttuminen.

Mitä oon ymmärtänyt maailmalta, niin 1.5dCI:n puuttuminen on enemmän tai vähemmän yleismaailmallinen ilmiö meganen kanssa ja tehdas paiskoo niitä kasaan sen mitä ehtii. Ei vaan ehdi riittävästi. Sama moottori on kuitenkin esim. nissanin kaskasissa.

konjamiini

Jäsen

Vielä tähän 1,5 dCI moottoriin: muistelen, että minulle perusteltiin kesäkuussa 1,5 dCI Meganen huiman pitkää toimitusaikaa ( 6-8 kk) juuri sillä, että näitä 1,5 dCi moottoreita alettaisiin valmistamaan oikein todenteolla vasta marraskuussa 2009! Kysyin, että olisiko saanut aikaisemmin jos olisi tilannut jo heti helmikuussa 2009 ensiesittelyn yhteydessä mutta ei kuulemma olisi saanut! Eli mainostettiin kovasti ensiesittelyssä esim. Megane Coupe 1,5 dCI ( mun kiinnostuskohde), mutta jos olisin tilannut jo silloin niin siitäkään huolimatta ei olisi vielä minulla ajossa!

En tiedä onko tämä ihan "aikuisten oikeasti" totta vai syötettiinkö mulle pajunköyttä kesäkuussa - voi olla että syötettiin tai sitten ei - nyt ihan samantekevää kun on kuitenkin persiin alla uusi Megane Coupe 1,9 dCI!

Mutta on olemassa asiakkaita, joille todella merkitsee vain tietty moottoriversio ja jos sitä ei saa niin sitten ostetaan jokin toinen automerkki!

ranksu

Jäsen

konjamiini sanoi:
Mutta on olemassa asiakkaita, joille todella merkitsee vain tietty moottoriversio ja jos sitä ei saa niin sitten ostetaan jokin toinen automerkki!
Mutta sittenhän he eivät saa sitä haluamaansa ;D
Mulla on kyllä fiilis, että Renault tekee kaikkensa että saavat "riittävän" määrän noita moottoreita ulos. Ei se ole kenenkään etu että tuotteita joutuu odottamaan mistä tahansa syystä. Sinänsä pidän tuota modernisoitua 1.9dCI:tä samaan rahaan erittäin hyvänä vastaantulemisena tehtaan puolelta.

HiTec

ranksu sanoi:
Sinänsä pidän tuota modernisoitua 1.9dCI:tä samaan rahaan erittäin hyvänä vastaantulemisena tehtaan puolelta.

No onhan se, mutta kun esim. DCT on (toistaiseksi) luvattu vain ja ainoastaan tuohon tehokkaampaan 1.5dCi ja jos koko pataa ei Suomessa nähdä ollenkaan, ei edes manuaalina, niin... :-\

Sinällään olen itse aina hiukka kummaksunut tuota jaottelua, mihin maahan myydään mitäkin mallia. Kyllähän tuo nykyaikainen tuotantologistiikka taipuu vaikka minkälaisiin kombinaatioihin - erityisesti tässä tapauksessa kun kyse olisi vain jonkun jo muutenkin tuotannossa olevan mallin "ehostamisesta" arctic-varustein ja postitusosoitteeksi Perä-Pohjola. Ei luulisi olevan kovin hankala case kun auton värit, varusteet ja useat nippelit voi määritellä jo muutenkin ja homma toimii ??? Tai maahantuoja voisi edes tempaista siihen "tukkuhinnastonsa" rinnalle "entäs jos" -hinnaston juuri näille jotka haluavat juuri jonkun tietyn paketin, ohi maahantuojan viralisen tuontiohjelman. Juu, tuollaisen hintalappu voi olla aika karmea, mutta parempi sekin vaihtoehto kuin vain levitellä käsiään ja myydä ei-oota. Ääritapauksena voisi kuvitella että tälläinen jotain oikeasti haluava asiakas sen kyllä saa, vaikka Keski-Euroopasta itse tuottamalla jos ei muuten - ja näin jää maahantuoja kokonaan osattomaksi tuosta harmaatuonnin rahavirrasta :-\

3Gee

Aktiivinen jäsen

Tuosta 110 heppaisesta vielä sen verran, että Laggeenhan sitä saa Suomeenkin. Eihän Lagunaa tosin Suomessa enää kukaan osta, taitaa olla kuukausia ilman yhtäkään myytyä autoa. Kuvittelisin, että Keski-Euroopassa tuota konetta myydään Meguun kuin häkää. Siellähän dieselautojen suosio on ihan toinen kuin meillä, verotuksella varmaan osasyynsä tähän. Summa summarum nuo moottorit menee siis isommille markkinoille. Tuo moottorihan on ilman muuta paras kompromissi tehon/käyttöominaisuuksien ja kulujen/kulutuksen välillä. Vaikka en taitaisi minäkään tuota 1.9 dCi:tä enää vaihtaa pois.

Konjamiinille täytyy vielä todeta, että tuo uusi coupe on kyllä komea. Mielestäni onnistunein näistä Meganen coupe-malleista. Voisin itsekin harkita jos coupen ovimäärä riittäisi omiin tarpeisiin. Onko sulla ollut yllätyksiä auton suhteen?

HiTec

Katselin tuossa ajankulukseni (ja itseäni kiusatakseni ;)) YouTube videoita Megun III:sta ja kyllä ainakin tuo kamera tuntui tykkäävän varsin pahasti kyttyrää tuosta valkopohjaisesta nopeusnäytöstä :-\ Mites 3Gee, onko tuo oikeasti pimeäajossa noin haitallinen silmän ärsyttäjä mitä videot antavat ymmärtää? Vai voiko sen kirkkautta säätää todella himmeälle, melkein pimeäksi? Mitään Saab-tyyppistä night-modea tuossa mittaristossa ei liene kuitenkaan olemassa? ??? Sen kun ei loppuen lopuksi tarvitse olla kummoinenkaan valo joka paistaa päin pläsiä tuolta mittaristosta ja hämäränäkö kärsähtää samointein => et näe läheskään niin pitkälle auton valaisemaa latua kuin ilman moista mittariston merkkivalojoulukuusta :(

konjamiini

Jäsen

3 Gee:lle: Ostin tämän Megane Coupen sen takia, että joudun työni takia ajamaan paljon pitkin ja poikin Suomea ja lähes 95% tästä ajasta ajan autoa yksin. Meillä on perheessä myös Meagane Break, sekin on diesel ja sillä me ajetaan sitten esim. kun käydään isommalla porukalla vaikkapa sukalaisten riesana. Megane Coupe on sisätilojen puolesta ihan riittävä meikäläisen tarpeisiin ja tavaraa mahtuu takakonttiin se määrä mitä mulle riittääkin. Minulla on ollut vuosien aikana monelaisia ajopelejä ja monenlaisilla koriversioilla ja tähän kolmiovisuuteen olen jo tottunut - ajo-ominaisuudet, koriturvallisuus ja taloudellisuus olivat ne kriteerit kun tein päätöksen. Toinen vaihtoehto olisi ollut VW Scirocco, mutta sen hinta olisi kivunnut dieselversiona pitkälle yli 30 tontun, joten tämä seikka karsi pois volkkarin. Mun mielstä Megane Coupe on hyvän näköinen kärry eikä niitä todellakaan tule vastaan kuten jotain harmaata Corollaa...katsokaas minä kun olen erilainen nuori enkä halua olla mikään massaolio, joka vaan toistelee propangandaa...

Sanoisin,että tämä Megane Coupe sopii kyllä myös ihan hyvin pienen perheen käyttöön eli 2 aikuista edessä ja kaksi mukulaa takana menee ihan hyvin - tavaraa pystynee latamaan takakontiin sen määrän kuin HB:malliinkin ( oletan näin; en ole varma)

3Gee

Aktiivinen jäsen

Mittaristosta: Tuo mittariston kirkkaus saattaa kyllä olla pienoinen pulma. Kokeilin sitä tänään päivänvalossa ja silloin näytti, että valon saa käytännössä päältä kokonaan mutta en tiedä sitten miltä se pimeällä näyttää. En ole autoa vielä pimeällä maantiellä ajanut. Luulisin, että mittariston himmein asento on kyllä riittävän himmeä mutta pitää kokeilla vielä käytännössä. Jos numeroista ei saa enää selvää voi käyttää vakkaria ja nopeudenrajoitinta, ettei joudu sakkoja makselemaan. ;) No joo, palataan asiaan kun saan autoa ajettua pimeällä. Pitäis nuo kääntyvät xenonitkin testata vielä tosi tilanteessa. Onko muilla kommentteja mittaristosta?

Coupesta: Samalle pohjalle ja perusrakenteelle tuo coupe on tietysti tehty mutta taitaa tiloissa ja ainakin pääntilassa olla eroa viisioviseen. Mulle taas tuo hb on se kompromissi eli en innostu noista perhefarmareista, vaikkakin tuo Sport Tourer on kyllä tyylikäs ja pitemmässä akselivälissä ja takajalkatiloissa on puolensa. Meillä yritetään pärjätä ihan yhdellä autolla koko porukka. Mullekin on kyllä vaan plussaa se, että uusia Meguja ei paljon vastaan tule. Harmi kyllä niiden kannalta, jotka 2-3 vuoden päästä kyttäävät käytettyjä Meguja.

Ylös Bottom