Mégane III

dci

Aktiivinen jäsen
Vs: Mégane III

Juu, ympärillä olevat autot ovat ... - niin mikäs onkaan 5:ksi alimman kuvan taustalla oleva auto?

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...

Minusta näyttää Caravellelta, mutta toisaalta en erottaisi sitä Floride S:stä vaikka alle jäisin.... ;)

ranksu

Jäsen

Me likes, hienon näköinen.
Vielä kun perhekuljetin Scenic menee samalla planssilla, niin voi joutua harkitsemaan.

dci

Aktiivinen jäsen

Saksan Renaultin sivuilla on jo hinta- ym. tietoja Megane III farmarista (rakkaalla lapsella monta nimeä; kombi, break, grandtour,...). Saksan (perus)hinnat; 5-ovinen 1,6/100 16900€ ja farmari vastaavasti 1,6/110 18950€ - siis pari tuhatta hintaeroa (ja kymmenen hevosta).

Juha™

On tullut nyt pari viikkoa lueskeltua saksalaisen M³-foorumin kirjoituksia. Melko yleinen toteamus tuntuu olevan, että tuo 1,6-litrainen kärsii juomisongelmasta ja samaan aikaan hengettömyydestä. Otto ja Dieter tosin kengittänevät hieman suomalaisugrilaista heimoveljeään huolellisemmin autobaanalla, mutta ilmeisesti Renault on jo yrittänyt puuhata koneeseen softapäivitystä.

Toinen huomio 5-ovisen tai coupén hankkineilta o se, että jälleenmyyjiltä saa Saksassa noista suositushinnoista helposti n. 20% alea ilman vaihtoautoa. Eräs vaihtoautonkin antanut kehuskeli saaneensa 16 prossaa alea. Onneksi meillä Suomessa automarkkinat toimivat niin hyvin, ettei ostajilla ole tuollaisia huolia. Oikein heikosti jos käy, niin voi saada kumimatot kaupan päälle... ;)

Itse ainakin lataan 1,4tce:lle suuria odotuspaineita, näitä ykskutosia ei ole edes kiinnostanut käydä kokasemassa, mutta yksnelkku turpo täytyy käydä polkasemassa sitten kun autoja toivottavasti joskus (ensi vuoden puolella?) Suomeen saadaan.

Valde

Nuorempi jäsen

Piti oikein käydä tänään liikkeessä kuolastamassa mokomaa. Nyt on Rellu onnistunut suunnittelussa (lue:muotoilussa) niin hyvin, että voipi olla tulossa minullekin merkinvaihto.
Kylmät tyypit antoi ihan positiivisen vaikutelman.
Muutamia miinuksiakin toki löytyi. Vanhaa Opelistia ärsyttäviä seikkoja oli:
-Jollain tavalla liian löysästi aukeavat ovet, pelkää jos tuuli tempaisee oven selälleen. Lisäksi sisäpuolen avauskahvaa pitää vetää tavallaan liikaa taakse ennen kuin ovi aukeaa.
-Istuinlämmittimen kytkimet ovat hullussa paikassa penkin kyljessä.
-Avain on kovamuovisena aivan liian halvan oloinen muuhun auton laatuvaikutelmaan nähden.
Outo katkaisimien sijoittelu; jäin ihmettelemään onko keskikonsolissa kyynärnojan edessä oleva kytkin mittarivalojen säätö vai vakionopeudensääden. Jokatapauksessa aivan väärässä paikassa. Niin ja missä on ohjauspyörän korkeudensäätö?

No, en kyllä löytänyt innokasta myyjääkään, vaikka eipä senpuoleen. Kauppoja hierotaan vasta parinvuoden päästä. Odottelen uteliaisuudella, miten laatuasiat ovat tämän Rellun kanssa... Niin ja tietysti uusi Astra kiinnostaa myös ;D

ranksu

Jäsen

Valde sanoi:
-Istuinlämmittimen kytkimet ovat hullussa paikassa penkin kyljessä.

On muuten täysin oikeassa paikassa. Peppua kun kylmettää, niin pudottaa vain vasemman käden alas ja vääntää rullasta. Onnistuu siirtämättä katsetta pois tiestä. Sama on vakionopeuden säätimen kanssa, oikealla kädellä sormia liikuttamalla (kuitekin lepuuttaa tassua kyynärnojalla) naks ja laite päälle.

Valde sanoi:
Odottelen uteliaisuudella, miten laatuasiat ovat tämän Rellun kanssa... Niin ja tietysti uusi Astra kiinnostaa myös

Ainakin uusi laguna on ylittänyt kaikki odotukset, 26K vailla mitään korjaamista tai narinoita. Esson baarin miesten odotukset eivät ole täyttyneet, vaikka vähintään joku eturauhasongelma oli täysinvarma jos Lagunan ostaa.

Juha™

Olen samoilla linjoilla ranksun kanssa vakionopeussäätimen kytkimestä: eihä juuri paremmassa paikassa voisi olla. Tässä on onneksi Renault vastannut kritiikkiin, sen verran hölmössä ja liikenneturvallisuuden vaarantavassa paikassa se kytkin on tähän asti ollutkin!

00750

Jäsen
markkinaosuus Ruotsissa

dci sanoi:
Ruotsissa ei ole 'tietoakaan' uudesta Megane III:sta. renault.se mainostaa alennuksella kakkosmallin break:ia, ja sivut eivät tunne kolmosmallia.
Mielenkiintoista, miksi kolmosmalli rantautuu tänne aiemmin kuin Ruottiin, tosin Renaultin osuus lahden takana taitaa olla melko pieni, vai onko hihatuntumani oikea?

Ajoimme tuossa muutama vuosi sitten Ruotsissa 1200 km mittaisen matkan (Tukholma-Kolmården-Tukholma-Haaparanta). Mielestäni Renaulteja tuli vastaan varsin harvakseltaan ja väittäisin että Renaultilla on Suomessa tuntuvasti suurempi markkinaosuus kuin Ruotsissa. Tai oli siis silloin muutama vuosi sitten. Nythän Renaultin markkinaosuus on onnistuttu ryssimään 6% osuudesta jonnekin 1% nurkille. Aika masentava tulos ja ihan muutamissa vuosissa.

Kävin hiljattain Kaivokselan Biliassa ostamassa joitakin lisävarusteita juuri hankkimaamme kakkoskoppaiseen Méganeen. Tuntui aika erikoiselta kun päärakennuksessa myytiin vain Volvoja. Piharakennuksessa oli etualalla käytettyjä Volvoja ja vasta niiden takana oli uusia Renaulteja. Siis tässä arvojärjestyksessä - uudet Volvot > käytetyt Volvot > uudet Renaultit. :o Jäi sellainen vaikutelma että viimemainittuja ei edes yritetä tosissaan myydä.

Otin kolmoskoppaisesta Méganesta kylmät tyypit ja tykkäsin. Auto tuntui laadukkaalta ja voisin kuvitella ostavani kolmoskoppaisen farmarin käytettynä, jos vaan joku sellaisen ensin ostaa uutena!!! Ainakaan Kaiokselassa ei nähdä kovasti vaivaa sen eteen että näin pääsisi kovin usein käymään >:(

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: markkinaosuus Ruotsissa

00750 sanoi:
Kävin hiljattain Kaivokselan Biliassa ostamassa joitakin lisävarusteita juuri hankkimaamme kakkoskoppaiseen Méganeen. Tuntui aika erikoiselta kun päärakennuksessa myytiin vain Volvoja. Piharakennuksessa oli etualalla käytettyjä Volvoja ja vasta niiden takana oli uusia Renaulteja. Siis tässä arvojärjestyksessä - uudet Volvot > käytetyt Volvot > uudet Renaultit. :o Jäi sellainen vaikutelma että viimemainittuja ei edes yritetä tosissaan myydä.

Eikös tuo uus-myynti siirtynyt muutenkin ME-Auton tehtäväksi ja Bilia jatkaa huoltopalveluiden tarjoajana ???

konjamiini

Jäsen

Meikäläinen on nyt sitten kruisaillut uudella 1,9 dCI Meganella lähes kuukauden ja mittariin on kertynyt noin 2500 km eli jonkinlainen koeajo on tässä jo tullut tehtyä.

Muutamia havaintoja:

1. Tämä uusi 1,9 dCi moottori on kyllä erittäin miellyttävä vekotin. Ajotietokone opastaa vaihtamaan 6-vaihteen päälle jo 75 km tuntivauhdissa ja motti on todella vääntävä. Ajoin männä viikolla semmosen 600 km lenkin Itä-Suomessa ja ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 4,5 litraa. Tämä 4,5 litraa on siis periaatteessa lähes kokonaan maantieajoa, joskin mukaan sisältyy muutaman kaupungin läpiajot. Jos joku harkitsee diesel Meksun ostoa niin kyllä suosittelen valitsemaan 1,9 motin. Minulla oli vanha Meksu 1,5 dieselkoneella ja kyllä muuten eron huomaa!

2. Ohjaustehostin on kyllä hyvä ja ero on selvä verrattuna kakkoskoppaseen - oikeastaan mun mielestä tämän uuden Meksun ja uuden VW Golfin ajo-ominaisuudet ovat ihan samat ( molempia on tullut ajeltua).
On sitten täysin makuasia se, onko hyvä vai huono juttu se, että Meksu alkaa muistuttamaan yhä enemmän Golfia, mutta mielestäni näin on asia. Samoin alustan ominaisuudet tunuvat Meksussa ja Golfissa ihan identtisiltä.

3. Vakionopeuden säätimen ON-OFF nappula on tosiaan sijoitettu keskikonsoliin kyynärnojan alapuolelle samaan paikkaan missä kakkoskoppasessa on penkinlämmittimien säätimet = mun miestä se on erittäin hyvä sijoituspaikka!

HiTec

konjamiini sanoi:
Jos joku harkitsee diesel Meksun ostoa niin kyllä suosittelen valitsemaan 1,9 motin. Minulla oli vanha Meksu 1,5 dieselkoneella ja kyllä muuten eron huomaa!

Varmaan huomaa, onhan tuossa 1.9 sentään +50% sekä tehoa että vääntöä! Mutta onko tuo 1.5 nyt sentään niin luumu ettei sillä muka pärjäisi - ottaen huomioon että itselläni on verrokkina tuo 1.9 esikammio-disu ;D

konjamiini

Jäsen

Niin, varmasti myös 1,5 dCI koneella pärjää - itse ajoin semmoiset 340 000 kilometriä juurikin 1,5 dCi versiolla ja kyllä sillä ihan hyvin ehti joka paikkaan mihin pitkin. Mutta ehkä juuri sen takia, että on tullut tahkottua 1,5 dieselillä pitkiä taipaleita viime vuosina on tämä ero 1,9 koneen ja 1,5 koneen välillä ollut minulle aika lailla mykistävä.

Polttoaineen kulutuksessa on 1,5 kone tietysti taloudellisempi ( toki myös merkitystä ajotavalla) mutta itse olen kyllä tykästynyt tähän 1,9 dCI versioon.

HiTec

konjamiini sanoi:
Polttoaineen kulutuksessa on 1,5 kone tietysti taloudellisempi

Sport Tourer yhdistetyssä kulutuksessa 4.5 vs. 5.1 sadalle = n. 60e/10.000km. Ja hintalisääkin vain n. 1.500€ - ellei sitten laita toista mokomaa eskoja tiskiin ja saa parhaan Dynamique-varustetason ;) Nykyisen käyttövoimaveronkaan määrä ei muutu 1.812 vs. 1.862kg, mutta tulevaisuudesta ei tiedä miten tuo 17g CO2 vaikuttaa ::)

konjamiini

Jäsen

Joo, onhan 340000 km aikamoinen taival. Mulla oli siis 1,5 dCI Meksu ajossa 4,5 vuotta ( ostin uutena joulukuussa 2004) ja ajoa keskimäärin vuosittain noin 70000 kilometriä. Pääasiassa pelkää pitkää maantieajoa johtuen meikäläisen töistä.

Minä olen kanssa lukenut mielenkiinnolla eri palstoilta ihmisten kommentteja ja epäilyjä rellujen kestävyydestä ja vertaillut sitten omaan kokemukseeni. Tämä nyt jo siis poisvaihdettu Meksu on meikäläisen ensimmäinen rellu, joten kokemus perustuu vain tähän ko. yksilöön.

Sitten "kestotestin" tuloksia:

1. Ekat kaksi vuotta ( eli siis takuuaika): ajoin ko. ajanjakson aikan noin 140 000 km ja periaatteessa ei vikoja ellei sitten viaksi lueta muutamia ajovalo polttimoiden vaihtoa. Tällöin muuten vasta hoksasin kuinka vaikea niitä oli vaihtaa eteen ja kyllä harmitti viedä auto polttimon vaihtoon merkkiliikkeeseen varsinkin kun merkkiliike velotti tästä noin 10 minuutin hommasta aina sen 60 euroa!

2. EGR-venttiili meni jumiin kun mittarissa oli 160 000 km. Vaihdattivat uuteen merkkiliikkeessä ja se lysti maksoi mulle 500 euroa. Maksoin kun tyhmä olen - kuulin vasta jälkeenpäin että EGR-venttiilin voi myös puhdistaa eikä kuulemma maksa paljoa!

3. Laturi hajosi kun oli ajettu 180 000 km. En valita, sillä mulla oli aiemmin esim. Volvo S40 työsuheautona ja siitä hajosi laturi jo 130 000 km kohdalla. Vaihtoivat Boschin laturin ja se pelitti aina sitten meikäläisen omistuksen loppuun asti ja todennäköiseti vieläkin.

4. Raidetangon molemmat päät ( sisä- ja ulko) vaihdettiin välyksen takia 220 000 km kohdalla, sillä ei olisi mennyt muuten ekasta katsastuksesta läpi. Siis sekä vasemmallat että oikealta. Samoin kahteen kertaan vaihdettu alapallonivelet eli ne vaihdatti tietysti kokonaan etutukivarret;muistaakseni eka kerta noin 230 000 km kohdalla ja toka kerta 320 000 kohdalla ( tämä oli sitten viimeinen remppa mitä minä siihen teetätin).

5. Mittarivaloista paloi poltin ( lämmityslaitteen takana oleva tarkemmin sanottuna) muistaakseni kerran.

6. Kuskin puoleisen ikkunannostimen vaijeri katkesi kesällä 2008 eli noin 3,5 vuoden käytön jälkeen. Olisivat osttaneet koko sen helkutin hissisysteemin merkkiliikeessä hintaa Euro 700,00 asennettuna mutta meikäläinen sanoi, että minä en sitä kuulkaa tuohon hintaan tartte ja niinpä kuskin puolein sivuikkuna oli sitten viimeisen vuoden mulla "jompattuna" kiinni.

Tässä oikeastaan koko "sairaskertomus"

dci

Aktiivinen jäsen

Hyvä logi - olkoon esimerkkinä ytimekkäästä yhteenvedosta.
Kysymys laturista, oliko nestejäähdytteinen ja paljonko maksoi?

HiTec

konjamiini sanoi:
Samoin kahteen kertaan vaihdettu alapallonivelet eli ne vaihdatti tietysti kokonaan etutukivarret;muistaakseni eka kerta noin 230 000 km kohdalla ja toka kerta 320 000 kohdalla

Itse juuri vaihdatin kuskinpuoleisen alapallon (pallo 12e + työ 99e), mutta mittarissa on niinkin "valtaisat" lukemat kuin 48929km. Eli sulla alkup. kesti lähes 5x sen mitä itselläni toinen :o Taitaa noissa Rellun osissa vieläkin olla "hieman" laatutoleranssia ::) Toki käyttöolosuhteetkin vaikuttaa, mutta ei kai PK-seudulla kadutkaan nyt niin heikossa hapessa ole että se ihan noin suurta eroa yksistään selittäisi :-\ Tosin meni multa vaihtoon toinen koiranluistakin jo 30tkm kohdalla ja niistä tuossa "sairaskertomuksessasi" ei ole mainintaa lainkaan. Myöskään jarruista ei sulla ollut mainintaa ja omastani meni takapalat jumiutumisen vuoksi uusiksi lukemalla 47360km, mutta paljonkos tuota pitkällä matkalla yleensä jarruttelemaan joutuisikaan - vaan eipä ollut mainintaa sulla jumiutumisestakaan 8)

No juu. Kaippa sitä vain täytyy pikkuhiljaa ruveta hyväksymään että wanhahan se tuo perheen uudempikin autoista jo on ja siten "pientä" säätöä joutuu jo sinne-tänne tekemään. Mutta siltikin kyllä tuo Sport Tourer silleen hiukka kutittelee joskos ensi syksynä Söpön ajaisi vaihtoautohalliin ja laittaisi 2x Megut pihalle rinnatusten :)

konjamiini

Jäsen

Muutama lisäys:

Nimimerkille dCI: laturi remppa maksoi 700 Euroa; siihen tuli siis Boschin laturi ja sitten muistaakseni vielä jouduttiin vaihtamaan joku sopiva apulaiterulla tai jotain siihen tyyliin... sorry, en ole aivan ekspertti näissä asioissa. Tähän laturin jäähdytys asiaan en osaa kyllä vastata mitään...täällä on varmasti minua parempia asiantuntijoita, jotka osaavat vastata minkälainen se 1,5 dCi koneen vaatima normilaturi oikein on.

Nimierkille Hitec: joo siis jarrupalat unohdin. Eteen vaihdettiin jarrupalat ja levyt noin 230 000 km kohdalla, sillä katsastusmies huomautti niistä mutta päästi läpi. Takajarrupalat sekä mukana tulevat laakerit vaihdettiin eka kerran vasta joukuussa 2008 eli 4 vuoden ajon jälkeen. Silloin oli mittarissa semmoset 310 000 km ja huomasin takajarrupaljen "loppuun palamisen" siitä kun alkoi kuulua takaa jarruttaessa hirveetä metallin kirskumista.

Koiranluita ei vaihdettu lainkaan!

Muuta hauskaa: kun ajaa paljon niin auton huolto-ohjelman mukaan täytyy mun mielestä elää. Niinpä esim. nokka-akselin hihna + muut ko. remppaan kuuluvat romut kuten vesipumppu tuli vaihdettua kolmeen kertaan ja tietysti myös renkaitakin kului. Eli kyllä sitä rahaa paloi ihan riittävästi!

HiTec

konjamiini sanoi:
Niinpä esim. nokka-akselin hihna + muut ko. remppaan kuuluvat romut kuten vesipumppu tuli vaihdettua kolmeen kertaan

Onneksi uusimmat moottori-konstruktiot ovat palanneet takaisin nokkaketjun käyttöön! 8)

Ylös Bottom