Katsastus!

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 043
Sandero -14 192tkm mittarissa, hylky tuli. Alapallo väljä. Ennen edellistä katsastusta vaihdoin toiselle puolelle.
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
949
Ekalla läpi !

Mittarissa nyt reippaat 345thkm ja K-arvo vaan paranee. Edit. Kone kunnossa ja vieläpä alkuperäisellä hiukkasloukulla & C3 5w/40 öljyillä :) On tämä ST 1.5dCi Megane III vaan kova Käyttöauto!

20250912_164635(1).jpg
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
0 kai hiukkassuodattimellisesta pitäis aina tullakin. Yksi katsastusmies joskus sanoi, että jos tulee enemmän, se on mittalaitteen letkuun jäänyttä edellisen auton nokea.

Toki niinkinpäin, että jos hiukkassuodatin pikkuhiljaa tukkeutuu palaneesta moottoriöljystä jäljellejääneellä tuhkalla, niin se suodattaa entistä pienempiä hiukkasia. Varmaan tuon voi arvioida siitä mikä paine-ero on heti polton jälkeen ja verrata sitä uuden suodattimen arvoihin. Pointti siis on, että parantunut K-arvo ei kerro siitä että hiukkassuodatin toimisi paremmin vaan että se on tukkeutunut. Tãstä tuskin nyt kuitenkaan on kysymys jos ECU on sitä mieltä että suodattimen saa poltettua riittävän hyvin läpivirtaavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
949
0 kai hiukkassuodattimellisesta pitäis aina tullakin. Yksi katsastusmies joskus sanoi, että jos tulee enemmän, se on mittalaitteen letkuun jäänyttä edellisen auton nokea.

Toki niinkinpäin, että jos hiukkassuodatin pikkuhiljaa tukkeutuu palaneesta moottoriöljystä jäljellejääneellä tuhkalla, niin se suodattaa entistä pienempiä hiukkasia. Varmaan tuon voi arvioida siitä mikä paine-ero on heti polton jälkeen ja verrata sitä uuden suodattimen arvoihin. Pointti siis on, että parantunut K-arvo ei kerro siitä että hiukkassuodatin toimisi paremmin vaan että se on tukkeutunut. Tãstä tuskin nyt kuitenkaan on kysymys jos ECU on sitä mieltä että suodattimen saa poltettua riittävän hyvin läpivirtaavaksi.
Mites Juntusen oma suodatin näin viikonlopun jälkeen ?

"Korkea K-arvo (savutusarvo) viittaa tukkeutuneeseen hiukkassuodattimeen, mikä voi aiheuttaa auton hylkäämisen katsastuksessa"

Toim.huom.

Toki tietenkin hylky voi tulla myös edellisen asiakkaan tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta, ainakin "jonkun" katsastusmiehen mukaan ;)
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
949
C3 öljyn luokitus riittää tälle koneelle oikein hyvin jossa ei DPF:n lisäksi ole muita tarkempia saastevärkkejä ja käyttötarpeen olen "itselleni" suht hyvin perustellut. Pääosin halusin hieman "jäykemmän" 5w40 jäykemmän öljyn paljon ajetulle koneelle ja loistavasti on toiminutkin myös päästöjen osalta. Comma PD plus 5w40 öljyillä ajettu nyt 50thkm.ja matka jatkuu... ks. Linkistä lisätiedot:

Kuvassa Megane III:n sen ajan suositukset 2008-2014 malleihin: (uudempiin voi jokainen itse harkita).

Screenshot_20250914_182737_Gallery.jpg
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Mites Juntusen oma suodatin näin viikonlopun jälkeen ?

"Korkea K-arvo (savutusarvo) viittaa tukkeutuneeseen hiukkassuodattimeen, mikä voi aiheuttaa auton hylkäämisen katsastuksessa"

Toim.huom.

Toki tietenkin hylky voi tulla myös edellisen asiakkaan tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta, ainakin "jonkun" katsastusmiehen mukaan ;)
Kerroppa lisää, miten tukkeutunut suodatin päästää enemmän hiukkasia läpi kuin tukkeutumaton suodatin? Onko siinä jokin ohivirtausventtiili niinkuin öljynsuodattimissa?

Ennemminkin korkea k-arvo viittaa rikkinäiseen hiukkassuodattimeen. Jos suodatinta on avarrettu rautakangella se ei enää toimi niinkuin uutena.

Kaikissa dieselautoissahan ei ole hiukkassuodatinta, joten nokea voi mittalaitteen letkuissa olla tällaisen auton savutustestistä. Ilman hiukkassuodatinta olevien autojen pakoputkistoonkin kerääntyy nokea ja sen vuoksi niitäkin joutuu välillä ryntäyttämããn useamman kerran että saadaan tulos alle vaaditun rajan.
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
949
Kerroppa lisää, miten tukkeutunut suodatin päästää enemmän hiukkasia läpi kuin tukkeutumaton suodatin? Onko siinä jokin ohivirtausventtiili niinkuin öljynsuodattimissa?
Yleisin syy on se, mitä tukkeutunut hiukkassuodatin tekee ja usein se johtaa siihen, että nokihiukkaset poistuvat pakokaasun mukana suoraan katsastusmiehen haaviin ja K-arvo nousee ja jopa hylky uhkaa ;)
Siksi 0 on paras ja kertoo osaltaan myös moottorin jne. hyvästä kunnosta.

Mites se Juntusen oman suodattimen kunto on näin nyt uuden viikon alkuun?
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Yleisin syy on se, mitä tukkeutunut hiukkassuodatin tekee ja usein se johtaa siihen, että nokihiukkaset poistuvat pakokaasun mukana suoraan katsastusmiehen haaviin ja K-arvo nousee ja jopa hylky uhkaa ;)
Siksi 0 on paras ja kertoo osaltaan myös moottorin jne. hyvästä kunnosta.
Edelleen jää epäselväksi, miten tukkeutunut hiukkassuodatin voi päästää ennemmän hiukkasia läpi. Toki kuka vain voi mitä vain sanoa, mutta kaikki eivät kykene sanomaansa perustelemaan. Tällöin jää epäilys että asia ei olekaan niin kuin asian esittäjä väittää ja antaa kuvan, että hän ei edes tiedä mistä puhuu.
Tekniikka toimii kuitenkin fysiikan lakien mukaan joten toiminnan pystyy selostamaan jos ymmärtää sen.

Mites se Juntusen oman suodattimen kunto on näin nyt uuden viikon alkuun?
Tähän en pysty vastaamaan, ilmeisesti jokin provoyritys, mutta pysyn mieluusti asialinjalla.
 
Viimeksi muokattu:

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
949
Meni katsastuksesta heittämällä läpi ilman huomautuksia mikä mukava asia aina! K-arvokin oli puhdas NOLLA.
Mutta sitten jonkun piti alkaa "päteä", joo, se on oikea sana ;) Yleensä olen iloinen kun joku, tai itse saan katsastuksen hyväksytysti läpi.

0 kai hiukkassuodattimellisesta pitäis aina tullakin. Yksi katsastusmies joskus sanoi, että jos tulee enemmän, se on mittalaitteen letkuun jäänyttä edellisen auton nokea.

Toki niinkinpäin, että jos hiukkassuodatin pikkuhiljaa tukkeutuu palaneesta moottoriöljystä jäljellejääneellä tuhkalla, niin se suodattaa entistä pienempiä hiukkasia. Varmaan tuon voi arvioida siitä mikä paine-ero on heti polton jälkeen ja verrata sitä uuden suodattimen arvoihin. Pointti siis on, että parantunut K-arvo ei kerro siitä että hiukkassuodatin toimisi paremmin vaan että se on tukkeutunut. Tãstä tuskin nyt kuitenkaan on kysymys jos ECU on sitä mieltä että suodattimen saa poltettua riittävän hyvin läpivirtaavaksi.

Voivoi, selventäisikö tämä kuva yhtään asiaa, kun en itse osaa selittää ;)
Toki kuvaan voisin lisätä vielä: Huonokuntoinen. Kyllä se noki sieltä tuprahtaa, pakostakin lopulta.

K-arvot.jpg

Piste.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 020
Voivoi, selventäisikö tämä kuva yhtään asiaa, kun en itse osaa selittää ;)
Toki kuvaan voisin lisätä vielä: Huonokuntoinen. Kyllä se noki sieltä tuprahtaa, pakostakin lopulta.

katso liitettä 21038
Toki aina hyvä kun auto menee katsastuksesta läpi.

Onko tuo joku tekoälyn generoima selostus?

Googlen tekoälyvastauksessa lukee mm. näin:
"Katsastuksen mittaus:
Katsastuksessa moottoria ajetaan täydellä kuormituksella, ja tämä ajotapa on tärkeä, jotta hiukkaspäästöt saadaan mitattua luotettavasti. "

Tuokin on väärin. Katsastuksessa k-arvo mitataan ryntäytyksellä ilman kuormitusta. Vaatisi erillisen penkin jolla voitaisiin kuormittaa moottoria, mutta sellainen on varmaan katsastukseen liian kallis joten on tyydytty mittaamaan kuormittamattomana.

Noihin tekoälyvastauksiin täytyy aina suhtautua kriittisesti. Jossain vaiheessa niihin ehkä voi enemmän luottaa mutta ei ihan vielä.

Kaivelin itse hiukan lisää niin jos hiukkassuodatin on oikeasti ihan tukossa niin pakopaine voi alkaa lykätä nokea suodattimen läpi tai jostain rakenteen raosta. Siinä siis se selitys mitä hain.
Mutta siinä vaiheessa kun hiukkasia alkaa väkisin tulla läpi, on vikavalot todennäköisesti palaneet jo pitkään koska paine-ero suodattimen yli on iso. Tehoakaan tuollaisesta tuskin saa kovin paljon kun pakokaaaut eivät pääse kunnolla virtaamaan eli harva varmaan yrittää edes katsastaa siinä kunnossa. Suodatin itsessään ei käytössä parane ja pahimmillaan sen voi joutua auton käyttöiän aikana uusimaan. Aika harvoin kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

sulo

Jäsen
Viestejä
85
Dacia stepway 1.5dci 2016 euro6 kävi eilen katsastuksessa ja hylky tuli.
Ei tehty päästömittausta, vaan obd testi, mistä löytyi hehkun koodi => hylky.
Edellisellä kerralla vastaavassa katsastuksessa (2v sitten) tehtiin normi "ryntäytys testi.
Onko tää jossain välissä muuttunut vai kuis?
No ei kait auta ku vaihtaa hehku/hehkuja
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 676
Dacia stepway 1.5dci 2016 euro6 kävi eilen katsastuksessa ja hylky tuli.
Ei tehty päästömittausta, vaan obd testi, mistä löytyi hehkun koodi => hylky.
Edellisellä kerralla vastaavassa katsastuksessa (2v sitten) tehtiin normi "ryntäytys testi.
Onko tää jossain välissä muuttunut vai kuis?
No ei kait auta ku vaihtaa hehku/hehkuja
No enpä ole kuullut että viallisesta hehkusta hylsy tulisi, jo on maailma mallillaan..
Kysymys kuuluu, veloitettiinko kuitenkin päästömittauksesta vaikka sitä ei tehty?
 

Khronos

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Hei,

Sain myös vuosi sitten hylyn hehkuista, kun yritin katsastaa diesel Koleosta.
Sitä edellisessä katsastuksessa hehkuihin liittyvästä vikakoodista ei tullu hylkyä.
Antoivat katsastusasemalta vain vikatulostuksen, jotta seuraavassa huollossa voi vaatia vaihtamaan hehkut takuuseen.
Takuuseen Rellun maahantuoja ilmeisesti antoi vain vaihtaa vialliset hehkut, vaikka suosittelee muuten kaikki vaihtamista.
Pääsi sitten muutaman vuoden kuluttua uusimaan itse omalla rahalla kaikki neljä.

Renault huolto antoi kyllä tuohon hylkyyn sellaisen selityksen, että vain pysyvistä vikakoodeista tulee hylky.
 
Ylös Bottom